رئیس جمهور گفت : با ذخیره گاز در مناطق انتخابی قم و سرخس تا 10 سال نگرانی مصرف زمستانی نداریم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور در مراسم افتتاح طرح ذخیره سازی گاز در استان قم گفت: هم اکنون بیش از 925 شهر کشور با 96 درصد خانوارهای شهری و 14 هزار روستا با 55 درصد جمعیت روستایی  از گاز طبیعی استفاده می کنند..
احمدی نژاد  افزود: اگر بنا بر پیشرفت کشور باشد یکی از نیازهای اصلی انرژی است ، باید کشور را بسازیم و همه بخش های اقتصادی نیازمند انرژی در دسترس و با قیمت مناسب هستند انرژی ای که با نوسان بازار و آب و هوا ثابت باشد.

وی گفت: ایران یکی از مخازن اصلی انرژی دنیاست و قبل از انقلاب عمده این انرژی در اختیار دیگران بود ، از 6 میلیون بشکه نفت بیش از 5 میلیون بشکه صادر می شد و معلوم نبود کجا می رفت.
رئیس جمهور افزود: قبل از انقلاب بخش هایی از چند شهر محدود و فقط بخشی از صنعت و نیروگاه های کشور از گاز استفاده می کردند.
احمدی نژاد گفت: دومین دارنده گاز طبیعی در جهان هستیم و تصمیم گرفته شد گاز طبیعی در شبکه ای به تمام کشور گسترش پیدا کند و در چند سال اخیر جهشی پیش رفتیم.
رئیس جمهور گفت : اوایل دولت نهم 9500 واحد صنعتی از گاز طبیعی استفاده می کردند و این رقم هم اکنون به 50 هزار واحد  افزایش یافته است .
احمدی نژاد افزود : 70 نیروگاه به شبکه گاز کشور متصل شده و این خدمت بزرگی است که بعد از انقلاب انجام شد.
 شناسایی 40 نقطه برای ذخیره سازی گاز در کشور
رئیس جمهور گفت :  با ذخیره گاز در مناطق انتخابی قم و سرخس تا 10 سال نگرانی مصرف زمستانی نداریم.
احمدی نژاد افزود : وقتی شبکه انرژی داریم  یعنی در هر نقطه ای از ایران می توان کارخانه و تاسیسات تولیدی درست کرد و این از کارهایی است که پایه عدالت است، وقتی زیرساخت در همه کشور فراهم می شود یعنی فرصت و امکان سرمایه گذاری در همه کشور ایجاد می شود.
وی ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت دهم برداشت گاز ایران از پارس جنوبی که حوزه مشترک است دو برابر شود.
رئیس جمهور با اشاره به متغیر بودن آب و هوای کشور گفت : مصرف بخش عمده گاز کشور، خانگی است که امیدواریم در آینده نزدیک عمده مصرف گاز برای تولید و اقتصاد باشد.
وی گفت : اوج مصرف در سرماست یعنی 6 تا 7 ماه در سال مصرف گاز پایین و 5 ماه مصرف گاز در اوج است.
 احمدی نژاد افزود: اگر بخواهیم به اندازه این 5 ماه تاسیسات ، تجهیزات و امکانات در کشور فراهم کنیم سرمایه گذاری عظیمی است پس بهترین حالت این است که در فصل کم مصرف ذخیره کنیم و در فصل پرمصرف از ان ذخیره برداریم.
رئیس جمهور  ذخیره کردن گاز را کار سختی توصیف کرد که به علت حجم زیاد آن نمی توان آن را در منبع ذخیره کرد.
وی افزود: حجم گاز زیاد است، یک لیتر گازوییل معادل یک متر مکعب گاز است به همین علت از چند سال قبل، ایده ذخیره سازی در مخازن زیرزمینی مطرح شد و تقریبا اکثر نقاط کشور را مطالعه زمین شناسی و 40 نقطه را شناسایی کردند که طبیعت زمین اجازه تزریق و ذخیره گاز را می داد.
وی دو منطقه  قم و باجگیران سرخس را مناطق انتخاب شده برای تزریق و ذخیره گاز در کشور نام برد و گفت : در منطقه انتخاب شده قم  3میلیارد متر مکعب به صورت فشرده و در سرخس 4 و نیم میلیارد متر مکعب گاز را می توان ذخیره کرد که  اگر این منابع تابستانها از گاز پرشود تا بیش از 10 سال نگرانی مصرف زمستانی نداریم.
رئیس جمهور در تشریح ساختار مخزن ذخیره گاز قم گفت: مخزن قم سه بخش دارد بخش تزریق گاز به زمین که 6 کمپرسور گاز را در تابستان از خط سراسری میگیرد و با فشار وارد زمین می کند.
احمدی نژاد ادامه داد: در فصل زمستان هم که باید برداشت گاز داشت ، این گاز  با میعانات و مایعات مخلوط می شود.
وی افزود:قبلا نیز در  سراجه قم 10 تا12 میلیون بشکه میعانات گازی بوده که قابل برداشت نبوده است  و الان  با این تزریق گاز انها نیز  قابل برداشت می شوند.
رئیس جمهور گفت: پس  گاز تزریق شده قابل مصرف نیست و بایدتصفیه و سپس وارد شبکه شود ؛ پالایشگاهی هم گذاشتند که میعانات را میگیرد و ذخیره می کند  که  این میعانات معادل بشکه نفت و  بعضا چون خالص تر است گرانتر است.

 باید گاز را به تمام نقاط مسکونی کشور برسانیم

رئیس جمهور گفت: امیدوارم در آینده نزدیک این اقدامات با سرعت بیشتری دنبال شود.
احمدی نژاد خطاب به وزیر نفت گفت : باید این شبکه را گسترش دهیم زیرا تقریبا همه نقاط پر جمعیت کشور دارای گاز است  و به روستاهای دورافتاده هم باید گازرسانی شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه باید گاز را به تمام نقاط مسکونی کشور برسانیم، گفت: راه های ساده تری برای روستاهایی که گاز ندارند وجود دارد.
وی در ادامه گفت: قبل از  انقلاب به قم توجه نمی شد بعد از انقلاب هم تا زمانی که استان شود چندان توجهی به قم نشد.
رئیس جمهور افزود: قم هنوز ان طوری که باید به عنوان مرکز علمی اسلامی، از نظر عمرانی نمی تواند خود را نشان دهد. 
احمدی نژاد گفت: هم اکنون کارهای خوبی شده است و همه  برای این استان زحمت می کشند اما ما را راضی نمی کند و باید سرعت حرکت را زیاد کرد.
وی گفت: هر قدر که قم احتیاج به کمک و به امضای من نیاز داشته باشد فوری امضا می کنم

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پدرام US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    15 3
    دکتر در آخرین ماه های ریاست جمهوری هم دست از وعده دادن بر نمی دارند