انتقال آب به کویر یا ساختن راه آب مرکزی ایران که دریای عمان را به دریای خزر متصل می کند موضوع بگو مگوی کاربران خبرآنلاین شد.

این دو طرح موافقان و مخالفان بسیاری دارد. اما بحث کاربران خبرآنلاین درباره ایران رود، به جای اینکه احساسی و به کل کل بدل شود، و کمی کارشناسی شد.

یکی از کاربران نوشته است: "به نظر من از آب تلخ و شور دریا که حتما املاح هم داره کشاورزی به عمل نمیاد ولی شاید برای صنعت بشه ازش استفاده کرد. ضمنا اکو سیستم مناطق وسیعی از شمال تا مرکز و جنوب را به هم می زند که در برخی مناسب و مفید و در برخی نامناسب و مضر می باشد. باید هزینه و فایده این پروژه بسیار بسیار عظیم را سنجید و بعد با فکر و برنامه عمل کرد تا خدای ناکرده هزینه های این کار به دوش مردم نباشد که هیچ بهره ای هم نداده باشد. البته این کار امتیازی که دارد این است که سواحل ایران در شمال را چند متر عقب می راند و سرزمین های وسیعی از زیر آب رها می شود. که باید برای تفریحات ساحلی مناسب در جهت جذب توریست استفاده گردد."

و کاربری هم این طرح را کارشناسی شده دانست: "طرح کاملا کارشناسانه و حساب شدست عزیزان من و هزینه اجرای طرح در دولت خاتمی ١٠میلیارد برآورد شده و ارتفاع زمین در طول مسیر نسبت به سطح دریا بر اساس اطلاعات بدست آمده از ماهواره و نقشه های ویژه بطور تقریب بشرح زیر است:

صفر تا 250 متر 65 کیلومتر ،

250 تا 500 متر 330 کیلومتر ،

500 تا 1000 متر 920 کیلومتر،

1000 تا 2000 متر 150 کیلومتر،"

و کاربری هم این سوالات را پرسید؛

"کجاش کارشناسی هست ؟
میزان تبخیر در طول کانال چقدره ؟
این طرح عین آتیش زدن به منافع ملی ایرانه.
ما تو ساختن کانالهای آبهای سطحی شهری موندیم چه برسه به کانال قابل کشتی رانی!!! تو میدونی یکه کشتی رو بخواهی از خزر بفرستی به دریای عمان چند هزارتا Stop Lock لازم داره ؟ چقدر آب باید پمپاژه بشه؟.
اگه راست میگید این کارا رو بکنید:
شبکه راه آهن رو تکمیل کنید.
فرودگاههای بین المللی رو توسعه بدید.
راههای ترانزیت بسازید"
توریست جذب کنید.

و یکی هم چنین نوشته است: "فقط باید یادشون باشه :
1.. توی نقشه ایران جای دریای خزر و کویر لوت عوض کنند.
2.. یک انشعاب هم به دریاچه ارومیه بیچاره بزنند.
3.. سر راهشون به دریای لوت ماهی های کویر خزرم با خودشتون بیارن یا براشون شش نصب کنند

آخ چه کیفی می کنند این مارمولک های کویر"

اما کاربری که چند بار با نام آرش در نظرات مختلفی گفته به دلایل فنی و اقلیمی موافق ایران رود است، نوشته: "متاسفانه بعضی از دوستان چند تا کلمه رو از جایی خوندن یا از کسی شنیدن و بدون اینکه معنی اون رو بدونن طوطی وار تکرارش می کنن. مثل اکو سیستم. یا این دریای لوت و کویر خزر .که بدون هیچ تفکری و فقط از سر لج بازی و تقلید مثل مسلسل تکرارش می کنن.
الان دیگه 50 سال پیش نیست که منابع اطلاعاتی کم باشه.یه ذره مطالعه هم بد نیست.ببینم مثلا این کویر بمونه هیچ جنبنده ای هم توش زندگی نکنه که اکو سیستم به هم می ریزه؟در شرایطی که حجم آب برداشتی از دریای مازندران محدود خواهد بود.بعضیای دیگه هی میگن پمپ پمپ بابا جان ارتفاع کویر لوت از سطح دریا چقدره؟
190- متر .این یعنی چی علما؟
یعنی دریای مازندران که ارتفاعش از سطح دریاهای آزاد 27- است در سطح بالاتری از کویر لوت قرار داره.اونوقت این پمپ می خواد؟"

و کاربری هم نوشته است: "تا ١٤٠٠ سال پیش به جای دشت کویر دریای هامون مرکزی در قلب ایران بوده حالا که زمان احیای دریای هامون عزیز رسیده شما بحث کارشناسانه نبودن طرحی با پشتوانه قوی ٥٠ ساله رو پیش می کشید ؟
نظر مرکز پژوهشهای مجلس پیرامون امکان اتصال آبهای شمال و جنوب ایران
تاریخ : سه شنبه ، 22 آذر ماه ، 1384
طبق این گزارش، علمی ترین بررسی ها در مطالعات امکان پذیری مقدماتی پیرامون طرح احداث آبراه کشتیرانی از خلیج فارس به دریای خزر طی سالهای 1374 تا 1376 توسط مجموعه ای از حدود 130 کارشناس و متخصص داخلی تهیه و نتایج آن در دو مرحله میانکار و نهایی تقدیم ریاست جمهوری وقت شده است."

البته این مخالف هم می گوید:

"نظر من:
1 کسی در کویر زندگی نمیکند که کانال به این پر خرجی آب برایش ببرد
2 هزینه احداث کانال از فوایدی که به دنبال دارد بیشتر است.
3 کسی در مناطق بیابانی زندگی نمیکند. زندگی در مناطق نیمه بیابانی مشکل است چه برسد به کویر های ایران.
4 دستگاه های آب شیرین کن دستگاه های گران قیمتی هستند و هزینه تصویه آب شور دریای کاسپین از هزینه حمل بسته های بزرگ آب معدنی بیشتر است."

و یا: "کویر لوت رکورد دار دمای سطحی، 70 درجه سانتیگراد، یعنی کتری آب بزاری روی شن های داغ، تقریبا جوش میاد.

کاربرانی هم نام کویر و دربا را با هم عوض کرده اند و نوشته اند: "کویر خزر، دریای لوت"

برای خواندن نظرات بیشتر، رای و پاسخ به نظرات، به این خبر مراجعه کنید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    29 38
    زین پس به جای بیت آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تشنگی باید چشید بگویید آب دریا را اگر نتوان چشید هم بقدر تشنگی باید کشید
  • مجتبی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    48 82
    دیگه بجای اینکه بریم ساحل خزر میریم ساحل کویر لوت ترافیکش فکر کنم کمتره
    • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      6 12
      هههههه
    • بدون نام US ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      26 39
      توروخدااینقدر نکین خزر!!!! دریائ مازندران.................دریائ مازندران.........................
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    55 16
    این پروژه با پروژه زمان خاتمی فرق میکنه : آن پروژه قرار بود کانال باشه . ولی این پروژه لوله کشی و پمپ آب است. و هدف خرج پول نفت(در صدی کم) و جابجایی بقیه پول نفت (در صدی بیشتر) ...و آب دریای خزر را خالی میکند و " کویر خزر، (شاید) دریای لوت " ایجاد میکند
    • شیرازی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      20 3
      کانال که هدر رفتش که بیشتره.مخصوصا برای این آب با ارزش که شیرین هم شده.لوله هدر رفت آب نداره.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    63 14
    فقط تبلیغات از نوع احمدی نژادی است چندتا ماشین الات سنگین اوردند بعدش هم جمع کردند هر کس رفت دنبال خونشون
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    13 20
    پس یه شیلنگ بنداز آب خودش میاد دیگه، میخواد کانال بزنی؟؟ ((مازندران محدود خواهد بود.بعضیای دیگه هی میگن پمپ پمپ بابا جان ارتفاع کویر لوت از سطح دریا چقدره؟ 190- متر .این یعنی چی علما؟ یعنی دریای مازندران که ارتفاعش از سطح دریاهای آزاد 27- است در سطح بالاتری از کویر لوت قرار داره.اونوقت این پمپ می خواد؟")))
    • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      14 3
      اقای محترم، این آب اول باید بیاد بالای ارتفاعات البرز تا بعدس منتقل بشه به کویر. می دونی هزینه این پمپاژ چقدره؟
    • آرش IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      7 11
      عزیزم اون حوض خونه ی شماست که با شیلنگ آب رو ازش منتقل می کنی. صحبت از 600 میلیون متر مکعب آب در ساله. پیش از این هم نوشتم .ولی یه بار دیگه می نویسم و به ساده ترین زبان هم می نویسم تا ذهن شیلنگی شما فعال بشه. فرض کنیم یه حجم آب روی پشت بام داریم و می خوایم اون رو به حیاط منتقل کنیم ولی دیوار بلند پشت بام مانع از این کار می شه. یه راهش همون راه مورد علاقه ی شما یعنی شیلنگ و شیلنگ بازیه که باید یه پمپ بذاریم و انرژی صرف کنیم که هزینه بر است. ولی یه راه غیر شیلنگی هم هست به این صورت که دیوار رو سوراخ می کنیم و کانال می زنیم و آب بدون اتلاف انرژی و صرفا با نیروی جاذبه به حیاط منتقل میشه .اینجوری دیگه شیلنگ مصرف نمی شه استاد. کار خوب خوبه عزیزم.مسخره بازی کاری رو حل نمی کنه.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    52 11
    دریاچه ارومیه پس چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اسماعیل IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    11 5
    به نظر من یکی از اهداف اصلی و بلند مدت تر این طرح اینه که به یک نوعی از انرژی هسته ای استفاده کنند. در این طرح آب دریا باید شیرین بشه و با در نظر گرفتن این حجم بی اندازه بزرگ آب که باید در آبراهه جاری بشه یک مورد استفاده منطقی برای انرژی هسته ای مطرح میشه و بعد هم لزوم تولید بیشتر اورانیوم غنی شده و از این داستانها. به هر حال اگه طرخ قابلیت اجرا داشته باشه طرح رویایی هست!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      3 11
      دقیقا برای آب شیرین کردن بهترین و سالمترین برق، انرِژی هسته ایه
  • انسان AE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    30 4
    میشه یکی بگه جلگه پر محصول خوزستان چرا داره بیابان میشه؟ بابا برید اول جلوی کویر شدن آبادیها رو بگیرید بعد آب دریای بیچاره رو بیخود تبخیر کنید. به نظر من اگر فاضلاب تهران و چندتا شهر دیگه که بالا دست هستند رو کانال کشی کنند و بیارن تو کویر خیلی خیلی بهتره تا آب دریای خزر بیچاره رو تبخیر کنند. بنده از همان زمان ریاست آقای رفسنجانی که بحثش شد مخالف این طرح بودم مثل خیلی طرحهای دیگه
  • محمد حسین م IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    6 14
    به نظر من یکی از بهترین برنامه های دولت می باشد چرا که نمونه این طرح را با حدود همین اختلاف سطح 100 سال پیش چین انجام داد در آن زمان که هزینه حمل نقل محصولات بالا بود وکانالی از شمال تا جنوب آن کشور کشیده شد (لازم به ذکر است برنامه مستندی در همین رابطه در تلویزیون 2سال پیش پخش شد اگر بار دیگر پخش شود جوابگوی بسیاری از سوالات است) از نظر اقصتادی در آینده که با کمبود سوخت وهزینه ووقت جهان دست پنچه نرم می کنند جا یگزین کانال سویز شود وار طریق رود ولگا به اروپا متصل شود ودرآ مد عوارض وگسترش حمل نقل جوابگوی هزینه ها باشیم
    • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      22 1
      فقط پول حروفم میشه هیچ اتفاق دیگه ای هم نمی افته. بی خودی نظر ندین
  • کورش IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    15 22
    من نمیونم چرا انقدر مردم این مسئله را بزرگ میبینند به چند نکته و استدلال باید اشاره کنم : 1- این مسئله از یک ژست بیشتر نیست ! و ا ین پروژه مانند هزاران پروژه به مراتب کوچکتر به این زودی ها حتی در مقیاس بسایر کوچک عملی نخواهد شد .2 - حتی در صورت عملی شدن این پروژه هیچگونه خشک شدن دریای خزر را نهدید نمیکند زیرا حتی اگر این پروژه با حد اکثر توان خود یعنی 500 میلیون متر مکعب در سال این میشود حدود 16 متر مکعب در ثانیه و این مقدار دبی در مقیاس دبی ورودی به دریاچه چیزی نزدیک به صفر است . 3- در تایید نکته بالا باید بگویم که اگر تنها دبی ورودی رودخانه ولگا روسیه به دریای خزر را در نظر نگیریم یعنی 8060 متر مکعب در ثانیه و تمامی رودخانه های دیگر را در نظر نگیریم این مقدار برداشت اب هیچ است .
    • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      21 4
      هیچ وقت اجرا نمیشه
    • کامران IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      6 2
      من نمیدونم چرا مردم به این نظر منفی دادند خیلی با استدلال حرف زده . بابا راست میگه . میگه حتی اگر این طرح عملی بشه و پمپاژ با حد اکثر توان انجام بشه دریای خزر اصلا مشکلی براش پیدا نمیشه چون هر زمان اب دریای خزر در حال بالا امدن و پیشروی در ساحله
  • nino IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    5 3
    با سلام فکر می کنم این طرح اول برای تامین اب تهران باشه بقیه اش تبلیغاتی دوم اگه بحث کوبر لوت باشه باید از دریای عمان برداشت بشه که به اقیانوس وصله ضمنا یکی از دوستان مخالف حرف قشنگی زد گفت دمای هوا بالاست ولی نگفت دمای هوا توی شب پایینه یعنی اگه اب اقیانوس رو با لوله و دبی مناسب البته با یک پمپاژ اولیه وصل کنیم دریاچه لوت قدیمی احیا می شه رطوبت منطقه بالا میره اصلا اب شیری کن هم نمب خواد(بخاطر دمای بالای کویر) بحث کانال زیاد اجرا نشده هزینش هم بالاست طولانی هم هست اما لوله تخصص خودمونه چون از اول نفت رو با لوله جابه جا کردیم فقط بحث دبی اب است که باید کارشناسی بشه
  • بدون نام US ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    26 15
    اگر این کار شدنیه پس چرا یه فکری ب حال دریاچه ارومیه نمیکنند؟
    • آرشیتکت IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      11 4
      الان چرا منفی دادن دوستان ؟ باز یه مبحث جدید پیش اومد و مسایل قبلی فراموش شد ؟ خوب دریاچه ارومیه مهمتره یا کویر لوت ؟
  • ناصر IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    12 9
    عده ای که حرف از احداث کانال برای ارتباط بین دریای خزر و عمان برای ترانزیت می کنند بهتر است ابتدا تحقیق کنند بعد حرف بزنند . ترکیه برای احداث کانال به طول تقریبا 75 کیلومتر برای ترانزیت کشتی های بزرگ مبلغی در حدود 20 میلیارد دلار باید هزینه کند که باعث تردید آنها شده است . ان وقت شما در فکر ایجاد کانالی حداقل به طول 1500 کیلومتر هستید !!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      10 6
      کل بودجه آمریکا تو یه سال لابد باید برا ایران رود هزینه بشه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    17 9
    این پروژه هیچ وقت به افتتاح نمیشه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    13 7
    همش چرنده. مگه مگه میشه این کارو کرد؟ می دونین از دریای خزرد بخوان آب بیارن کویر، تو بعضی جاها چقدر باید دریاچه مصنوعی درست کنند که آب بیاد بالا؟
  • محمد GB ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    19 1
    آقا جون شما اول برو آزادراه تهران شمالو افتتاح کن بعد از این طرح های غیر کارشناسی بده. آقا واقعاً ارزیابی اثرات زیست محیطی صورت گرفته؟ من که بعید می دونم. آیا با جمعیت تحت تاثیر رایزنی و مشورت شده؟ این که به طور قطع نشده زمانی که آزاد راه تهران شمال داره به 20 سالگی می رسه و جاده قزوین تنکابن سال هاست نیمه کاره مونده واقعاً موندم چطور می شه از طرح های بزرگ ملی صحبت کرد.
  • یک هموطن IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    5 0
    سلام من هم مثل هر ایرانی از اینکه ببینم هموطنانم در نقاط کویری ایران از حداقل نعمت زندگی که آب است بهره مند میشوند خوشحال میشوم. همه ما ایرانی هستیم و ئر چارچوب خاک ایران حق داریم که سهمی از عایدات مالی این کشور داشته باشیم. توجه من به این نکته جلب شد که تامین آب دریای خزر از کجا است و چه کشوری بر آن تسلط دارد. آیا این امکان وجود ندارد که در تامین آب دریای خزر دچار کم لطفی کشور و یا کشورهایی قرار بگیریم که میتوانند آبرسانی به دریای خزر را دچار اشکال نمایند؟ و اینکه آیا این کم لطفی، باب مذاکرات عجیب و غریب با این کشورهای کم لطف را باز نخواهد کرد که مرد ایران زمین مجبور به تحمل بعضی مسائل و البته به اکراه گردند؟
  • امیر A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    5 4
    بابا جان .کمی مطالعه داشته باشید:1.آخه کی گفته آب خزر خالی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟دریای خزر حدود 29متر پایین تر از خلیج فارسه......این یعنی "طبق قوانین فیزیکی"آب از جایی که بلند تره به جایی که پایین تره میره........ یعنی اگه کانال از خلیج فارس به دریای کاسپین بزنن آب از خلیج به سمت دریای خزر راه میفته....(اگه تو دبیرستان رشتتون ریاضی بوده باید کتاب فزیک سال دوم یادتون هست که در مورد همین توضیح داده..)2.دریاچه ارومیه که1267متر از سطح آب های آزاد بالا تره و مثل حرف هایی که شما زدین به پمپ اهتیاج داره ودر ضمننکته مهم اینه که دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور دنیاست ونمیشه بهش دست زد.مر30
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    8 4
    خب دیگه وقتی عقل خوب کار میکنه میفهمه که کویر داغ که آب نگه نمیداره زود بخار میشه.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    3 3
    برا سرد کردن نیروگاه اتمی بد ابتکاری نیست
  • حمید IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    2 7
    ولی اگه بشه اخ اگه بشه دیگه روسا حق ایران رو تو خزر نمیخورن همه اب ماله ایران میشه
  • مهدی جلال آبادی - راور کرمان US ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    10 0
    سلام ایجاد کانال (رود) یک خطر بسیار بزرگ برای آبهای زیر زمینی دارد که در هیچ جا به آن اشاره نشده است وقتی ما در استان کرمان با حفر چاهی به عمق 150 تا 200 متر به آبهای زیر زمینی می رسیم و از آن استحصال می کنیم حال فرض کنید کانالی عریض به عمق 1000 متر در این منطقه حفر شود و آب دریا نیز در عمق آن جاری شود آنچه قابل پیش بینی است این کانال مثل یک زهکش تمام آبهای شیرین زیر زمینی را به سرعت حداقل تا شعاع 50 کیلومتری تخلیه می کند و کشاورزان را خاک بر سر میکند ولی در هر صورت اینکار به امکان پذیر نیست و انجام هم نمی شود چون ... در نظر بعدی
  • مهدی جلال آبادی راوری US ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    8 3
    ولی در هر صورت اینکار امکان پذیر نیست و انجام هم نمی شود چون طول این رود فرضی 1500 کیلومتر میباشد و عمق متوسط آن 700 متر است(به اضافه عمق لازم برای آب حدود 60 متر جمعا عمق کل 760 متر ) حال اگر عرض این رود در عمق این کانال حدود 100 متر در نظر بگیریم در کف زمین عرض کانال باید 600 متر شود پس میزان خاک برداری و شکستن سنگهای پوسته زمین در هر کیلومتر برابر است با (عرض متوسط=350) 350*760*1000 = 266000000 متر مکعب - حل فرض کنیم برای هر مترمکعب 5 دلار آمریکا هزینه لازم است(که البته بیشتر می شود) پس برای 1 کیلومتر ایرانرود حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار و برای 1500 کیلومتر یک هزارو نهصدو پنجاه میلیارد دلار بودجه لازم است که البته ماشین حساب من نمی تواند آنرا بر حسب تومان و ریال حساب کنه
  • محسن IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    12 2
    من موندم چرا کسی به فکر استفاده از خود کویر نیست؟! این کار رو قراره قرارگاه خات انجام بده!!! اگه اینها تونل شماره 3 کوهرنگ را تمام کردند خزر را به کویر هم می رسانند!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    11 2
    اگر از خلیج فارس آب بیارن بهتره چون تموم نمیشه آبش .
  • مهندس IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    7 1
    ما بسیاری مناطق نزدیک به ابهای خزر و خلیج فارس و دریای عمان داریم که میتوانیم انها را با هزینه کمتر سرسبز و حفظ بنماییم بعلاوه باید دید خود این منطقه چرا به کویر تبدیل شده و ان مشکل را بررسی و حل نمود. شاید گرم شدن زمین و بالا امدن سطح ابها دلیل مطرح شدن چنین طرحهایی باشد .
  • افق IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    0 0
    دوستان کمی به خودتان زحمت بدهید و مشروح خبر را مجددا مطالعه بفرمایند.این پروژه انتقال آب شیرین شده دریای خزر و دریای عمان به شهرها ومناطق حشیه کویر به وسیله خطوط انتقال لوله جهت مصارف صنعت و شرب میباشد
  • رهگذر IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    1 1
    صرفا جهت اطلاع دوست گرامیمون(بنده خودم با طرح به هر دلیلی موافقم)،ارتفاع کویر لوت در پست ترین نقطه 190 متر از سطح دریاست.
  • سپهر GB ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    4 3
    من کارشناس نیستم که بگم حتما خوبه یا بده. ولی وقتی ما نفت و گاز رو از خوزستان به شمال یا جاهای دور دیگه ایران و یا حتی خارج از ایران میبریم چرا نتونیم آب رو از دریای مازندران یا خلیج فارس به جای جای ایران ببریم و از منافعش استفاده کنیم. نفت و گاز منابع تمام شدنی هستند اما این آبها به لطف خدا تمام نشدنی و همیشه در دسترس هستند.
  • سامان حسني IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    3 0
    چندين سال است قراره آب كوهرنگ به زاينده رود وصل بشه هنوز تمام نشده لطفا اول اين كار كه قولش را به كشاورزان اصفهان و ..... دادند انجام بدهند بعدا به سراغ خزر وكوير بروند
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    2 0
    ولی اگر توانستید در این دولت و اگر نتوانستید تدابیری بیاندیشید که دول اتی این تدبیر را اجرایی کنند تا دو سوم کشور بی ثمر و بدون کاربرد باقی نماند. کشور المان با وسعت کمتر 85 میلیون جمعیت دارد و بالاترین رفاه جهان را دارند زیرا از کل مساحت کشور بهره برداری میکنند.
  • حسن IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    0 0
    اصل فکر خوب است حالا چقر عملی است بماند اما اگر راست است این آب خزر که می فرمایند یکی از رودهایش رود ارس می باشد که به فاصله ی بیست تا سی کیلومتری خرامان از بیخ گوش کویر نه که زمین های حاصل خیز دشت یکانات و مرند می گذرد ( جایی که شهید کلانتری در ابتدای انقلاب در باز دیدی که از آنجا به همین نیت آبرسانی به عمل آورد ند آنجا را دشت مغان بالقوه نامیدند) پس چرا بعد قریب سی و پنج سال هنوز از آن خبری نیست. آب در کوزه و ...
  • xxx IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    0 2
    به نظرم تو شرایط فعلی کشور(تحریم ها و بهم خوردن دخل و خرج کشور) این طرح قابل اجرا نیست دلیل پر واضحه ولی چیزی که مشخصه اون آب کویرو آباد نمیکنه و کشورم کمبود جا نداره واسه مردمش و جمعیتشم که رو به کاهشه و کشورم پهناوره پس دلیلش چیه؟ موضع این طرح برمیگرده به صنعت ونیاز اون به آب مکان دورافتاده و در بطن کشور کاملا دوراز چشم و بدوراز افراد غیر مرتبط و دور از عبور و مرور های بیگانه و غیر مسئول از طرفی راکتورها هم آب فراوون لازم دارن بقیش با خودتون
  • احمدرضا هدایتی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    4 0
    با سلام، شاید بهتر باشد سه دریاچه ای که سال ها قبل بین خلیج فارس و خزر وجود داشته با آب خلیج فارس احیاء شود، لطفا نظرات اینجانب را در بخش پیشنهادات سایت ره توشه rahtooshe.com مطالعه فرمایید. باتشکر
  • سما A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    6 0
    خیلی خوبه زودتر انجامش بدید!
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    3 4
    مطمعنا این یعنی نابود کردن دریای خزر و طبیعت شمال ایران