سرلشکر حسن تهرانی مقدم که 21 آبان 1390 در انفجار پادگان امیرالمومنین شهرستان ملارد به شهادت رسید، از نخستین روزهای جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد حضور داشت.

به گزارش خبرآنلاین، او از ابتدای شکل گیری سپاه پاسداران به عضویت آن در آمده بود و در بنیان‌گذاری یگان‌های خمپاره انداز، توپخانه و موشکی نقش کلیدی و اساسی ایفا کرد.


حسن تهرانی مقدم در حالی که فرماندهی جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده داشت، آبان سال گذشته در هنگام آزمایش روی سوخت موشک‌های دوربرد به همراه جمعی دیگر از همکارانش بر اثر انفجاری مهیب به شهادت رسید.


سعید صادقی که عکس زیر  را آذر 1360 در گرماگرم عملیات طریق القدس در منطقه دهلاویه خوزستان گرفته است، با یادآوری آن روز‌ها می‌گوید: «تا عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان، نیروهای سپاه پاسداران تنها شامل تیپ‌های پیاده نظام بود. بعد از آن حسن مقدم یگان‌های خمپاره انداز 80 میلیمتری را شکل داد که برای نخستین بار در آزاد سازی بستان و مناطق اطراف آن به کار گرفته شدند.»

 

حسن مقدم در عملیات طریق القدس؛ رزمنده ای که سال ها بعد پدر موشکی ایران لقب گرفت


این عکاس ادامه می‌دهد: «آتشباری خمپاره اندازهای سپاه در عملیات طریق القدس نقش بسزایی در پیروزی رزمندگان ایرانی داشت که با تلاش بی‌وقفه و خستگی ناپذیر شهید حسن مقدم به نتیجه رسید.»


صادقی که این عکس را برای نخستین بار در اختیار خبرآنلاین قرار داده است، در باره آن توضیح می‌دهد: «عملیات طریق القدس بدون وقفه 14 روز ادامه داشت و برای همین حسن مقدم خواب و خوراک درست و حسابی نداشت. این عکس را لحظه‌ای از او گرفتم که بعد از یک جلسه توجیهی عملیات، خودش را به کناری کشید و بعد از تکیه دادن به چند پتو، یک باره به خوابی عمیق فرو رفت.»


او با اشاره به اینکه شهید حسن تهرانی مقدم در رشته مهندسی صنایع تحصیلات دانشگاهی داشت، می‌افزاید: «در ادامه جنگ، این فرمانده جوان علاوه بر اینکه اولین یگان‌های توپخانه و موشکی سپاه پاسداران را تشکیل داد، در بومی کردن ساخت این جنگ افزار‌ها و توسعه فنآوری‌های و صنایع مربوط به آن نیز نقش اصلی را ایفا کرد.»


سعید صادقی با تاکید بر تواضع و خوش اخلاقی این سرلشکر شهید ادامه می‌دهد: «حسن مقدم زمانی هم که به درجات ارشد فرماندهی رسید،‌‌ همان منش خاکی و صمیمی قدیم خود را حفظ کرد و هیچ وقت به دنبال آن نرفت تا خدمات و کارهای بزرگش را به رخ این و آن بکشد. او تا آخرین روز زندگی‌اش،‌‌ همان رزمنده ساده‌ای باقی ماند که من عکسش را هنگامی که تنها 22 سال داشت، ثبت کردم.»
57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    2 1
    رحمت و رضوان خدا بر روح حسن تهرانی و شهدای ایران و اسلام
  • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    3 1
    نور به تربت پاکش ببارد
  • م.ن GB ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    3 0
    چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم وبر زنده یک تن مباد. شیرمردانی که به این اصل اعتقاد داشته ودارند همیشه زنده اند.وبعنوان فرزندان ایران در دل ایران وایرانی جای دارند.
  • عاشق ایران IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    2 1
    خدا بر درجاتشان بیفزاید و امیدوارم بتونیم راهشون رو به بهترین وجه ادامه بدیم.
  • خلیج فارس IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 1
    روحش شاد و راهش مستدام باد
  • بدون نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 1
    کجایند رزمندگان بی ادعا...
  • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 1
    عکس بسیار زیبایی بود . ممنون
  • مرتضي IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    2 1
    روحش شاد
  • بدون نام CZ ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    2 1
    یادش گرامی باد
  • میثم IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    1 2
    روحش شاد .ما هرچه داریم ازاین شهیدان است.بسیجی هستیم و بسیجی واربا تفکر و عمل بسیجی راه مان را ادامه خواهیم داد.یا حسین مظلوم.