نهنگ‌های قاتل که در زیستگاه‌های دریایی متعددی زندگی می‌کنند، در هر منطقه شیوه متفاوتی را برای شکار به کار می‌گیرند. آنها گاهی برای شکار به ساحل می‌زنند، چرخ‌وفلک درست می‌کنند و گاهی باعث واژگون شدن یخ‌ها می‌شوند.

محبوبه عمیدی: نهنگ‌های قاتل را نه‌تنها می‌توان به کمک پوست سیاه و سفید متفاوت آنها شناخت، بلکه مهارت خیره‌کننده این شکارچیان دریایی در صید طعمه‌های مورد علاقه‌شان نیز منحصربه‌فرد است. نکته جالب‌توجه این است که این موجودات که بزرگ‌ترین عضو خانواده دلفین‌ها به شمار می‎روند، به‌رغم اینکه در تمامی اقیانوس‌های روی زمین پراکنده‌اند، در هر منطقه جمعیتی را تشکیل می‌دهند که رفتارهای ویژه‌ای را از خودش نشان می‌دهند و استراتژی خاصی برای شکار دارند که در گروه‌های دیگر دیده نمی‌شود.

 

شکار را از جوانی آغاز کن

دیگر شکارچیان قدرتمند دریا مانند کوسه‌‌های سفید بزرگ اغلب به تنهایی زندگی می‌کنند و سهم اندکی از درس‌های زندگی و شکار را برای فرزندان خود به میراث خواهند گذاشت؛ اما نهنگ‌های قاتل بسیار اجتماعی هستند و در دسته‌های بزرگ خانوادگی که گاهی شامل 40 عضو می‌شود، شنا و سفر می‌کنند. این جامعه کوچک شکارچی به اعضای جوان‌تر فرصت فوق‌العاده‌ای برای یادگیری مهارت‌ها می‌دهد.

 

می‌توانی برای شکار فک‌ها به ساحل بزنی

فک‌ها که یکی از شکارهای اصلی نهنگ‌های قاتل هستند، می‌توانند برای نجات خود به سمت ساحل شنا کرده و با ورود به خشکی خود را از خطر خورده شدن نجات بدهند. با این حال دیگر سواحلی مانند ساحل پاتاگونیا که در این عکس می‌بینید پناهگاه خوبی برای فک‌هایی که به سمت ساحل شنا می‌کنند، نیست. این شکارچیان باهوش برای اینکه شکار مورد علاقه خود را از دست ندهند، یاد گرفته‌اند خود را به ساحل برسانند.

 

شکار دسته‌جمعی موفقیت‌آمیز است

نهنگ‌های قاتل ساکن قطب جنوب هم مانند همنوعان خود در پاتاگونیا برای شکار فک‌های باارزش شیوه مؤثری را انتخاب کرده‌اند، با این تفاوت که این‌بار فک‌هایی که روی قطعات یخ پناه گرفته‌اند، شکار خواهند شد. این نهنگ‌ها در دسته‌های چندتایی در اطراف قطعه یخ شروع به ایجاد موجی می‌کنند که در نهایت می‌تواند قطعه یخ را واژگون کرده و فک بیچاره را به درون آب بیندازد. در این تصویر دو نهنگ قاتل را می‌بینید که کمین کرده‌اند تا نگاه دقیق‌تری به شکار نگون‌بخت خود بیندازند.

 

وقتی ماهی‌ها سرگیجه می‌گیرند

نهنگ‌های قاتل ساکن اقیانوس اطلس شمالی هم شیوه استثنایی خودشان را برای شکار شاه‌ماهی‌ها به کار می‌گیرند. آنها ابتدا با حلقه زدن به دور این ماهی‌ها آنها را به شکل توپی در سطح آب جمع می‌کنند و سپس با ضرباتی که به وسیله دم خود به آنها وارد می‌کنند، باعث گیج شدن شاه‌ماهی‌ها می‌شوند. این استراتژی عجیب شکار همان‌طور که در این تصویر که در اطراف نروژ گرفته شده، دیده می‌شود باعث جمع شدن گروه بزرگی از مرغ‌های دریایی در اطراف گرداب شکار خواهد شد.

 

بازیگوشی یک شکارچی

تمام زندگی نهنگ‌های قاتل در شکار خلاصه نمی‌شود. این نهنگ‌ها بازیگوش هستند و گاهی به اعماق اقیانوس می‌آیند تا با کشیدن پوست خود به بستر شنی آن از شر انگل‌هایی که به بدن سیاه و سفید آنها چسبیده راحت شوند.

 53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =