مهر نوشت:

حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طی نشست خبری روز چهارشنبه 17 آبانماه از برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی فلسفه در اواخر آبانماه خبر داد و گفت: همایش روز جهانی فلسفه سال 1391 با موضوع «بررسی وضعیت فلسفه در ایران» با حضور نخبگان و متفکران و اساتید فلسفه در روز سه شنبه و چهارشنبه 23 و 24 آبانماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.

وی افزود: امسال نشستهایی که با گروههای فلسفه دانشگاهها و ماکز علمی پژوهشی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که موضوع وضعیت فلسفه در ایران را در حوزه آموزش و پژوهش مورد بررسی قرار دهیم و در صورت امکان وضعیت مدیریت فلسفه در کشورمان را ارزیابی کنیم.

توجه غرب به فلسفه اسلامی افزایش پیدا کرده است

خسروپناه تأکید کرد: با وجود اینکه هر کدام از گروههای فلسفی در کشور دغدغه خاصی را در حوزه فلسفه دنبال می کنند اما طی بررسی ها و نشستهای متعدد با اساتید و مدیران گروههای فلسفی به این نتیجه رسیدیم که دغدغه مشترک همه آنها وضعیت فلسفه در ایران است، لذا این موضوع را در دستور کار قرار دادیم اما از طرف دیگر یکی از مباحث جدی در کشور ما بحث توسعه علمی است که موضوعاتی همچون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی، سبک زندگی و ... است که همه مبتنی بر مبانی فلسفی است و تا وضعیت فلسفه در ایران را نشناسیم نمی توانیم درباره کارهای آینده فلسفه نظر بدهیم.

وی در پاسخ به سؤالی، وضعیت فلسفه در ایران را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: افزایش مجلات و مراکز علمی پژهشی در حوزه فلسفه، عرفان، منطق و ... رشد صعودی را در این عرصه نشان می دهد اما اینکه نسبت به فلسفه در ایران چه نگاهی در خارج از کشور وجود دارد، باید گفت که الان یک شوق بسیار خوبی درباره فلسفه اسلامی پیدا شده است. در گذشته غربی ها به ویژه مستشرقان پایان فلسفه اسلامی را در ابن رشد می دانستند اما امروز چنین سخنی نیست و شخصیتهایی مانند میرداماد، میرفندرسکی، ملاصدرا و... را می شناسند و حتی کتابهای آنها را به زبانهای مختلف ترجمه می کنند.

امضای تفاهمنامه با مجامع فلسفی خارجی

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به تعامل با دیگر مراکز فلسفی جهان اعلام کرد: ما تفاهم نامه ای را با بنیاد فلسفه روسیه امضا کردیم که طی آن مجله «اشراق» که به معرفی فلسفه اسلامی و فلاسفه مسلمان اختصاص دارد به دو زبان روسی و انگلیسی در این کشور منتشر می شود. علاوه بر آن با انجمن های فلسفی کشور چین، ترکیه، آلمان، فرانسه ارتباطهایی برقرار شده است و آنها آمادگی خود را برای انتقال مباحث فلسفه اسلامی اعلام کرده اند.

وی با اشاره به رونمایی از سایت جدید مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، افزود: در این سایت مباحث فلسفی به چند زبان منتشر می شود و کتابخانه عظیمی در حوزه فلسفه به چند زبان نیز قرار داده خواهد شد.

خسروپناه کاربردی کردن فلسفه را کاری نو خواند و گفت: با تدوین فلسفه های مضاف حرکتهای خوبی در این عرصه شروع شده است که ما شاهد کارهای ارزنده ای در فلسفه پزشکی، فلسفه تکنولوژی، فلسفه علوم طبیعی و حتی فلسفه حیات، فلسفه طبیعت، فلسفه زبان و ... هستیم.

وی با اشاره به شعار روز جهانی فلسفه که فلسفه و نسلهای آینده نام گذاری شده است؛ گفت: نسل حال، گذشته و آینده به فلسفه نیاز داشته و نیاز دارد و اصولا همه انسانها از یک تفکر فلسفی برخوردارند اما برخی اصطلاحات فلسفی را می دانند و برخی نمی دانند اما برای نسل آینده باید این تفکر فلسفی را روشمند کرد.
/30362
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =