۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸

پلیس، هر هفته مرحله ای تازه از طرح امنیت اخلاقی را اجرا می کند، تازه نرین برخوردها با بد پوششی، در اماکن فرهنگی شروع شده است.

امید کریمی: عمده حاضران مراسم افتتاح باشگاه خبرنگاران پلیس و انجمن سینمای پلیس، مقامات بلندپایه و میانی نیروی انتظامی بودند؛ در راس آنها سردار بهمن کارگر، معاون اجتماعی ناجا بود. بخشی از سالن را هم مدعوین تشکیل می دادند؛ مدیران رسانه ای، تعدادی از کارگردانان و هنرپیشه های سینما مثل داوود رشیدی، سیروس الوند و فریدون جیرانی و البته مسوولانی از وزارت ارشاد؛ وزیر و تعدادی از همراهان. خبرنگاران هم البته در انتهای سالن نشسته بودند و حرفهای سخنران نخست مراسم را گوش دادند؛ سردار کارگر.

معاون اجتماعی ناجا از نوع پوشش یک هنرپیشه در مراسم کن انتقاد کرد و از وزیر ارشاد خواست که به بازیگران تذکر دهد. دقایقی بعد، او تیتر جذابی به رسانه ها داد؛ از این به بعد با هر جشنواره و همایشی که با موازین اسلامی همخوانی نداشته باشد، برخورد می کنیم

و همین تیتر شد. نگاه ها به سمت چند جشن رفت؛ جشن خانه سینما، جشنواره فیلم فجر و جشنواره ها. البته در نزدیکترین برخورد، پلیس جشنواره بین المللی غذا را پلمپ کرده بود. سردار احمدی مقدم، فرمانده ناجا در این باره گفته بود: "نمی‌شود که غرفه‌داران اصول ابتدایی را رعایت نکنند. هنگامی که دیپلمات‌های خارجی وارد کشور می‌شوند، پوشش را رعایت می‌کنند، اما فروشنده داخلی نمی‌تواند آن را رعایت کند، پیش از این نیز مسئولان انتظامی تهران بزرگ نسبت به پوشش غرفه‌داران تذکرات لازم را داده بودند، اما گویا تا برخوردی صورت نگیرد، تذکر جدی گرفته نمی‌شود که این اقدام انجام شد." (اینجا، اینجا و اینجا)

اما در فاصله یک روز، وعده سردار کارگر عملی شد؛ گشت های امنیت اخلاقی پای برج میلاد رفتند تا مانع حضور زنان بدحجاب در کنسرت مازیار فلاحی شوند. این اتفاق البته باعث تاخیر از اجرای کنسرت هم شد. (اینجا)

سردار احمدی مقدم هم دراین باره گفت: "آنچه که مردم می بینند فیلمها و سریالهاست و پلیس به پشت صحنه سینما کاری ندارد و وظیفه ای در این مورد نداریم و به پلیس این مسائل که آیا کارگردان یا تهیه کننده ای اعتقاد و التزام دارد کاری ندارد اما یکی از مسائل این صنف جشنواره ها و مراسم های رسمی است که تا حدودی ضوابط در آنها رعایت نمی شود. سخنانی که دیروز سردار کارگر اعلام کرد این است که برگزار کنندگان این جشنواره ها موظف به اجرای قانون و کنترل مراسم هستند. شاید در این یکی دو باری که پلیس تذکر نداده است و مسئولان وظیفه خود را انجام نداده اند باعث شده تا افراد ضوابط برگزاری جشنواره ها و مراسم را رعایت نکنند." (اینجا)

به موازات شروع برخوردهای پلیس با بدپوششی در اماکن فرهنگی، اتفاق دیگری افتاد؛ عده ای از اوباش، در پارک طالقانی، عربده کشی کردند و شیشه ماشین های پارک شده را شکستند و البته خبری هم از پلیس نبود. این چیزی بود که 20:30 هم نشان داد و البته با واکنش های مختلفی هم همراه شد. احمدی مقدم گفت که غفلت صورت گرفته و این عمل مورد قبول پلیس نیست: "در گذشته واحدهایی در این پارک مستقر بودند اما به علت نامعلوم جابجا شده اند و در زمان حادثه نیز خلاء حضور وجود داشته است"

و همچنین مدیرعامل باشگاه خبرنگاران پلیس در یادداشتی نوشت که این اتفاق، اتفاقی بوده است: "طبق اظهارات کلیه افراد خسارت دیده که در نزدیکی خودروی خود داخل پارک بساط استراحت گسترده بودند، کل واقعه در چند لحظه توسط موتورسواران مسلح به سلاح سرد که احتمالا مست بوده اند صورت پذیرفته است و دلیل سریع بودن آن عدم ثبت ذهنی مشخصات مهاجمین توسط آن جمع می باشد . پس پر واضح است که نمی توان از هیچ نیروی امدادی انتظار داشت در هر محل و در هر لحظه با استعداد و تجهیزات کامل حضور سوپرمن وار پیدا کند هر چند این امر غیرممکن نیست." (اینجا)

اما این اتفاق هم باعث نشد پلیس از اجرای طرح امنیت اخلاقی پا پس بکشد و البته گرفته گیری های شب اول کنسرت را در شب های بعد هم ادامه داد (اینجا) هرچند که با واکنش های مختلف مرده هم مواجه شد (اینجا).

واکنش هایی مثل اینکه ماموران پلیس امنیت اخلاقی چه مجوز و مدرکی دارند که می توانند به زنان و دختران تذکر بدهند حجاب خود را رعایت کنند و البته چنین پاسخ بشوند: "در طرح برخورد با بدحجابان، ماموران طرح امنیت اخلاقی دارای حداقل مدرک لیسانس هستند و قبل از اینکه بکارگیری شوند آموزش های لازم را دیده اند. افرادی که از سوی ماموران دستگیر می شوند در پایگاه ها توسط روانشناسان و کارشناسان علوم اجتماعی ارشاد می شوند.
همچنین انتقال زنان بدپوشش و بدحجاب فقط توسط پلیس زن انجام می شود و در سطح بزرگراهها به علت سرعت زیاد پلیس مرد موتورسوار راهور یا انتظامی تنها به افراد تذکر می دهند و مدارک افراد کشف حجاب کرده را اخذ می کنند. همچنین افراد حامل سگ نیز توسط ماموران تذکر می گیرند." (اینجا)

چیزی که فعلا مشخص است، پلیس قصد کرده است حداقل در زمانی طولانی تر از فصل گرما، گشت های امنیت اخلاقی را فعال نگه دارد. چه اینکه از نیمه اردیبهشت که این طرح دوباره شروع شده است، هرچند اعتراضات هم وجود داشته و البته بسیاری از مردم هم می گویند حتی مانتوهای مد روز هم با این طرح، تغییر کرده اند، اما هنوز هم پلیس کوتاه نیامده است.  (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 220763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    بنظرمن تغییرلباس ماموران ارشادخیلی موثرخواهدبودحداقل درفضای جامعه احساس ارامش بیشتری میشود متشکرم
    • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      تغییر لباس در روحیه خود ماموران هم تاثیر می ذاره و می فهمن که دارن کار فرهنگی(به اصطلاح) انجام میدن و نه پلیسی و جنایی
    • دکتر بهرامی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      نه تغییر لباس نه هیچ راه دیگر تاثیری ندارد لطفا بک مقدار فکر کنید زمانی که یک دختر خانم محترم به همراه مادر با اعمال قانون دختر از مادر جدا شده در ذهن نا خوداگاهش از نیروی انتظامی متنفر میشه در صورتی که نیروی انتظامی خدمتگزار این مردم است و این کار خراب کردن جلوه این نیروی مردمی است
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    92 17
    حداقل خبر دستگیری خرابکاران حادثه پارک ظالقانی رو هم بزنین که دیروز رسانه ای شد نامردی نکنین
  • رسول IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    تنها راه چاره یک دیوار بتونی از وسط شهره که زنها ومردها را جدا کنه واین همه هم نیرو را تلف نکند همه راحت زندگی کنند شبها هم از راه پله های مخصوص هر کس به خانه خود برود در اسایش کامل بسر ببرد
    • ایرانی IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      53 2
      ای قربون دهنت!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    182 5
    كاش به جاي اين همه گير دادن به اينا به ارازل واوباش ها گير بدن كه آدم تو تاريكي جرآت كنه به بيرون بره !! امنيت اجتماعي مهمتره تا يه عده بي گناه گرفتن.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    راستی میدانید پدیده ای وجود دارد که حتی بدحجاب ها هم از آن شرمنده هستند. یک زن در ساحل دریا ممکن است کشف حجاب کند،(که باید جلوگیری شود) اما مردان که تقریبا برهنه در ساحل مشغول شنا میشوند اشکال ندارد؟ حتی بدحجاب ها هم از این پدیده اذیت میشوند چه رسد به خانواده های مقیدتر!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      79 1
      هیچ میدانی پدیده ای وجود داشته که عده ای اراذل اوباش در ساعت 9 شب ریختن تو پارک طالقانی و برای مردم مشکل ایجاد کردن و پاسگاه پلیس 300 متر پایین تر بوده؟؟؟؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    142 2
    از پارک طالقانی چه خبر ؟؟؟
  • علی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    154 5
    این کارا فقط وقت تلف کردن هست.این همه عاملین فروش مواد مخدر ؟؟؟!!!این همه جوونای معتاد !!!بیشتر از کسانیکه بد حجابن ،کیف قاپ و دزد هست .آقایون آب تو هاونگ کوبیدن کارشما..هرموقع تونستین جامعه رو از دزدا پاک کنین مردین!!با دادوفریاد وزورازمایی برای زنها چی میخواین ثابت کنید .با همه نباید یکجور برخورد کرد .
  • روح الله قاسمی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    از نیرویانتظامی تشکر می کنیم و البته باید این طرح ها خیل یزود تر ازاین ها اجرایی می شد تا مردم و اجتماع به اینجا کشیده نمی شد که تقریبا در بعضی نقاط تهران حجاب ضد ارزش هست به هر حال خداوند یاریشان کنند تا جامعه اسلامی داشته باشیم
    • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      108 5
      آقا من فقط این کامنتو رو نوشتم که بهت بگم میخوام بهت منفی بدم. امیدوارم این ذهن منفی پرورت با این منفی یه کم تغییرات مثبت کنه. آخه - در - میشه .
    • بدون نام US ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
      47 3
      دوست عزیز باور و عمل اسلامی باید تو قالب و رفتار انسان نمود پیدا کنه نه تو ظاهرش من خیلی‌ از این به قول شما بد حجاب هارو میشناسم که وقتی تو درستی‌ و راستی‌ و دست بیچارهارو گرفتن میرسه چیزهای که نتنها پیامبر ما بلکه تمام ادیان بهش باور دارن، از خیلی‌‌ها که تسبیح تو دستشنو جای مهر رو پیشونیشون خیلی‌ جلو تر هستن. متاسفانه ظاهر سازی و ریا داره تو مملکت ما نهادینه می‌شه
  • كوروش IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    95 5
    موقعي كه همه مشكلات خدا را شكر برطرف شده ، حالا بايد سراغ ماهواره و بد حجابي رفت موقعي كه اينقدر كانالهاي تلويزيوني متنوع داريم كه فرصت نميكنيم همه انها را ببينيم چه دليلي دارد ماهواره ببينيم !!!!!!!
  • میثم IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    105 2
    به جای این کارا به مسائل کشورمون برسید که داره نابود میشه بیمارستان میلاد به خاطر 15 میلیون راضی به مردن کسی میشه خدا به داد این آدما برسه http://www.khabaronline.ir/detail/220779/society/events
  • ه IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    78 3
    انصافا ً جای این مامورها در حادثه های هر روزه این شهر که پارک طالقانی یکیش بود خالی تر نیست؟
    • سروش آریا CH ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۶
      26 2
      آفرین،دقیقا همینطوره. خیلیها شاکی اند ازینکه "همه مشکلاتمون حل شده مونده بود این حجاب یا فلان کار یا ..." و در مقابل یه عده میان اینجور جواب میدن که "چه ربطی داره، هر کاری باید سر جاش انجام شه" در حالی که دقیقا بحث سر همینیه که تو گفتی. یعنی اولویت بندی درست. ما تو خیلی از چیزامون و خیلی جاها مشکل انتظامی داریم. اونوقت بخش عظیمی از نیروی انتظامی و امنیتی ما درگیر چیزهایی شده که نمیگم درسته یا غلط، ولی حتی اگر درست، قطعا اولویت اول امروز نیست. حالا باز یه عده نیان بگن چرا حجاب اولویت اوله، باید قبول کنیم تا زمانی که مردم شاهد حضور اراذل و اوباش، معتادین، دزدی منازل و بالاخص خودروها هستن، خیلی واسشون زور داره که ببینن مامورین زیادی در نقطه نقطه شهر دارن به اصطلاح تذکر میدن...
  • بدون نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    32 3
    تا زمانی که نهی از منکر شما فقط بصورت دستوری باشه، هیج راهی وجود نداره .حالا کل ایران را طرح مبارزه با بد حجابی بزارید.
  • دلسوز DE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    51 2
    با بی اخلاقی نمیشه از اخلاق دفاع کرد ، با گرفتن خانمها و دختران فقط هویتشونو ازشون میگیریم نه بی حجابیشونو ، چند نفر از این خانمها از فردای ارشادشون چادر به سر میکنن؟؟ یا اگر بکنن چه قدر به حجابشون اعتقاد دارن ، یه بار سوار پروازهای خارجی بشین متوجه میشین خانمها پس از حرکت هواپیما چه طور حجاب نگه میدارن که این نتیجه همین حرکت های قهریه ، حجاب اگر با اعتقاد همراه نباشه اثراتش از بی حجابی بسیار بدتر است ... به هر حال خود دانید و خدای خود
  • بدون نام US ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    65 2
    حلش كردم. جاههايي كه باعث جذب بيحجابي ميشه رو خراب كنيم. مثلا برج ميلاد رو. اونجوري حجاب درست ميشه. برج و ساختمانهاي انچناني= بد حجابي. خدا رو شكر رئيس جمهور نشدم
    • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      0 0
      خدا را شکر