دکتر رسول جعفریان در سفر حج امسال، با آیت الله سیدان درباره سید حسن ابطحی گفت‌وگو کرده است. آیت الله سیدان که شناخت خوبی از ابطحی دارد، در این گفت‌وگو مطالب قابل توجهی را بیان کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر رسول جعفریان در بخشی از سفرنامه حج امسال خود، به گفت‌وگویش با آیت الله سیدان درباره سید حسن ابطحی، فردی که مدعی ارتباط با امام زمان شده و مرتکب جرائم و سوء استفاده هایی در این زمنیه شد، پرداخته است.
رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در مطلب خود نوشته است: در حج امسال از خوشوقتی های بنده آن بود که توانستم چند بار خدمت استاد آیت الله سیدان برسم. از ایشان خواهش کردم بنده را نسبت به آراء و افکار آقای سید حسن ابطحی روشن کنند.
استاد دانشگاه تهران در ادامه مطلب خود از قول آقای سیدان نوشته است:
آشنایی من با وی(آقای ابطحی) از اوائل طلبگی و جوانی بوده است. چون مشهدی بود. پدر ایشان نزدیک منزل حاج شیخ مجتبی قزوینی سکونت داشت و من هم از دیر زمان به منزل شیخ رفت و آمد داشتم. بعدها ایشان رفت قم. بعد با آقای هاشمی نژاد وصلت کرد. هر دو خواهر هم را داشتند. بعد کانونی در مشهد تأسیس شد که بیشتر ارتباطات آنجا بود. کانون بحث و انتقاد دینی. ایشان ذوق چرخاندان این قبیل مؤسسات را داشت و می‌توانست با جوانها گرم بگیرد. کانون برای جمع شدن جوانان مرکزیتی پیدا کرد که پاسخگوی پرسشهای آنها باشد. مرحوم هاشمی نژاد هسته اصلی این پاسخگویی بود. گاهی برای پاسخ‌گویی به من هم مراجعه می‌شد. گاه گاهی هم من سخنرانی داشتم اما بیشتر پاسخ به سؤالات بود و در این کار موفق بود. همانجا بود که ایشان دست به قلم هم شد. ایشان و آقای هاشمی نژاد با آقای کاشانی نامی آشنا بودند که نبوغی داشت و جوان مرگ شد. اهل علم و فضل و عبادت هم بود. سجده های طولانی داشت و در یکی از همان سجده‌ها هم سکته کرد. یک الفیه هم داشت. ریشه علاقه مندی به جهات معنوی در آقای ابطحی از همین ارتباط نشأت گرفت. البته آقای کاشانی آدم درستی بود. زمینه‌ای هم آقای هاشمی نژاد داشت که از ارتباط با آقای کوهستانی بود که در بهشهر زندگی می‌کرد و بسیار زاهد بود. اینها زمینه‌های مثبتی بود که به این دو نفر منتقل شد. این بود تا آقای ابطحی با ملاآقاجان که در زنجان بود آشنا شد. ملاآقا جان مدعی مکاشفات بود و بعضی هم به او علاقه مند بودند که در میانشان آدم های خوبی دیده می‌شد. برخی هم علاقه‌ای به ایشان نداشتند. بنده هم ملاآقاجان را یک بار در زنجان دیده بودم. چیزهایی که آقای ابطحی از وی نقل می کرد، حس می‌کردم در این مطالب نقل شده تضادهایی وجود دارد. بالاخره ایشان در جریان ملاآقاجان افتاد. تا آنجا که من به یاد دارم ایشان موقعیت علمی ویژه‌ای در مشهد که مورد انتظارش بود به دست نیاورد. در حالی که برخی از اقران وی، در فضل و علم، امتیازی به دست آوردند. ایشان، از طریق همین بحث امام زمان (ع) توانست امتیاز ویژه‌ای بیاورد که عده‌‌ای از جوانان دور ایشان جمع شوند. این نوع رابطه جذبه‌هایی را ایجاد می‌کرد و توجه عده دیگری را هم جلب می‌کرد. به تدریج تعداد آنها زیاد شد. وقتی در قم آمد، در ارتباط با آقای شریعتمداری قرار گرفت. این ها زمینه‌ برای سفرهای خارج وی شده و نتایج مالی هم داشت. در این وسط، عده‌ای که حقیقتا علاقه‌مند به امام زمان (ع) بودند، و دنبال این بودند که راهی پیدا کنند تا پیوند بیشتری با آن حضرت داشته باشند، یکی از جاهایی که احساس می‌کردند این زمینه هست، ایشان بود. به طوری که همین عده‌ به خاطر عمل به توصیه های وی با این که فنی نبود، اما به خاطر صداقت خود، گاه نتایج گرفتند. این مربوط به کسانی بود که صادقانه دنبال این قضایا بودند. عده‌ای هم دنبال مسائل دیگر بودند. من مطمئن هستم که برخی از این افراد صادق، چیزهایی هم به دست آوردند که معلول نیت پاک خودشان بود و کاری به این آقا نداشت. خود ایشان ادعاهایی داشت که اساس آنها کذب بود، و عده ای آنها را باور کرده و به تدریج دور و ور وی گرم شد. بالاخره هر کسی از روی ظن خود دنبال ایشان آمد.
دکتر جعفریان در ادامه مطلب خود از قول آقای سیدان می‌نویسد:
یک بار، (آقای ابطحی) چند کتاب به بنده داد که بررسی کنم ببینم چطور است و اگر اشکالاتی دارد بگویم. در کتاب در محضر استاد نوشته بود: سه جا دروغ جایز است که یکی هم در موقع اصلاح افراد که آنها را توجه به خدا بدهد. مثلا بگوید خواب دیدم تو نمازهایت را درست نمی‌خوانی. حضرت را به خواب دیدم که فرمود فلان کن و بهمان نکن. به خاطر اصلاح، دروغ گفتن جایز است و برای این کار از حدیث شریف که فرموده «برای اصلاح ذات البین دروغ گفتن جایز است» استفاده کرده بود. از این کلمه اصلاح چنین استفاده‌ای کرده بود. این خود منشأ مشکلات زیادی می توانست باشد. یک بار یک دکتری که الان هم در مشهد است، می گفت: من شبها به جلسات ایشان می‌روم. وقتی دید من استقبال از این خبر او نکردم، بعد از چندی آمد گفت: علت عدم استقبال شما را فهمیدم. من با خانم و خواهر خانم به جلسه ایشان رفتیم. وقتی داشت صحبت می‌‌کرد. یک وقت نوری زد. عده ای از زنها با دیدن آن غش کردند. من خودم دیدم که یک کسی کنارش فندک زد. یک بار آقای مروارید به من گفتند که یکی از شاگردان وی را به مدرسه راه ندادیم. اعتراض کرد. گفتیم بیا تا صحبت کنیم. از من خواست من هم باشم. گفتم: اجازه دهید آقای فلسفی هم بیاید. نصیحت هم بکند. بنده و آقای مروارید و آقای فلسفی بودیم. گویا آقای شبیری از منبری‌های قدیمی مشهد هم بود. من پرسیدم این ادعاها چیست؟ ادعای مرجعیت کردی و رساله نوشتی؟ گفت:‌ نه، اینها فتاوی آیت الله گلپایگانی است، برای افرادی نوشته‌ام که سراغ معنویات می‌آیند، اما کمتر سراغ شرع میآیند. آقای مروارید گفت: پس چرا اسم خودت را روی آن نوشته‌ای؟ بعد من گفتم: اگر تو نصف صفحه مکاسب را درست خواندی و معنا کردی من همه حرفهایم را پس می گیریم. خیلی ناراحت شد. پرسیدم: شما چند بار خدمت امام زمان رسیده‌اید؟ گفت: نه بار! بعد هم آقای فلسفی او را نصیحت کردند. مکرر کسانی پیش آقای فلسفی می‌آمدند و ایشان آنها را پیش من می فرستاد. به هر حال علاقه مندان شدیدی داشت. دراین باره داستانهای زیادی هست که نمی‌دانیم درست است یا نه. شاید اوائل، تفکرش این بود که به اسم امام زمان (ع) می‌توان مردم را اصلاح کرد. اما بعدها کم کم به جای های باریک کشید. یاد دارم که آقای حلبی و دوستان وی که پرهیز کامل از داستان های تشرف داشتند ایشان و حرفهایش را طرد و رد می‌کردند.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
    94 15
    محمد بن فضيل می گويد: خدمت امام موسی كاظم عليه السلام رسيدم و عرض كردم : فدايت شوم ، درباره يكی از برادران دينی من كاری را نقل می كنند كه من آن را ناخوش دارم ولی هنگامی كه از خود او سؤال می كنم انكار می كند با اينكه گروهی از افراد مورد اعتماد اين خبر را برای من نقل كرده اند. حضرت فرمود : ای محمد گوش و چشـم خود را در مقابل برادر مسلمانت تكذيب كن و اگر پنجاه نفر به عنوان شاهد قسم ياد كردند و درباره او چيزی به تو گفتند ولی خود او انكار كرد به گواهی آنان ترتيب اثر مده ، سخن او را بپذير و گفته آنها را قبول مكن. مبادا چيزی را كه مايه ننگ و درهم كوبيدن شـخصيت اومی گردد منتشر كنی ، زيرا در زمره كسانی قرار خواهيد گرفت كه خداوند درباره آنها فرموده است : كسانی كه دوست می دارند زشتيها درباره مؤمنان پخش
    • وزیری IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
      91 15
      آقاي رسول جعفريان ؛ اگر شما حقیقت را نقل کرده و با آقای سیدان صحبت کرده باشید و او اینها گفته باشد هر دوتای شما در مکه مکرمه به جاي توبه و انابه به تهمت و دروغ و غيبت پرداخته اید . اگر مومن بودید و یا شیعه آقا امیر المومنین هستید چرا به سراغ آيت الله ابطحي نرفتيد تا ببينيد ايشان چه مي گويند و اقل وظيفه شرعي شما اين بود که وقتي مي خواهيد پيرامون موضوعي تحقيق کنيد همه جوانب و همه افراد و بالاخص طرفين موضوع را از نزديک ديدار کنيد و با آنها صحبت کنيد تا به حق و حقيقت برسيد نه اينکه تنها به قاضي مريض برويد و خرسند برگرديد. شما رفتيد کنار خانه خدا و با شنيدن غيبت و تهمت آنچه که شنيده بوديد ضبط کرديد و روي کاغذ آورديد.
  • سید میثم A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    71 11
    سلام جناب اقای جعفریان با عرض سلام و احترام بنده خودم با عرفان نما شدن مذهب و بجای پرداختن به متن به حواشی پرداختن مخالفم اما در مورد انتقاد از اقای ابطحی باید به عرض برسانم گاهی اقات بعضی از انتقاد ها بودار است وناشی از درد دین نیست شما هیچگاه در نوشته ها و سخنرانی های ایشان اثری از ارتباط با ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) پیدا نمی کنید هر چه هست جدی گرفتن امام زمان در زندگی و همواره متوسل بودن به ایشان است متاسفانه هر کس بیش از شما امام زمان را جدی گرفت سریع اورا به ادعای ارتباط داشتن متهم می کنید اگر اینجور است سخنان رهبر در نماز جمعه هم بوی ادعا می داد برای اقای ابطحی همین بس که هزاران انسان را با مولا صاحب المر اشتی داده و اشنا کرده است براستس شما برای امام زمان چه کرده اید؟
  • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    41 6
    سلام، از دیدگاه من هیچ انسانی به غیر از معصومین (ع) از خطا به دور نمی باشند. بنابراین هم ملا آقا جان و هم شاگرد ایشان احتمال خطا دارند. اما درباره معنویات و ارتباط با عالم غیب و معجزات، این مسائل به راستی تازگی ندارند. از زمان نوح نبی و انشاء الله تا ظهور امام محبوبمان این مسائل ادامه دارند. دانستن یا ندانستن فقه اسلامی، توانایی در خواندن نصف صفحه مکاسب(؟) و سایر مسائل این چنینی شرط واجب برای ارتباط با عالم غیب و ائمه اطهار نیست. اجازه بدهید خلاصه ی کلام را بگویم: هدایت صرفاً از سوی خداست. او هر کسی را که بخواهد هدایت می کند. اگر این سوال را از تمام بهشتیان بپرسید می فرمایند: خدا بر ما منت گذاشت. حاج ملا آقاجان و شاگرد ایشان نیز به این مسئله ایمان دارند. التماس دعا
    • زمانی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      63 16
      در مورد ایشان همین بس که تا جلساتش برقرار بود یاد امام زمان در دلمان زنده تر بود
  • بی نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    53 4
    من بیشترکتابهای ایشان را خوانده ام ندیدم جایی ادعای ارتباط با امام زمان کند درعوض دیده ام احدادیثی را نقل کرده اند که حضرات معصوم به کتمان دیدارباصاحب الامر دستورداده اند یکی ازبهترین کتابهای ایشان"صراط مستقیم"نام داردو حاوی برداشت ایشان ازتشیع و افکار ایشان است ببینید چطوربازبان ساده و همه فهم مطالب را مطابق عقاید تشیع بیان کرده اندکجای کتاب برای خودادعای ارتباط با حضرت کرده؟ من افرادی را دیده ام که با کتابهای ایشان توبه کرده اند و به سمت خداو ایمان و معرفت رفته اند ضمنا ایا رسول الله یا سلمان و ابوذرمکاسب خوانده اند؟ حالا میفهمم چرا خداوند پیامبر را یک انسان امی فاقد سواد خواندن و نوشتن قرارداد تصورکنید اگرپیامبر لیسانس یا دکتری داشت امثال شما چطوربا دیگران برخورد میکردید یابقیه الله
  • انصار A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    17 3
    آخر زمان فتنه ها وقتی می گذرند معلوم می شود خدا عاقبت ما را ختم به خیر کند
  • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    8 3
    چرا نظر من نمایش داده نمی شه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محب اهلبیت A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    46 7
    خدا لعنت کند دروغگو وتهمت زن حسود را بنده خودم از کسانی هستم که در اصول عقاید مدیون این بزرگ مرد هستم . و امثال شما هرگز قادر به در کش نیستید چون در وادی دیگری سیر میکنید
  • سعید IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    7 6
    پاسخ سرکار را مولانا 700 سال پیش داده : چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد
  • مهرداد IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    12 5
    انشاا.. خدا شما و ما را هدایت کنه. ما کی هستیم که بخواهیم درباره بزرگان نظر دهیم
  • علی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    40 2
    سلام من تقریبا" اکثر کتابهای ایشان را خوانده ام حتی یک جاهم ایشان ادعای ارتباط با امام زمان را نداشته اند مومن ما قرار است در پیشگاه خداوند وحضرت زهرا سلام الله علیها جوابگوی حرف هایمان باشیم خواهش می کنم با سند صحبت بفر مائید ممنونم
  • بی نام A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    24 3
    جهت شناخت ايشان بايستي آثار ايشان را مطاله نمود.
  • بی نام A1 ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    19 1
    باسلام و خسته نباشید من هرچه از کتب اقای ابطحی خوندم مطلبی دال براینکه با امام عصر ارتباط داشته باشد را ندیدم همه راههایی بود برای اشتی با خود خدای خود و اقا امام زمان
  • مریم A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    25 6
    اگر شماد درست میگید زمینه ظهرور رو فراهم کنید نه اینکه با این کارها امام زمان رو ناراحت کنید .خدا جای حق نشسته شما در مقام قضاوت نیستید. به فکر اصلاح خودمون باشیم.
    • ناشناس A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
      4 38
      مریم جون اول غلط املایی تو اصلاح کن بعدا نظر بده
  • انتخاب A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    3 1
    اول خدا بعد اهل بیت سوم عقل خود انسان که بههیج حرفی توجه خواسی نکند که اینها ادعاهایی دروغ محض هستند که اهل بیت بداند به یک نفر بگویند برو مردم را راهنمایی کن بعد هم بگو باما در ارتباتی فقط ایشان دنبال مقام ومنصب هستند وسلام
  • اکبر A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    12 2
    ساده نویسی هنری بود که آیت الله ابطحی آن را دارا بودند. اکیدا پیشنهاد میکنم یک کتاب از ایشان مطالعه نمایید تا ارزش آثار ایشان را درک کنید. خداوند ایشان را رحمت کند