روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

قيمت ارز و سكه در هفته‌ای که گذشت روند كاهشي داشت. در این هفته تقاضای زیادی برای خرید‌های کلان در بازار وجود نداشت و از این رو قیمت‌ها انگیزه چندانی برای افزایش نيافتند.
در همین حال در ساعاتی از معاملات روزانه که جهشی رخ می‌داد، افزایش عرضه مانع از سینوسی شدن قیمت‌ها می‌شد. در هفته گذشته اتفاقات خاص و هیجان‌انگیزی در بازار ارز و سکه به چشم نخورد. تنها در میان هفته قیمت دلار تا 1930 تومان، آن هم برای ساعاتی در بازار روز سه‌شنبه افزایش داشت که البته تا غروب این قیمت افت قابل توجهی داشت. در مجموع قیمت دلار نوسان چشمگیری نداشت و بین 1907 در کمترین سطح و 1930 در بالا‌ترین سطح از قیمت‌های بازار تجربه شد اما معمولا در ساعات پايان معاملات روزانه در سطوحی ثابت می‌ماند که متوسط قیمت آن بين 1910 تا 1920 تومان بود از این رو درصد تغییر قیمت اول و آخر هفته با توجه به قیمت‌های تثبیت شده پایان معاملات روزانه از نیم درصد فراتر نرفته که البته کاهشی نیز بوده است. البته در بازار، قیمت‌ها از طریق افزایش عرضه کنترل شده و از تلاطم قیمت بالاتر از 1920 تومان به طور جدي جلوگیری شده است. در این هفته بی‌شک مهم‌ترین مورد قابل توجه برای مصرف‌کنندگان واقعی دلار، تدوین و انتشار جدول اولویت‌های استفاده و تخصیص دلار دولتی 1226 تومانی بود.
در بازار داخلی همچنان سهمیه‌بندی ارز دولتی 1226 تومانی برای کالاهای ضروری بازتاب داشت و تاثیر روانی آن بر قیمت‌ها یکي دو روز فضای بازار ارز را به خود معطوف کرد.
بر اساس آخرین توافق‌های بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام تعرفه‌هاي واردات به 10 گروه کالایی تقسیم شده‌اند که از میان 10 ردیف کالایی پنج گروه كالايي نخست، ارز مرجع دريافت مي‌کنند و پنج گروه ديگر نيز ارز خود را از طريق ارز حاصل از صادرات يا منشا خارجي تامين خواهند كرد.
بر این اساس، گروه اول شامل كالاهاي اساسي مورد نیاز مصرف روزانه مردم مي‌شود: گوشت قرمز، مرغ، شكر، دانه سويا، ذرت دامي و برنج، شیر خشک صنعتی، گوسفند زنده از جمله عمده اقلام این گروه هستند.
گروه دوم نيز شامل دارو، مواد اوليه براي ساخت دارو و تجهيزات پزشكي و دندانپزشکی که در داخل تولید نمی‌شود، است. حيوانات زنده و دامي از جمله انواع جوجه يك‌روزه، انواع بذرها از جمله سبوس و کنجاله، گاو شیری، انواع کودهای پتاسه و قارچ‌کش‌ها نيز بخشي از گروه كالايي سوم است كه ارز مرجع دريافت خواهند كرد.
گروه چهارم كالاهاي اولويت دار براي دريافت دلار 1226 توماني نيز شامل لاستيك كاميون و اتوبوس، قطعات منفصله برای ساخت ماشین‌آلات، انواع آلياژ آهني، نورد و انواع کائوچو مي‌شود.
در اولویت پنجم آخرین کالاهایی که شانس دریافت ارز دولتی را دارند نیز انواع روغن‌هاي خوراكي، ماشين‌آلات چاپ و دستگاه‌هاي الكترونيكي، سولفات‌ها، نیترات‌ها، فلزات گرانبها، سنگ‌هاي گرانبها، تراکتور، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه هوایی، کک نفت، آمونیاک و سایر اقلام مربوطه قرار گرفته‌اند.
این طبقه بندی که البته واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت، شرایط تازه‌ای از امکان مصارف ارزی را در ماه‌های پیش رو تصویر کرد. امکان سرازیر شدن تقاضا برای واردات کالاهای لوکس و فاقد اولویت به بازار آزاد درحالی است که برخی نیز نسبت به در اولویت اول قرار نگرفتن دارو گلایه کرده‌اند.
در این هفته البته بازار جهاني طلا در انتظار تعیین تکلیف دوباره سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو )بودند. انتظاری که در دو روز برگزاری نشست برنانکه با اعضای کمیته بانکداری سنا و کمیته تامین مالی بازار مسکن در این کشور ، ضمن اذعان به نرخ بالای بیکاری 2/8 درصدی اعلام کرد كه اقتصاد آمریکا هنوز آمادگی استفاده از سیاست‌های انبساطی مانند دو دوره قبلی تسهیل مقداری را ندارد.
او البته از حمایت‌های فدرال رزرو برای تحرک بیشتر در بازار کار این کشور خبر داد اما در مورد چگونگی این حمایت‌ها توضیحی به مخاطبان نداد. حرف‌های پر از ابهام برنانکه البته مورد انتقادات گسترده‌ای در جهان نیز قرار گرفته است.
انتشار آمار نامطلوب از اقتصاد آمریکا و ناامید شدن سرمایه‌گذاران از رونق یافتن مجدد آن با سیاست‌های انبساطی، موجب افت قیمت طلا شد. قیمت طلا در زمانی از این هفته تا مرز 1600 دلار بالا رفت اما با سخنان برنانکه به شدت سقوط کرد. ازاین رهگذر طی هفته گذشته در کنار افت قیمت دلار داخلی، ارزش سکه مرتبا کاهشی بود. به نحوی که نزدیک به يك درصد کاهش قیمت را ثبت کرد.
قیمت طلا البته دیروز با افزایش خریدهای عمده و تقویت اندک یورو رو به افزایش نهاد و تا 1586 دلار تا بعدازظهر دیروز افزایش یافت. انتشار برخی آمار از اشتغال در آمریکا موجی از تقاضا را برای طلا برپا کرد.
دیروز اعلام شد که متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری طی هفته منتهی به 14 جولای در آمریکا با 34 هزار نفر افزایش به 386 هزار نفر رسید است که از میزان پیش‌بینی‌ها 1000 نفر بیشتر بود. بر اساس آمار مربوط به هفته منتهی به 7 جولای 31/3 میلیون نفر در آمریکا از مزایای این بیمه استفاده می‌کنند.
علاوه بر عواملی همچون فروش دلار ارزان در بازار، زمان تحویل سکه‌های پیش فروش شده نیز بر افت قیمت‌ها در هر دو بازار ارز و سکه تاثیرگذار عنوان شده است.
گفته شده در مرداد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به ثبت‌نام‌کنندگان وارد دور تازه‌ای می‌شود که بی‌شک با افزایش عرضه، قیمت سکه بیش از گذشته تحت کنترل در می‌آید. نبود انگیزه در سطح بین‌المللی برای گذر قیمت طلااز مرز 1600 دلار هم با هماهنگی در پایین نگاه داشتن قیمت دلار موجب کاهش قیمت سکه می‌شود.
تحویل سکه‌ها در حالي در مرداد ماه جدی‌تر می‌شود که خبر آن از هفته گذشته در بازار تاثیرگذار بود. سکه در پایان هفته گذشته در سطح 705 هزار و 500 تومان ثبات یافت که نسبت به نرخ چهارشنبه 500 تومان هم کاهش داشت. دلار در بازار هم 1910 تومان فروخته شد. بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود شروع به كار بازارها با نوسان قابل توجهي روبه‌رو نباشد.
برخي فعالان حتي تداوم روند كاهشي در هفته گذشته را براي اولين روز كاري هفته جديد پيش‌بيني مي‌كنند. ورود بيش از دو ميليون سكه به بازار نيز عاملي است كه برخي فعالان را به اين باور نزديك كرده كه اگر اتفاق خاصي رخ ندهد كارنامه مرداد همانند تير پرنوسان نباشد.


3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =