واحد مرکزی خبر نوشت:

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از افزایش روز گذشته بهای نفت که ناشی از آمار خوب مربوط به صادرات چین و کاهش ارزش دلار بود، بهای نفت در معاملات امروز ،جمعه، آسیا در نوسان بود.
برهمین اساس، در معاملات صبح امروز آسیا بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه فوریه با ده سنت افزایش به نود وسه دلار و نود و دو سنت رسید.
اما بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه هجده سنت کاهش یافت و بشکه‌ای یکصدو یازده دلار و هفتاد و یک سنت معامله شد.
این درحالی است که دیروز، بهای نفت با تکیه بر آمارهای خوب تجارت خارجی چین در سال دوهزار و ده و کاهش ارزش دلار، افزایش یافت و به بیشترین میزان از ماه سپتامبر و اکتبر رسید.
افزایش چشمگیر تراز تجاری چین ،دومین مصرف کننده نفت خام و دومین قدرت اقتصادی جهان، اشتهای دلالان را برای داد و ستد‌هایی که پرخطر توصیف می‌شوند مثل داد و ستد مواد اولیه و فرآورده‌های نفتی، تحریک کرد.
صادرات چین طی سال گذشته چهارده و یک دهم درصد افزایش یافت و به به میزان بی‌سابقه یکصد و نود و نه میلیارد و دویست میلیون دلار رسید . در همین حال واردات نفت خام این کشور هم در ماه دسامبر به پنج میلیون و ششصد هزار بشکه در روز افزایش یافت که نسبت به دسامبر سال دوهزار ویازده ، هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد.
افزون بر این کاهش چشمگیر تولید نفت عربستان ،اولین صادر کننده نفت خام جهان، از عوامل موثر در افزایش بهای نفت بود.
به گفته شرکت کار گزاری فیلیپ فیوچر، این کشور در دو ماه آخر سال دوهزار و دوازده تولید نفت خام خود را هفتصد هزار بشکه در روز کاهش داده و به نه میلیون بشکه در روز رسانده است.
از سوی دیگر کاهش ارزش دلار در برابر یورو که ناشی از تصمیم بانک مرکزی اروپا برای ادامه نرخ سود هفتادو پنج درصدی بود و همچنین اظهارات اطمینان بخش رئیس آن در باره بهبود چشم انداز اقتصادی ناحیه یورو در میان مدت، به افزایش بهای نفت دامن زد.
3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =