ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با رییس‌جمهور کشورمان گفت: برای جلوگیری از خونریزی در سوریه، ایران باید از نفوذ خود استفاده کند.

 روزنامه استار چاپ ترکیه، احمد داود اوغلو در دیدار با محمود احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: دنیای اسلام امروز با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که باید در چارچوبی شفاف و آشکار این مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به تحولات بیداری اسلامی، مصر را نمونه خوبی از این تحولات خواند و درباره تحولات سوریه گفت: برای جلوگیری از خونریزی در سوریه ایران باید از نفوذ خود استفاده کند. نشست چهارجانبه قاهره نیز گام مثبتی در این زمینه بود.

احمدی‌نژاد نیز در این دیدار با بیان این که خواهان توقف درگیری در سوریه هستیم گفت که در این زمینه همواره تلاش کرده‌ایم و به تلاش خود ادامه می‌دهیم.

بر اساس این گزارش، دو طرف در این دیدار بر همکاری‌های ایران و ترکیه تاکید کردند و خواستار ادامه مبارزات علیه تروریسم شدند.

در ادامه، داود اوغلو ناخشنودی ترکیه از برخی اظهارات مقامات ایرانی را ابراز کرد که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: روابط ایران و ترکیه به طور مستقیم بسیار مهم است و اظهارات برخی از مقامات، مواضع رسمی ایران نیست. رییس‌جمهور، رییس مجلس و وزارت خارجه اعلام مواضع نمایندگی ایران را بر عهده دارند.

 ایسنا همچنین نوشت:وزیر دفاع آمریکا بار دیگر تکرار کرد که سیاست آمریکا در قبال برنامه هسته‌یی ایران سیاست «تحدید» نیست بلکه «پیشگیری» را دنبال می‌کند. 

 خبرگزاری شینهوا گزارش داد که لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه پس از دیداری با پیترمک‌کی، همتای کانادایی خود که در طول آن دو طرف درباره نگرانی‌های دو جانبه از جمله افغانستان و خاورمیانه و برنامه‌ هسته‌یی ایران مذاکره کردند، تاکید کرد که سیاست آمریکا هم چنان این است که ایران نباید اجازه تولید سلاح هسته‌یی را داشته باشد و در عین حال از تهران می خواهد به تحریم‌های بین‌المللی پاسخ دهد. 

وی گفت که آمریکا در قبال برنامه هسته‌یی ایران سیاست «پیشگیری» و نه «تحدید» را دنبال می‌کند. 

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در حالی بیان می‌شود که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌یی خود تاکید داشته و اعلام کرده است سلاح هسته‌یی در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246896

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =