آلودگی هوای زمستانی از پنج شنبه هفته گذشته شروع شده است. هرچند اهالی پایتخت و شهرهای بززگ عادت دارند در این هوا زندگی کنند، اما برای کم نشدن عمر در این هوا توصیه هایی وجود دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛ وزارت بهداشت به سالمندان و زنان باردار توصیه کرد از تردد غیر ضروری در هوای آلوده خودداری کنند؛

- گروه های آسیب پذیر جسمی مانند بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان ، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان درهوای آلوده بیشتر از روزهای عادی در معرض آسیب قرار می گیرند.

- افرادی که دچار بیماری زمینه ای تنفسی هستند در روزهایی که غلظت آلاینده ذرات معلق بیش از حد استاندارد زیست محیطی است دچار مشکل حاد تنفسی شده و باید برای جلوگیری از این عارضه از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

- کودکان نیز به دلیل اینکه ساختار دستگاه تنفسی آنان بطور کامل تکامل نیافته در مواجهه با هوای آلوده بویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشکل تنفسی می شوند.

- ورزشکاران باید از فعالیت های ورزشی در روزهای آلوده خوداری کنند زیرا با افزایش حرکت، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و تنفس در هوای آلوده علاوه بر انباشت ذرات معلق در ریه ، روند اکسیژن رسانی کافی در خون و بافت ها را نیز مختل می کند.

- افرادی که بیشترین زمان مواجهه با آلودگی هوا را دارند از جمله ماموران نیروی انتظامی و پلیس راهور ، کارکنان پایگاه های اورژانس ، هلال احمر ، کارکنان شهرداری ها و خدمات شهری ) و همچنین کودکان و افراد سالخورده باید از وسایل حفاظت تنفسی (ماسک) مورد تایید وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی استفاده کنند.

- در این روزها روزانه حداقل یک لیوان شیر بخورید و لبنیات را در تمام وعده های غذایی جا بدهید، مثل دوغ و ماست.

- اگر امکان مالی دارید، از دستگاه های تهویه هوا در خانه است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    28 2
    آب و شیر زیاد بنوشید غذای چرب نخورید اگر دچار سرگیجه و استفراغ شدید به مراکز درمانی مراجعه کنید دوش بگیرید و ... بیرون نیایید
    • کارشناس ترافیک IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      29 1
      دوست عزیز راه حلهای کاربردی تر و اصولی تری هم هست: بنزین سالمتر، خودروهای با تکنولوژی فنی بالاتر، خودروهای فرسوده کمتر، خودروی ارزانتر بهمراه بنزین گرانتر و ... .
  • فرشاد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    66 0
    لبنيات كه قيمتش كم از دستگاه تهويه هوا نداره هر جفتش گير ما نمياد اما تا دلت بخواد هواي الوده فراوان و در دسترس
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    26 1
    واقعا متاسفم که هیچ کس به فکر دیگری نیست و مردم حتی نسبت به جان خودشون هم اهمیتی نمیدهند چه برسه به بقیه !
  • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    46 2
    نوشته اید: " هرچند اهالی پایتخت و شهرهای بززگ عادت دارند در این هوا زندگی کنند " عزیز جان کسی به چنین وضعی و پذیرش مرگ خاموش عادت ندارد بنویس " اجبار دارند "
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    5 17
    مگه آلودگی قراره توی خونه هم بیاد؟
    • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      31 0
      پ ن پ پشت دره مودبانه وایساده شما اجازه بدی!!!
    • بدون نام EU ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      13 2
      دوست خوب مگر هواي داخل منزل شما همون داخل توليد ميشه؟ خوب طبيعي هست که از بيرون مياد و در صورت آلودگي هواي بيرون همون هوا وارد منزل شما هم ميشه!
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    29 1
    بی تفاوتی مسئولان ، شهرداری و مردم در مقابله با آلودگی وحشتناک هوا فقط و فقط نشانه عدم رشد فرهنگی است . آیا ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در چنین رزوهایی ، تهیه اتوبوس های برقی توسط شرکت واحد و توسعه فضای سبز برای حفظ سلامی همگان اینقدر بی اهمیت است که هیچ نهادی خودش را موظف نمی داند که حتی برای ما بدبختهایی که مجبور به تنفس این هوا هستیم یک اطلاعیه خشک و خالی هم بدهد .راستی در آمریکا اتوبوسی یا خودرویی دود زیادی متصاعد نمی کند تا صدا و سیما گزارش مبسوطی از آن تهیه کند ؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    7 2
    چه عجب بالاخره رسانه ها یه کار فرهنگی و هشداری در این زمینه انجام دادن!!!
  • امین IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    8 0
    بنده از کارشناسان خودرو هستم که 15 سال در جنرال موتورز کار کرده ام . باید بگم برعکس آنچه که اکثر مردم فکر می کنند متاسفانه آلودگی ناشی از خودرو های CNG بسیار زیاد است و قسمت زیادی از آلودگی هوا نیز مربوط به همین خودرو ها می شود زیرا گاز های تولید شده از خودرو های CNG سوز هر چند کمتر از موتور های بنزین سوز است اما به مراتب سنگین تر می باشد و به همین دلیل است هر ساله در این فصل ها به دلیل نوزیدن باد شاهد چنین مسائلی هستیم . این را هم در نظر داشته باشید از زمانی که CNG فراگیر شد مشکلات در زمینه آلودگی هوا نیز بیشتر شد . البته باید بدانید که در کشور های اروپایی بجای CNG از گاز مایع یعنی LPG استفاده می شود که بسیار مناسب می باشد و آلودگی کمتری ایجاد می کند .خودرو های چینی هم آلودگی زیادی دارند
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    1 5
    از آلودگی بدتر مشکل بی پولیه عزیزان یه ذره به فکر مردم باشید یه ذره یه ذره حالا آلودگی پیش کش
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    2 1
    خبرآنلاین حرص آدمو در نیار
  • سعادت IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    4 0
    به جاي اينكه بگويند دستگاه تهويه و تصفيه هوا بخريد بگوييد رايگان به اين ملت مي دهيد همينكه مردم خرج روزمره خودشان را ميدهند كافي است مسئولان به جاي حرف زدن بهتر است اين دستگاهها را رايگان در اختيار مردم قرار بدهند
  • زهرا IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    3 0
    فکر میکنید همون شیرش خیلی سالمه !!وایتکس!!!!!