سعید محمدپور در حرکت یکضرب چهارم شد تا با امید مدال وارد راند دوم رقابت در دوضرب شود.

سارا علم بیگی خبرنگار اعزامی خبرآنلاین به لندن : دوباره وزنه برداری بود، اما این بار سعید محمد پور و دسته 94 کیلوگرم المپیک لندن در سالن وزنه برداری مجموعه ورزشی اکسل. محمدپور، وزنه بردار جوان با انگیزه ایران به عقیده بسیاری از هم تیمی هایش دل شیر دارد. از چیزی نمی ترسد و فقط به خودش و وزنه فکر می کند. با این وجود درحالیه هنوز دستش را گرم می کرد، به خط سایر وزنه برداران وارد سالن شد. با شلوار و گرمکن آبی رنگ جلوی صحنه ایستاد تا گوینده سالن معرفی اش کند. وقتی نوبت به او رسید لبخندی از روی اعتماد به نفس زد و دست راستش را برای جمعیتی که برای او سوت کف می زدند بلند کرد. دوباره همان خط را گرفت و به اتاق گرم کردن رفت تا 15 دقیقه بعد شاهد وزنه زدن اولین وزنه بردار در این رقابت باشد.
سرانجام پس از ده پانزده دقیقه انتظار کشیدن و وزنه زدن ضعیف ترها در حرکت یک ضرب، نوبت به ایلیا ایلین – بهترین وزنه بردار جهان در این وزن رسید.  او به روی تخته آمد و براحتی آب خوردن وزنه 177 کیلوگرم را به روی سر نگه داشت. بلافاصله پس از او نوبت به محمدپور رسید که همین وزنه را امتحان کند. محمدپور با دوبنده ای مشکی به روی تخته آمد. کوروش پشت سر او فریاد می کشید. نگاه پرنفوذ رضازاده هم به او اعتماد به نفس می داد. محمدپور با جدیت روی تخته آمد. دستش که به وزنه قفل شد، فریادی  کشید و توسل کرد. پس از آن در یک چشم برهم زدن وزنه را به روی سر کشید و با کمی مکث محکم ایستاد. او با این وزنه هم جایگاه خوبی در جدول برای خودش روبراه کرد و هم باقری که رکورددار این دسته در المپیک است را خوشحال کردو پشت صحنه رفت تا برای حرکت بعدی آماده شود. این درحالی بود که حریفانش یکی پس از دیگری وزنه های سنگین و سنگین تر را بالای سر نگه می داشتد.
شرایط مسابقه در یک ضرب چندان مساعد محمدپور نبود، چراکه همه آمده بودند برای طلا و وزنه را از دستشان نمی انداختند. با این وجود کوروش باقری تنها برای دومین حرکت دوضرب محمدپور سه کیلو گرم اضافه کرد. وزنه ای که برخی بر این باور بودند که سرمربی تیم ملی ریسک نکرده، اما هیچ کس جای او نیست. محمدپور برای بار دوم به روی تخته وزنه برداری سالن اکسل آمد. برای مهار وزنه 180 کیلوگرمی. دوباره نام مولا را فریاد کشید تا شور و شوقی در جمعیت بیافریند. او این بار هم وزنه را به سرعت چشم برهم زدنی بالای سر کشید، و باز هم به سختی ایستاد. این وزنه چندان برای او زیاد نبود، اما در میانه های این جدول به هم پیچیده او را نگه می داشت.
وقتی یک وزنه بردار مانده بود تا نوبت محمدپور شود، گوینده انگلیسی زبان سالن به فارسی گفت: "محمدپور آماده باش". با این وجود محمدپور برای بار سوم هم به روی تخته آمد؛ این بار برای بالای سر بردن وزنه 183 کیلوگرمی. پشت وزنه آمد. هیس بلندی برای جمعیتی که او را تشویق می کردند کشید و به یک باره وزنه را بالای سر کشید. نشسته بود، اما کم کم ایستاد تا صدای تشویق تماشاگران به هوا برخیزد.
بدین ترتیب سعید محمدپور، وزنه بردار جوان ایران با سه حرکت صحیح در حرکت یک ضرب، همه خواسته های مربیان را برآورده کرد. حال باید ماند و دید حریفان او چه می کنند. محمدپور با وزنه 183 کیلوگرم در این حرکت در مکان چهارم ایستاد.

** حرکت دوضرب، خیز به سوی مدال
محمدپور درحالی قدم به رقابتهای حرکت دوضرب نهاد که می دانست برای مدال باید بیشتر تلاش کند. او حریفان قدرتمندی داشت و مدال گرفتن چندان راحت نبود. از همه مهمتر اینکه باید عقب افتادگی اش در یک ضرب را حبران می کرد. محمدپور از یگ جهت دیگر خوش شانس هم بود. او تجربه روز گذشته مرادی و رستمی را داشت. برای همین می دانست باید با تمام وجود به روی تخته بیاید. حرکت اول محمدپور 218 کیلوگرم انتخاب شده بود. این یعنی یکی از سه رکورد برتر مسابقه در حرکت دوضرب برای شروع. پس از وزنه بردار ارمنی، گوینده سالن دوباره به فارسی پرلهجه گفت: "محمدپور آماده باش" و لحظاتی بعد محمدپور روی تخته آمد، اما برای مهار وزنه 219 کیلوگرم. مرد سیاه پوش برای دوضرب به روی تخته آمد و حسابی دستش را به پودر آغشته کرد. کمی با وزنه بازی کرد، وزنه را به روی سینه کشید و درحالیکه صورتش سرخ شده بود، با غیرت و قدرت محکم آن را بالای سرش نگه داشت تا دل ایرانیان را در این دسته به مدالی خوشرنگ گرم کند. این وزنه او را به صدر جدول مجموع برد تا ببیند حریفانش چه می کنند.
اما امام از این حریفان که انگار همگی با قول مدال به روی تخته آمده بودند. کمتر وزنه ای از دست می دادند و لحظه به لحظه برتعداد صفحه هایی که بر روی میله می نشست بیشتر می شد. کوروش باقری برای دومین حرکت دوضرب محمدپور وزنه 223 کیلوگرم را انتخاب کرد. وزنه ای که نه چندان بالا بود و نه چندان پائین، اما در همین گیر و دار که سایرین وزنه ها را بالا می بردند، باقری وزنه انتخابی محمدپور برای دومین حرکت دوضرب را یک کیلوگرم بیشتر کرد.
قبل از محمدپور، ایلیا ایلین برای نخستین حرکت یک ضرب به روی تخته آمد و با مهار وزنه 224 کیلوگرم، رکورد المپیک را در مجموع با رکورد 409 کیلوگرم شکست. این نشان از سطح بالای رقابت داشت.
پس از این شور و هیجان در سالن، سعید محمدپور به روی تخته آمد؛ برای مهار وزنه 224 کیلوگرم. او می دانست که وزنه بسیار سنگینی است و مهار کردنش به همین راحتی ها نیست. پشت وزنه آمد، دستش را قفل کرد و دوباره از مردم خواست ک سات شوند و وزنه ای که به اندازه یک بشکه 220 لیتری وزن داشت را به روی سینه کشید. کمی مکث کرد و وزنه را به بالا پرتاب کرد، اما نتوانست آن را نگه دارد و انداخت. این مسئله او را از مدال نقره دور کرد.
با این حال سعید محمدپور جوان و جسور، برای اینکه دستش از مدال خالی نباشد، سومین شانس خود برای المپیک را بر روی وزنه 227 کیلوگرم گذاشت. وزنه ای که با زدنش به طور حتم دومین مدالیست ایران در المپیک لندن خواهد شد. این وزنه یک کیلوگرم بالاتر از رکورد المپیک بود. وزنه ای که مهارش بسیار سخت و سنگین بود و از عهده هرکسی بر نمی آمد. او با مهار این وزنه رکورد مجموع المپیک را هم می شکست. این درحالی بود که رقیبش از روسیه جای او را در جدول مدالی گرفته بود.
محمدپور با وجودی که می دانست مدالش به بالای سر بردن این وزنه بستگی دارد، به روی تخته آمد، اما برای مهار وزنه 226 کیلوگرم. او چنان به روی تخته آمد که در مکان پنجم جدول بود.   وزنه را با غیرت بالا کشید. به روی سر برد، اما یارای نگه داشتن آن را نداشت. وزنه از دستش افتاد. چنان که مدال از دستمان افتاد. او از المپیک با دست خالی به خانه برمی گردد و تنها می تواند به خاطرات المپیک بیاندیشد.
 با پایان کار سعید و رسیدن چلیچکو از مولداوی به مدال برنز ،  ایلیای قزاق دوباره روی صحنه آمد و خیلی راحت 228 را مثل آب خوردن بالای سر برد تا بتواند با مجموع 413 کیلوگرم رکورد جهان و المپیک را هم شکسته باشد. الکساندر ایوانف روس بعد از این برای بار آخر روی صحنه رفت . او با وزنه 229 کیلوگرمی به سراغ رکورد جهان المپیک رفت اما نتوانست آن را بالای سر ببرد تا ایلیا دومین طلای المپیکش را هم دشت کند.ایلیا اما بعد از این سراغ وزنه 233 کیلوگرم رفت و مثل آب خوردن مهارش کرد و رکوردی تاریخ برای وزنه برداری جهان در دسته 94 کیلوگرم ثبت کرد. او حالا با مجموع 418 کیلوگرم ، همه رکوردها را به نام خود تغییر داد.

4141
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منتقد IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    225 هم افتاد وای بر ما و بر این ورزشمان
    • شهین IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      82 11
      شما مثل اینکه تو باغ نیستی.تو اگه بتونی 225 کیلو را یک میلی متر از زمین بلند کنی من اسمم را از شهین می ذارم اسکندر!
  • بدون نام IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    عجب رقباي سختي داشت اون ايليا كه فوق العاده بود.به نظر من حتي از كيانوش رستمي بهتر كار كرد ولي وزنش پر از مدعي بود و خيلي به هم نزديك بودن
  • فاطمه IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    ايليا دوپين كرده
    • عباس تهرانچی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      39 10
      حاجیه خانم ! محض اطلاع سرکار علیه عرض کنم کسانی که مدال المپیک می گیرند هنوز عرق تنشان خشک نشده ازشان تست می گیرند.المپیک است مسابقات باشگاه سر کوچه که نیست.
    • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      28 6
      شما از کجا میدونین؟!!! منبع خبرو بدین!
  • بدون نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    مرسی سعید واقعا علی کار کرد مرسیییییییییییییییی
  • بدون نام EU ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    سعید خوب جنگید .
  • نسیم IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    عالی بود
  • حامد IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    147 9
    خسته نباشی سعید جان. تو تمام تلاشتو کردی. ممنونیم ازت.
  • ازاد IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    145 5
    ایلیا فوق العاده بود ...ادم لذت میبرد...سعید هم هنوز سنش کم هست و در اینده خیلی وقت دارد
  • علی IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    حریفاش خیلی قوی بودند و به نظر در حد خودش خوب بود و عملکرد بهتری نسبت به کیانوش رستمی داشت که خیلی خوب کار نکرد
  • حامد IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    150 4
    خسته نباشي ميگم به سعيد محمد پور. ولي خودمونيم اين ( ايليا ) عجب هركوليه. همه ي ركوردارو زد.
  • شهلا زمانپور IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    124 6
    سعید خیلی آماده بود اما رقیبانش از او آماده تر بودند.
  • بدون نام EU ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    کلا گند زدیم همین
    • طاهری IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      30 9
      کاش کمی از وزنه برداری سر رشته داشتید و می فهمیدید که وزنه بردار قزاق و روس و مولداوی با تجربه تر و آماده تر از سعید بودند.
    • یاشار IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      5 1
      اگر وزنه بردار قزاق و روس و مولداوی باتجربه‌تر و آماده‌تر نبودند که مشکلی نبود و باعث خوشحالی بود!
  • پویا IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    به نظر من ایران در این النپیک زیاد درخشش نمی کند و شاید 2 یا 3 مدال طلا بیشتر نمی گیرد شاید هم کمتر مسولین کم کاری کردن!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      29 8
      ایران تو این چند دوره اخیر المپیک کی 2-3 تا طلا آورده که این دفعه بخواد با این اوضاع نابسامان مدیریتی کشور بگیره؟
  • بدون نام IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    35 9
    واقعا این سعید یک رضازاده ی جدید دیگست قول میدم المپیک بعد قهرمان میشه
  • مصطفی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    22 20
    ما ایرانیها همه رو میگیم عالی بود....کسی رو که22شده عالی بوده و پنجم هم عالی....فقط موندم کسی که مدال میگیره چی باید بگه؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    27 2
    سعید جوانه و اگه مثل ده سال قبل توکلی و باقری و نصیرنیا با بی تدبیری مسولان نسوزوننش قهرمان المپیک و جهان خواهد شد بدون شک. ولی ایلایا رضازاده ای جدید در وزن 94 کیلوست. عجب اعجوبه ای بود 240 رو هم میتونست بزنه
  • ali DE ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    23 5
    اقای رضا زاده اینجوری قول 6 تا مدال داده بودی دفعه دیگه اول نگای رقبا کن بعد قول بده محمد پور تمام توانش رو گذاشت باید قبول کرد هیچ شانسی نداشت
  • سجاد IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    28 0
    بابا این ایلیا کیه دیگه ؟ یک رکوردی زد که حالا حالاها فکر نکنم کسی بتونه بشکنش. واقعا سعید از حد خودشم بهتر کار کرد ولی این حریفاش بودن که خیلی قوی کار کردن. خسته نباشی مرد ، انشاءلله المپیک 2016.
  • زهرا IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    21 2
    ورزشکارامون با اینکه با غیرت کار می کنن و واقعا تا لحظه آخر میجنگن ولی متاسفانه نمیدونم چرا نتیجه شایسته ی این غیرت و پشتکارشونو نمیبینن (کیانوش،سعید محمدپور و...) یا اسیر ناداوری میشن مثل مظاهری...به هر حال امیدمون به بچه های کشتی و تکواندو باید باشه ...همشون موفق باشند. راستی این خانم "سارا علم بیگی" خبرنگار اعزامیتون خیلی خوب و دقیق و با جمله بندی های زیبا اخبار المپیک رو انتقال میده :)
  • احسن الخالقین IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    40 10
    سلام وقتی میبینی یه جون 19 ساله اینطوری با این تعصب و غیررررررت زیر وزنه سرخ میشه و رگ های صورتش میزنه بیرون باید فقط گفت افتخار میکنم که کنار قومی از نزاد اریایی زندگی میکنم که مردمش از جون مایه میزارن برای وطنشون به افتخار ایرانی بودنش دست بزنید و برای سلامتیش صلوات بفرستید
  • بدون نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    28 3
    وزنه سوم ایلیا رو خیلی از سنگین وزن ها هم نمی تونن بزنن !
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    26 7
    مربیان تیم اصلا بینش درستی ندارند. با این رقبا امکان مدال برای محمد پور نبودمن نمی دانم چطور مربیان پیش بینی مدال کرده بودند؟
  • sara IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    27 9
    آاقا سعید واقعا شاهکار کرد مهم جوانمردی و صداقت و ایمان جوانان ماست که مدال آفرین است.
  • ایرانی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    10 24
    میگم این یارو ایلیا، دوپینگ نکرده بود؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    16 4
    خیلی با تعصب و مردانه جنگیدی. بهت افتخار می کنم.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    9 3
    خيييييلي غيرتي وزنه زد به اين ميگن غرور ايراني
  • محمود GB ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    9 4
    خیلی عالی بود دمت گرم
  • هم وطن IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    6 3
    خیلی مردونه جنگید بهش افتخار میکنم با همه وجودش برای گرفتن مدال تلاش کردن مرحبا به غیرتت دلاور ...