۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸

مهر نوشت:

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می‌شود درحالی که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد، از طرح مجلس برای حذف ارز مسافرتی خبر داد.

ارسلان فتحی پور درخصوص زمان ارائه بسته اقتصادی مجلس برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور اظهارداشت: هنوز کار تهیه و تدوین بسته اقتصادی این کمیسیون برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور به پایان نرسیده است، چون نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.

وی دررابطه با اینکه با توجه به یکی از موارد مطرح شده در این بسته اقتصادی که لزوم 3 نرخی کردن ارز است، آیا این اقدام نمایندگان موجب ایجاد رانت و فساد اقتصادی بیشتر در کشور نمی شود؟، گفت: اصلا اینطور نیست، بلکه از نظر مطالعات کارشناسی در شرایط فعلی تنها راه تنظیم قیمت کالاها دربازار داخلی و مبارزه با گرانی، 3 نرخی کردن ارز است.

به گفته فتحی پور، در صورت تصویب این طرح در مجلس نهم و همچنین درصورت اجرای درست آن توسط دولت شاهد کاهش چشمگیر قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی در بازار خواهیم بود.

نماینده منتخب مردم کلیبر در مجلس نهم با اشاره به اختلاف قیمت حدودا 700 تومانی نرخ ارز مرجع با نرخ ارز آزاد، این سئوال را مطرح کرد: مگر الان که به قول برخی از آقایان ارز تک نرخی است، هیچ فساد اقتصادی به وجود نیامده است؟!

وی با تاکید بر اینکه نباید برای واردات کالاهای غیر ضروری ارز با نرخ مرجع در اختیار واردکنندگان گذاشت، گفت: به عنوان مثال، چه لزومی داشت که طی یک سال گذشته برخی از واردکنندگان با استفاده از ارزدولتی در حدود 70 میلیون دلار اسباب بازی از کشور چین خریداری و به ایران وارد کنند؟

فتحی پور با اعلام اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در این بسته مطرح شده، "حذف ارزمسافرتی" است، گفت: متاسفانه سالانه بیش از 10 میلیارد دلار ارز مسافرتی از کشور خارج می شود درحالی که هیچ توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: براین اساس، باید ارائه ارز مسافرتی با نرخ دولتی در کشور متوقف شود و مسافران برای رفتن به مسافرت ارز با نرخ آزاد تهیه کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین درخصوص اینکه این طرح شامل مسافران زیارتی هم می شود، گفت: بله، این طرح همه مسافران اعم از مسافرانی که برای تفریح یا برای تجارت و یا برای زیارت به کشورهای دیگر می روند را شامل می شود.

فروش ارز مسافرتی به هریک از مسافران هوایی یک بار در سال و به میزان یکهزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است.

نرخ فروش ارز مسافرتی به هر یک از کشورها در حالی 1000 دلار است که این موضوع شامل کشور های سوریه، عراق، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان ، امارات ، عربستان ، ترکیه، لبنان، تایلند، گرجستان، قبرس، تاجیکستان، ترکمنستان، مالدیو، اندونزی، مالزی، فیلیپین ، سنگاپور و چین نمی‌شود.

فروش ارز مسافرتی به مسافرین با سن قانونی کمتر از دو سال امکان پذیر نبوده و برای سنین دو تا 12 سال به میزان 50 درصد در هریک از حالات فوق خواهدبود.

 

جدول میزان ارز مسافرتی به کشورهای مختلف به شرح زیر است:

کشور میزان ارز تعداد
آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، ترکیه، لبنان، تایلند، گرجستان، قبرس، تاجیکستان، ترکمنستان، مالدیو، اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و چین
 

400 دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی

یک بار در سال
عراق ( عتبات)  200 دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی است
 
یک بار در سال
سوریه و عربستان( بابت حج عمره)  400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی
 
یک بار در سال
سایر کشورها یکهزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها به نرخ رسمی
 
یک بار در سال

1 - فروش ارز مسافرتی به مقصد عراق (عتبات عالیات) صرفًا به زائرانی که از طریق کاروان‌های تحت پوشش سازمان حج و زیارت اعزام می‌شوند امکان پذیر خواهد بود.
2 - مسافرانی که قبلا از ارز مسافرتی هوایی استفاده نموده‌اند، می توانند در 'دو نوبت' از ارز مسافرتی بابت سفر به سوریه، عراق و یا عربستان (بابت عمره مفرده) استفاده کنند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    15 83
    کار درستی م یکنند. چه دلیلی وجود دارد که یک سری با پول نفت برن خوشگذرونی و زیارت. میخوام که نرن ارز به اینجور قشر مرفه باید آزاد داد اما به کسی که بیمار داره باید ارز مسافرتی دولتی داد
    • عمادالدین CH ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      55 6
      آقای ناشناس شما کی هستی که بگی میخوام نرن یا میخوام برن.پول نفت برای همست.چه پولدار چه فقیر.چه اونی که زیارت میره چه اونی که تفریح میره چه اونی که بیمار داره.وقتی دولت نمیتونه نرخ ارز رو در بازار آزاد پایین نگه داره وسه چهار ماهه ارزش پولمون نصف میشه وظیفشه که ارز دولتی به مسافر بده.تازه این چهارصد دلار بسیار کمه وباید اضافه بشه.این چه طرز نگاه به مسائل وهموطنانته.مردم میخوان برن زیارت وسیاحت.با این نرخ ارز آزاد نمیتونن.چه باید بکنن.نمیتونن بشینن توی خونه وبه بدبختیاشون فکر کنن تا بمیرن که.
    • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      54 1
      چرا برای واردات خودرو از ارزدولتی استفاده می شود،اول اون را ممنوع کنید
    • احمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
      5 33
      بسیار صحبت درستی هست. تا مدتی پیش برخی از دوستان به خاطر همین ارز مسافرتی سفرهای 1 روزه دولتی می رفتند که خوشبختانه تا حدودی جلوی این قضیه گرفته شد. اون دوستانی هم که برای تفریح دوست دارند به خارج از کشور بروند بهتر است تفریح آنها هزینه ای برای کشور نداشته باشد. همین طور است در مورد عبادت آن دسته از مومنینی که ماشاء الله هر سال به حج و عتبات مشرف می شوند. آقای عمادالدین عزیز شما که باور دارید پول نفت برای همه است باید قبول داشته باشی که با این وضعیت جاری فقط برخی از دوستان که اغلب هم از قشر مرفه هستند دارند به ناحق از این پول همه استفاده می کنند.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    32 3
    این بی لبرنامگی شماهاست که ارز باید مسافرتی و دولتی و آزاد باشه. وگرنه که ارز باید یک قیمت داشته باشه. ثانیا" بالاخره این 10 میلیارد دلار از یکجایی باید تامین بشود و اگر از بازار هم تامین بشود باعث بالارفتن قیمت دلار در کشور و به تبع آن فشار به همه مردم خواهد شد.. واقعا" چقدر کار کارشناسی انجام می دهید؟؟ البته می توانید قانون وضع کنید!! و مسافرت خارجی رو ممنوع کنید. این هم طرح بدی نیست!!
  • بدون نام SE ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    28 2
    دوست عزيزم شما اگه بيمار داشتي خدايي نكرده يك روزي همون تو ايران عملش كن خارج نبر اگه ارز مسافرتي رو قبول نداري بسپار به خود دولت حلش ميكنه برات. باعث تاسفه كه مردم اينطور فكر بكنند ديگه از دولت چه انظاريه . همه دكترا همه تحصيل كرده هاي مملكت پا به فرار گذاشتند از بس هيچ انگيزه اي واسه زندگي كردن وجود ندارد . اه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    28 3
    با توجه به گران بودن هزینه سفرهای داخلی ورویکرد مردم به سفرهای خارجی چه دلیلی داره که ارزمسافرتی باید حذف بشه اگه راست میگین کیفیت خدمات گردشگری داخلی را بالا ببرید قیمتها را پایین بیاریید تا گردشگری داخلی رونق پیداکنه یک خانواده معمولی ومتوسط که چندین سال پول جمع کرده که به قول خودش بره ترکیه یا دبی ویا..... درصورتیکه قشر مرفه به کشورهای ایتالیا واسپانیا و........مسافرت میکنند ویا بعضی افراد خاص اونا را باید ارزشونو حذف کنند بعد مگه مردم عادی آدم نیستند پس وظیفه مجلس چیه تحت فشار گذاشتنشون؟که حتی یه بارم شده نتونند خارج ازایرانو ببینند؟
  • نادر DE ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    27 1
    اقای بهمنی شما که میگید ارز در کشور فقط 1221 تومان است پس این ارز ازاد چیه
  • ايرج IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    21 2
    سئوال اينجاست كه به چه دليل ايراني ها حاضر شدندساليانه اين مقدار پول را در خارج از كشور هزينه كنند.
  • Farari IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    7 0
    هر کسی در اینجا به اندازه زاویه دید خودش داره حرف میزنه!!! کمی انصاف داشته باشید. من دانشجو واسه ارائه مقاله در کشور اروپایی نمی تونم ارز تهیه کنم اونوقت شما دارین از ارز دولتی برای آباد کردن دولت وهابی عربستان استفاده می کنین. افسوس ...
  • حمید IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    11 0
    آقای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس من کارمند چند وقت پیش پس از گذشتن 41 سال از عمرم توانستم زن و بچه ام را به ترکیه با ارز مسافرتی ببرم میخواهید ما هم مثل مردم کره شمالی شویم . آنجا با تور لیدر صحبت کردم گفت جنس تفریح بین آمریکایی ها و اروپایی ها عوض شده و حاضرند چند برابر دلار خروجی از ایران را جهت بازدید از آثار باستانی ایران و مناظر طبیعی خرج کنند لطفا این موضوع را بررسی کنید . ضمنا میدانید در این بخش چه تعدادی از مردم دارند نون میخورند آخر هم 400 دلار را بانک مرکزی حذف کند فقط تاجران دلار را خوشحال میکنی چون دلار به 2500 تومان افزایش خواهد یافت و عوارض آن را حتما میدانید
  • بدون نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    5 0
    ارز دو نرخی یعنی رانت. اوولویت بندی تخصیص ارز یعنی به اونی که دوست دارم می دم به اونی که دوست ندارم نمی دم. یعنی اختلال در بازار عرضه و تقاضا . از فراد شاهد سردرگمی بیشتر در بازار باشیم. اگه واقعا می خوان به بازار سرو سامان بدن. بیارن از فردا ارز بریزن تو بازار. مگه نمی گن 1900 گرونه خوب بفروشید دیگه چرا نمی فروشید.
  • بدون نام IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    15 0
    مردم انتظار دارند که مسئولان قیمت دلار را به نرخ دولتی برگردانند، آن وقت مسئولان دارند همه راههای استفاده از ارز دولتی را می بندند! آقایون مسئول لطفا به مردم اهمیت دهید.
  • بدون نام GB ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    11 0
    ایشان می‌گویند سالی‌ ۱۰ میلیارد دلار ارز مسافرتی‌ از کشور خارج میشود، اگر فرض بگیریم که به همه سالی‌ فقط یک بار ۱۰۰۰ دلار هم میدادند یعنی سالی‌ ۱۰ میلیون ایرانی‌ مسافرت خارج از کشور میروند؟ به نظر من بیش از ۷۵% مسافرین فقط ۴۰۰ دلار ارز میگیرند که با این حساب حدود سالی‌ ۲۲ میلیون ایرانی‌ به خارج سفر میکنند یعنی از هر ۳.۵ نفر یک نفر که به نظر من اصلا واقعیت ندارد!!!!
  • رزیتا PT ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    12 1
    منی که خارج از کشور دانشجو هستم چی؟ پدر و مادرم بعد از دو سال می خوان بیان من رو ببینن، چه گناهی کردن که باید اینقدر هزینه بدن اینجا دانشگاه هزینه زندگی من رو می پردازه اما با این حال اگه ایران کار پیدا می کردم یا می تونستم دکتری بخونم هیچ وقت نمیومدم این ور دنیا تو دو سال گذشته یه خبر خوشحال کننده از ایران نشنیدم، این هم رو بقیه اخبار ناراحت کننده
  • تحلیلگر IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    7 0
    من نمیدونم این عدد 10 میلیارد رو ایشون از کجا اوردن. ظرف یک سال گذشته بخشنامه‌های متعدد ارزی بانک مرکزی که ناشی از دقت کار کارشناسی اونها بوده مقدار فروش ارز مسافری رو چند مرحله کاهش داده که میتونست از اول اصولاٌ یکبار اونو حذف کنه و خیال همه رو راحت ولی این کار رو نکرده که جتماٌ دلیل کارشناسی داشته! حالا یک نماینده که حتماٌ از کارشناسان مالی در بانک مرکزی و دولت تخصص بالاتری داره میاد و برای اینکه شاید خودی نشون بده، حرفی می‌زنه که بدتر باعث تلاطم بازار و نگرانی مصرف کنندگان و نهایتاٌ افزایش کاذب نرخ ارز می‌شه
  • عبدالله IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
    9 3
    تمام این بازیهاى اقتصادى فقط درایران رخ میدهد. دراکثر کشورها برای گردشگران خودشون شرایطى مهیا است که امکانات سفر در داخل وخارج ازکشور راحت وهمه گیر باشد.ضمن اینکه ارز چند نرخى ندارند وارزش پول ملیشون هم با دیگر ارز هاى معتبردنیا تفاوت فاحشى ندارد.میدونید مشکل چیست؟دولت ما اعتقادي به صنعت گردشگرى ندارد سرش جاى دیگه اى گرم است....................