رییس مجلس می گوید کسی با اصل قانون هدفمندی ستیزی ندارد ولی نحوه اجرا باید قانونی و درست باشد.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی رییس مجلس در پایان نطق‌ نمایندگان در خصوص سخنان امروز رییس جمهور درباره مسائل اقتصادی کشور، گفت: حضور رییس جمهور مجالی را بوجود آورد که مسائل مهم کشور بهتر دیده شود و از این رو اقدام مثبتی از سوی دولت و مجلس بود.

نمایندگان نشان داد که دغدغه معیشت مردم را دارند
وی با بیان اینکه وضعیت معیشت مردم دچار مشکلات عدیده است، افزود: بیکاری و تورم از مسائل مهم کشور است، در خلال مباحثی هم که امروز از سوی نمایندگان مطرح شد اگرچه دیدگاه‌های متفاوت هم عیان شد اما اهم اظهارات نمایندگان نشان داد که دغدغه معیشت مردم را دارند.
رییس مجلس ادامه داد: آنچه در مجلس انجام می شود هم در همین راستا است، اگر وزرا را برای پاسخگویی به مجلس دعوت می کنیم هم از این رو است نمایندگان با وزرا مساله شخصی ندارند، بلکه می خواهند از ابزار قدرت مجلس برای حل مشکلات مردم استفاده کنند، کار مجلس همین است.
وی با تاکید براینکه سرسختی بر اجرای قانون از وظایف مهم مجلس است، خاطرنشان کرد: نباید از سرسختی مجلس دلتنگ شد و گلایه کرد، این وظیفه مجلس است اگر این سرسختی وجود نداشته باشد چه کاری است که در اینجا بنشینم و قانون تصویب کنیم.
رییس مجلس با تاکید براینکه اساس مدنیت و عدالت در کشور قانون است، گفت: اجرای قانون مولفه بسیار مهمی است و تجمیع دولت و مجلس باید براساس همین مولفه‌ها باشد.
اهم اظهارات رییس مجلس در ادامه می آید:
• اگر دغدغه ما مشکلات معیشتی مردم است، راهکارش این است که قانون و عدالت محقق شود. در شرایط حساس فعلی باید گفتگو بین دولت و مجلس وجود داشته باشد و ما از این رویه استقبال می کنیم.

نامه رئیس مجلس به رهبر انقلاب
• متذکر می شوم که تاخیر در ارسال لایحه بودجه برای کشور مضر است. من خدمت رهبری معظم هم نامه‌ای نوشتم و مضرات این تاخیر را خدمت ایشان اعلام کردم و اینکه ارسال لایحه طبق آیین نامه ضوابط خاص خود را دارد. رهبری هم به دولت تذکر دادند که زودتر این کار باید انجام شود.
• سال آینده انتخابات است و باید زودتر وضعیت کشور سامان پیدا کند. علاوه بر اینکه این تحریم‌ها هم موثر هستند اما باید ثبات اقتصادی در کشور ایجاد شود. ایجاد ثبات هم این است که سند راهنمای سال آینده که بودجه است باید مدون شود. این ساده نیست و نیازمند زمان است و باید در کمیسیون‌ها بحث شود از این رو به دولت توصیه می کنیم سریعتر لایحه را به مجلس ارائه دهند. اگر دولت نظری هم دارد می تواند در خلال بودجه آن را منعکس کند.

کسی با اصل قانون هدفمندی یارانه ها ستیز ندارد
• در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها هم تاکید می کنم که کسی با اصل این قانون ستیزی ندارد، آنچه مهم است این است که تمام این قانون درست اجرا شود. در این قانون باید به تولید، حمل و نقل و بهداشت توجه شود، اگر اجرا نشود برای کشور مشکل ایجاد می کند.
• رییس جمهور مباحثی درخصوص قانون اساسی مطرح کردند که مجال آن در این فرصت و این فضا نیست، راهکار دارد و در شرایطی که مشکلات معیشتی مردم مهم است این قسم مباحث مهم نیستند.

رهبری مسئول اصلی کشور هستند، کشور را هدایت می کنند و خود ایشان هم از اینکه تعرضی به قانون اساسی نشود صیانت می کنند
• در کشور ما همه باید مقید به اجرای قانون باشند، رهبری مسئول اصلی کشور هستند، کشور را هدایت می کنند و خود ایشان هم از اینکه تعرضی به قانون اساسی نشود صیانت می کنند. لذا هرکس مساله ای دارد باید خودش به رهبری منعکس کنند. در آنجا هیاتی است و این مسائل بررسی می‌شود. اما باید توجه کرد که قانون اساسی می گوید طرح یا لایحه از مجلس عبور کرد و شورا تصویب کرد همه ملزم به اجرا هستند. چندبار این بحث شده است، در زمان امام راحل و در دوره مقام رهبری این مسائل مطرح و کتبا به همه ابلاغ شده است.
• این اقدام دولت [حضور در مجلس] را به فال نیک میگیرم و امیدواریم به فرهنگ قانون گرایی کمک شود و اجرای قوانین به درستی انجام شود. ما به عهدمان به اینکه در این چارچوب به قوای دیگر کمک کنیم هستیم و صادقانه کمک می کنیم ، امیدواریم در این شرایط حساس مسائل کشور با همدلی بهتر حل شود. اگر روحیه همدلی، همگرایی و رعایت چارچوب های قانون باشد کشور ظرفیت خوب نخبگی و مادی برخوردار است و این تحریم‌ها ومشکلات معیشتی را پشت سر خواهد گذاشت.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    55 2
    بله نمایندگان واقعا نشان دادند (مخصوصا در این سالهای اخیر)که به شدت دغدغه معیشت مردم دارند.کم کم وضعیت از حالت تراژدیک به حالت کمدی تغییر می کنه.