سه شنبه 1 آبان 1397
شنبه 26 فروردین 1391 - 15:56:00 چاپ

از خزر تا خلیج فارس با کشتی؟ رویا یاواقعیت؟

جامعه > محیط زیست - اتصال آب های خلیج فارس و دریای عمان به دریای خزر، رویای است که سال های سال است مطرح بوده ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.

هادی معیری نژاد: از طرحهای رویایی قبل از انقلاب تا طرح ایران رود در دولت آقای خاتمی و بالاخره اعلام دوباره اجرای طرح توسط آقای محمود احمدی نژاد ؛طرحی که با توجه به اوضاع و احوال کم آبی و بحران جدی در بخش های مرکزی ایران، باید بازخوانی و در صورت امکان عملیاتی شود. اما این طرح از جمله طرحهایی است که اثرات زیست محیطی آن باید در کنار آثار اقتصادی اش مورد بررسی قرار گیرد.
چند روز قبل مقامات کشورمان از کلید خوردن پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس خبر دادند. این پروژه در چند مرحله انجام خواهد شد.
شیرین سازی آب خزر توسط شرکت خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران که هزینه آن 2 میلیارد دلار اعلام شده است. همچنین انتقال 500 میلیون متر مکعب آب به استانهای مرکزی ایران و نهایتا، تکمیل این پروژه با ایجاد کانالی برای اتصال دریای خزر به خلیج فارس که هزینه آن طبق اظهارات مجید نامجو وزیر انرژی ایران، تا 7 میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین این کانال ارتباطی آبی قابل کشتیرانی خواهد بود.
یک نکته در اینجا وجود دارد؛ اینکه سطح دریای خزر 28 متر پایین تر از سطح آبهای آزاد (خلیج فارس) است و مسیر شمال-جنوب ایران با بیش از 2 هزار کیلومتر فاصله دارای پستیها و بلندیهای زیادی مانند ارتفاعات البرز و پستیهای دشت کویر و دشت لوت است.
طرح احداث کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس از سال های دهه 30 شمسی مطرح بوده است. حتی دولت شوروی به دلیل وابستگی به مسیر طولانی دریایی از تنگه های بسفر و داردانل و کانال سوئز که تحت کنترل ترکیه و مصر از متحدان آمریکا بود، برای تماس دریایی با چین و هند به ساخت این طرح علاقه مند بود.برخی از کارشناسان ایرانی نیز طرح هایی برای ساخت این کانال از مسیرهای مختلف ارائه کرده اند.
اما طرح سال 79پروژه آبراه سراسری ایران (ایران رود) بود طرحی  که توسط «دکتر بدیع بدیع الزمانی» با همکاری گروهی از استادان و متخصصان ایرانی، در شهریور 1379 تهیه و تنظیم شده بود.
طرح های احداث آبراه سراسری ایران موافقان و مخالفانی دارد. موافقان به درآمدهای سرشار ناشی از انتقال نفت، گاز، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها از آسیای میانه به خلیج فارس، تغییر و بهبود آب و هوای ایران بر اثر ریزش های ناشی از تبخیر آب کانال و جلوگیری از ادامه روند کویری شدن ایران، کاهش شدید هزینه های ناشی از حمل و نقل داخلی کالا، گسترش شیلات در حاشیه کانال و قابل استفاده کردن بخش های عظیمی از زمین های کویری ایران اشاره می کنند.
مخالفان نیز به غیرعملی بودن این طرح با توجه به اختلاف سطح آب دریای خزر نسبت به آب های آزاد، احتمال زیر آب رفتن زمین های شمال کشور، مشکلات عبور از رشته کوه های البرز، بار مالی زیاد و... اشاره می کنند.

آیا حیات وحش قربانی می شود؟

دکتر اسماعیل کهرم، کارشناس ایرانی مسائل محیط زیست گفته است که ایده اتصال دریای خزر به خلیج فارس، از زمان ناصر الدین شاه وجود داشته، در زمان آقای هاشمی رفسنجانی نیز مطرح شده و تاکنون ادامه داشته، اما این پروژه تاکنون عملیاتی نشده و قابل اجرا نیز نیست. "ایده انتقال اب دریای خزر برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی به استانهای مرکزی از جمله سمنان هست، اخیرا مطرح شده، اما شوری آب دریاچه خزر 13 میلی گرم در هر لیتر است که قابل استفاده در این زمینه ها نیست، صرفه اقتصادی هم ندارد. از طرفی خاک سمنان و مناطق مرکزی قابل کشت نیست، کلا شن و خاک رس است. برای کدام مصارف کشاورزی و صنعتی قرار است این پروژه چند میلیاردی عظیم انجام شود؟".
 

از طرف دیگر حیات وحش ایران  در صورت تحقق این طرح وضعیتی تازه را پیش رو دارد . احیای کشاورزی در مسیر این رود حیات وحش کویری را به طور حتم  تغییر خواهد داد ضمن آنکه عبور کشتی ها  آلودگی های زیست محیطی خود را دارد.

همچنین سئوالاتی درباره وضعیت تعادل املاح در آب خزر و تاثیرش بر آبزیان  و نوع حیات آبزیان در رود جدی الاحداث پیش می آید

قبلا در مورد پروژه انتقال آب خزر به سمنان نیز  که پیش زمینه طرح بزرگ تر است ،کارشناسان نگرانی های خود را ابراز داشتند . برخی معتقدند  جدا از هزینه های زیست محیطی زیاد، باقیمانده جنگل های هیرکانی در نوار ساحلی دریای خزر تخریب می شود. به علاوه آنها معتقدند اثرات زیست محیطی چنین طرحی از خشک شدن دریاچه ارومیه کمتر نیست.
نخستین موردی که همه کارشناسان در مورد آن می پرسند، ارزیابی زیست محیطی چنین پروژه ای و نیز فایده بر هزینه اجرای آن است که به نظر می رسد مسوولان اجرای پروژه برای آن پاسخی ندارند.«فاطمه ظفرنژاد» کارشناس امور آب در گفت وگو با روزنامه «شرق» در مورد اجرای این پروژه گفته بود: «بسیار متاسفم که مساله بسیار مهم مدیریت منابع آب به سبب تزریق بدون ژرف اندیشی کم و بیش یک سوم بودجه کشور در چندین دهه گذشته در آن به چنین نگرش سخت افزاری خشنی مبتلاست. آب شور خزر را به سمنان منتقل کنند که چه شود؛ جایی که در هوای خشک سمنان این آب بلافاصله تبخیر شده و تنها نمک آن باقی خواهد ماند؟»
  برای اجرای این طرح عظیم آبی، 15 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است. با احتساب این هزینه گزاف، به عقیده ظفرنژاد، چنین طرحی تنها هدر دادن پول و سرمایه است و در هیچ جای دنیا چنین طرحی با موفقیت اجرا نشده است. به اعتقاد او به جای خرج کردن این پول عظیم، بهتر است طرح های آبخیزداری مورد نیاز در کشور اجرا شود: «هزینه کردن برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حوضه آبخیز زاینده رود که در واقع حوضه آبریز تالاب گاوخونی است، بر هزینه کردن برای چنین طرح هایی که به لحاظ زیست محیطی و حتی اجتماعی اثرات مثبتی ندارد، اولویت دارد.» او می گوید: «به جای اینکه این پول عظیم صرف برچیدن سدها و مطالعات آبخیزداری شود، صرف فکرهای بی فایده می شود در حالی که چنین طرحی به طور قطع بر اکوسیستم تمام مناطقی که از آن می گذرد، تاثیر خواهد گذاشت.» 
«حسین آخانی» متخصص محیط زیست هم در این باره گفته است: «این هم یک فاجعه است که اگر عملی شود آثارش از خشک شدن دریاچه ارومیه کمتر نیست. آب خزر شور است. اگر این آب به سمنان بیاید فقط می تواند برای آبیاری گیاهان هالوفیت مورد استفاده قرار گیرد. نمک اضافی آن هم در منطقه جمع می شود و معضل شوری را بالامی برد

دو مسیر جداگانه

در این گزارش مسیر ایران رود بر پایه بررسی های جغرافیایی و زمین شناسی دو مسیر برای آبراه پیشنهاد شده است.

شروع مسیر اول از خلیج کوچک واقع در باختر خلیج چابهار به سوی شمال آغاز می شود و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را پشت سر می گذارد، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور می کند، در حوالی یک صد و سی کیلومتری خاور شاهرود به سوی شمال باختری متمایل می شود و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر می رسد.

 

مسیر دوم از ناحیه میان چابهار و بندر جاسک آغاز می شود و پس از گذر از کنار شهر بم هم چون مسیر شماره یک تا طبس می رود و آن گاه به سوی شمال باختری می رود. به فاصله پنجاه کیلومتری جنوب باختری از شهر سمنان می گذرد و در فاصله یکصدکیلومتری خاور تهران از میان رشته کوه البرز به شهر ساری می رسد و با گردش به سوی خاور به بندر ترکمن خاتمه می یابد.
درازای آبراه بین 1465 کیلومتر (910 مایل) و 1600 کیلومتر (1000 مایل) برآورد شده است.بدین ترتیب در بیشتر مسیر باید کانالی به ژرفای 500 متر کنده شود. از آن جا که سطح دریای خزر نزدیک به 29 متر از سطح دریای آزاد پایین تر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال «پاناما» استفاده شده است و تالابچه هایی ساخته خواهد شد که از سرازیر شدن آب دریای آزاد به دریای مازندران جلوگیری به عمل آید.
 

این طرح رویایی و جذاب است و در صورتی که مشکلات زیست محیطی و فنی آن محاسبه شده باشد می تواند طرحی ملی و اشتغال زا باشد نکته مهم ارزیابی تاثیریست که این آبراهه بر محیط زیست ایران خواهد گذاشت چرا که سود و زیان اقتصادی قابل محاسبه است اما سود و زیان این طرحها برای محیط زیست قابل محاسبه نیست.
 

45301

کلید واژه‌ها : محیط زیست - دریای خزر -
170 دیدگاه
  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 16:13:02
    پاسخ
    441 51

    دلتون خوشه یا فیلمهای تخیلی زیاد نگاه میکنید؟؟؟؟؟؟؟ بیایید با بودجه این طرح وضعیت اشتغال رو درست کنید که امروز فرداست که از فشار خط فقر دیگه همه خفه شدیم!!!!!!

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 19:48:08
      287 44

      ازاد راه تهران شمال رو بسازین رودخانه کندن پیش کش! وقتی این حرفا رو میزنید کل دنیا میفهمن که چقدر کوته فکریم

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:00:07
      93 194

      اینو نگی چی بگی؟ وقتی کسی مثل تو در ایران داشته باشیم که منافع فردی و زودگذر رو به منافع ملی ترجیح میده دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه!!

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:00:07
      45 148

      اینو نگی چی بگی؟ وقتی کسی مثل تو در ایران داشته باشیم که منافع فردی و زودگذر رو به منافع ملی ترجیح میده دیگه حرفی برای گفتن نمیمونه!!

    • مهرداد..اهواز
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:40:33
      198 20

      بجای ایران رود نیم نگاهی به رود کارون بندازن که نابود شده ...بزرگترا میگن زمانی کشتیرانی هم در کارون رونق داشت اما الان یه فرد با 180 سانتی متر قد براحتی میتونه پیاده از کارون عبور کنه! اگر میخان کار اساسی کنن بهتره کارون و زاینده رود رو نجات بدن ..سدهای کمتری زده بشه و کارون رو لایروبی کنن که بوی فاضلاب در بعضی مناطق شهر بیداد نکنه

    • دلسوز
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 18:52:40
      24 59

      هيچ فكر اينو كردين اگه اين اتفاق بيفته ايران به دو منطقه ايران شرقي و ايران غربي بالكانيزه يا اصطلاحا تجزيه مي شود.شهرهاي نفت خيز و درآمد زا مانند آبادان - مسجد سليمان و ... ادعاي استقلال مي كنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آهاي يكي به داد اين طرح هاي مسخره آميز نگاه كارشناسي كند

    • بدون نام
      سه شنبه 29 فروردین 1391 - 22:55:49
      14 58

      فکر کنم خارجی ها دارند هر هر به ما میخندند. کانال از دریای کاسپین به خلیج فارس؟ ها ها ها، شوخی جالبی هست. که چی بشه؟ آب اینقدر سیال نیست که تا 2000 کیلو متر سرازیر بشه و کل کانال رو پر کنه حتی اگر یک کانال با عرض 1000 متر از جنس بتن براش درست کنیم. در ضمن چه کسی حاضره از کانال استفاده کنه؟ من که بخوام با قطار و اتوبوس و هواپیما سفر میکنم این همه راه رو، نه با قایق. یه چیزی نگید بگند ایرانی ها هالو هستند.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 16:37:26
    پاسخ
    195 34

    ساختن یک پل بر روی دریاچه ارومیه این فاجعه ( خشکی دریاچه ارومیه ) را بوجود آورد . لطفا" مسئولین محترم درس بگیرند .

    • بدون نام
      چهارشنبه 30 فروردین 1391 - 20:44:32
      41 6

      این پل نبود که این مشکل رو به وجود آورد. افزایش جمعیت و کاهش بارندگی این مشکل رو ایجاد کرده. قبلا آب اطراف سرازیر میشد به دریاچه ولی الان تمام آب قبل از رسیدن صرف کشت خیار و گوجه و ... میشه.

    • fichn
      یکشنبه 21 مهر 1392 - 20:49:05
      9 3

      یک زمانی هم شوروی قرار بود با 2500انفجار هسته ای آب سیبری رو به بایکال انتقال بده

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 16:50:48
    پاسخ
    186 33

    دریاچه ارومیه خشک بشه ولی از خزر تا خلیج فارس رودخانه بکنن!! سنگ بزرگ نشانه نزدن است!!! (البته اگه طرف عاقل باشه)

    • بی نام
      پنجشنبه 17 تیر 1395 - 17:25:21
      3 5

      بله دیگه دریاچه ارومیه هر روز تو رسانه ها تو مجلس تو دولت بخاطرش همه را خفه کردین ولی دریاچه بختگان فارس که نزدیک 15 ساله کلن خشک شده کسی نه تو دولت نه مسولان به فکرش نیست فقط دریاچه ارومیه شده کاسه داغ تر از آش

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 16:55:43
    پاسخ
    148 34

    بابا شما در عالم هپروتین!!! وضع اقتصادی مردم روز به روز بدتر میشه شما کانال شمال-جنوب میکشین؟ در ضمن تاریخ نشان داده این جور کارها از دست ماها بر نمیاد. این کارها مال ژاپنی هاست که یک ساله وصل میکردن ولی ماها 100 سال دیگه هم نمیتونیم از این کارا بکنیم.

  • مهدی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 16:59:31
    پاسخ
    71 108

    صد در صد موافقم زیرا جنگ سالهای آتی ; جنگ غذا و مواد غذایی و البته آب خواهد بود ... میشه به راحتی با این کار بخش قابل توجهی از کویر را قابل کشت کرد و از گرمتر شدن بخش زیادی از کشور جلوگیری کرد ...

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:01:26
      85 27

      اقا جان اکوسیستم ایران خشکه اگه کل اب دریا رو هم برزن تو کویر لوت همش بخار میشه فقط نمک میمونه و این خودش از کویر یه چیز بدتر به وجود میاره خود کشی محضه ژاپن اگه از این کارا میکنه واسه طرحهای عمرانیشه در ضمن ژاپن اندازه ی استان کرمان خودمونه

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 21:59:41
      31 7

      نه آب شور پسر جان

    • کشاورز
      یکشنبه 30 تیر 1392 - 13:00:06
      7 9

      فقط میشه خیار شور کاشت

  • قلی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:05:00
    پاسخ
    19 41

    wow

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 19:41:32
      46 27

      کاری عبث و ناقص طبیعت و محیط زیست

  • نیما آرین
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:10:03
    پاسخ
    127 16

    دریای کاسپین ، دقت شود لطفا. ما همه جا داریم خودمون رو میکشیم تا اسم خلیج فارس رو زنده نگه داریم ، حالا که تمام دنیا این دریا رو به اسم یکی از اقوام ایرانی میشناسن ما خودمون تحریمش میکنیم؟؟؟ وای برما.

    • تنها
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 02:19:15
      12 20

      دریای طبرستان.این نام تاریخی دریاچه ی شمال ایرانه.هیچ وقت مردم ایران دریاچه ی شمال ایران رو به نام کاسپین نمی شناختند.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:11:55
    پاسخ
    117 8

    تکلیف ماهی های خاویاری چی میشه یعنی میشه تو کرمان اوزون برون گرفت اونم با قلاب؟ ولی اگه بشه چی میشه ها

    • سارا
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:58:52
      52 10

      اگه بخوان آب دریای خزرو شیرین کنن که دیگه ماهی های آب شور از بین میرن :(

  • خاکی تر از خاک
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:13:53
    پاسخ
    93 21

    از سری داستان های علمی تخیلی بابا به جا این راه آهن حرفه ای بزنید و یه اتوبان شمال و جنوب حرفه ای

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 21:12:53
      34 8

      به کی داری میگی؟

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:14:30
    پاسخ
    83 28

    طرح خنده داریه!

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:15:24
    پاسخ
    54 72

    این طرح یک عزم ملی رامی طلبد ودرصورت اجرایی شدن کشورایران بعنوان یک مرکز بین المللی وکانال ارتباطی راه دریایی کشورهای سردسیر وگرمسیر خواهد شد به شرط این که هویت فرهنگی - ایرانی - اسلامی کشور دستخوش این مسیر مهم بین المللی نگردد .

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 06:06:57
      22 9

      پاشو پاشو صبح شده!

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:32:05
    پاسخ
    71 9

    اینکه از خزر تا عمانه که!!!

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 22:57:10
      11 8

      دمت گرم اینا هنو نقشه خونی بلد نیستن میخوان رو دخانه بزنن؟

  • امین
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:36:59
    پاسخ
    79 25

    دریاچه ارومیه رو نابود کردید بسه.. نمیخواد از این طرح های رویایی به سرتون بزنه

  • آرمین
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:39:04
    پاسخ
    15 38

    من شنیدم با انجام این پروژه طوفانای خیلی شدیدی به وجود میاد. به خاطر اختلاف دمایی که به وجود میاد

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:39:45
    پاسخ
    65 26

    با سلام ، لطف کنید این خبر را از روی سایت بر دارید چون چنین طرحی بیشتر شبیه یک جوک است تا یک کار اجرایی و اقتصادی سود آور. چندین سال است که از اجرای آزاد راه تهران شمال که با هر شیب و هر پل و تونلی قابل اجراست عاجز مانده ایم حال چگونه ممکن است انتقال آب با این فاصله عظیم که نیازمند حفر ترانشه های بزرگ جهت عبور و مرور کشتی هاست عملی شود خبر انلاین عزیز خودت رو خنده زار اهل فن نکن.

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:03:02
      43 14

      با سلام ، لطف کنید این نظر را از روی سایت بر دارید چون بیشتر شبیه یک جوک است.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:40:42
    پاسخ
    58 53

    این طرح از نظر فنی حل شده هست و مشکل اجرایی نداره. این طرح اگه اجرا بشه میتونه 1 انقلاب اقتصادی تو ایران برپا کنه...

  • marineniki
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:41:05
    پاسخ
    45 12

    iهمانگونه که نویسنده عنوان نموده است، سود و زیان این چنین طرحهایی را نمی توان بطور کامل برای محیط زیست محاسبه کرد. از طرفی اگر ما به فکر ایجاد اشتغال و فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی سود آور از طریق دریا هستیم، با داشتن خطوط ساحلی بسیار مناسب در شمال و بویژه جنوب کشور می توانیم با هزینه هایی بسیار بسیار کمتر و اتخاذ سیاست های جدید بین المللی، به اهداف خود برسیم. چه بسا کشورهای همسایه دریایی ما در جنوب و شمال با داشتن سهم بسیار کمتری از سواحل دریا، درآمدهای بسیار بیشتری را نصیب ملت خود می کنند. با این اوصاف به نظر من نیازی به حفر چنین کانالی که آثار متعدد منفی روی فرایندهای اکولوژیک منطقه تحت اثر خواهد داشت، احساس نمی شود.

  • آرمین
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:41:49
    پاسخ
    13 41

    من شنیدم با انجام این پروژه طوفانای خیلی شدیدی به وجود میاد. به خاطر اختلاف دمایی که به وجود میاد

  • سیاوش
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:48:23
    پاسخ
    28 75

    اگر لازم بود که در آن منطقه کانالی جریان یابد خود خدا آنرا می ساخت چرا در نظام ظبیعت بخاطر فقط منافع مالی دست اندازی میکنید شما مدیران دولتی فعلا" پروژه آزاد راه تهران شمال را تمام کنید بقیه پیش کش

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:02:16
      65 6

      گه شما قرار بو د همیشه نظر بدی،کانال سوئز تا خدا نمیساختش ،ساخته نمیشد

    • علي
      شنبه 26 فروردین 1391 - 22:06:16
      48 3

      كانال پاناما رو هم اضافه بفرماييد! اين چه طرز فكريه سياوش خان،دوست عزيز؟!

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 22:20:18
      47 4

      اينطوري اگه فكر كنيم كه پس بايد بگيم لباس و خونه و ... هم نبايد داشته باشيم چون اگه خوب بود خدا خودش به همه موقع تولد كليد خونه و لباس و سوييج ماشين و اي دي اس ال نامحدود (سرعت و حجم) مي داد ديگه!!

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:49:10
    پاسخ
    46 18

    بجای این کار بسیار هزینه بر و مضر برای زیست بوم ایران. شبکه راه آهن سرعت بالا، برقی و دو خطه احداث کنید و تمام مراکز استانها را به این شبکه ریلی و با سرعن بالا متصل کنید.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:51:57
    پاسخ
    53 17

    بهره وري اب در ايران حدود 30 درصد است به جاي اينكه با استفاده از تكنولژي و دانش فني اين بهره وري را افزايش دهند دلار بي زبان كشور را در اينگونه طرحهاي غيركارشناسي، توهمي و ضد زيست محيطي مصرف مي كنند ولي براي توسعه مترو تهران كه سرنوشت 7-8 ميليون جمعيت به ان وابسته است ادعا مي كنند ارز ندارند!!!

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:07:12
      32 10

      گل گفتی داداش

  • مرتضی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:52:44
    پاسخ
    55 11

    اینهمه زمین کشاورزی تو گیلان و مازندران بلا استفاده مونده چون بیرویه واردات میکنید . قوانین رو درست کنید پول بیت المال رو هدر ندید .

  • احمدی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:56:08
    پاسخ
    28 16

    با سلام در بررسی امکان اجرای این طرح بایستی طی یک مطالعه دقیق: 1- مطالعه فنی و اقتصادی-زیست محیطی صورت گیرد 2-آثار فرهنگیو احتماعی آن سنجیده شود 3-آثار سیاسی آن سنجیده شود لذا این بررسی شاید به بیش از چندین سال(5-6 سال)نیاز داشته باشد نه یک تصمیم شبانه و شتابزده

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:00:48
      8 2

      دوست عزیز خیلی از این ارزیابی ها در قلب پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد انجام شده و موجوده.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 17:57:50
    پاسخ
    48 13

    امان از جنس خوب :))

  • مهران
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:00:19
    پاسخ
    39 17

    دولت محترم به فکر جور کردن یارانه ها باشد . 15 هزار میلیارد پیش کش

    • بدون نام
      جمعه 1 اردیبهشت 1391 - 03:30:33
      7 0

      تو رو خدا اگه خواستین این کارو بکنین یه خورده آبشو هم بفرستین به دریاچه پریشان و دریاچه ارومیه و دریاچه بختگان و ..... تا شاید دوباره زنده بشن

  • يه انسان
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:01:57
    پاسخ
    42 24

    به جاي نجات درياچه اروميه هم به آذري ها خسارت بدين تا برن يه جاي ديگه زندگي كنند!!!

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:40:30
      28 13

      والله من اگه جای رییس جمهور بودم این پول رو از زیر سنگ هم شده جور می کردم ببینم کجا می رن حتما جمهوری آذربایجان که از پس 1 میلیون مهاجر قره باغی هم بر نیومده.

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 21:49:56
      22 5

      @بدون نام: جمهوری آذربایجان؟!؟ مگه ایران 2 میلیون کیلومتر مربعی مرده که برن آذربایجانی که مساحتشو با سانتی‌متر مربع اندازه میگیرن؟ اصلا بگو ببینم تو ایرانی هستی یا نه که اینجوری حرف میزنی؟ احتمالا اون هوای هلند حسابی بهت خوب ساخته که فکر میکنی باید از ایران فرار کرد حتی به گینه بیسائو و آذربایجان؟

  • مهدی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:02:37
    پاسخ
    57 26

    من موافق با اجرای این طرح هستم.

  • Hamed
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:05:06
    پاسخ
    6 43

    والا دست بردن تو کار خدا تا الانشم جواب نداده ، این کار بغیر از این که به زیست محیط آسیب سنگین می‌زنه ، یه سوراخ موش هم ایجاد می‌کنه که موش‌ها بتونن تا وسعت ایران بیان ،، والا ترکیه داره به دنیا آب صادر می‌کنه ، اما نصف ایران آب نداره ، فقط کلی‌ سد ساخته که داره الان بهره برداری میکنه ، یعنی‌ عرضه ساخته چند تا سد و شناسائی ۴ تا منطقه سد خیز رو نداریم ؟

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:07:41
    پاسخ
    49 7

    چرا خبر اشتباه به ملت میدین؟ ساخت کانال کجا بود و درضمن عکسی که گذاشتین اشتباه است! تاریخنگاران یونانی و رومی و ایرانی بارها اشاره کردن که تا عصر هخامنشی و پارتیان در محل نمکزارهای دشت کویر و کویر لوت ایران دریاچه‌های عظیمی وجود داشتن که امروزه خشک شدن. دولت هم تنها میخواهد آن دریاچه های باستانی را دوباره زنده کند. درضمن اگر این طرح موفق شود علاوه بر اینکه ایران دیگر کشوری کویری نخواهد بود، میتوان از این راه سود سرشاری بدست آورد و درضمن نیازی هم به انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه نخواهد بود هرچند احیای دریاچه ارومیه بدلیل کوهستانی بودن آذربایجان سخت‌تر از این موضوع است.

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 21:18:22
      25 18

      عزیز دل سود سرشار بدست بیاریم که بره تو جیب کی؟

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 22:07:41
      29 3

      @بدون نام دوم: همیشه که اینجوری نمیمونه

  • ayat
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:16:09
    پاسخ
    54 8

    سلام به نظر من طرح مذکور اگر با مطالعه و برنامه ريزي دقيق انجام گيرد مي تواند تحولي بزرگ در اقتصاد ، حمل و نقل، گردشگري و محيط زيست ايران ايجاد کند. البته طرح بايد بگونه اي جامع و همه جانبه نگر طراحي شود نه اينکه مانند اکثر طرحها و پروژه هاي عمراني فعلي سطجي نگرانه و صرفاً براي توجيه هزينه ها باشد.

  • پژمان
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:20:41
    پاسخ
    17 21

    آب که سربالا نمیره! ارتفاع آب در خزر 20 متر پائین تر از سطح آبهای آزاده، فلات مرکزی هم حدود 1300 متر از سطح دریا ارتفاع داره! اگر روسها از کانالهای بزرگ و ... استفاده میکنند، آنها چنین اختلاف سطحی ندارند، و گرنه جلوی خشک شدن اورال را میگرفتند. فقط انتظار دارم در رابطه با راهکارهای انتقال و انرژی مورد نیاز برای چنین انتقالی با این اختلاف سطح و مسافت، یک نفر کارشناس فنی اظهار نظر بکنه تا اگر اشتباه میکنم، روشن بشم!

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 19:45:54
      31 7

      خوب در اون صورت اب از خلیج فارس به دریای مازندران(کاسپین) میریزه!! مهم نیست که! مهم اینه وصل بشن

    • بی نام
      سه شنبه 2 اردیبهشت 1393 - 13:13:11
      1 4

      بله وصل میشن ولی از دماوند قراره چطور عبور کنه خدا میدونه واقعا انگار بعضی مسئولین تو توهم به سر میبرند

  • کاوه
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:23:51
    پاسخ
    49 14

    این طرح احتیاج به همه پرسی دارد. پیشنهاد میشود دومین همه پرسی تاریخ جمهوری اسلامی برگزار شود.

  • محمد
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:41:52
    پاسخ
    53 3

    عالیه خیلی خیلی خوب است می شود شنای استقامت برگزار کرد

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 18:57:29
    پاسخ
    12 41

    تاثیر دیگر این طرح می تواند بحث امنیتی آن باشد که در طرح نامی از آن برده نشده است معمولاً تغییراتی به این بزرگی در سطح کشوری با اقوام مختلف و منابع طبیعی که بصورت نا همسان توزیع گردیده می تواند اختلافات قومی و جدایی طلبانه را تشدید نماید . ضمناً این طرح یکی سیاستهای نفتی آمریکا جهت دسترسی سریع و ارزان به نفت اوراسیا می باشد که به دلیل جنگ با ایران تاکنون روی آن جدی عمل نکرده اند

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 19:55:47
      27 8

      حالت خیلی خیلی بده! متاسفم برات.

    • مهرداد
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 18:13:56
      10 8

      تنها کسی که 100% سود میبره روسیه است. چون از زمان شوروی همیشه می خواستند به آبهای آزاد دست پیدا کنند و محصولاتشان را به جنوب آسیا ( که بیشتری جمعیت دارد) با کمترین هزینه برسانند. و مهمتر از همه از نظر امنیتی احتیاجی به دریای مدیترانه که زیرنظر به اصطلاح غرب است نداشته باشند. و به خاطر همین است که از گذشته دور به ایران حمله کرده و می خواسته زیر سلطه خود داشته باشد. که به نظرمیادتا حالا موفقیت نسبی داشته است. دو بشکه نفت آسیا میانه برای آمریکا این همه آبراه نمی خواهد با لوله ازطریق دریای مازندران بردند.

    • مهرداد
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 18:26:24
      7 1

      دو بشکه نفت آسیای میانه را ازطریق لوله از دریای کاسپین به قول شما آمریکا برد. البته به اروپا. و احتیاجی به این آبراه نداشت.

  • علی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:00:17
    پاسخ
    28 16

    سنگ بزرگ نشانه نزدن است!!!

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:04:32
    پاسخ
    14 35

    دریای خزر 17 متر از سطح دریا پایین تره . پس امکانش وجود نداره

    • محسن
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 01:43:43
      11 0

      بابا یکی میگه 17 متر یکی میگه 23 متر خبرانلاین میگه 28 متر آقا با یکمتر اندازه بگیرین دیگه، چرا مردم گمراه می کنین؟

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:05:02
    پاسخ
    37 10

    اجراي آن خيلي خوب است.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:11:21
    پاسخ
    40 13

    در هر کجا که کارشناسان محیط زیست نظر بدهند نظرشان منفی است .

  • علی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:13:12
    پاسخ
    42 15

    به نظر من که این طرح عالیه و باعث شکوفایی میشود

  • تنها
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:15:05
    پاسخ
    52 20

    لطفا نگید دریای خزر.دریای طبرستان یا دریای مازندران

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 19:48:34
      36 7

      دریای کاسپین

    • سارا
      شنبه 26 فروردین 1391 - 21:02:49
      14 25

      لطفأ نگید دریای مازندران

    • پویا
      چهارشنبه 30 فروردین 1391 - 02:15:21
      3 5

      باشه . . . دریای خزر :دی

  • گل آقا
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:30:56
    پاسخ
    35 6

    چند وقت پیش یه جاده می ساختن میگفتن از تهران تا شمال یک ساعته میشه رفت بعد از ده سال 10 درصد پیشرفت داشت، اسمش بزرگراه........

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:33:25
    پاسخ
    49 11

    با این طرح روسیه به آرزوی دیرینه اش یعنی رسیدن به ابهای گرم می رسه!

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:37:01
    پاسخ
    37 14

    شما بیا دریاچه ارومیه رو درست کن دکتر!

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:38:34
    پاسخ
    62 22

    خدا كنه عملياتي بشه چون مزايايي مانند: 1_ اشتغال زايي 2_توليد (ماهي - قايق - و.) 3_ايجاد مراكز تفريحي 4_رونق كشاورزي 5_ سفرهاي تجاري تفريحي علمي كم خطر 6_جذب گردشگر داخلي و خارجي 7_افزايش درآمد ناخالص ملي و ارز خارجي 8_زيبايي كشور 9_خلق آثار هنري 10_ وبركات ديگر كه از دل اين آثار به وجود خواهند آمد. و.... خواهد داشت

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:38:55
    پاسخ
    39 11

    به نظر من اگر همچین اتفاقی بیوفته یک تحول عظیم و تاریخی میشه و باعث رونق تجارت میشه

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:44:01
    پاسخ
    9 39

    خيلي جالبه هيچ كس از مشكلات سياسي و امنيتي آن صحبت نمي‌كنه؟! تجزيه ايران به دو بخش غربي و شرقي !!!!!

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:49:21
    پاسخ
    29 8

    اصلا دقت کردین چی نوشته؟ به ژرفای ۵۰۰ متر بکنن تمام مسیرو؟؟ ۵۰۰ متر؟؟؟؟؟ ااااااااااااا فکر کردین ۵۰۰ متر رفتن پایین چه اتفاقاتی می افته

    • عليرضا
      شنبه 26 فروردین 1391 - 20:47:30
      17 3

      فكر كنم منظورشون پنجاه متره مثل كانال سوئز

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 21:14:18
      18 2

      هيچي ! به نفت ميرسيم .

    • بدون نام
      شنبه 26 فروردین 1391 - 22:57:42
      5 3

      50 متر بیشتر از برج میلاد اونم به طول 1500 km !!!!!!!!

  • شهاب
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:50:21
    پاسخ
    17 28

    در محیط زیست اینقدر دستکاری نکنید. چرا عبرت نمیگیرد از اعمال غلط گذشته. در همه جای دنیا تجربه نشون داده این جور طرح ها آخر و عاقبت خوشی نداره. نابود میشه این طبیعت. چرا فکر صد سال دیگه نیستید. همش امروز نیست.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:53:54
    پاسخ
    39 1

    چنانچه بتوانند آب قابل ملا حضه اي از طريق خزر در فصل پاييز و زمستان هر سال از طريق خط لوله به در ياچه هاي شور كوير مركزي انتقال يابد و پهنه وسعي مانند حوض سلطان تا دريا چه نمك قم و يا جنوب سمنان در فصل بارندگي آب دار كرد باعث استقرار پرندگان مهاجر در كنار اين آب ها ميشود كه باعث تقويت خاك منطقه شده و رطوبت در سطح زمين در موقع نفوذ هواي ناپايدار باعث افزايش بارندگي در ارتفاعات مركزي و جنوبي البرز شده كه اين چرخه باعث گسترش مناطق قابل زيست شده و توزيع جمعيت در مركز كشور متعادل ميكند .قابل توجه است اين چرخه بطور طبيعي در اين ناحيه رخ مي داده كه با زدن سد ها و مصرف آب در بالا دست مشكلات فعلي نمايان شده.

  • مرتضي مفيدي مهندس عمران-زائر ايراني مكه
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:57:08
    پاسخ
    28 7

    بنده مهندس عمران هستم.شايد اين طرح،مشكلات اجراييش دربرابر محيط زيستي كمتر باشه.دوستان توجه كنن كه اختلاف تراز صفر خزر با آبهاي آزاد در مسافت 1600كيلومتر با محاسبات حل ميشه چون مسافت طولانيه و ميشه حلش كرد ولي مشكل اينجاست كه فقط منافع اقتصادي از قبيل كشتيراني را ملاك نميتوان قرار داد بلكه مشكل شوري آب خزر هم براي مناطق همجواري بسيار مهم است چراكه در صورت شوره بستن وسيع زمينهاي همجوار مصرفي و با وزيدن بادهاي صحرايي و برخاستن نمك از سطح زمين دهها وحتي صدها كيلومتر را ميتواند تحت تاثيرات مخرب خود قرار دهد كه مشكلات عديده اي را مضاف با خشكي منطقه شامل ميشود

    • مهندس
      سه شنبه 29 فروردین 1391 - 22:50:36
      13 0

      باسلام به همه دوستان.بنده هم موافق این مهندس عزیزمون هستم.ولی اگر بتوان مشکل شوری آب انتقالی را حل کنیم آب و هوای منطقه دگرگون خواهد شد.

  • فومنی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 19:58:58
    پاسخ
    38 2

    لطفا بنویسید دریای کاسپین تا این اسم هم به باد فنا نرود

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 20:10:14
    پاسخ
    28 4

    یک پل هوایی یک بزرگراه شهری یا بین شهری به طول یک به عمق چند بند انگشت حدود یک سال طول میکشد حساب کنید به طول 1600 کیلو متر به عمق 500 متر چه قدر طول میکشد لطفاً جواب های خود را به آدرس دولت بفرستید و یک باک پر بنزین جایزه بگیرید راستی طبق محاسبه من اگه بدون وقفه کار صورت گیرد و به هزار و یک (دلیل ایرانی) پروژه قطع نشود و برای تأمین بودجه آن کفگیر دولت ها به ته دیگ نخورد و همه چیز برنامه ریزی شده صورت بگیرد انشاالله در سال 1551 هجری شمسی این طرح به بهره برداری خواهد رسید نظر شما چیست؟

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 20:16:29
    پاسخ
    29 3

    اخ جون با كشتي مي ريم امام رضا و مشهد؟؟

  • یه نفر
    شنبه 26 فروردین 1391 - 20:17:43
    پاسخ
    25 5

    خیلی جالبه اگه میشه یه لطفی کنید به دریاچه ارومیه هم یه لطفی کنید

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 20:27:43
    پاسخ
    22 2

    به نظر كارتمومه بياييد يه اسم واسه اين كانال انتخاب كنيم

  • نیما
    شنبه 26 فروردین 1391 - 20:31:58
    پاسخ
    25 7

    حتماً چین پیشنهاد داده

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 20:35:39
    پاسخ
    20 15

    به نظر می رسد دمای ایران بین 7 تا 9 درجه مخصوصا در نقاطی که کانال عبور می کند خنک تر خواهد شد ضمنا دریاچه های فراوانی بوجود خواهد آمد که بسیاری از پرندگان در آن جای خواهد گرفت

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:58:48
      6 3

      بعله به جزیره قشم که برید تابسون باید از سرما کت ببوشین به خاطر دریا

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 05:09:47
      7 3

      دزدای دریایی سومالی هم ممکن بیان یهفکرب به حالشون بکنین بحث امنیته د یگه

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 05:10:42
      10 2

      یه جزیره کیش هم تو کویر لوت درست کنین لطفا جت اسکی هم داشته باشه

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 20:36:53
    پاسخ
    21 15

    انجام بشه عالیه از ورود بی رویه افغانی به غرب کشور جلوگیری می شود و همه جا منطقه آزاد تجاری خواهد شد

    • مهدی
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 00:58:36
      11 0

      خیلی با نمکی داداش :-)))) ولی افغانیا خیلی با استعدادن ، حتما سریع شنا یاد میگیرن و عرض کانال رو شنا میکنن.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 20:58:49
    پاسخ
    9 18

    این کار فقط به نفع روسیه خواهد بود

  • 2fan
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:05:36
    پاسخ
    29 6

    چند ورزشگاه مثل یادگار امام و نقش جهان و.... نیمه کاره ساختند وناتمام شاید می خواهند پول کلانی به برادران چینی بدهند

  • مهرداد
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:06:21
    پاسخ
    21 7

    واقعا مشکل ما اینه!!!!

    • دکتر
      شنبه 26 فروردین 1391 - 22:53:42
      5 3

      نه واقعاً میخوام بدونم الآن مشکل جوونای ما اینه؟!

  • شنبه 26 فروردین 1391 - 21:13:47
    پاسخ
    16 4

    طرحهاي از اين دست نياز به بررسي همه جانبه و كارشناسانه دارد. 1- درياي مازندران حدود 29 متر از خليج فارس كم ارتفاع تر است. اختلاط اين دو دريا باعث جلوروي اب در سواحل درياي مازندران و تخريب وسيع شهر هاي ساحلي خواهد شد. 2- اب خليج فارس بسيارشورتر از درياي مازندران است و اختلاط انها اثرات زيانبار و فاجعه اي زيست محيطي براي شمال ايران بوجود مي اورد. 3- حتي در بحث انتقال اب درياي مازندران به مركز ايران، تجمع املاح حاصل از شيرين سازي اب درياي مازندران مي تواند باعث شوري دريا و اثرات مخرب زيست محيطي شود. 4- عبور اب از كوه هاي بلند مازندران بدون تخريب جنكل هاي بكر با تنها با حفر تونل ممكن است كه خود بررسي هاي فني عظيمي مي خواهد.

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:14:08
    پاسخ
    18 7

    به نظر این طرح یک رویای شیرینه. اینجور طرح ها توی ایران جواب نمیده چون بلند مدته و بعد از یکی دو سال فراموش میشه و فرسایشی میشه. آخرش چندین میلیارد خرج میکنیم چاله میکنیم باید چندین میلیارد خرج کنیم تا پرش کنیم. مگه اینکه 0 تا 100 طرح توسط خارجی ها (ژاپن یا آلمان) انجام بشه که با این وضع بین المللی اونم مثل یه رویای شیرینه.

  • حسن
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:14:50
    پاسخ
    13 14

    این یه جور مرز بندی تحمیلیه اگر قرار اجرا بشه باید شرایط فرهنگی مناطقی که قرار ازهم جدا بشن مورد بررسی قرار بگیره .درغیر این صورت میتونه به نوعی به تمایلات جدایی طلبانه مردم کشور دامن بزنه...

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 05:19:05
      13 0

      کسی از این تمایلات نداره مگر اینکه تو یکی این تمایلاتو بوجود بیاری

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:15:22
    پاسخ
    20 5

    به نظر من منو ریلی این رودخانه رو بزنن دو تا پایه میزنن میره بالا کی به کیه افکار توهمی را ما هم میتونیم داشته باشیم .

  • همدم
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:18:19
    پاسخ
    33 4

    اسمشو بزاریم پارس خزر

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:55:09
      3 4

      اسمشو میذاریم بنبه دانه رود

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:42:48
    پاسخ
    21 6

    من نظرات دوستان رو خوندنم. خیلی جالب بود از اصل خبر جالبتر بود. یکی گفته حیات وحش منطقه کویری به خطر میفته! آخه مگه حیات وحشی وجود داره! اینکار یک روزی عملیاتی میشه حالا 5 سال دیگه یا 500 سال دیگه. کویری شدن ایران رو تهدید میکنه و ناچار باید به چنین طرحهایی تن داد حالا اگر این طرحها از جمله آرزوها و دست نیافتنیها باشه. اما چیزی که نگرانی بوجود میاره اینه که چه کسی قراره این طرح رو انجام بده! ما ایرانیها! اگر قراره مثل پل دریاچه ارومیه از دو طرف دریاچه رو با خاک پر کنیم و 100 متر پل بزنیم. این طرح رو خرابش نکنیم بزاریم همون آیندگان انجامش بدن! این طرح مطمئنا بیشترین منفعت رو به جیب کسانی خواهد ریخت که قراره انجامش بدن و این افراد از الان معلومه چه کسانی هستند! نوش جونشون ولی ................

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:53:24
    پاسخ
    11 5

    بابا دلتون خوشه وعده های خیلی کوچک تر ازینم داده بودن که عملی نشد به این یکی که اصلا امیدی نیست (شتر در خواب بیند پنبه دانه)

  • کامران
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:56:24
    پاسخ
    16 12

    تا دریای عمان روخشک نکنید دست بردار نیستید

  • امین
    شنبه 26 فروردین 1391 - 21:56:58
    پاسخ
    19 6

    من میترسم کل ایران بره زیر آب !!

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 22:00:58
    پاسخ
    21 4

    اگرمهندسی وعالمانه انجام شودطرح خیلی خوب ودرآمدزایی برای کشوراست.

  • وحيد
    شنبه 26 فروردین 1391 - 22:03:11
    پاسخ
    13 2

    اين همه مدت سرمايه هاي مملكت واسه ابخيزداري پرورش ماهي ميگو و پرورش ماهي خاويار ..... صرف شده و همشونم يا ورشكست شدن يا تعطيل ..//// لابد دوست داريد دوباره واسه اين طرحها وام بدن خوب بذاريد به فال نيك بگيريم و همش اينگونه طرحهارو به فان تبديلش نكنيم به نظر من اگه اين طرح اجرا شه نه تنها هيچ ضرري واسه محيط زيسن نداره بلكه فايده هاي بس زياد شامل حال مردم سراسر ايران ميشه كلي تالاب جديد در كل كشور ايجاد ميشه درصد بارندگي افزايش .....تو مسير راه درياچه اروميه و امسال ان احياميشه اينو همه ميدونن ايران بطور كل كشور فقيري تو بارندگي اجراي اين طرح نه تنها سرانه بارندگي رو در كل مسيرهاي كشور اضافه بلكه باعت ايجاد زيستگاهاي بسياري ميشه در كل سعي كنيم هميشه واسه همه چي ايه ياس نخونيم...........///

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:53:02
      8 4

      طبق چه مدرکی شما میفرمایین بارندگی زیاد میشه؟ اگه اینطور بود باید جزیره های خلیج فارس بارندگی بالایی داشته باشن. شما یه سر به تیوری تشکیل باران بزن.

  • نیما
    شنبه 26 فروردین 1391 - 22:09:56
    پاسخ
    3 12

    اقا یکم فکر کنین ارتفاع مناطق ساحلی دریا کاسپین از سطح دریا ازاد پایین تره، یعنی اگر این اتفاق بیافته دریا کاسپین هم دریا ازاد میشه نتیجه اش اینه که این مناطق زیر اب میرن.افتاد

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:03:16
      12 0

      لطفا خبر رو کامل مطلعه کن.اختلاف ارتفاع مشکلی به وجود نخواهد اورد.این مشکل از نظر فنی حل شده هست.

    • بدون نام
      یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:06:31
      11 0

      طرح،طرح فوق العاده خوبیه...و از نطر علم مهندسی کاملا عملی... ولی متاسفانه تو کشور ما کوچک ترین قول ها عملی نمیشه.پس باید به مردم حق داد این طرح رو غیر قابل اجرا،مسخره،دروغ یا...بدانند.

  • مهدی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 22:20:01
    پاسخ
    35 4

    1-خوش به حال خاتم الانبیا......................... 2-لطفا یک انشعاب هم سمت دریاچه ارومیه بزنید. 3-قربون دستتون مشهد امام رضا هم تابستونا اب سهمیه بندی میشه در حدی که در بسته بندی شیر اب اشامیدنی در هتل ها و مدارس توضیع میشه یه حالی هم به مشهد بدین. 4-بازم خوش به حال خاتم الانبیا..................

  • علی
    شنبه 26 فروردین 1391 - 22:23:16
    پاسخ
    14 8

    2*2=10 کی به کیه ههههههههه...

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 22:26:42
    پاسخ
    29 2

    طرح مي تونه طرح مفيد و درآمدزايي باشه و امكانش هم هست كه محيط زيست كمترين آسيب ممكن را ببينه. ولي اطميناني به برنامه ريزان و كنندگانش نيست.

  • هادي
    شنبه 26 فروردین 1391 - 22:44:11
    پاسخ
    2 11

    اين كار فاجعه زيست محيطي به بار مي اورد

  • بدون نام
    شنبه 26 فروردین 1391 - 23:12:09
    پاسخ
    8 2

    20 ساله دارن مصلی رو درست می کنند هنوز تموم نشده. خب پس ایشالا 400 سال دیگه شاید تموم شه.مردم به نون شب محتاج ترن تا این پروژه های خیالی

  • یک ماهیگیر
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 00:06:35
    پاسخ
    8 0

    خیلی خوب میشه با بچه ها میایم شهر بم اوزون برون میگیریم / چه حالی می کنیم!!

  • محم
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 00:11:59
    پاسخ
    1 14

    اگه این طرح اجرایی بشه به نظر من میل به جدای وتجزیه زیادتر میشه و یک مشکله

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 02:03:48
    پاسخ
    9 2

    از مسئولين ميخواهيم كنار مسير رودخانه مراكز تفريحي هم قراردهند.

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 02:36:50
    پاسخ
    8 1

    چنانچه آب کافی در دریا چه های شور کویر مرکزی در پائیز وجود داشته باشد جریان سرد سیبری که به این ناحیه نفوذ میکند با کسب رطوبت لازم در ارتفاعات مرکزی کشور صعود میکند و بارش قابلی را باعث میشود حتی میتواند این حالت در ارتفاعات شرقی زاگرس نیز رخ دهد.

  • سیما
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:24:29
    پاسخ
    7 10

    این طرح از نظر تغییر وضعیت کشت و آب و هوایی به خیلی از مناطق کشور کمک می کنه ... اما طبق گفته ی استاد دانشگاهمون که حرفش رو هم قبول دارم کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شه و از نظر امنیتی مشکل ساز خواهد شد چون با زدن پل های ارتباطی عملا کشور به دو بخش تقسیم می شه ... این طرح به خاطر وجود تهدید هایی هم که ایران می شه امکان پذیر نیست ...

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:47:18
    پاسخ
    7 7

    میگن یه بنده خدایی یه کاسه ماست گرفته بود دستش ایستاده بود کنار دریا و میگفت اگه بشه با این دوغ درست کنیم چه خوب میشد به نظز شما این فرد اشنا نیست

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:48:22
    پاسخ
    1 2

    جک خوبی بود

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 04:48:55
    پاسخ
    11 2

    خب یه کم هم بخندیم نه؟

  • laily
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 09:34:52
    پاسخ
    9 3

    اين طرح در زمان پهلوي دوم بررسي شده پانزده سال فرانسوي ها و آلماني ها روي آن كار كردند نقشهاش در وزارت كشور موجود است حتي آلمان ميخواست اين طرح را مجاني اجرا كند در عوض تمام خاك حاصل از كندن اين كانالها مستقيما به آلمان منتقل شود و پس از پالايش نخاله آن مي توانست كشور هلند ر ا سه متر از سطح دريا ارتفاع دهد

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 11:31:19
    پاسخ
    7 12

    مثل اینکه قصد دارن دریای مازندران هم خشک کنند.شما که به هر جا خواستید آب برسانید منبع آب را خشک کردید.زاینده رود یارتون هست؟یک فکری به حال دریاچه ارومیه کنید.

  • بهرام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 11:53:22
    پاسخ
    9 3

    طرح اتصال دریای خزر به دریای پارس متعلق به زمان هخامنشیان است. در کتابهای تاریخ علم هم عنوان شده است. منابع: http://www.magiran.com/ppdf/1051/p0105101250721.pdf http://www.magiran.com/magtoc.asp?mgID=1051

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 12:10:06
    پاسخ
    8 9

    می خوان هزاران هکتار اراضی مرغوب مازندران رو نابود کنند تا توی کویر خیارشور کشت کنند

  • حسين
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 13:19:13
    پاسخ
    4 3

    مگر ما از تنگه هرمز چه سودي برده ايم اگر درست بكنيم بعدش ميگيم ما براي صلح اين كار كرده ايم و پول هم نميگيريم حالا ما ايرانيان مونده ايم با هزينه رود و كيفش واسه بچه هاي خارجي ها

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 16:07:26
    پاسخ
    6 5

    ياد اون موضوع افتادم كه به عده اي گفتند توي كوير لوت چاه بكنند ( به خاطر رفع معظل بيكاري )مدتي كه گذشت كارگران خسته و نالان گفتند بابا اينجا كويره آب نداره .حاكم گفت آگه براي من اب نداره واسه شما كه نون داره .حالا اين طرح هم واسه خيلي ها نون داره قربونتون برم

  • مهرداد
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 18:41:20
    پاسخ
    1 6

    تنها کسی که 100% سود میبره روسیه است. چون از زمان شوروی همیشه می خواستند به آبهای آزاد دست پیدا کنند و محصولاتشان را به جنوب آسیا ( که بیشترین جمعیت دارد) با کمترین هزینه برسانند. و مهمتر از همه از نظر امنیتی احتیاجی به دریای مدیترانه که زیرنظر به اصطلاح غرب است نداشته باشند. و به خاطر همین است که از گذشته دور به ایران ( وحتی افغانستان و شاید بعد پاکستان ) حمله کرده و می خواسته زیر سلطه خود داشته باشد. که به نظرمیادتا حالا موفقیت نسبی داشته است. البته به روش دیگر.

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 20:03:22
    پاسخ
    8 2

    اخوی !!!توی عکس خزر و به خلیج فارس وصل نکردید!...اون دریای عمانه!

  • بدون نام
    یکشنبه 27 فروردین 1391 - 23:19:25
    پاسخ
    3 0

    جالبه نه؟

  • زیست شناس دریا
    دوشنبه 28 فروردین 1391 - 01:44:44
    پاسخ
    8 12

    من رشته تحصیلیم زیست شناسی دریا هست و با نگاه کارشناسانه توصیه میکنم نگذارید این فاجعه زیست محیطی به وقوع بپیونده. 1- خلیج فارس شوری 40 تا 42 ppt رو داره و با این طرح قول میدم خشک بشه. 2- تلفیق دو محیط دریایی منجر به نابودی بسیاری از موجودات دریایی میشه. 3- حالم انقدر بد شد نمیتونم ادامه بدم... عذر می خوام

  • میرمحمد
    دوشنبه 28 فروردین 1391 - 15:36:08
    پاسخ
    16 5

    اکثر دوستان بدون تحقیق و مطالعه اظهار نظر فرموده اند؛ خوبه که عزیزان بدونن این طرح از زمان هخامنشیان مطرح بوده و اندیشمندان زیادی روی اون مطالعه کردن. مراجعه به دو لینک زیر رو توصیه میکنم: http://fa.wikipedia.org/wiki/ایران‌رود http://www.badi.net/iranrood.htm بعضی از فواید طرح: 1.ایجاد نزدیک به 2 میلیون شغل در ایران 2.تولید و دستیابی به آب آشامیدنی،مبارزه باخشکسالی 3.آبادانی وپدید آوردن امنیت و کمک به مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر در خاور ایران 4.پدید آوردن بندر آزاد در قلب ایران از صمیم قلب امیدوارم اجرایی شدن این طرح رو توی عمر خودم ببینم ومردم عزیز کشورم ازمنافع فوق العاده فراوان زیست محیطی و اقتصادی و استراتژیک اون بهره مند بشن. انشاءالله...

  • بدون نام
    سه شنبه 29 فروردین 1391 - 00:46:09
    پاسخ
    7 3

    استفاده از وسعت کشور و بهره برداری مفید از اراضی اهمیت زیاد دارد. فکر روزی را کنید که اراضی لم یزرع و خشک تبدیل به استخر پرورش ماهی و شاه میگو و سایر ابزیان شود.

  • ایرانی
    پنجشنبه 31 فروردین 1391 - 16:53:30
    پاسخ
    1 3

    بابا یکی از این حرف ها بزنه که حداقل دو سه تا کار تو مقیاس محلی هم شده باشه،پروژه موفق با حداقل اسیب و پیامد منفی داشته باشه، عزیزم من، برادر من،خواهر من آخه شما که میاین از فواید این طرح صحبت می کنین چرا وقتی که حداقل دانش فنی ندارید حرف می زنید، به خدا قلبم درد می گیره،زاینده رود و خشک می کنیم اونوقت آب کاسپین و می بریم اصفهان!! آب کاسپین که انواع و اقسام آلودگی نفتی،بیولوژیکی...داره رو میخوان واسه شرب ببرید سمنان، چند صد میلیارد دلار هزینه کنیم که آب مورد نیاز صنعت رو تامین کنیم، کدوم صنعت با چه باز دهی ؟کی؟ آقایونی که می خوان مشکل نواحی کم آبی مناطق مرکزی رو حل کنند می دونن که هنوز روستاها و شهرهایی تو مازندران هست که آب شرب ندارن؟مشکل فقط صدمه به محیط زیست نیست،که ساده ازکنارش رد شید.

  • بدون نام
    دوشنبه 4 اردیبهشت 1391 - 01:44:23
    پاسخ
    9 1

    توروخدا بگید ماهی گیری تو این کانال را ممنوع نکنن .

  • رامین
    دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 - 18:56:26
    پاسخ
    4 2

    1- دریای کاسپین 28 متر پایینتر از آبهای آزاد است این مشکل (جلوگیری از پر شدن دریا) با یک آسانسور هیدرولیکی عظیم حل شدنی ست (حوضچه ای که کشتی وارد آن میشود سپس با پمپهای عظیم پر یا خالی می شود تا کشتی 28 متر بالا یا پایین رود!) در این صورت اگر چه جریان پیوسته آب قطع می شود اما به هر حال حجم بزرگی از آب دریاهای آزاد همراه کشتی وارد دریای کاسپین میشود که می تواند اسیدیته و شوری و اکوسیستم آن را به هم بزند و اعتراض همسایگان را برانگیزد.انرژی الکتریکی آن پمپهای عظیم هم باید حساب شود. 2-مشکل اصلی 500 متر ارتفاع متوسط زمینهایی ست که کانال باید از آن بگذرد اگر کانال روباز باشد (نه تونل) و عرض کوچولوی 100 متر داشته باشد 1500 کیلومتر در 100 متر در 500 متر خاکبرداری لازم است که 80 میلیارد مترمکعب است

  • پرسپولیسی قدیمی
    پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 - 16:32:59
    پاسخ
    12 1

    دریای کاسپین کشوین قزوین این نام اصلی و بین المللیشه کاسپین ریشه نام شهر قزوینه - فکر کنید اگه بشه چی می شه کار باید از یه جایی شروع بشه تنگه ها در دنیا از مهمترین مناطق استراتژیک می باشد این اهمیت کار رو می رسونه ما ایرانیها عادتمون از تغیرات می ترسیم

  • بدون نام
    شنبه 16 اردیبهشت 1391 - 17:45:40
    پاسخ
    4 1

    داشته هایمان را نابود میکنیم بدنبال نداشته های عجیب غریب هستیم - بقول دکتر کردوانی همین کویر برای ایران سرمایه است اگر بفهمیم - از باد آن تا آفتاب و معادن غنی آن

  • َAlborz
    دوشنبه 15 خرداد 1391 - 21:57:02
    پاسخ
    0 9

    یک کاسه ماست بریز تو دریا تا بشه دوغ اگه بشه چی میشه؟!!!

  • حسن
    یکشنبه 5 آذر 1391 - 23:55:29
    پاسخ
    4 0

    انتقال آب از جنوب به شمال در توضیحات شماره 1 و 2 مناسب است. اما در بیشتر اوقات وزش باد از غرب به شرق است و اگر مسیر کانال در غرب کویر لوت و در وسط دشت کویر رو به شمال حرکت کند مناطق کویری از هوای مرطوب بهره می برند و اگر در سمت شرق قرار گیرد با سرعت بیشتری رطوبت حاصل از کشور خارج میشود. و نظر دیگر من ایجاد ( یک دریاچه عظیم ) در وسط این کانال در قسمت غربی کویر لوت یا دشت کویر که از آب خلیج فارس تغذیه کند برای تاثیر بهتر زیست محیطی..

  • حسن
    دوشنبه 6 آذر 1391 - 00:00:40
    پاسخ
    7 4

    برای نجات دریاچه ارومیه می توان از دریای خر یک لوله انقال آب به دریاچه ارومیه آن را مانند یک رود کوچک همیشه تغذیه کرد.

  • بدون نام
    یکشنبه 6 اسفند 1391 - 19:02:12
    پاسخ
    1 1

    خوب

  • behzad
    جمعه 4 مرداد 1392 - 14:49:55
    پاسخ
    13 0

    اولاً انهایی که نمی دانند بدانند روسیه 100 سال پیش اینکار را کرده و دریای خزر را به وسیله کانال که دو رودخانه را به هم متصل می کند به دریای سیاه متصل کرده در ضمن اگر با کانال از خلیج فارس به مرکز ایران بزنند و یک دریاچه در کویر ایران درست کنند باعث بالا رفتن روطوبت هوا کویر شده و هم شنهای سر گردان کویر تثبیت می شوند و هم منبع در امدی و شغلهای جدید در مر کز کویر دایر می شود و اگر کانال فوق ساخته شود کشتی ها می توانند از دریای سیاه به اقیانوس هند و بلعکس راه پیدا کنند و کشتی های نفتی از این مسیر خواهند رفت لازم نیست سر تاسر کانال باشه می توانند سد مکانیکی بزنند و قسمت مرکزی ایران که فاقد سکونته دریاچه باشه و از سمت خزر هم همینطور اینها کار تحقیقات و مطالعه می خواهد اگر روسیه سد نزده بود ( یعن

  • محمود
    جمعه 24 آبان 1392 - 22:06:03
    پاسخ
    15 0

    این طرح بسیار خوب است و نزدیک به 5 میلیون نفر در این طرح برایشان کار پیدا میشود از نظر ماهی گیری و پرورش ماهی و کشتیرانی وتجارت و جاذبه ی توریسمی و کشاورزی مثل بهشت شدن کویر از نظر درخت کاری و باغ داری میباشد و اسم این طرح تا قیامت به نام کسانی این طرح را پیاده میکنند میماند به امید خدا :( :)

  • vahab
    شنبه 12 بهمن 1392 - 23:18:18
    پاسخ
    2 1

    ممنون میشم طلاعات بیشتری رو نمایش بدین.

  • احدی
    سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 - 11:30:37
    پاسخ
    4 8

    حتما نباید این اتصال از شمال به جنوب باشد بلکه میتوان از جنوب شروع و در محدوده مرکزی خاتمه گرددبفکر جنوب کشور باشیم که بهبود یابد.این کانال باید بوسیله ژاپن احداث شود ولاغیر.

  • بی نام
    شنبه 12 مهر 1393 - 00:22:12
    پاسخ
    2 1

    سلام بر شما زحمتکشان

  • اگه
    پنجشنبه 18 دی 1393 - 18:25:35
    پاسخ
    6 0

    اگه یه دریاچه تو کویر درست بشه هم خوبه

  • ايراني
    یکشنبه 8 فروردین 1395 - 12:57:43
    پاسخ
    1 2

    همه مشكلات يك طرف مشكل اصلي دو شقه شدن ايرانه براي هر مشكلي بايد براي رفتن به سمت ديگر آب هزينه كرد.

  • بی نام
    جمعه 20 فروردین 1395 - 15:50:40
    پاسخ
    1 0

    عجب

  • بی نام
    چهارشنبه 25 فروردین 1395 - 08:29:47
    پاسخ
    2 0

    آغا من ميخوام تا زنده ام اين كار به نتيجه برسه اگرهم لازمه هر ايراني هم تو اين پروژه يك سرمايه گذاري بكنه سود خوبي داره

  • ایران
    شنبه 9 مرداد 1395 - 03:16:50
    پاسخ
    2 0

    از خاک و سنگهایی هست که با گود بر داری عظیمی که از شمال تا جنوب برای کانل انجام میشه مخصوصا شکافتن البرز میشه یک یا در حالت ایده آل دو کوه مصنوعی رو در دل کویر ساخت که باعث ایجاد بارش بهتر و پایدار میشه والا هر چقدر هم آب دریا رو به کویر بیاریم تبخیر میشه و فقط نمک رو در کویر بیشتر میکنه و 100 طرح شکست میخوره بارش باران در انزلی و ترکمنستان که هردو کنار دریا هستند یکی نیست چون در انزلی کوه ها باعث ایجاد جریان پرفشار میشه و بارش صورت میگیره این بهترین راه برای جلو گیری از خطرات زیست محیطی و بر باد رفتن میلیارد ها دلار از پول مملکته طرح کوه مصنوعی رو امارات هم در نظر داره و میخواد با ساخت یک کوه مصنوعی هوای بهتری رو در کشورش ایجاد کنه از نظر علمی هم اثبات شده .......

  • ایران
    شنبه 9 مرداد 1395 - 03:35:26
    پاسخ
    2 0

    ما با ایجاد کوه مصنوعی در کویر میتونیم دما رو در این منطقه کاهش بدیم و بارش هارو بیشتر کنیم و از تمام آثار مخرب زیست محیطی طرح ایران رود خلاص بشیم و با یک تیر دو نشان بزنیم اول اینکه یک آبراه بسیار مهم از هر نظر که نمیشه مزیت هاش رو اینجا توضیح داد چون خیلی زیاده و دوم اینکه خاک و سنگ بوجود آمده از گود بر داری رو به ساختن یک کوه مصنوعی در دل کویر اختصاص بدیم که نتنها باعث کمک به جلو گیری از عوامل مخرب زیست محیطی طرح ایران رود میشه بلکه باعث پایداری طرح و موفقیت هرچه بیشتر و کاهش دما و بارش بیشتر میشه و خیلی مزیت های دیگه از جمله جذب توریست دوستان طرح ایران رود عالیه فقط اجرای اون خیلی مهمه و طرح های که کنار اون باید انجام بگیره.دوستانی که حرف از دو شقه شدن ایران میزنن باید بگم متاسفم براتون

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700