مجلس هشتم با ثبت فعالیت‌های ناظرین مجلس در مجامع و شوراها گام مهمی در امر نظارت برداشت. مجلس نهم نیز باید با پیگیری جدی‌تر موضوع نظارت، بحث انتقال نظرات ناظرین و استفاده از آن در اجرا را پیگیری کند.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم در جلشه غیرعلنی صبح امروز مجلس، این مطالب را بیان کرد. محمدرضا باهنر معاون نظارتی وی نیز گزارشی مبسوط از انجام وظایف نظارتی مجلس ارائه داد و از سوی رئیس مجلس مورد تقدیر قرار گرفت.
لاریجانی که می​گفت «پیش از مجلس هشتم بحث نظارت دو مرحله را طی کرده بود» اظهار داشت: مرحله اول آن مربوط به انتخاب ناظرین مجلس و حضور آنها در مجامع مختلف بود ولی نتایج نظارت این افراد در جایی ثبت نمی‌شد و به هیچ فرد دیگر انتقال نمی‌یافت. این رویکرد مصداق بارز هدر رفتن فعالیت‌های نظارتی این افراد بود که به عنوان ناظر در مجامع مختلف حضور پیدا می‌کردند. یکی دیگر از نتایج انتقال نیافتن تجربیات ناظرین این بود که مشاهدات آنها به مسوولان اجرایی منتقل نمی‌شد و آیین‌نامه‌ای براساس نظرات آنها نوشته نمی‌شد، در نهایت کسی از مجلس نیز پیگیر این موارد نبود.
وی با بیان اینکه مجلس هشتم با تشکیل معاونت نظارت بر قوانین گام دوم خود را برای این امر برداشت، گفت: در همین راستا مجلس موضوع تنقیح قوانین را پیگیری و تصویب کرد با این رویکرد همه قوانین مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس هشتم با تشکیل معاونت نظارت تمام کارهای ناظرین خود در شوراها را ثبت و ضبط کرد، گفت: این رویکرد باعث انتقال نظرات ناظرین به دیگران شد و براساس آن آیین‌نامه‌ها در زمان خود نوشته و به دولت ارائه شد. با رویکرد مجلس هشتم موضوع تطبیق قوانین به‌روز شده است.
لاریجانی با بیان اینکه گام سوم نظارت باید در مجلس نهم برداشته شود، افزود: در این گام باید نتایج نظارتی به موقع اجرایی شود و باید این موضوع را در مجلس نهم پیگیری کنیم. نزدیک شدن بخش نظارت به اجرا به تغییرات آیین نامه ای احتیاج دارد که باید این موضوع در مجلس نهم پیگیری شود.
وی با اشاره به طرح برخی موارد مد نظر ناظرین در جلسه سران قوا گفت: بر این اساس در این جلسه مقرر شد که دو نفر از هر قوه بحث‌های نظارتی دنبال کنند تا موضوع نظارت در قوا هم‌پوشانی نداشته باشد که بر این اساس ساز و کار قانونی نیز در مجلس تصویب شد.
به گزارش ایسنا در این جلسه غیرعلنی از ناظرین فعال ملی تقدیر شد که عبارت بودند از: آوایی، پزشکیان، ثروتی، جمشیدزهی، فاطمه رهبر، شعبانی، غضنفر‌آبادی، قاضی‌زاده، قوامی، کریمی قدوسی، محمدیاری، مقیمی، نکونام ، اولیا و علی مطهری.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =