۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰

کاخ ورسای (به فرانسوی: Château de Versailles) مجموعه کاخ‌هایی در شهر ورسای در نزدیکی پاریس است که به عنوان بزرگترین کاخ‌های سلطنتی جهان شناخته می‌شود.

این کاخ سابقاً در دهکده‌ای به همین نام در نزدیکی پاریس قرار داشت اما امروزه این دهکده و کاخ جزء حومه پاریس محسوب می‌شوند. از سال 1682 تا سال 1789 که به اجبار انقلابیون خانواده سلطنتی به پاریس منتقل شدند، این کاخ محل زندگی و دربار حکومتی شاهان فرانسه بود. معاهده ورسای که به جنگ جهانی اول پایان داد در این کاخ عقد شده‌است.

این کاخ به عنوان یکی از میراث جهانی توسط یونسکو انتخاب شده‌است.

بر اساس مدارک تاریخی آثار وجود کاخ در دهکده ورسای به حدود سال 1038 میلادی بر می‌گردد. اما این کاخ جایگاه رسمی و سلطنتی نداشته‌است. بعدها از دهکده ورسای به عنوان شکارگاه استفاده می‌شد. به همین منظور لویی سیزدهم دستور ساخت بنایی را در این شکارگاه در سال 1624 داد. این شکارگاه به وسیله «فیلیبرت لروی» طراحی و به وسیله سنگ و آجر سرخ ساخته شد.

ساخت کاخ سلطنتی در ورسای
تا زمان سلطنت لوئی چهاردهم کاخ رسمی و سلطنتی فرانسه کاخ لوور بود اما پس از روی کار آمدن، او تصمیم گرفت کاخ شکوهمندی برای خود بسازد که در جهان نمونه‌ای از زیبایی، شکوه، بزرگی و پهناوری باشد. به همین منظور وی دستور داد دهکده زیبای ورسای به عنوان مکان ساخت این کاخ انتخاب شود. بعدها به همین علت کاخ هم ورسای نامیده شد.

شروع ساخت و طراحی کاخ به سال 1669 برمی‌گردد. طراحی این کاخ به وسیله معماران چیره‌دستی به نام‌های «لویی لووا»، طراح فضای سبز آندره لونوتر و «شارل لُبران» نقاش و آذینگر زبردست انجام گرفت. اما طراحی اصلی کاخ به منظور استفاده به عنوان کاخ سلطنتی به سال 1678 باز می‌گردد. در کل مجموعه کاخ‌های ورسای در چهار مرحله ساخته و تکمیل شد. بعد از این مراحل در دوره پادشاهان بعدی نیز عمارت‌هایی به این مجموعه افزوده شد. کاخ ورسای در تاریخ 6 مه 1682 گشایش یافت.

لویی چهاردهم با ساخت این کاخ در نظر داشت هم از شلوغی پاریس دور شود و هم با یکجا جمع کردن دستگاه‌های دولتی و دربار در ورسای کنترل بیشتری را بر آنها داشته باشد. علاوه بر کاخ سلطنتی و اماکن دولتی نظیر دیوان‌ها و دادگاه‌ها، منازل هزاران نفر از درباریان، فرمانداران، قضات، وزرا و شخصیت‌های حکومتی در ورسای قرار داشت. لویی چهاردهم درباریان را وادار ساخت که در ورسای زندگی کنند و از افزایش حضور، قدرت و املاکشان در دیگر مکان‌ها بپرهیزند. با این کار لویی قدرت کنترل زیادی بر تمام درباریان پیدا کرد.


لویی وا برای طراحی این بخش از اصول معماری ایتالیایی رایج در قرن 16 و 17 استفاده کرد. او نقشه‌ای کشید که از از هفت تالار تشکیل شده‌بود. این 7 سالن از منظومه خورشیدی و ایزدهای رومی الهام گرفته شده بودند. همه تالارها دور تا دور سالن مرکزی به نام تالار آپولون که خوابگاه لویی چهاردهم بود قرار داشتند. به این نوع طراحی، طراحی «خورشیدمرکزی» می‌گویند.

 


ورسای دارای بزرگترین مجموعه باغ‌ها و فضای سبزی است که تا کنون در جهان ساخته شده‌است. در میان این باغ‌ها، آبراه‌ها، حوض‌ها، فواره‌ها و مجسمه‌های زیبایی طراحی شده‌اند. طراحی تمام این قسمت‌ها توسط آندره لونتر صورت گرفته‌است. طراحی فضای سبز به شکلی است که نمای بسیار وسیع و بی انتهایی را به ذهن می‌آورد. باغ‌ها نیز در قسمت جنوبی کاخ قرار گرفته‌اند که نمای فوق العاده‌ای را از ایوان کاخ سلطنتی فراهم می‌کند. تمامی این فضا بر دو سوی کانال محوری ورسای قرار گرفته‌اند. در چهار سوی این کانال نیز فواره‌ها و استخرهای عظیمی پدید آمده‌اند که بعضی از آنها نظیر استخر آپولون و یا استخر لاتونا شهرت جهانی دارند.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    142 9
    چه ابهتی داره.آیا میشه از نزدیک یه روز ببینمش؟
    • شاهین IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      85 3
      ایشالا که میبینیش یه چندتا عکس توپ هم میگیری میذاری اینجا ما هم استفاده کنیم
    • بدون نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      112 6
      آره چرا نمی شه. پول یارانه هاتو جمع کن ایشالله صد سال دیگه میری اونجا رو هم می بینی!
  • هادی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    10 82
    من 2 سال پیش اونجا بودم اما از نزدیک ندیدم اولین بار متوجه شدم همچین کاخی بوده
    • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      43 8
      خالی بند
    • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      59 4
      بابا تو دیگه خیلی گیجی که کاخ به این بزرگی رو ندیدی!!!
  • پیمان A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    9 27
    کاخ دلماباغچه تو استانبول شباهت زیادی با این کاخ داره. اگه نشد برین پاریس استانبول همین بغله
    • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      36 1
      دوست عزيز كاخ دلمه باغچه يك دهم ورساي هم نيست. اصلا" با هم قابل مقايسه نسيتند. تصور من از بهشت اون چيزي بود كه در ورساي ديدم. البته بدون حوري و قلمانش.
    • پیمان A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      14 4
      من گفتم شبیهه نگفتم عین خودشه. دوستان میتونین بصورت مجازی از کاخ بازدید کنین: http://www.googleartproject.com/collection/palace-of-versailles/museumview/
    • حاج مهدی A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      0 0
      البته اینم نگفت که این کاخ 2500000متری یک حمام یا دستشویی ندارند
  • امیر عباس IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    35 3
    وای جون میده واسه ماه عسل یعنی میشه خدا جون..........
  • شهرام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    38 5
    من فروردین پارسال انجا بودم از داخل شهر پاریس باید از استگاه ترن در منطقه لدفانس به انجا رفت 30 - 40 دقیقه ای با ترن زمان می برد چون بیرون پاریس و حومه شهر در دل جنگل های اطراف پاریس است وقتی وارد محوطه پشت کاخ شدم یکی از زیباترین باغ های دنیا را جلوی خودم دیدم. پشت کاخ یک محوطه چندهزار متری فقط و فقط گل کاری است با یک طراحی فوق العاده که اینجا عکسش نیامده. تصویر چهارم فقط یک بخش بسیار کوچک از گاردن و دریاچه در سمت چپ است. عظمت و شکوه اصلی، پشت کاخ یعنی سمت راست این این باغ و دریاچه است. حدود فکر کنم 14 کیلومتر شاهان فرانسه وسط جنگل را تراشیدند و دریاچه مصنوعی و باغ و شمشهادهای 6 متری که عین دیوار هستند ساختند که پس از 500 سال هنوز عین همان زمان نگهداری میشه. عکس های اونجا را بگذارید
    • بدون نام A1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      24 2
      توواقعا اونجا بودي واي خوش بحالت ما عكسش هم نديديم
    • بدون نام DE ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      1 9
      من هم دیدم ولی زیاد هم جالب نیست کاخ سعد اباد خودمون قشنگتره
    • محمد DE ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      2 2
      منم پارسال میخوستم برم ولی یه مشکل کوچیک پیش اومد که پولشو نداشتم.
  • امیر IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    2 27
    شهرام جون خالی نبند دیگه..... تو حتی تو خواب هم نمیتونی اونجا رو ببینی
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    29 6
    ما هم اگه از میراثمون حفاظت می کردیم بزرگترین کاخ رو داشتیم
    • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
      3 9
      کدام میراث؟ کدام کاخ؟
  • محمد IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    4 1
    چه کاخ کوچیکیه کاخ من بزرگتره
  • حمید IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    5 14
    به عرض شما برسانم که تورو خدا از این کارای دنیا پرستانتون دست بردارین.برین واسه دیدن زیباییهای اون دنیا تلاش کنین.یا حسین مظلوم
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۴
    1 0
    کاش اونجا مال من بود
  • مرجان IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    3 1
    سلام من به همرا پسرم آبان ماه سال 91 رفتیم پاریس بسیار دیدنی بود کاخ ورسای هم خیلی زیبا بود پسرم که 6سال داره از تعجب هی سوال می پرسید ....باغ پشتش هم خیلی دیدنی بود که جدیدا برای ورود به باغ هم بلیط می گیرن همه چیز عالی بودجای همه اونایی که دوست دارن برن حالی
  • سینا A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    خیلی کوچک است