سه شنبه 1 آبان 1397
پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:12:00 چاپ

حمید سمندریان در 81 سالگی درگذشت

فرهنگ > تئاتر - حمید سمندریان کارگردان نامدار تئاتر ایران که مدتی بود از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد، صبح روز پنجشنبه 22 تیرماه در سن 81 سالگی در منزل خود چشم از دنیا فروبست.

به گزارش ایسنا، این اتفاق در حالی افتاد که همراهان و شاگردان همیشگی‌اش تصمیم گرفته بودند برای بهتر شدن حال استادشان، بار دیگر اجرای نمایش «بازی استریندبرگ» را که او سال‌ها پیش به صحنه برده بود با همان بازیگران قبلی یعنی هما روستا، رضا کیانیان و پیام دهکردی پاییز امسال به صحنه ببرند و حتی بخشی از تمرینات اولیه این نمایش نیز در منزل شخصی او آغاز شده بود.

سمندریان که در تمام این سال‌ها حسرت اجرای «گالیله» را با خود داشت، آخرین‌بار در سال 1389 سرگرم ترجمه و کار بر روی این نمایشنامه‌ی معروف برتولت برشت بود و قصد داشت اواسط تیرماه همان سال گروه بازیگران این نمایش را مشخص کند تا براساس توافقات انجام‌شده با شهرداری تهران، «گالیله» را از بهمن سال 89 تا اردیبهشت 90 در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه ببرد، اما این آرزو هرگز محقق نشد.

حمید سمندریان متولد اردیبهشت ماه 1310 بود. شروع فعالیت‌های تئاتری او در حین تحصیل در دوره‌ی متوسطه با حضور در کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی اساتیدی چون حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی زیر نظر عبدالحسین نوشین بود.

او پس از اتمام دوره‌ دبیرستان به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره‌ مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند، اما بعد از آن به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ وارد شد. برخورد با تئاتر آن‌قدر برایش گسترده بود که طی شش سال به صورت آکادمیک تحت آموزش «ادوارد مارکس» که یکی از استادان برجسته‌ تئاتر بود، اصول و مبانی کارگردانی و بازیگری را آموخت و همزمان در آلمان به صورت حرفه‌ای مشغول به کار شد.

سمندریان پس از پایان این دوره به دعوت اداره‌ هنرهای نمایشی دراماتیک اداره‌ی کل هنرهای زیبای کشور به ایران بازگشت و نمایشنامه‌ «دوزخ» را در تالار همین اداره به روی صحنه برد و فعالیت‌های خود را به شکل پیوسته در عرصه تئاتر ادامه داد.

تاسیس کلاس‌های آزاد بازیگری و کارگردانی از دیگر اقدامات جدی مرحوم سمندریان بود که تا آخرین روزهای عمرش ادامه داشت و به واسطه‌ آن هنرمندان درجه یکی همچون عزت‌اله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، میکاییل شهرستانی، احمد آقالو، کیومرث مرادی، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی و ناصر هاشمی، آتش تقی‌پور و ... را تحویل جامعه هنری داد.

کارگردانی و اجرای تئاترهای ماندگاری چون «ملاقات بانوی سالخورده»، «دایره‌ گچی قفقازی»، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی»، «مرغ دریایی»، «بازی استریندبرگ»، «کرگدن» و ... در کارنامه هنری او به چشم می‌خورد.
 

5858
 

کلید واژه‌ها : تئاتر -
مطالب مرتبط
70 دیدگاه
  • حسین
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:22:36
    پاسخ
    269 13

    روحش شاد

    • بدون نام
      پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:25:15
      133 15

      عزیزی که منفی داد ی دلیلت چیه؟

    • بدون نام
      پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:51:31
      113 16

      بعضی ها مریضن!کاریش نمیشه کرد...

    • احسان
      پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:56:48
      113 15

      واقعا متاسفم برای برخی انسانها که واسه این مطلب منفی دادن

    • بدون نام
      پنجشنبه 22 تیر 1391 - 20:53:53
      37 12

      مطمئن باشید اونایی که منفی دادن حتما اشتباهی کلیک کردن

    • اصغر
      جمعه 23 تیر 1391 - 04:23:48
      11 4

      با سلام خدا تمام كساني كه دستشون از اين دنيا كوتاه شده رابيامرزدو روحشان قرين رحمت پروردگار باشد. به قول دوست عزيزمون اين افرادي كه منفي دادن اشتباه كردن البته اميدوار هستم كه اينطور باشه اگر اينطور نباشه بايد براي خودمون خيلي متأسف و متأثر باشيم كه با مسائل اين چنيني اين طور برخورد مي كنيم. خدا رحمتش كند و روحش قرين رحمت لايزال الهي باشد. آمين يا رب العالمين.

    • بدون نام
      شنبه 24 تیر 1391 - 02:42:45
      8 1

      دريغا كه چنين افرادي مي ميرند و خيلي ها را بايد حالا حالا تحمل كرد.

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:23:22
    پاسخ
    136 6

    خدا رحمتش كنه

  • ehsan
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:23:41
    پاسخ
    128 4

    خدا رحمتش کند از اساتید مسلم تئاتر ایران بود

  • رهام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:23:45
    پاسخ
    104 4

    از اول امسال سال خوبی برای هنرمندان ما نبود. خدا رحمتش کند.

  • سامان
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:27:06
    پاسخ
    103 5

    براي شادي روحش قاتحه اي بخوانيم

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:33:18
    پاسخ
    89 4

    خدا رحمتش کنه

  • نادر
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:33:27
    پاسخ
    87 4

    روحش شاد.در این 8 سال خیلی از بزرگان رو از دست دادیم

    • حمید
      پنجشنبه 22 تیر 1391 - 17:06:53
      86 4

      یادی کنیم از خسرو شکیبایی عزیز و همه بازیگران بزرگمون مثل حمیده خیرآبادی مادربزرگ سینمای ایران ؛ نیکو خردمند ؛ مهری ودادیان ؛ احمد آقالو و خیلی از بزرگان دیگه

  • احمد
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:35:32
    پاسخ
    80 4

    روحش شاد و يادش گرامي باد

  • مهیار
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:35:49
    پاسخ
    80 4

    روحش شاد.به پاس زحمات غیرقابل شمارش استاد،تمام قد می ایستیم و به او ادای احترام می کنیم...

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:37:32
    پاسخ
    71 5

    خداوند رحمتش کند.مرد بزرگی بود در تئاتر ایران

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:40:05
    پاسخ
    68 5

    همه عمر دیر رسیدیم .یادش گرامی.

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:40:25
    پاسخ
    69 4

    چقدر برا ديدن اجراي مجدد اين نمايش برنامه ريزي كرده بود. واقعا حيف شد.سمندريان از اون دسته آدمايي بود كه قدرشو ندونستيم و چندين سال اصلا كار نكرد.

  • اکبر
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:41:12
    پاسخ
    69 4

    "کِی رفته ای زِ دل تا تمنا کنم تو را " پرده آخر تراژدی " مسافر تنها " - بر هنرمند فهیم و با وقار سرکار خانم " هما روستا " و همه شیفتگان واقعی نمایش تسلیت باد...

  • عادل ص
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:42:17
    پاسخ
    61 5

    استاد عزیزم تو همیشه برای ما زنده هستی.ای کاش مسئولین قدر انسان هایی مثل تو را میدانستند اما افسوس.......... بی نهایت دوستت داریم

  • کیان
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:54:38
    پاسخ
    55 4

    روحش شاد

  • vgh
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:57:39
    پاسخ
    58 4

    وای باورم نمیشه واقعا شوکه شدم خدا رحمتش کنه، انسان فوق العاده هنرمندی بود

  • منصور
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 14:58:20
    پاسخ
    54 4

    خداوند ایشان را قرین رحمت و آمرزش خویش قرار دهد. این بزرگوار سهم بزرگی در اعتلای تاتر ایران داشتند و واقعا اکثر هنرمندان و اساتید بنام بازیگری و کارگردانی شاگرد ایشان بودند. به خانواده محترمشان هم تسلیت می گویم.

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:05:17
    پاسخ
    54 4

    یه گنجینه ی دیگه از دست رفت...

  • محمد
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:05:49
    پاسخ
    50 4

    نمونه یک استاد واقعی و فهمیده و نعمتی برای سینما،تئاتر و تلویزیون ما بود او به گردن خیلی از بازیگران ما حق داشت....خدا رحمتش کند.

  • محمدرضا
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:08:22
    پاسخ
    49 3

    او به گردن خیلی از بازیگران حق داشت و خیلی به هنر این مملکت خدمت کرد...روحش شاد

  • نازنین
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:09:47
    پاسخ
    51 4

    غم از دست دادن چنین استاد شریف و بزرگواری بسیار بزرگ است. داشتم سطح مطالعه و تمریناتم را بالا می بردم تا به کلاس های شما بیام و شاگردتون بشم که حسرتش برای همیشه به دلم موند. کاش گالیله به ثمر می رسد و ما از دیدنش بهره مند می شدیم کاش ..... کسی جز شما نمی تونست این اثر بزرگ برشت رو به صحنه ببره. دوستت داریم و همیشه استاد بزگ همه ی تئاتری ها خواهی ماند.

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:15:27
    پاسخ
    60 4

    تسليت به خانم هما روستا و شاگردان اقاي سمندريان و جامعه تئاتر و هنر ايران

  • حقیقت
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:22:35
    پاسخ
    47 4

    بسیار دردناکه . یکی دیگر از مفاخر این سرزمین از میان ما رفت . هزاران بار گفته شده که کاش تا هستند ، از آنها بدانیم و بپرسیم و قدربدانیم . اما کو گوش شنوا ؟ روحش شاد و یادش همیشه در دل ما خواهد ماند .

  • وحید
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:29:46
    پاسخ
    46 4

    خداوند روحشون رو غریق رحمت بفرماید .

  • علی رضا
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:40:56
    پاسخ
    37 4

    وااای خدای من، چه حیف؛ من تازه با تئاتر ارتباط برقرار کرده بودم، به شد دنبال ای بودم که باز استریندبرگ رو برم ببینم، واقعا حیف شد؛ روحش قرین رحمت باد انشالله

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:45:04
    پاسخ
    43 5

    خدا رحمتش كند. در تاريخ فرهنگ و هنر ايران ماندگار خواهد بود.

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:45:52
    پاسخ
    41 5

    روحش شاد ...

  • امین
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:51:30
    پاسخ
    49 5

    خیلی ناراحت کننده اس، پدر تئاتر ایران از بین ما رفت

  • ماهان
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:51:50
    پاسخ
    49 5

    ازاد مردی بود... روحش شاد

  • ایرانی
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:56:12
    پاسخ
    50 3

    از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش از خدای بزرگ برای ایشان رحمت و برای سرکار خانم هما روستا صبر مسئلت می نمایم

  • ehsan
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 15:58:22
    پاسخ
    31 3

    روحش شاد.استاد مسلم تئاتر ایران

  • Vaheed
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:13:37
    پاسخ
    34 4

    خدا رحمتشان کند

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:14:00
    پاسخ
    34 5

    خدا رحمتشان کند تسلیت به سرکارخانم هما روستا و هنرمندان تئاتر و جامعه هنر نمایش

  • F
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:19:31
    پاسخ
    35 3

    خدا رحمتشون کنه. چرا جدیدا خیلی ها در اثر این بیماری میمیرن؟من که اسم این بیماری رو میشنوم حالم بد میشه.

  • شهاب
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:22:19
    پاسخ
    43 4

    به قول شهرام شکیبا مرگ جدی ترین شوخی دنیاست.

  • SABA
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:40:03
    پاسخ
    31 4

    روحش شاد و تسلیت به خانم روستا

  • ساراs
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 16:53:44
    پاسخ
    36 3

    درگذشت استاد حمید سمندیان رو به خانواده محترمش وعلی الخصوص همسرشان خانم هما روستا تسلیت عرض میکنم ....روحش شاد یادش گرامی ...

    • هما
      پنجشنبه 22 تیر 1391 - 20:12:49
      11 3

      خدا رحمت کنه رفتگان شما را سارا جان

    • بدون نام
      شنبه 24 تیر 1391 - 12:52:13
      0 0

      خانم روستا تسليت ما رو هم پذيرا باشيد. به كاوه هم تسليت بگيد، ما با هم تو دبستان هم كلاسي بوديم

  • امیر حسن
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 17:33:39
    پاسخ
    34 5

    واقعا بغض گلومو گرفته حد تو رسا نیست عذای تو حماسه است...

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 17:55:00
    پاسخ
    13 3

    خوشا به حال او که نامش بزرگ است. خوشا به حال او که با نام نیک و اشک بازماندگان رفت. خوشا به حال هنر ایران که او را داشت اما حیف که ستاره ای را از دست داد.

  • محیا
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 18:01:08
    پاسخ
    15 4

    واقعا متاسفم واسه ادمای قدرنشناس...خبرمرگ استاد باید خبر اخر اخبار باشه اخه؟؟؟؟؟ خیلی ناراحت شدم..کاش قدر بدونن یه کم!!!

  • مهدی طالقانی
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 18:07:31
    پاسخ
    14 3

    تنها وتنها کسی است که به حق شایستگی لقب استادراداشت

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 18:27:46
    پاسخ
    43 4

    یه بار شد از ایشون یه مصاحبه ای پخش بشه ؟مستندی از زندگی ایشون ببینیم آخه چرا واقعا؟البته تلویزیون چیزاهای مهمتری برای پخش داره!!!!!!!! روحش شاد

  • مرسده مقیمی
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 18:37:29
    پاسخ
    17 3

    وای... وای... وای... ای خدا میشه من بمیرم انقدر هر روز یه خبر ویران کننده نشنوم؟! "هما روستا"ی نازنینم این اولین باری است که این جمله را از صمیم دل و به دور از تعارفات می‌گویم؛ من را عمیقا در غمت شریک بدان، نه فقط من را بلکه تمام کسانی را که هنر هفتم را عاشقانه دوست می‌دارند و همسرت همیشه استاد بی‌بدیل‌اش بود. ما و تمامی دوست‌داران هنر هفتم را در غمت شریک بدان؛ روح "حمید سمندریان" شاد... این شب جمعه برای دوست‌داران هنر سخت‌تر از همیشه می‌گذرد...

  • بدون نام
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 18:45:42
    پاسخ
    10 2

    هر چی فکر می کنم نمی دونم چی بنویسم....روحش شاد...

  • نجفی
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 19:06:07
    پاسخ
    30 4

    سعدیا، مرد نکونام نمیرد هرگز ...

  • 85
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 19:07:44
    پاسخ
    31 4

    پدر تئاتر ایران روحت شاد

  • vahid
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 20:17:04
    پاسخ
    15 3

    روحش شاد.استاد مسلم تئاتر ایران

  • هادی
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 20:57:27
    پاسخ
    15 3

    خیلی ها این ابرمرد تیاتر و نمی شناختند.چون هیچوقت دوست نداشت مثل بعضی .... خودشو تو بوق و کرنا کنه. خدا بیامرزتش.....

  • علی محمدی
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 21:06:30
    پاسخ
    12 3

    جز یک آه ، چه میتوان کرد ؟

  • سيما
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 21:15:50
    پاسخ
    11 3

    صدا يت در گذر زمان خاموش نمي شود يادت هميشه در قلبم ماندگار استاد انيشه هاي ناب

  • مهدیه
    پنجشنبه 22 تیر 1391 - 21:25:54
    پاسخ
    9 3

    واقعامتاسف شدم.

  • امین
    جمعه 23 تیر 1391 - 00:25:40
    پاسخ
    3 3

    به خانواده محترمشون مخصوصا سرکار خانم هما روستا تسلیت عرض می کنم و امیدوارم روح ایشون در آرامش باشه . مطمئنم که هیچ وقت یاد این عزیز از ذهن دوست داران نخواهد رفت . خدایش بیامرزد .

  • فاطمه
    جمعه 23 تیر 1391 - 00:58:34
    پاسخ
    3 3

    خدا رحمت کند. غم بزرگی ست از دست دادن این بزرگ مرد تئاتر. تسلیت به همه ی مردم ایران و مخصوصا خانواده ی محترم ایشون.

  • بدون نام
    جمعه 23 تیر 1391 - 03:01:36
    پاسخ
    6 2

    استاد سمندریان فقید همیشه و همیشه در خاطر ما می ماند. یاد لحظه های آخر نمایش ملاقات با بانوی سالخورده می افتم و آن خاطره و تجربه ی نابی که از دیدن آن داشتم عجیب بود. نام استاد به نیکی در تاریخ میماند و همین جا یادی کنیم از استادان فقیدی که در بین ما هستند و باید قدرشان را دانست. دکتر علی رفیعی، عباس جوانمرد،داوود رشیدی،جعفر والی و استاد بهرام بیضایی...

  • جلال سیادت
    جمعه 23 تیر 1391 - 03:53:26
    پاسخ
    10 3

    بدرود! بدرود! (چنین گوید بامدادِ شاعر) رقصان می گذرم از آستانه ی اجبار شادمانه و شاکر. (شاملو) امیدورام در بهشت بتوانی آرزوهایت که همانا اجرای نمایشهایی است که در این دنیا فرصت به صحنه رفتنش را از تو گرفتند جامه عمل بپوشانی،فقط فراموش نکن که فرشتگان بازیگران خوبی از کار در نمی آیند و باید هزاران سال وقت بگذاری برای آموختن اصول اولیه نمایش به موجوداتی که نه عقل دارند و نه احساس،در ضمن این اصل را هم فراموش نکن،در آن دنیا نیازی به اخذ مجوز،دوندگی برای سالن و امکانات و امضای فلان مدیر و فلان آبدارچی را نداری،تو فقط بنویس و اجرا کن،مشکلت فقط بازی گرفتن از فرشتگان است. روحت و نامت بر کران عرصه هنر جاودانه باد.

  • بدون نام
    جمعه 23 تیر 1391 - 04:30:56
    پاسخ
    4 2

    خداوند رحمتش کند

  • خسرو
    جمعه 23 تیر 1391 - 04:34:40
    پاسخ
    3 2

    درگذشت ایشان را به خانواده محترم و همچنین خانم هما روستا تسلیت عرض میکنم.

  • محمد
    جمعه 23 تیر 1391 - 07:12:00
    پاسخ
    4 1

    کارگردانی تئاتر ایشان ،وایشان در هنگام کارگردانی مثال زدنی بود.به نحوی که اینهم به اندازه نتیجه کار ؛ جذاب ودوست داشتنی می نمود.

  • هستی
    شنبه 24 تیر 1391 - 01:20:52
    پاسخ
    2 0

    واقعا شوکه شدم من همیشه ارزوم بود شاگرد ایشون باشم او یک اسطوره بود

  • بدون نام
    شنبه 24 تیر 1391 - 13:05:47
    پاسخ
    2 0

    اینجا چه کم از چراغ سخن می گویند ایام عجیبی ست... انگار باید جز خبرهای آخر باشه در گذشت استاد بزرگ ایران هنوز باورمون نمیشه که از دست دادیمش اما یادش همیشه زنده میمونه.

  • بدون نام
    یکشنبه 25 تیر 1391 - 10:53:13
    پاسخ
    0 0

    درگدشت استاد سمندریان را به دوستداران هنر تاتر تسلیت وبرای یار و همراهش همای عزیز ارزوی صبر دارم

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین