امروز هشت پس لرزه از بامداد مناطق زلزله زده اهر و ورزقان را لرزاند که بزرگترین آن 4.3 ریشتر بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، از بامداد چهارشنبه اول شهریورماه تا ساعت 16 و 30دقیقه بعداز ظهر ، هشت پس لرزه به ترتیب با بزرگی  3.2، 2.5 ، 2.8، 2.9 ،4.3 ، 2.9، 3.4، 2.8 در مقیاس امواج درونی زمین، حوالی اهر، ورزقان و بخشایش در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

زلزله 4.3 ریشتری که بزرگترین پس لرزه ثبت شده از بامداد روز چهارشنبه بود در ساعت 9 و 58 دقیقه و 34 ثانیه بامداد در 9 کیلومتری ورزقان، 31 کیلومتری اهر، 517 کیلومتری تهران و درعمق 8 کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است.

 

66 درصدکشته‌شدگان زلزله را زنان تشکیل می‌دهند

مدیرکل سازمان پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آمار فوت‌شدگان زلزله اخیر، 258 تن بودگفت: با توجه به دفن تعدادی از درگذشتگان بدون طی مراحل قانونی، با مراکز امدادی، درمانی و فرمانداری‌ها مکاتباتی صورت گرفت تا پس از بررسی و جمع‌آوری تمامی موارد ارائه شده آمار نهایی فوت‌شدگان تهیه و اطلاع‌رسانی شود.

بهرام صمدی‌راد با انتشار جزئیات بیشتری از متوفیات زلزله آذربایجان، آمار نهایی فوت‌شدگان زلزله اخیر این استان را 258 تن اعلام کرد و افزود: از کل فوت‌شدگان زلزله اخیر 171 زن (66.3 درصد) و 87 تن مرد (33.7 درصد ) بودند. 

وی با اشاره به محدوده سنی فوت‌شدگان زلزله تصریح‌کرد: 52 تن از فوت‌شدگان زیر 10 سال، 17 تن 10 تا 19 سال، 54 تن 20 تا 39 سال، 38 تن 40 تا 59 سال، 58 تن 60 تا 79 سال و 24 تن 80 سال به بالا سن داشتند، این در حالی است که سن 15 تن از این فوت‌شدگان نامعلوم گزارش شده‌ است، از محدوده سنی متوفیات زلزله می‌توان به این نتیجه رسید که سن 82 قربانی بالای 60 سال و پس از آن 52 تن زیر 10 سال بودند. 

صمدی‌راد افزود: با توجه به گستردگی منطقه درگیر و تخریب در 300 روستا واقع در مناطق زلزله‌زده، پزشکی قانونی استان ضمن ارائه خدمت به مراجعان عادی در مرکز تمامی امکانات خود را برای تسریع در امر خدمت‌رسانی به هموطنان به کار گرفت و علی‌رغم محدودیت پزشک، با اعزام تیم‌های تخصصی به مناطق زلزله‌زده در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به طی فرایندهای قانونی مربوط به درگذشتگان حادثه اقدام کرد. وی افزود: با توجه به دفن تعدادی از درگذشتگان بدون طی مراحل قانونی با مراکز امدادی، درمانی و فرمانداری‌ها مکاتباتی صورت گرفت تا پس از بررسی و جمع‌آوری تمامی موارد ارائه شده آمار نهایی فوت‌شدگان تهیه و اطلاع‌رسانی شود. مدیرکل سازمان پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی افزود: تیم‌های تخصصی پزشکی قانونی متشکل از 16 پزشک و نیروهای پشتیبان کار رسیدگی به اجساد به جای مانده از زلزله را انجام می‌دادند. 

 

روستاها در بازسازی باید جابجا شوند
معاون سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور از تدوین شناسنامه برای مناطق آسیب دیده زلزله اخیر اهر-ورزقان خبر داد و گفت: بر اساس داده های به دست آمده از این تحقیقات 25 درصد از روستاهای آسیب دیده برای بازسازی مجدد نیاز به جابه جایی دارند.  دکتر جلیل قلمقاش با اشاره به زمین لرزه روز 21 مردادماه اهر– ورزقان، به مهر گفت: این زمین لرزه بر اثر عملکرد گسل "گوشه داغی" در جنوب شهرهای ورزقان و اهر رخ داده است این گسل به صورت یک پهنه گسلی با عرض تقریبی 200 متر در عرض جاده تبریز- ورزقان نمایان است.معاون سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور با تاکید بر اینکه در این رخداد دو زمین لرزه اصلی با بزرگی 6 و 6.2 اتفاق افتاده است، اظهار داشت: تا روزهای بعد از زمین لرزه بیش از هزار پس لرزه ثبت شده که بزرگترین آن 5.3 بوده است و تعداد و بزرگی این پس لرزه ها به تدریج کاهش یافته است.وی با اشاره به میزان تخریب زمین لرزه در منطقه، خاطرنشان کرد: بیش از 150 روستا در منطقه اطراف گسل گوشه داغی بین 20 تا 100 درصد ویران شده اند.


نقشه زمین لرزه 21 مرداد اهر- ورزقان که گسل گوشه داغی مسبب آن بود
 

گسل فعال تبریز و فعالیت گسل گوشه داغی

قلمقاش به تحقیقات سازمان زمین شناسی در این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: یکی از سوالات مطرح این بود که آیا این فعالیت گسل گوشه داغی باعث فعالیت گسل تبریز خواهد شد یا خیر؟ در این راستا تحقیقات گسترده ای انجام شد و برای اینکه بتوانیم به این سوال به صورت علمی پاسخ دهیم محل روسطحی کانون زمین لرزه های اصلی و پس لرزه های منتشر شده از سوی موسسه ژئوفیزیک بررسی شد و این اطلاعات با داده های مشابهی که از سوی پژوهشگاه بین المللی زلزله، مرکز زلزله شناسی اروپا و مدیترانه منتشر شده است مقایسه شد. این محقق زمین شناس افزود: برپایه این اطلاعات مشخص شد گسل مسبب زمین لرزه های اخیر در منطقه اهر-ورزقان گسل گوشه داغی بوده است و هیچ کدام از این کانونها با گسل تبریز همپوشانی ندارد. وی با بیان اینکه بر اساس این بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که این زمین لرزه بر اثر جا به جایی گسل گوشه داغی رخ داده است، اضافه کرد: این جابه جایی ربطی به گسل تبریز ندارد هر چند که گسل تبریز از گذشته فعال بوده و جز گسل های فعال محسوب می شود و خطر رخداد زمین لرزه در آن همان قدری است که یک هفته قبل از این زمین لرزه بود.
قلمقاش با تاکید بر اینکه گسل تبریز به هر حال لرزه خیز است، افزود: از این رو مردم و مسئولان باید مقاوم سازی و بهینه سازی سازه ها را در اولویت اول قرار دهند چون زمین لرزه مردم را نمی کشد بلکه این سازه های نا مقاوم است که مردم را می کشند.


نحوه بازسازی مناطق زمین لرزه زده

معاون سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور با اشاره به تهیه بانک اطلاعات زمین شناسی به عنوان زیرساخت لازم برای بازسازی مناطق زمین لرزه خاطر نشان کرد: در این زمینه گروه های کاری مختلفی در سازمان زمین شناسی تبریز تشکیل شد و از بیش از 150 روستا بازدید شد. در این عملیات برای همه روستا های زیان دیده شناسنامه زمین شناسی تهیه شد.

وی ادامه داد: بر اساس داده های میدانی، این مرکز در حال تدوین گزارشی است که به عنوان الگو برای تغییر مکان احتمالی برخی از روستاهای آسیب دیده قرار گیرد تا در آینده در خطر کمتری از بلایای طبیعی قرار داشته باشند.

قلمقاش به بیان بخشی از این داده ها پرداخت و یادآور شد: بر این اساس تقریبا 25 درصد روستا ها از لحاظ زمین شناسی نیاز به جا به جایی دارند. ولی در این زمینه تنها بحث زمین شناسی نیست بلکه توافق اهالی با جا به جایی، نحوه اولویت بندی جا به جایی که مربوط به ارگانهای مجری است نیز مطرح است. به گفته وی این گزارش در روزهای آینده به استانداری تبریز ارائه خواهد شد.


زلزله‌زدگان شناسنامه‌دار می‌شوند
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اعلام شناسنامه دار شدن آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی از توزیع وسایل زندگی مانند فرش و یخچال بین آنان خبر داد.

فرحناز رافع با اشاره به ادامه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله در شهرستان‌های آذربایجان شرقی به فارس گفت: در ادامه کمک‌رسانی‌ها به زودی آسیب‌دیدگان نیازمند زلزله شناسنامه‌دار می‌شوند تا بتوانیم کمک‌های مردمی را به طور مناسب بین آنان توزیع کنیم.

وی افزود: در این زمینه با استفاده از کمک‌های نقدی مردم وسایل زندگی برای آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی خریداری می‌شود که از آن جمله می‌توان به ملزومات حیاتی زندگی از جمله فرش و یخچال اشاره کرد.

رافع خاطر نشان کرد: اکثر آسیب‌دیدگان آذربایجان شرقی وسایل زندگی خود را از دست داده‌اند و به دلیل آنکه در کشور متولی قانونی برای تأمین وسایل زندگی وجود ندارد هلال‌احمر در این زمینه به صورت داوطلبانه برای خریداری وسایل حیاتی زندگی جهت زلزله‌زدگان اقدام می‌کند.

 

دو هزار خانه برای زلزله زدگان مددجوی کمیته امداد در آذربایجان شرقی بنا می شود
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی گفت: دو هزار باب منزل مسکونی برای مددجویان زلزله زده تحت حمایت کمیته امداد در این استان ساخته می شود.

حسین دشتی به ایرنا گفت: با توجه به حجم گسترده خرابیها در ورزقان فقط 880 منزل مسکونی در همین شهرستان ساخته می شود. در شهرستان هریس نیز 743 خانه برای زلزله زدگان مددجوی کمیته امداد بنا می شود. بر اساس برنامه ریزی قرار است 188 منزل مسکونی نیز برای مددجویان زلزله زده در اهر ساخته شود.

وی گفت: به همین منظور علاوه بر کمکها و وامهای دولت، مبلغ 20 میلیون ریال نیز توسط کمیته امداد به صورت وام بلاعوض برای ساخت مسکن مددجویان زلزله زده در آذربایجان شرقی پرداخت می شود.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی افزود: هشت هزار و 500 خانوار در ورزقان، اهر و هریس زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند. وی تاکید کرد: شرایط سخت زندگی و نزدیکی فصل سرما تاکیدی بر لزوم اجرای هرچه سریعتر اقدامات به منظور ساخت مسکن برای زلزله زدگان در این خطه است.

 

بازسازی کامل مناطق زلزله‌زده تا نیمه آبان ماه به پایان می‌رسد
عضو کمیته ویژه بازسازی مناطق زلزله‌زده در مجلس گفت: بنیاد مسکن مشکل خاصی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده ندارد. سیدبهلول حسینی در مورد بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان به ایسنا گفت: آواربرداری‌ها از مناطق زلزله‌زده هنوز ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که نهایتا تا نیمه شهریور ماه به پایان برسد.

حسینی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که بازسازی کامل مناطق زلزله‌زده حداکثر تا نیمه آبان ماه به پایان برسد. وی با بیان اینکه احتمال دارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که مسئولیت بازسازی مناطق زلزله‌زده را بر عهده دارد با بخش خصوصی و سایر پیمانکاران هم وارد همکاری شود، گفت: مهمترین مساله در مورد بازسازی مناطق زلزله‌زده فراهم شدن تسهیلات و مصالح است.

عضو کمیته ویژه بازسازی مناطق زلزله‌زده کمیسیون عمران تاکید کرد: لازم است که مصالح مورد نیاز بازسازی مناطق زلزله‌زده در محل روستاها فراهم شود که این البته کار بسیار دشواری است اما بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آن را به طور کامل به عهده گرفته است.

حسینی ادامه داد: روند بازسازی اینگونه است که وام، تسهیلات و مصالح در اختیار خود مردم قرار می‌گیرد تا در وهله اول خود مردم نسبت به بازسازی منازل‌شان اقدام کنند اما واقعیت این است که بخش عمده‌ای از مردم نمی‌توانند خودشان منزل ویران شده خودشان را بازسازی کنند به همین دلیل بنیاد مسکن با پیمانکاران قرارداد می‌بندد تا بازسازی سرعت بگیرد.

وی اظهار کرد: معمولا قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی توسط وزارتخانه‌ها بسته می‌شود، بازسازی مناطق مسکونی هم پروژه ویژه‌ای نیست بنابراین بر عهده خود مردم است چرا که در نهایت روستایی‌ها و افرادی که منازل‌شان در جریان زلزله تخریب شده است باید هزینه بازسازی‌ها را پرداخت کنند.
عضو کمیته ویژه بازسازی مناطق زلزله‌زده کمیسیون عمران ادامه داد: مردم می‌توانند تعاونی‌هایی تشکیل بدهند و تمام اعتبارات را دریافت کنند و بعد از آن از طریق بنیاد با پیمانکاران بخش خصوصی قرارداد ببندند و اقدام به بازسازی منازل خودشان بکنند اما در مرحله اول لازم است که یک بانک اطلاعاتی از منازل تخریب شده و افراد بی‌خانمان ایجاد شود که البته مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

حسینی تاکید کرد: فراهم شدن مصالح در محدوده روستاها بسیار مهم است و بنیاد مسکن خوشبختانه تعهد کرده است که مصالح مورد نیاز ساخت و ساز را در محل روستاها تحویل دهد.

وی در مورد حجم خسارات وارده در پی زلزله اظهار کرد: در مجموع حدود 20 هزار واحد مسکونی تخریب شده است که برای بازسازی هر کدام‌شان حدود 18 تا 20 میلیون تومان اعتبار نیاز است بنابراین برای بازسازی منازل مسکونی حدود 400 میلیارد تومان هزینه نیاز است.

عضو کمیته ویژه بازسازی مناطق زلزله‌زده کمیسیون عمران در مورد تمام هزینه‌های بازسازی مناطق زلزله‌زده گفت: در مجموع علاوه بر هزینه بازسازی مسکن، بازسازی راه‌ها، زیرساخت‌های تخریب شده، ادارات و سایر موارد مورد نیاز در حدود هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
 

بازپرداخت تسهیلات مسکن زلزله زدگان 3 سال پس از احداث واحدها 
فرماندار تبریز گفت: زمان بازپرداخت تسهیلات اعطایی برای بازسازی منازل مسکونی حادثه دیدگان زلزله آذربایجان 3 سال بعد از احداث و جذب تسهیلات مزبور خواهد بود.

به گزارش مهر ، محمود چمنی امروز چهارشنبه در حاشیه بازدید آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از روستاهای آسیب دیده دهستان اسپیران بخش مرکزی تبریز در زمین لرزه اخیر ابراز داشت: دولت اهتمام جدی در ساخت و مقاوم سازی منازل مسکونی و محل نگهداری احشام روستائیان حادثه دیده ظرف 2 ماه آینده و قبل از برودت هوا دارد .

وی افزود: مقرر شده است با جذب اعتبارات تخصیصی هیئت دولت به آسیب دیدگان توسط بنیاد مسکن و یا شرکت های انبوه ساز و با تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز، واحدهایی با زیربنای 100 مترمربع پیش بینی و طی 2 ماه آینده در متراژ 20 مترمربع با آشپزخانه و سرویس کامل بهداشتی سرپناه دائمی احداث و در اختیار روستائیان حادثه دیده قرار دهد و مابقی را در فصول کاری در سال آتی تکمیل نماید. مدت تنفس تسهیلات کم بهره اعطایی از سوی دولت علاوه برتسهیلات معیشتی و جعاله بلاعوض 3 سال در نظر گرفته شده است که این امر به میزان قابل توجهی مشکلات روستائیان را مرتفع می سازد.
 

ساخت اماکن دامی در مناطق زلزله زده آغاز شد
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز ساخت الگویی اماکن دامی در سطح سه روستا از مناطق زلزله زده شهرستانهای اهر، هریس و ورزقان خبر داد.

مسعود محمدیان به ایرنا گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با همراهی معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی در سه روستای 'زغن آباد' از توابع ورزقان، 'اورنگ' از توابع شهرستان اهر و 'کوویج' از توابع شهرستان هریس به صورت الگویی کار ساخت اماکن دامی را آغاز کرده اند.

وی افزود: برای هر واحد دامی تخریب شده از 100 میلیون تا 150 میلیون ریال تسهیلات با سود هفت درصد اعطا می شود با این حال در تلاش هستیم ضمن کاهش سود بانکی از هفت درصد به چهار درصد، مهلت بازپرداخت وامها را نیز تا 15 سال افزایش دهیم.

او ادامه داد: ‌نگهداری از احشام که اکنون پناهگاههای خود را از دست داده‌ و در صحرا پراکنده‌اند بسیار حایز اهمیت است لذا تمهیدات موقت در این زمینه اندیشیده شده و در نخستین مرحله 20 هزار متر فنس برای حصارکشی و ساماندهی دامهای روستاییان در اختیار آنان قرار گرفته است.

وی گفت: نقشه طراحی شده برای اماکن دامی مناطق زلزله زده به صورت کوچه های دامی مجزا از کوچه های محل سکونت ساکنین این مناطق ساخته می شود و در این اماکن 50 متر برای اماکن نگهداری دام و 20 متر نیز برای انبار علوفه، نهاده ها و محصولات کشاورزی درنظر گرفته شده است.

 
بازدید نماینده آیت‌الله سیستانی از مناطق زلزله‌زده 

نماینده آیت‌الله سیستانی با حضور در مناطق روستایی زلزله‌زده گوره درق، ملالار و گونجیک از نزدیک مسایل و مشکلات مناطق زلزله زده را مورد بازدید قرار داد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علامی که به همراه جمعی از علمای قم و روحانیت منطقه از روستاهای آسیب دیده بازدید می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرنگاران هدف از این بازدید را دلجویی از مردم زلزله زده اعلام کرد و افزود: ما حصل این سفر به مناطق زلزله زده به صورت گزارش جامع به آیت‌الله سیستانی ارایه خواهد شد.

وی، در خصوص وضعیت مناطق زلزله‌خیز گفت: براساس بازدیدی که انجام دادیم کارهای بسیار خوبی در جهت امدادرسانی و اسکان موقت انجام شده که امیدواریم با حمایت دولت و مردم هرچه زودتر شاهد ساخت پناهگاه سالم و امن برای حادثه دیدگان از زلزله باشیم. 


امدادونجات درمناطق زلزله زده به عهده هلال احمرگلستان گذاشته شد 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: از روز گذشته، فرماندهی عملیات امداد و نجات و کارهای مربوطه در منطقه زلزله زده استان آذربایجان شرقی بر عهده جمعیت هلال احمر استان نهاده شده است.

مجتبی اکبری به ایرنا گفت: هم اکنون تیم ویژه ای از استان با مدیریت هلال احمر گلستان، ماموریت های مربوطه در منطقه را عهده دار هستند.

به گفته وی، برای این عملیات تمام امکانات درمانی، دارویی و پشتیبانی لازم در نظر گرفته شده و تیم گلستان نیز به صورت کامل و مجهز در این منطقه حضور دارد. 28 پزشک، پرستار، امدادگر و پرسنل استان گلستان با تمام تجهیزات امدادی و لجستیکی در منطقه حاضر شده اند. هم چنین 20 نفر در قالب جوانان جمعیت هلال احمر در دو روز گذشته به منطقه اعزام شده و مشغول امدادرسانی هستند. این تیم ها با تمامی امکانات و تجهیزات به امدادرسانی و انجام خدمات درمانی و روان شناسی مشغول هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان افزود: خوشبختانه هیچ کمبودی از نظر امدادی و تجهیزات در مناطق زلزله زده وجود ندارد و خدمات دهی به زلزله زدگان در حال انجام است.

به گفته اکبری، نیاز اصلی منطقه زلزله زده اقلام امداد و نجات و اقلام غذایی است و مردم نوع دوست گلستان می توانند کمک های غیرنقدی خود شامل برنج، حبوبات، ماکارونی و اقلام غذایی فاسد نشدنی را به شعب هلال احمر استان تحویل دهند تا به مناطق زلزله زده اعزام شود.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران گلستان نیز گفت: یک تیم کارشناسی و روان کاوی از کارشناسان زبده و مستعد استان به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی اعزام شدند.

'رسول حسام' گفت: این تیم شامل 45 نفر از کارشناسان و متخصصان بازتوانی روحی و اعضای کارگروه تخصصی زمین لرزه شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان هستند.  برای پشتیبانی نیز تیمی از نیروهای پزشک، امدادگر و پرسنل جمعیت هلال احمر استان گلستان به بخش های دیگری از مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

 

خانه موسیقی به نفع زلزله زدگان آذربایجان کنسرت برپا می‌کند 

خانه موسیقی ایران به منظور حمایت از هموطنان زلزله زده در آذربایجان شرقی کنسرت برگزار می‌کند. 

داریوش پیرنیاکان - سخنگوی خانه موسیقی ایران - با اعلام این خبر گفت: به زودی کنسرت‌هایی در زمینه موسیقی سنتی و پاپ در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود که درآمد حاصل از آن به زلزله زدگان آذربایجان اختصاص خواهد یافت.

او ضمن ابراز تاسف از ایجاد خسارات جانی و مالی که متعاقب این زلزله پیش آمده ،با اعلام مجدد پیام تسلیت خانه موسیقی افزود: خانه موسیقی علاوه بر برگزاری کنسرت به نفع زلزله زدگان آذربایجانی در تهران آمادگی دارد تا از دیگر گروه‌های شهرستان که مایل هستند تا در این مسیر کمک و فعالیتی داشته باشند حمایت و همکاری کند.  

47 282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س ع ی د RU ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    23 29
    شاید ان 6.2 و 6 ریشتر هم پیش لرزه های، زلزله بزرگتر باشند خدا عاقبت بخیرمان کند.
    • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      1 0
      آقایی که نمیدونم از کجا کامنت میذاری شایعه درست نکن زلزله تموم شد رفت مردم به حد کافی بد بختی و استرس دارن تو دیگه بدترش نکن
  • بدون نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    2 0
    ساخت و ساز تو این مناطق که روی گسله حماقت محضه دولت باید مردم رو به نواحی امن انتقال بده که پول وجون وسرمایه مملکت هدر نره سیمبانان پس از مرمت سی راه تکرار بر خطر بستند!!!
  • شهروند تبریزی IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    7 0
    اول و اخر هر چیز خدا...اما...اون که در ایران بدنیا میاد با اونکه در زاپن خالقشون یکیست پس چرا ایرانی بدبخت زیر اوار میماند چون به علم خدا واقف نیست .چون نمیخواد پیشرفت کنه .چون نمیخواد باور کنه خودش از بظاهر کافرا کافرتره ....چرا .چون روی گسل خونه میسازه بدون معیار .نمونه اش شهرک باغمیشه تبریز.اونوقت میشه اونچه که نباید بشه...بنظر من اینهم نوعی قتل نفسه