۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷

مهر نوشت:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌گذاری فولاد دیگر صورت نمی‌گیرد، گفت: طرح جدیدی برای خروج دستگاههای دولتی از بازار فولاد در دولت مطرح شده است.

 سیدجواد تقویدر خصوص بازار فعلی فولاد در کشور گفت: متاسفانه مشکل تامین فولاد از قبل واردات وجود دارد، این در شرایطی است که این روزها بیشتر مشکلات بازار ناشی از بحث واردات است؛ به خصوص این مشکلات بر روی تولیداتی که ضریب وابستگی بالایی به واردات دارند، بیشتر است و سبب می‌شود این کالاها بیشترین تنش قیمتی را داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فولاد نیز یکی از این موارد است. علاوه بر آن، بخش عمده‌ای از نیاز ما به فولاد از طریق تامین شمش وارداتی انجام می‌شود و در این رابطه آمارها گویای این است که واردات فولاد، ضریب کاهشی داشته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه از سال گذشته که کشور دچار نوسانات نرخ ارز شده است، این مشکلات آغاز شده و تا به حال ادامه پیدا کرده است.

تقوی در ادامه به مصوبات کارگروه فولاد اشاره و خاطرنشان کرد: در کارگروه اصلی فولاد، تصمیماتی برای تعدیل قیمت و بالانس کردن بخش‌های مختلف فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر موارد اتخاذ شده است تا بر اساس تقاضای بازار، برنامه تولید را معطوف به تولید بیشتر کالایی کنیم که بیشترین تقاضا برای آن وجود دارد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از طرف دیگر، الزامی وجود دارد که بر اساس آن، همه تولیدکنندگان موظف هستند که کالا را در بورس عرضه کنند؛ بنابراین فولاد مشمول قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیست و آنچه که حادث می‌شود؛ قیمتهایی است که در بورس کشف می‌شود. وی اظهار داشت: بر این اساس باید عرضه و تقاضا را در بورس متعادل کرد تا به قیمتهای مناسبی در بورس کالا دست یابیم.

تقوی با بیان اینکه طرح جدیدی برای خروج دستگاههای دولتی از بازار فولاد در دولت مطرح است، گفت: برای خروج دستگاههای دولتی از بازار، پیشنهاداتی مطرح شده ولی هنوز تصویب نشده است؛ به نحوی که بخشی از نیازمندی در دستگاههایی که نیاز بالایی دارند، مستقلا تدارک تامین فولاد برای پروژ‌ه‌های خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: در گذشته هم تسهیلات ری‌فاینانس فولاد در نظر گرفته شده؛ ولی تاکنون اجرایی نشده است.

معاون  وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سئوال که برای واردات فولاد با ارز مرجع چه برنامه‌ای دارید؟ گفت:  برای اختصاص ارز مرجع به فولاد فعلا موضوعی مطرح نیست و بر اساس تخصیص منابعی که از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد، فولاد در اولویت نیست و از سایر منابع ارزی می‌تواند استفاده کند.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که به دلیل اینکه نقدینگی بالایی فولاد طلب می‌کند؛ لازم است تا سیستم بانکی، مساعدت بیشتری را به عمل آورد و به لحاظ تامین منابع ارزی و تسهیلات ریالی، تسهیلات بیشتری فراهم آورد. البته وزارت صنعت نیز در این زمینه تدارکاتی داشته است.

تقوی تاکید کرد: برای تولیدکنندگان داخلی ورود مستقیم به بازار جایز نیست و حتما باید محصولات از طریق بورس کالا عرضه شود. در این زمینه نیز نظارت‌های لازم انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بازرسی از انبارها نیز به صورت مرتب صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه انبارها نیز موظف هستند تا موجودی خود را به صورت مرتب اعلام کنند، این در حالی است که موجودی انبارها و بنادر رصد می‌شود و اگر رسوب کالا  بیش از عرف معمول وجود داشته باشد؛ برخورد لازم صورت می گیرد.

 

 /3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصرف كننده IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    حتي فولاد ... هم بيشتر محصولاتش را خارج از بورس عرضه ميكند چه برسد به كار خانه هاي بخش خصوصي راستي سياست مسكن ارزان قيمت با اين نرخ فولاد قرار بود اجرا شود