نایب رییس مجلس می گوید اگر نصف یارانه نقدی به بخش سلامت داده می شد می توانستیم بالای 90 درصد شهروندان کشور را از هزینه های درمان معاف کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس دیگر ناطق امروز مجلس بود. وی با بیان اینکه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها جزو آرزوهای دیرینه دولت ها و مجالس گذشته بوده است، گفت: از همین رو این طرح باید به درستی به سرانجام مقصود برسد. به همین دلیل هم دولت و مجلس همت بالایی گذاشتند و مرحله اول این قانون کلید خورد.
باهنر در تشریخ اختلافات بین دولت و مجلس در خصوص این قانون، اظهارداشت: دولت می گفت ما می خواهیم این قانون را یک دفعه اجرا کنیم و ما می گفتیم این قانون باید به تدریج و در 5 سال اجرا شود. نمی خواهیم بگوییم یکی خیر مطلق و دیگری شر مطلق بود هرکدام از این دو سناریو معایب و مزایایی داشت. اما نکته اساسی این بود که ما گفتیم یک مرحله از این قانون اجرا شود تا توان خودمان و مدیریت اجرایی خودمان و اقتصاد خانوار و بنگاه های اقتصادی و ... بسنجیم و بعد از پایان این مرحله اشکالات به حداقل برسد و قدم های بعدی را برداریم.
نایب رییس مجلس با بیان اینکه اجرای مرحله اول منافعی داشته است و تردیدی نیست، گفت: اما این مرحله اشکالات اساسی هم داشت، ما معتقدیم تا این اشکالات برطرف نشود و تفاهم حاصل نشود برداشتن قدم دوم کار را سخت تر می کند.
اهم صحبت های نماینده تهران در را ادامه می آید:
• به عنوان نمونه اختلاف نظر کارشناسی که وجود دارد این است که ما می گوییم اقتصاد خانوار را باید با خدمات عمومی جبران کنیم در همین بودجه 91 خاطرتان هست که تصویب کردیم در مرحله دوم بخش سلامت و بیمه بیکاری و تقویت بنگاه های دولتی باید در دستور کار باشد.
• متخصصین امر سلامت بارها و بارها گفتند و من از قول آنها تکرار می کنم که اگر ما اگر نصف این نقدینگی که به خانوارها دادیم اگر به بخش سلامت اختصاص می دادیم می توانستیم بالای 90 درصد شهروندان کشور را از هزینه های درمان معاف کنیم. درمان های سختی که بعضا یک خانواده را از هستی ساقط می کند مانند جراحی قلب باز، تالاسمی، سرطانی ها و ...
• مقام رهبری فرمودند که بگذارد مریض تنها درد مرض خود را داشته باشد و درد بی پولی نکشد اما متاسفانه امروز اینگونه نیست و درد بی پولی خانواده هایی که مریضی سنگین دارند خیلی بیشتر از آن مرض است.
• مساله اشتغال روشن است و من نمی خواهم آمار بدهم اما نمایندگان با همه وجود احساس می کنند که بیکاری بسیاری از خانواده ها را آزاد می دهد.
• ما با پرداخت 40 هزارتومان یارانه به اقتصاد خانوار و به هر فرد شروع کردیم امروز به گفته خود مسئولان دولت مقدار زیادی از این پولی که به خانواده ها داده شده مستهلک شده یعنی 40 هزار تومان ارزش 40 هزار تومان 2 سال قبل را ندارد. اگر بخواهیم در این میدان بدویم و جلو برویم اگر 40 هزار تومان را 400 هزار تومان هم کنیم فردا به تبع این 400 هزار تومان مجبوریم از جیب دوم مردم 500 هزار تومان برداریم.
• بنگاه های تولیدی وضعیت خوبی ندارند و مساله بیکاری و فروپاشی برخی از بنگاه های تولیدی اظهر من شمس است.
• اگر دولت می گوید سیستم بانکی، نقدینگی و ... را می خواهد اصلاح کند، ما فکر می کنیم روند 7 سال گذشته که البته در جاهایی قابل دفاع است اما شاخص های اساسی اقتصاد کشور ما را متزلزل کرده و ما این 7، 8 ماه را که دولت نهم وقت دارد باید دست به دست هم دهیم و این آمادگی را داریم که برخی مشکلات روزمره مردم را حل کنیم اقتصاد خانوار به شدت تحت فشار است و تعداد دهک های زیادی هستند که قادر به جبران هزینه های زندگی نیستند و می توانیم با برنامه ریزی راه حل های کوتاه مدت برای دولت بعدا گام های بلند تر را برداریم.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    22 1
    أفاي باهنر لطفا رقم را إصلاح فرماييد با يارانه فعلي پانصد از جيب ديگر مردم برداشت مي گردد
  • vfr IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    28 1
    سلام اینکه فرمودید 400 تومن بدن 500 تومن از جیب دیگر مردم برمیدارن خیلی وقته میدونیم. شما یه کاری کن یارانه ندن ولی قیمت ها مث سابق بشه چند وقته ماهی 45 تومن میدن؟؟؟؟؟؟ از اون موقع تا الان موارد مصرفی مردم چند برابر شده؟؟؟ این روزا به جای اینکه دعا کنیم اوضاع اقتصادی مردم بهتر بشه باید دعا کنیم بدتر نشه. به امید ثبت
  • کارمند EU ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    8 1
    کارمند دولت هستم اضافه کار وماموریتها حذف شده 400تومن حقوق میگیرم 350تومن اجار میدم پول اب وبرق وگاز وتلفن وموبایل بطور متوسط ماهی 50 هزارتومنه پوشک وشیرخشک وپمادبچه ماهی 150هزارتومن یککیسه برنج واسه یک ماه 45هزارتومن یک کیلو گوشتگاو 20هزارتومن 5کیلومرغ در ماه 30هزارتومن میوه ماهی 80هزارتومن لبنیات در ماه 100هزارتومن نان ماهی 20 هزارتومن دعامیکنم واسم مهمون نیاد کلا خونه کسی نمیریم تاهیچکسهم خونمون نیادخرج اضافی کنیم خدا خدا میکنیم مریض نشیم خرجای اضافی رافاکتور میگیرم هزینه یک ماه زندگی ما 850 هزارتومن درامد 400هزارتومن این است معنای عدالت مافقط شرمنده خانواده ایم جناب رئیس جمهورکاش میدانستی میدانم نظرم منتشرنمیشه اما حرف دل خودم وهموطنامو باید میگفتم
    • بدون نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
      0 4
      چقد پر خرجید دیگه شما !