۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰

آیا می توان گفت بازار مسکن در گرمای تابستان روزهای سردی را پشت سر می گذارد.

علی پاکزاد: اخبار رسانه ها از ابتدای مردادماه نشان از افت در معاملات بازار مسکن داشت (اینجا)، اما در این رکود بازار به نظر نمی رسد قیمت ها چندان میل به پایین آمدن داشته باشند، حداقل در تهران که آمارها این را نشان نمی دهند(اینجاو اینجا).
برخی رسانه ها کارشناسان دلیل این رکود را افزایش سود اوراق مشارکت، پیش فروش برخی از محصولات در بازارهای سرمایه، افت ارزش بودجه خرید متقاضیان مسکن و همچنین افزایش میزان عرضه ملک نسبت به حجم تقاضا باعث شده تا رکود سنگینی در بازار معاملات مسکن حاکم شود (اینجا).
درکنار رکود خرید و فروش، اما در نیمه نخست سال شاهد رشد جهشی در قیمت ها در اجاره بها بودیم به طوریکه وزارت راه و شهرسازی در طرحی شتابزده ، دوباره برخورد تعزیراتی با اجاره بها را در برنامه قرار داد(اینجا)، در توضیح دلیل نوسان اجاره بها البته این دیدگاه مطرح شده است که میزان اجاره بها و تغییر نرخ آن به طور کامل وابسته به عرضه و تقاضای مسکن است، زمانی که قیمت مسکن آنقدر بالاست که متقاضیان توانایی خرید یک خانه را ندارند به خانه های استیجاری روی آورده که این خود عامل افزایش قیمت در بازار اجاره بها است(اینجا).
اما آنچه در این میان رخ داد شکست دوباره برخورد تعزیراتی با قراردادهای اجاره بها بود، به طوریکه مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک که در ابتدا موافق برخورد تعزیراتی با افزایش اجاره بها بود در نیمه مرداد ماه از موضع خود عقب نشینی کرد و اعلام کرد: در زمانی که میان مالک و مستاجر توافق وجود دارد بنگاه داران باافزایش اجاره بها تخلفی انجام نداده اند. هر قرار دادی که باتوافق ،مالکان و مستاجران صورت گیرد و براساس شرع بسته شده باشد بنگاه داران نقش در افزایش یا کاهش اجاره ندارند (اینجا).
چشم انداز بازار چگونه است؟                                                                                        
در فضای راکد قیمت برخی از فعالین بازار معتقدند رکود اتفاق افتاده باعث افت قیمت ها خواهد شد برای همین کشانی که قصد معامله دارند نباید عجله کنند، برخی از مشاوران املاک در توضیح وضعیت پیش آمده می گویند: بازار معاملات دو ماهی است که در رکود به سر می برد و قیمت گذاری از عهده کارشناسان مسکن خارج شده است و نرخ هایی که در فایل های فروش ثبت می شوند قیمت های پیشنهادی مالکان است. خریداران هم با مراجعه به بنگاه ها، قیمت هایی را که در نظر دارند، عنوان می کنند؛ اما فاصله نرخ های پیشنهادی خریداران و قیمت های اعلام شده فروشندگان از تفاضل بالایی برخوردار است به همین خاطر معامله انجام نمی شود. قبلا خریداران با روبه رو شدن با این وضعیت سریع اقدام به خرید می کردند تا مبادا مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری برای خرید باشند اما حالا اکثر خریداران به دلیل عدم انعطاف فروشنده ها زمان خرید خود را به نیمه دوم سال موکول کرده اند (اینجا).
البته برخی از کارشناسان اقتصادی هم این وضعیت را ناشی از نگرانی ها سیاسی می دانند، به عقیده این گروه دلیل اصلی رکود بازار نگرانی از چشم انداز تحریم ها و نوع برخورد کشورهای غربی در یک سال پیش روست، همین نگرانی را دلیل خروج سرمایه ها از بورس و بازار مسکن و سوق پیدا کرده به بازارهای با نقد شوندگی بالاتر یعنی ارز و طلا می دانند، البته در صورتی که این تحلیل را کاملا درست بدانیم باید شاهد افت قیمت ها با سرعت بیشتری هم بودیم زیرا اگر این روند به صورت گسترده در بازار مسکن آغاز شده بود مالکین هم برای نقد کردن سرمایه خود تلاش می کردند هرچه زودتر املاک را به پول نزدیک کنند و عدم انعطافی که از سوی مشاورین املاک از سوی فروشندگان در بالا به ان اشاره شد، نوعی نقض برای این ارزیابی محصول می شود هرچند به طور کامل نمی توان انرا منتفی دانست.
دلایل رشد قیمت مسکن
اما در کنار بحث رکود فعلی باید دید آنچه در رشد قیمت ها را در بازار مسکن موجب شده است ریشه در چه عواملی دارد، بررسی های میدانی نشان می دهد در بهار سال جاری رشد قیمت مسکن در مقایسه با بهار سال 90 در مناطق شمالی شهر تهران بالغ بر 37 درصد بوده است (اینجا).
یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در سالهای اخیر اجرای قانونی هدفمندی یارانه ها بوده است، این قانون در عمل هزینه زندگی خانوارها را افزایش داده است و در نتیجه تورم این هزینه ها به بازار مسکن وارد شده است، بسیاری از مالکین از طریق اجاره دریافتی از ملک خود امرار معاش می کنند.
اما دلایل دیگری هم در این زمینه بیان شده است ، عباس آخوندی از وزرای سابق مسکن در تحلیلی با اشاره به افزایش سن ازدواج عنوان می کند در یکی دو دهه قبل تقاضای مسکن بعد از ازدواج برای جوانان ایجاد می شد، یعنی هر دو جوان بعد از ازدواج متقاضی یک واحد مسکونی می شدند ولی با افزایش سن ازدواج و رواج زندگی مجردی در میان جوانان به ازای هر جوان مجردی که ازدواج نکرده تقاضا برای یک واحد مسکونی در حال ایجاد است که این مسئله هم نوع و هم حجم طرف تقاضا را دربازار مسکن تغییر داده است.
اما نکته دیگری هم در اینباره قابل تامل است، افزایش نرخ ارز و افزایش درآمدهای ارزی حداقل طی دو دهه گذشته با افزایش قیمت مسکن رابهط مستقیم داشته اند، در سال 90 و 91 هم درآمدهای نفتی کشور رکورد شکسته است و هم قیمت ارز بنابراین این دو نکته هم به خودی خود محرکی برای قیمت در بازار مسکن محسوب می شود (اینجا).
/22231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    12 2
    وقتی قیمت اجاره را بالا برده اند و مستاجر از ناچاری و به اجبار و بدون رضایت از این قیمت اقدام به اجاره و امضانمودن قولنامه می نماید کجای این توافق شرعی و قانونی است .
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    8 0
    فقط یک سوال چرا دولت در نوشتن آیین نامه قانون پیش فروش ساختمان انقدر سستی می کند ؟
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    4 1
    نمی دونم چرا دولت توجه نمی کند در شهر ها بخصوص تهران مشکل جوانان و کلا کسانی که آپارتمانی ندارند نبود قانون و زورگویی بساز و بفروش ها در پیش خرید آپارتمان است.
    • بدون نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      3 1
      کی الان زور نمیگه.الان هرکی کالایی در دست داره سعی میکنه اونو به بالاترین قیمت بفروشه.وقتی میلگرد از کیلویی 1200 تومن میرسه 2200 تومن توقع دارن ساختمان ارزون هم بشه.
  • هادی IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    2 0
    جناب وزیر اسبق مسکن ، از طرفی قیمت مصالح ساختمانی چند برابر شده که افزایش قیمت مسکن را باعث شده و نیز با تخصیص نگرفتن برخی مواد و مصالح اولیه وبرخی کالاهای مصرفی در ساختمان ، اگر دولت اقدامی نکنند باز هم قیمت مسکن بالا میرود
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    2 1
    چند دلیل عمده باعث رکود مسکن شده است و خواه ناخواه این رکود تا سه سال ادامه دارد : 1- افزایش چشم گیر ساخت و ساز 2- افزایش وحشتناک قیمتها 3- کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم و کاهش شدید تقاضا 4- کالای سرمایه بودن مسکن و اینکه زمستان مردم به این فکر بودند که قیمت مسکن در تابستان دو برابر میشود و نه تنها نشد بلکه راکد 5- نزدیک شدن به انتخابات 6- افزایش نرخ سود بانکی 7- اغاز تحویل مسکن مهر و ثبت نام مسکن ویژه و و و . . . لذا ، از 1/4/91 رکود مسکن آغاز مي شود . گره كور عرضه و تقاضا كه با دندان هم نمي شود باز كرد . فروشنده به دنبال فروش با قيمت حداكثر و از طرفي ناتواني كامل خريدار و روزبه روز كمتر و كمتر متقاضی آن . رکودی وحشت ناک . روزانه بیش از 3 هزار آپارتمان در تهران به بنگاهها سپرده و به بازار
  • مهدی EU ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    1 0
    از مهمترین عوامل افزایش قیمت مسکن قیمت تمام شده ان نسبت به سال و حتی ماه گذشته ااست برای مسال اخذ بیه از طرف تامین اجتماعی و ااافزایش دستمزدها و تورم بالای کالاهای ساختمانی می باشد .و ااز همه مهمتر افزایش قیمت املاک کلنگی در تهران است .که اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا شاهد افزایش بیشتر قیمتها خواهیم بود
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    2 0
    با این گرونی جوانان چه طوری ازدواج کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • متقاضی مسکن IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    2 0
    اگر قبل از بازگشایی مدارس وفصل پاییز ،مالیات بر خانه های خالی زودتر اجرا شود ونیز از صاحبان دارای چندین ملک ،زمین وساختمان مالیات اخذ شود وهمچنین به کارگران وکارمندان فاقد مسکن ، مسکن ویژه واگذار گردد واز مسکن مهر حمایت گردد ،امید است انشائ الله قیمتها کاهش یابد وهمه متقاضیان مسکن صاحبخانه شوند.