رئیس اتحادیه سراسری فروشندگان میوه و تره بار استان تهران یکی از عوامل تاثیرگذار در گرانی میوه را افزایش غیرطبیعی قیمت نایلون و نایلکس در بازار عنوان کرد و گفت: در چند روز اخیر قیمت هرکیلوگرم نایلون و نایلکس در بازار از 2500 به 5500 تومان رسیده است.

این مقام مسئول چندی پیش هم فرموده بودند: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خیار گل‌خانه‌‌ای در میدان مرکزی میوه و تره‌بار در حدود 1800 تومان است، در حالی که قیمت این محصول باید در حدود 600 تا 800 تومان باشد...

و اما بعد...

ضمن تشکر از این مقام مسئول که حداقل هنوز به رسانه ها جواب می دهد و همچنان پاسخگوست و تشکر ویژه از بابت اینکه گرانی های اخیر را که تقریبا دیگر اخیر محسوب نمی شود (سه ماه به نظر شما اخیر معنا می شود؟) گردن دشمن و رسانه های مغرض و منتقدان بی تربیت خدمات دولت نیانداخته است. بر اساس استدلال جناب رییس، علت سایر گرانی ها بدین شرح اعلام خواهد شد:

 

- علت گرانی مرغ در 3 ماه گذشته، گرانی بی حدو اندازه «نخ» است. نخ از متری 6 تومان به متری 17 تومان رسیده که چون برای بستن پای مرغ و بسته بندی از نخ استفاده می شود، مرغدار مجبور است گران بخرد و گران بفروشد. ضمن اینکه افزایش قیمت پلاستیک هم بی تاثیر نبوده چون بسته بندی مرغ با پلاستیک است.

- الان گرانی کاغذ، کمر تخم مرغ داران را شکسته. تخم مرغ ها چون با شانه به دست مصرف کننده می رسد و قیمت هر شانه تخم مرغ از دانه ای 85 تومان به دانه ای190 تومان رسیده است، خب او هم مجبور است گران بفروشد. البته گرانی مرغ هم بی تاثیر نیست، وقتی مرغ گران می شود، خب تخمش را هم گران می فروشد.

- لوازم التحریر؛مداد تراش باید قیمتش بین 150 تا 250 تومان باشد اما الان در بازار 1200 تومان است چرا؟ چون که قیمت پیچ چهارسو از خردادماه تا الان، 4 برابر شده. تراش هم یک پیچ چهارسوی کوچک می خواهد و ...البته نایلون هم بی تاثیر نیست، چون شما وقتی مدادتراش می خرید باید در نایلون بگذارند و ببرید خانه...دفتر 40 برگ هم علت گرانیش صددرصد به پلاستیک ربط دارد عین خیار.
 

- همین پژو 206 که این روزها سر به فلک گذاشته، فکر می کنید برای چی گران شده؟ به خاطر پشه بند. مردم با 2هزار تومان یک پشه بند می خریدند و می کشیدند روی 206 که دو منظوره هم بود. حالا همین پشه بند اصلا تو بازار گیر نمی آید. من شنیده ام که قرار است از آمریکای لاتین پشه بند مرغوب وارد شود در حد «مالاریا خفه کن» ولی تا آن موقع قیمت 206 روز به روز افزایش خواهد داشت. ضمن اینکه پلاستیک هم چون خیلی گران شده و صندلی ها را باید با پلاستیک بپوشانند، کم تاثیر ندارد.
 

- شیر و ماست هم دقیقا به خاطر گرانی نان گران شده. خیلی واضح است. نان خشکی که کیلویی 40 تومان بوده می ریختند جلوی گاو، حالا شده کیلویی 340 تومان. خب این گاو نمی تواند نان نخورد که. البته بعضی دامداران هم پلاستیک می اندازند جلوی گاو زبان بسته و شما در جریان افزایش غیرمنطقی قیمت پلاستیک هستید.
 

- داستان مسکن اما یک ماجرای پیچیده تری است و چند عامل دست به دست هم داده برای افزایش قیمت؛ از جمله گرانی ماست و نان بربری که قوت روزانه کارگر محسوب می شود. گرانی شلوار کردی که خیلی از معماران و کارگران شان برای راحتی از آن استفاده می کنند. گرانی نوشابه. این یکی واقعا آزار دهنده شده و تاثیر بالایی داشته. گرانی ام پی تری پلیر؛ کارگر جماعت، بنا و برق کار و نما کار و...اینها سر کار موسیقی گوش می دادند، برق که گران شد، ام پی تری پلیر می گرفتند که حالا آن هم خیلی بالا رفته. بعلاوه گرانی مداد که از ابزار اصلی کار اصناف مختلف ساخت و ساز است. همه اینها یکطرف، گرانی پلاستیک و نایلون یک طرف. شما هرجور حساب کنید، نایلونی که اینقدر کاربرد دارد در تولید یک ساختمان مثل خرید ناهار، نگهداری لباس کار، حفظ اجرت روزانه و...چه بلایی سر قیمت مسکن می آورد.

- اما اجاره مسکن یک ماجرای دیگری است که من به آن اشاره نمی کنم.
 

- دلار چرا باید یکدفعه از 1700 به 2400 برسد؟ خیلی ساده است، وقتی خیار از کیلویی 400 تومان به کیلویی 850 تومان می رسد، دلار که از خیار کمتر نیست، گران می شود. هر چیزی در حد خودش. برخی تازه کارهای دلال بازی دلار هم آن را با نایلون جابه جا می کنند و خود این به بازار لطمه زده است.
 

- در مورد افزایش قیمت طلا، سوال شما مسخره است؛ «پلاستیک» گران شده آن هم اینطوری، می خواهید طلا گران نشود؟! این سوال دارد؟

- گرانی وحشتناک پراید هم دقیقا به خاطر گرانی پلاستیک است؛ چون اکثر بدنه این ماشین، از پلاستیک است؛ البته پلاستیک غنی شده.
 

- حتی می خواهم این را هم بگویم که «حرف مفت» هم خیلی «گران» شده؛ چرا؟ چون آدامس گران شده و برخی ها نمی توانند آدامس بجوند مجبور می شوند حرف بزنند و جویده و نجویده، بریزند بیرون.

 

 

محسن حدادی

6060


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    55 0
    علت گراني حرف مفت، طلا و دلار و ارتباط منطقي اش با خيار بسيار عالي بود...مرسي
  • بدون نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    44 2
    عالی بود.....شکست دولت
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    24 0
    ÷ریاد رو خوب اومدی و حرف مفت...دمت گرم.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    5 37
    نمیشه بعضیا کلا اظهار نظر نکنن؟! آخه مگه مجبوری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • محمود IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
      1 10
      دقیقا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    3 2
    نه بابادلار15000 ریال اردیبهشت درمقابل 26200ریال شهریور
  • بدون نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    17 0
    گرونی حرف مفت خوب اومدی مخصوصامسئولایی که باحرفاشون شعور مردم زیر؟ می برند
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    7 0
    اگه نمودونی تازگیا نفس کشیدنم گرون شده
  • مهدی IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    13 0
    چند دقیقه ایست دارم فکر میکنم بخندم یا گریه کنم و هنوز به نتیجه ای نتونستم برسم ...
    • می IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      10 0
      اونقدر بخند که اشکت در بیاد
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    2 8
    خیلی خنک بود
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    4 1
    گروني ماشين تا اين حد ديگه خيلي مسخره هستش خداييش اگه مردم چند روز از خريد دست بكشن حال اين كارخونه مياد سر جاش ...
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    8 1
    تورم در کشور سوئد از 30 سال پیش تا امروز سه برابر شده ولی اینجا نوبره.تازه اونا قانون کورش رو به میراث گرفتن.واقعا جای تاسفه
  • sina EU ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    3 0
    با سلام ایول کارتون درسته خیلی باحال بود دستتون درد نکنه!!!!!;)
  • جواد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    1 0
    ممنون خیلی لذت بردم. لطفا بیشتر بنویسید
  • آرزو IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    0 0
    24