آیت الله مکارم شیرازی بر تحول در قوانین مربوط به ازدواج توسط مجلس شورای اسلامی تأکید کرد و گفت برخی قوانین موجود در تعارض با مباحث فقهی است.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در قم، این مرجع تقلید از زندانی کردن افراد به دلیل پرداخت نکردن مهریه انتقاد کرد و گفت اصل، اعسار است نه یسار، در حالی که دستگاه قضایی، کسی را که توان پرداخت مهریه ندارد به زندان می اندازد تا اعسارش ثابت شود.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اشکالات قوانین مربوط به ازدواج باید در مجلس حل شود؛ برخی قوانین موجود در تعارض با مباحث فقهی است.
وی افزود: از نظر فقهی عندالمطالبه فرقی با عندالقدرة و الاستطاعه ندارد؛ زیرا مطالبه نیز منوط به قدرت و استطاعت است، اما این‌ها آمده‌اند و این دو را از هم تفکیک کردند، قضات باید این را بدانند و در نظر بگیرند.
این مرجع تقلید افزود: دستگاه قضایی کسی را که توان پرداخت مهریه ندارد به زندان می‌اندازد تا اعسارش ثابت شود؛ در حالی که اصل بر اعسار است نه یسار و نیازی نیست به زندان بیاندازند تا اعسارش ثابت شود، اینها را خدمت آقا عرض کردم ایشان فرمودند: ما دستور دادیم این‌ها را آزاد کنند. آیا نباید یک دستگاه روحانی متوجه شود که اصل اعسار است نه یسار؟
آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره قوانین مربوط به تثبیت مهریه، گفت: نامه آمده است که یکی از افراد ماهی باید مجموعاً ششصدهزار تومان نفقه و مهریه پرداخت کند و این روند شاید 30 تا 40 سال طول بکشد و این هم ملازم استهزاء احکام است و هنوز که هنوز است به این عمل می‌کنند؛ در حالی که حکم اسلامی نباید موجب استهزا شود در ضمن همانطور که با تبدیل شراب به سرکه، تبدّل موضوع و در نتیجه تبدّل حکم صورت می‌گیرد، با تقسیط مهریه نیز بدهی حالّ به اقساطی تبدیل می‌شود و با پرداخت نخستین قسط باید تمکین کند اینها را باید مجلس، قانونگذاری کند و در اختیار قوه قضائیه قرار دهد.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    31 8
    فکر نکنم تو دنیا کشوری رو پیدا کنید که افراد رو به خاطر مهریه بندازن زندان. مهریه مال اون موقعی بود که فرصتهای شغلی فقط مال آقایان بود نه الان که خانوما سر کارند و آقایان بیکار!! ما مردا الان چه امتیازی نسبت به خانمها داریم که این مهریه های سنگین بر گردنمونه؟؟؟ خدا عاقبت ما رو به خیر کند.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    23 5
    واقعا مهریه شده یک راه کسب در آمد برای برخی افراد و خانواده ها... مجلس محترم اینکه دیگه تقصیر دولت نیست که بگیم دولت اجرا نکرده... بشینین و یک فکری انجام بدید برای این موضوع...
  • اميد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    4 1
    دوستان عزيز تو را به خدا چشمتان رو باز كنيد بخاطر سنت پيامبر و تكميل دين رفتيم ازدواج كرديم والان بايد به خاطر نداشتن مهريه برويم زندان . حضرات آيات و رهبري عزيز تاكيد دارند زندان نندازند تا اعسار ثابت شود ولي قضات محترم اصلا توجه نميكنند اين دور از اخلاق و انسانيت هست ما هم انسان هستيم نه حيوان
  • علیرضا A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    4 6
    این تنها حق زنها رو هم بگیریم و بعد با خیال راحت تر هر کاری دلمون خواست رو انجام بدیم.حاج آقا ای کاش راجع به مصایبی که به زنها وارد می شه هم صحبت می کردید،کاش از کتک خوردن زنها هم می گفتید،واز خیلی چیزهای دیگه