نیوساینتیست در یک نظرسنجی با معرفی 25 کتاب علمی تاثیرگذار که دانشمندان برای مخاطب عام نوشته بودند و توانستند دنیا را تغییر دهند، از مخاطبان خود خواست برترین این کتاب‌ها را انتخاب کنند.

شما نیز می‌توانید در این انتخاب سهمی داشته باشید. برای آشنایی با فهرست 10 کتاب اول این فهرست که در بخش اول این گزارش تقدیم شما شد، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

 

11- اشباح در مغز، نوشته وی. اس راماچاندران و ساندرا بلیکسلی (1998/1377)

وی. اس. راماچاندران عصب‌شناس، برای کتاب پرفروشش که به دست کم 9 زبان ترجمه شده است، از همکاری ساندرا بلیکسلی نویسنده کتاب‌های علمی بهره برد تا بتواند شرح دهد که اختلالات خاص عصبی بیماران او (از تجربه درد اندام خیالی تا کوری) چگونه می‌توانند در مورد نحوه عملکرد مغز توضیح دهند.
 

 

 

 

 

12- اصول زمین‌شناسی، نوشته چارلز لایل (1830 تا 1833)

چارلز لایل در کتاب اصول زمین‌شناسی ادعا کرد که پوسته زمین در اثر تغییرات آهسته افزایشی شکل گرفته و این را می‌توان از آزمودن اثرات زمین‌شناختی برجامانده از این تغییرات دریافت. این کتاب پرفروش و تاثیرگذار، منبع الهام مهمی برای دانشمند جوانی بود که خود او هم بعدها تاثیر بزرگی بر دنیای اطراف خود گذاشت: این جوان کسی نبود جز چارلز داروین که کتاب لایل را هنگامی که سوار کشتی بیگل بود مطالعه کرد.
 

 

 

 

 

13- بهار خاموش، نوشته ریچل کارسون (1962/1341)

هنگامی که کتاب ریچل کارسون در 27 سپتامبر 1962/6 مهر 1341 منتشر شد، ده‌ها هزار نسخه از آن پیش‌فروش شده بود که البته دلیل آن، چیزی نبود جز مجموعه گلچین منتشر شده در نیویورکر که شامل تعداد زیادی از سرمقاله‌های روزنامه در ماه‌های پیش از انتشار این کتاب بود. این کتاب به سرعت به فهرست پرفروش‌ترین‌ها راه یافت و به بحثی داغ و عمومی در مورد استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی دامن زد که خود پایه‌گذار جنبش زیست محیطی امریکا شد.
 

 

 

 

 

14- لهجه انسان، نوشته جیکوب برونوفسکی (1973/1352)

این کتاب که همزمان با یک مجموعه تلویزیونی 13 قسمتی بی‌بی‌سی منتشر شد، به کاوش درمورد هوش و قوه اختراع انسانی در طول تاریخ پرداخت (از ابتدایی‌ترین استفاده‌ها از ابزارها گرفته تا پیشرفت‌های نوین علمی) و تاثیر عمیقی بر تعداد زیادی از افرادی که آن را مطالعه کردند گذاشت.
 

 

 

 

 

 

15- جهان دوگانه، نوشته مارتین گاردنر (1964/1343)

در میان خیل کتاب‌هایی که این نویسنده کتاب‌های ریاضی وعلم عامه به رشته تحریر در آورده، این کتاب که همه چیزهای متقارن و نامتقارن را می‌کاود، شاید بیشترین تاثیر عمومی را گذاشته باشد. سبک شوخ طبعانه و اشتیاق گاردنر برای موضوع نوشته‌هایش، خواندن نوشته‌های او را که یکی از مقاله‌نویسان قدیمی مجله ساینتیفیک‌امریکن بود، به یک لذت بدل می‌کرد.
 

 

 

 

 

16- مارپیچ دوگانه، نوشته جیمز واتسون (1968/1347)

مارپیچ دوگانه داستان کشف ساختار مارپیچی دوگانه مولکول‌های دی.‌ان.‌ای است، که توسط یکی از کاشفانش به رشته تحریر در آمده است. این کتاب به دور از هرگونه ایده‌آل سازی فرایند علمی، گزارش صادقانه و گاه دردناکی از فرایند کشف می‌دهد. مارپیچ دوگانه اولین کتاب علمی عمومی است که به فرایند کشف می‌پردازد و نقایص و اشتباهات کار را نیز از قلم نینداخته است.
 

 

 

 

 

17- ذهن جدید امپراطور، نوشته راجر پنروز (1989/1368)

راجر پنروز، ریاضیدان و فیزیک‌دان محاسباتی با پی‌ریزی اکتشاف هوش مصنوعی «قوی» (هوش مصنوعی فراتر از توانایی‌های انسان)، یک تور خارق‌العاده و منتخب از فیزیک را به نگارش درآورد که نشان می‌دهد که لزوما نیازی نیست که مفاهیم پیچیده را در کارهای عمومی بیش از اندازه ساده کنید.
 

 

 

 

 

18- سه دقیقه آغازین، نوشته استیون واینبرگ (1977/1356)

این کتاب یکی از اولین کتاب‌های علمی عمومی بود که فیزیک را به میان عموم برد و به استانداردی برای بسیاری از کتاب‌های پس از خود بدل شد. استیون واینبرگ این تاریخ مراحل اولیه جهان پس از مهبانگ را دو سال پیش از بردن جایزه نوبل فیزیک نوشت.
 

 

 

 

 

19- غریزه زبان، نوشته استیون پینکر (1994/1373)

استیون پینکر در کتاب غریزه زبان، ادعا می‌کند که ظرفیت زبان ذاتی و منحصر به انسان‌هاست. انتشار این کتاب کمک کرد که برخی از ایده‌های نوام چامسکی (زبان‌شناس برجسته و استاد ام.آی.تی) در سطح وسیع‌تری شنیده شوند. این ایده‌های مجادله‌آمیز به منظور مبارزه با تصورات غلط و بسیار متداول در مورد زبان طرح شده بود و به بحثی دامن زد که تا همین امروز هم ادامه یافته است.
 

 

 

 

 

20- مردی که زنش را با یک کلاه اشتباه گرفت، نوشته اولیور ساکس (1985/1364)

این کتاب دید خوبی به زندگی افرادی با اختلالاتی مانند اوتیسم و الزایمر دارد و به کاوش در مورد پرسش‌های بزرگی در مورد هویت و ذهن می‌پردازد.
 

 

 

 

 

21- جهان اسرارآمیز، نوشته جیمز جینز (1930/1309)

جیمز جینز اخترفیزیک‌دان، نظریه نسبیت (که در ان زمان یک نظریه جدید بود) را در کنار مسائل مکانیک کوانتوم برای عموم مطرح کرد. این کتاب که به زیبایی نوشته شده بود، روشن کرد که درک این مفاهیم دشوار فقط مختص فیزیکدان‌ها نیست و برای زندگی همه مردم مهم است.
 

 

 

 

 

22- میمون برهنه، نوشته دزموند موریس (1967/1346)

جانورشناسی به نام دزموند موریس، با تصویر کردن چهره انسان به صورت فقط یک جانور در کتاب میمون برهنه، سبب تحریک عموم شد. این اولین تلاش برای قرار دادن رفتار انسان در یک قالب تکاملی و زیستی بود. این کتاب خیلی‌ها را شوکه کرد، و راه را برای دیگر مقایسه‌های شوکه‌کننده بین انسان و جانوران باز کرد.
 

 

 

 

 

23- ژن خودخواه، نوشته ریچارد داوکینز (1976/1355)

ژن خودخواه ریچارد داوکینز، نظریه تکامل را به سطح تازه‌ای رساند. او استدلال کرد که اصرار یک جاندار به بازتولید خود، توسط ژن‌های ما برانگیخته می‌شود که علاوه بر این ما را به خویشاوندان نیز هدایت می‌کند تا از بقای ژن‌های مشترک اطمینان حاصل شود. این کتاب دست کم به20 زبان ترجمه شد و میلیون‌ها نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفت، فروخته شد.
 

 

 

 

 

24- حیات چیست؟، نوشته اروین شرودینگر (1944/1323)

به رغم اینکه کتاب حیات چیست (که بر مبنای سخنرانی‌های عمومی اروین شرودینگر، برنده جایزه نوبل فیزیک و یکی از سه مبدع نظریه کوانتومی در کالج ترینیتی دوبلین نوشته شده است) از سوی برخی به دلیل انحراف از حوزه تجربیاتش بدنام شده، او در این کتاب به فرضیه‌ای در مورد ابزاری که با استفاده از آن می‌توان مواد ژنتیک را در یک ساختار شیمیایی منتقل کرد می‌پردازد. این ایده‌ای بود که بعدها الهام‌بخش کاشفان ساختار مارپیچ دوگانه دی‌.ان‌.ای شد.
 

 

 

 

 

25- زندگی شگفت‌انگیز، نوشته استفان جی گولد (1989/1368)

تکامل فقط در مورد بقای اصلح نیست، بلکه به شانس نیز بستگی دارد. این ایده جنجال‌برانگیز توسط جی. گولد در کتابش مطرح شد. او با استفاده از گنجینه فسیل‌های کانادا که به نام Burgess Shale نیز شناخته می‌شوند، ادعا کرد که شانس هم در انتخاب این که کدام یک از این مخلوقات نیاکان جانداران امروزی بودند، نقش داشت. بحث در مورد این نظریه هنوز ادامه دارد.
53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    24 0
    اگه این کتابها به فارسی هم ترجمه شده اسم کتاب و نویسنده را تو این مطلب قرار میدادین خوب بود
    • مسعود IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
      7 1
      کتاب بهار خاموش به فارسی ترجمه شده توسط عبدالحسین وهاب زاده، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد
    • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      2 0
      راست میگه، ما چقدر باید تو گوگل بگردیم تا بفهمیم که شاید یکی از این کتاب ها به فارسی ترجمه شده؟
    • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      1 0
      آقا قبلا یک عادت خوب داشتید لینک اصلی خبر به زبان انگلیسی را میگذاشتید. الان اسم کتاب ها را بر خلاف 10 تای اول در پست قبلی به زبان لاتین ننوشته اید. به هر حال جستجو اینکه این کتاب ها در ایران هست یا خیر آسان است. اسم کتاب (لاتین بهتر جواب میدهد) را در سایت زیر وارد کنید: www.nlai.ir
    • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      1 0
      آقای سردبیر ما چطوری میتوانیم در انتخاب این کتاب ها سهمی داشته باشیم، وقتی شما یک لینک خشک و خالی نذاشتی و هر چی هم در گوگل جستجو میکنیم چیزی پیدا نمیکنیم.
  • سمج IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    10 4
    شما یه زحمتی بکش پی دی اف مجانیش رو پیدا کن بذار خوندنش با ما!
  • بدون نام AE ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    2 23
    اكر من اينها را بخونم ارزشم از مرغه بيشتر مي شه؟
  • باران IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    24 1
    تعداد و کیفیت کامنتهایی که کلاً در بخش فرهنگ و خصوصاً کتاب درج میشه، خودش نشانگر علاقه وافر ما ایرانیها به مطالعه و یادگیریه!
  • یک خواننده IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    6 0
    با عرض سلام و خسته نباشید، اگر امکانش هست اطلاعاتی در مورد ترجمه های موجود در ایران و ناشر اونها رو هم قرار بدین تا ما بتونیم تهیه کنیم.اگر فایلهای پی دی اف رایگان هم باشه که خیلی ممنون میشیم. با تشکر
  • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    5 0
    ascent of man= پیشرفت (ترقی) انسان
  • عقاب IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    5 1
    the ascent of man ترجمه درست عبارتست از"معراج انسان".....دستپاچه اید؟!!
  • حقیقت گو IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    2 1
    به علاقه مندان کتاب های پاپ ساینس در حوزه ی ریاضی-فیزیک توصیه می کنم کتاب "تفکر فازی" (Fuzzy Thinking) نوشته ی بارت کاسکو (Bart Kasco) را هم بخوانند. ترجمه ی فارسی این کتاب توسط دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی تهران منتشر شده است.
  • بنده خدا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    2 1
    کاش مترجم کتاب لهجه انسان رو معرفی کنید.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 2
    the ascent of man به معنای " عروج انسان" است دقت کنید
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    لطفا در صورتيكه از ترجمه شدن اين كتابها بهمراه 15 كتاب سري دوم يعني مجموعا 25 كتاب علمي خبري داريد اطلاعاتي راجع به ناشر و مترجم و سال نشر بنويسيد اگر از ebook hk انگليسي اين كتابها حبري داريد در اينجا اطاع دهيد
  • رضا US ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 0
    خسته نباشید این کتابایه علمی که گذاشتین ترجمه فارسی داره ؟ ما که چه قدر گشتیم بیدا نکردیم
  • بی نام RO ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    2 1
    کتاب the ascent of man ترجمه اش میشه ترقی انسان نه لهجه انسان .ایشون ascent رو با accent اشتباه گرفتند .