۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۰

زمین‌شناسان سال‌هاست که حفاری‌های عمیقی را در پوسته زمین انجام می‌دهند، اما هنوز حتی به نزدیکی گوشته زمین هم نرسیده‌اند. هم اکنون طرح متهورانه‌ای در جریان است که انسان را به این لایه چسبناک درونی زمین برساند.

محمود حا‌ج‌زمان: با داشتن پول و شجاعت کافی، دانشمندانی که روی عظیم‌ترین مته اقیانوسی جهان کار می‌کنند می‌توانند تا اوایل سال 2020 / 1399 سوراخی به درون گوشته زمین باز کنند و نمونه‌هایی را به دست آورند که ممکن است سرنخ‌هایی درباره منشاء سیاره ما داشته باشد.
به گزارش پاپ‌ساینس، سوراخ کردن پوسته نستبا نازک زمین برای دستیابی به بخش‌های درونی آن، نیازمند این است که حداقل 6 کیلومتر از کف اقیانوس پایین‌تر رفت. کاری که انجام آن نیازمند مهار کردن ایمن یک کشتی عظیم در بالای عمیق‌ترین نقاط اقیانوس آرام است. سوراخی که دانشمندان به دنبال حفر آن هستند تنها 30 سانتی‌متر قطر خواهد داشت، با این حال انجام این کار بودجه‌ای معادل حداقل 1 میلیارد دلار احتیاج دارد.
خبر خوب این است کشتی که قرار است این کار را انجام دهد، کشتی تحقیقاتی ژاپنی Chikyu، پیش از این موفق شده است تا رکورد حفر عمیق‌ترین گمانه تحقیقاتی دنیا را به خود اختصاص دهد. گمانه حفر شده توسط این کشتی توانست به عمق 3500 متری زیر کف اقیانوس دست یابد. کشتی چیکیو توانایی دست‌یابی به عمق‌هایی بیش از این نیز را دارد، با این وجود پیش از آنکه کسی بتواند به بخش درونی مذاب سیاره برسد، فناوری حفاری باید بهبود یابد. سرمته چیکیو تنها 50 تا 60 ساعت دوام می‌آورد و پس از آن باید با سرمته تازه‌ای جایگزین می‌شد.

دیمون تیگل، زمین‌شناس دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان انجام این کار را بسیار دشوار می‌داند. وی می‌گوید: «در مقام مقایسه، این کار مانند این است که یک نخ فولادی به ضخامت تار موی انسان را به کف یک استخر ببرید و سپس بخواهید آن را به درون انگشتانه‌ای به ضخامت 0.1 میلی‌متر فرو کنید.»
عمیق‌ترین گودال حفر شده در پوسته زمین حدود 12376 عمق دارد، گمانه‌ای که توسط شرکت اکسون موبیل در شرق روسیه حفر شد. این گمانه به گوشته زمین نرسید و به طور قائم نیز حفر نشده بود (هدف شرکت به دست آوردن نفت در فاصله‌ای نزدیک‌تر به سطح زمین بود)، اما این گمانه و سایر گمانه‌های حفر شده نشان می‌دهد که ایده حفاری به سوی بخش مایع زمین ممکن است امکان‌پذیر باشد. 

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    21 1
    اگه یه نقاشی اون رو کشیده بودن درکش آسونتر بود تا این همه توضیح
    • بدون نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      5 1
      از اون مهمتر کاش یه کم توضیح میدادین که به چه دردی میخوره؟(فقط گفته سرنخ‌هایی درباره منشاء سیاره ما داشته باشد) سال اول دبیرستان دیگه زمین شناسی نداشت ... ولی چه مقایسه جالبی بود استخر.
  • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    0 0
    یه توظیحی چیزی