از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده که فرمود بزرگترین گناه این است که کسی فکر کند گناه کار از عرفه خارج میشود وچنین فردی ظلم به خدا کرده است.

    زائران خانه خدا از روز هشتم ذی حجه عازم عرفات و انجام اعمال حج تمتع میشوند و چون غرض اصلی خدائی شدن و پاک شدن و طواف به دور خانه خداست باید از حرم خارج شده و بیرون حرم پس از توبه و انابه  و استغفار به درگاه ایزد منان به سوی حرم روانه شوند لذا برای لایق شدنِ طواف خانه خدا ، مراحل زیر را طی میکنند:

 وقوف به عرفات

   عرفات در 18 کیلومتری مکه و بیرون از حرم است و در حقیقت ابتدای منطقه حلّ است و حاجیان از ظهر روز عرفه تا غروب این روز باید در این سرزمین وقوف نمایند ، این سرزمین همان جائی است که در یکی از سفرهای حج امام حسین (ع) دعای عرفه را در اینجا خوانده است ، خداوند بیشترین رحمت را در این روز نصیب بندگانش میکند و بر اساس روایات کسی از عرفات دست خالی برنمی گردد و از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده که فرمود بزرگترین گناه این است که کسی فکر کند گناه کار از عرفه خارج  میشود وچنین فردی ظلم به خدا کرده است بنابر این عصر عرفه همه مشغول قرائت دعا هستند.

  بر اساس فرمایشات ائمه معصومین علیهم السلام در عرفات گناهان زائران خانه خدا بخشیده شده و رنگ خدائی گرفته اند پس اینک میتوانند حرکت به سمت خانه خدا را آغاز کنند لذا به محض غروب آفتاب  سرزمین عرفات را ترک میکنند و پرونده رحمت الهی از عرفات با غروب آفتاب بسته میشود تا اینکه سال بعد مجددا گشوده شود.

مشعر الحرام (مزدلفه )

   مزدلفه سرزمینی بین منی و عرفات است ووظیفه حجاج وقوف در آنجا از اذان صبح تا طلوع آفتاب روز دهم ذی حجه است  است و اکنون که با عنایت الهی حاجیان آمرزیده شده اند باید در مشعر از خدا یاد کنند و ذکر بگویند این توصیه خداوند در قرآن است " فاذا افضتم من عرفات فاذکروا الله عند المشعر الحرام " شاید این ذکر نوعی سپاسگزاری از عنایت الهی باشد.

   همچنین زائران بیت الله در مشعر باید خودشان را آماده انجام اعمال منی کنند لذا مستحب است برای رمی جمرات در این سرزمین ریگ جمع آوری کنند گرچه ریگ از هرجای حرم کفایت میکند.

   بین منی و مزدلفه وادی محسر و محل نابودی اصحاب فیل است ( چون اصحاب فیل در اینجا حسرت تخریب خانه خدا را خوردند وادی محسر نام گرفته است )  چون اینجا سرزمین عذاب است به محض طلوع آفتاب و به سرعت حاجیان باید از آن عبور کرده و خارج شوند.

سرزمین منی

   اکنون حاجیانِ پاک که با ذکر خدا قلوب خود را منور کرده اند باید آثار دنیا پرستی و هوای نفس را از خود دور کنند لذا در سرزمین منی ابتدا با رمی جمرات ، شیطان را از خود دور میکنند آنگاه با قربانی در راه خدا شیطان نفس را ذبح کرده و سپس با تراشیدن موی سر که زینت آنان است آثار دنیا وحب نفس را از بین میبرند.

  با دو شب بیتوته در منی که هر روز آن به شیطان سنگ میزنند خداوند عیدی حاجیان را نیز به آنان میدهد و این عیدی برات آزادی از آتش جهنم است و در روایات آمده است که در منی ملائکه دست بر شانه زائران خانه خدا زده و می گویند از نو آغاز کنید که همانند روزی که از مادر متولد شدید خدا شما را پاک کرده است.

طواف خانه دوست

   و اینک که زائران خانه دوست در عرفات پاک شده و در مزدلفه با یاد و ذکر خدا به او نزدیک شده اند و در منی شیطان را از خود دور و هوای نفس را ذبح کرده و آثار دنیا را از خویشتن  زدوده اند به خدا نزدیک شده و لیاقت چرخیدن دور خانه او را پیدا کرده اند لذا میتوانند از منی کوچ کرده و با طواف حج و نماز آن و سعی صفا و مروه اعمال حج را به پایان برده و حاجی شوند و با طواف نساء و نماز آن بار دیگر به حلال خدا دست یابند تا از حرام خدا مستغنی شوند

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =