۰ نفر
۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰

یک کارشناس مسائل ژئوپولیتیک می گوید: مردم مصر به دلایل تاریخ ، نسبت به معارف تشیع علاقمند بودند ولی این جریان از نظر مصر جدید، یک خطر و چالش امنیت داخلی است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجد جامعی، فارغ التحصیل در رشتۀ دکترای ژئوپلیتیک از دانشگاه پیزای ایتالیا در کافه خبر با موضوع "بررسی چشم انداز رابطۀ ایران و مصر" ضمن اشاره به پیشینۀ رابطۀ ایران و مصر گفت: مبارک از قبل ایران خیلی استفاده سیاسی و بین المللی کرد و در واقع توانست با کارت ایران به موقعیتی ویژه در میان اعراب و غربی ها برسد. به این معنی که مصری ها می کوشیدند رابطه با ایران را طوری تنظیم و بالانس کنند که بیشترین نفع را از قبل رابطه با غربی ها و بویژه امریکایی ها ببرند. هر موقعی رابطه غرب با مصر سرد می شد، سعی می کردند به ایران نزدیک شوند و از این طریق غرب را به وحشت بیندازند. آنها توانسته بودند خودشان را در اذهان غربی ها پاسدار ثبات و امنیت منطقه مطرح کنند از طریق بدنام کردن ایران و عدم برقراری رابطه با آن و آن ها از این موضوع حداکثر بهره برداری را بعمل آوردند. برای همین است که همیشه با ایران بازی می کردند. گاهی اوقات در این روند از گرم شدن رابطه و ارتقاء سطح روابط و تبادل سفیر و حتی سفر سران دو کشور صحبت می کردند. این ها همه برای باج گرفتن از غرب و سایر کشورهای عربی بود. اما در مصر جدید اصولا این مسائل مطرح نیست. اصولا مصر جدید خودش را انگونه که مبارک می پنداشت، پاسدار منافع غرب نمی داند. از این رو ما دیگر آن دوره بازیگری و شیادی دوران مبارک را نخواهیم داشت اما همه چیز به اینجا تمام نمی شود.
دکتر مسجد جامعی در ادامه افزود: ایران کشور پرظرفیتی است و به اعتباری بسیار پر ظرفیت تر از مصر است. لذا ژئوپلیتیک و منافع و مصالح خودش را داراست. در برخی و بعضا در بسیاری از نقاط این منافع و مصالح با منافع و مصالح مصر در اصطکاک است. مخصوصا در جایی که به حوزه خلیج فارس و بلکه سواحل مدیترانه مربوط می شود. دومین موضوعی که کمتر مورد توجه ما قرار می گیرد این است که رژیم مصر حتی در زمان مبارک از یک نوع انشقاق مذهبی داخلی می ترسید. این ترس در مصر جدید به مراتب بیشتر است. دلیل بیشتر بودن این نگرانی اولا بدلیل بازشدن فضای عمیقا امنیتی جامعه مصر دوران مبارک بر اثر انقلاب است که این ارتباطات را تسهیل می کند و ثانیا به دلیل متدین بودن رهبران جدید مصر است. در چنین فضایی که انشقاق مذهبی یکی از چالش های امنیتی یک کشور محسوب می شود، نزدیکی زیاد به ایران برای مصر می تواند خطرناک باشد. انها نمی توانند قبول کنند که در جامعه آنها کسانی که به شیعه متمایل می شوند وجود داشته باشند.خصوصا اینکه مردم عادی مصر به دلایل تاریخی و به دلایل روانی، نسبت به معارف تشیع بسیار علاقمند بوده و خواهان آن هستند. ولی این جریان از نظر مصر جدید، یک خطر و چالش امنیت داخلی است و در شکل بدبینانه آن هرگونه فکر شیعی یا شیعیان را خطری از جانب ایران و یا عوامل نفوذی ایران ارزیابی می کنند...


مشروح کافه خبر حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجد جامعی را اینجا بخوانید

 

26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =