۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶

شپشه زرافه که تنها 4 سال پیش در ماداگاسکار کشف شده، حشره‌ای عجیب‌الخلقه است که گردنی کشیده و بندبند دارد. گردن حشره نر که 2 تا 3 برابر بلندتر از گردن شپشه زرافه ماده است، برای نزاع بر سر جفت و لانه‌سازی استفاده می‌شود.

محبوبه عمیدی: این جان‌دار کوچک با گردن عجیب و بلند و ظاهر عجیبش که شبیه به بیگانه‌ها به نظر می‌رسد، یک حشره بومی ماداسگار است که شپشه زرافه نامیده می‌شود. سلاح این حشره عجیب‌الخلقه هم به اندازه ظاهر او عجیب است، شپشه زرافه از گردن بلند و بندبند خود برای مبارزه استفاده می‌کند.

به گزارش دیلی‌ میل، این حشره که به دلیل داشتن پاهایی نه‌چندان بلند، بدنی کوچک و گردنی کشیده و دوتکه بیشتر شبیه به نقاشی‌های سورئال و خیالی است، از این گردن بلند برای مبارزه استفاده می‌کند. اغلب این نرها هستند که هنگام جفت‌گیری از این گردن قوی برای ضربه‌زدن به رقبای خود استفاده می‌کنند.

شپشه زرافه

اسم شپشه زرافه به دلیل شباهت نسبی این حشره به زرافه‌ها انتخاب شده؛ زرافه‌ها هم از گردن بلند خود برای مقابله با زرافه نر رقیب و موفقیت در انتخاب جفت استفاده می‌کنند.

البته گردن بلند حشره نر که تقریبا 2 تا 3 برابر گردن شپشه زرافه ماده طول دارد، تنها در نزاع مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. نرها از این گردن بلند برای ساخت لانه نیز استفاده می‌کنند.

شپشک زرافه

بخش قابل‌توجهی از بدن این حشرات را پوسته قرمز متمایزی پوشانده که بال‌ها را زیر خود پنهان کرده است. وجود شپشه زرافه برخلاف ظاهر ترسناکش برای انسان‌ها اصلا تهدیدآمیز نیست.

این حشره که تنها در ماداسکار زندگی می‌کند، سال 2008/1387 کشف شده و هنوز کسی نمی‌داند در معرض خطر انقراض قرار دارد یا نه! نیکولای ساتسکوف، عکاس حیات‌وحش که این عکس‌ها را از شپشه زرافه گرفته، می‌گوید وقتی این حشره را روی برگ‌ها دیدم، نمی‌توانستم آن چیزی را که چشم‌هایم دارند می‌بینند، باور کنم.

شپشه زرافه

ساتسکوف می‌گوید: «به‌رغم شرایط سخت عکاسی از حیات‌وحش، این بخش هنوز هم برای من جذاب‌ترین شیوه عکاسی است. من از حشرات بسیاری عکاسی کرده‌ام؛ اما شپشه زرافه عجیب‌ترین حشره‌ای است که تاکنون با آن برخورد داشته‌ام. گردن بلند این حشره به خوبی می‌تواند نقش سلاح را در نزاع‌های سخت بازی کند و رنگ قرمز حشره برای هشدار به رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرد».

شپشه زرافه

«به نظر می‌رسد شپشه زرافه بتواند دست انسان را گاز بگیرد؛ اما در حقیقت از آرواره‌های خود تنها برای جویدن برگ‌ها استفاده می‌کند. نمی‌دانم پس از این با حشره‌ای عجیب‌تر و بی‌آزارتر برخورد خواهم کرد یا شپشه زرافه عجیب‌ترین جانداری خواهد بود که از آن عکاسی کرده‌ام».

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hana IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    12 14
    مطمئنی اون گردنشه ؟!
    • Arazli IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
      15 0
      پ ن پ شکمشه !!!
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    6 20
    فتوشابه
    • بدون نام CA ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
      11 3
      عزيزم ميدونى فتو شاپ يعنى چه؟
  • سلام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    23 4
    سلام دوستان عزیز به عنوان یک حشره شناس باید عرض کنم که لفظ شپشه برای این حشره اشتباهه . این حشره یک گونه نادر از سوسک هاست که به نام سوسک زرافه ای مشهوره ... لفظ شپشه برای گونه های خاص دیگر اطلاق می شود
  • آقای میم! GB ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    26 2
    سلام سوسیس!
  • aziz IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    15 1
    نسل جدیدی از گونه ای دایناسور است !!!
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    1 1
    آره تیرا ناساروس رکس مینی.