در ادامه تلاش‌ها برای شکستن سلولز به عنوان منبع فراوان هیدرات کربن در طبیعت، این‌بار شرکت زی‌کم با استفاده از فلور طبیعی معده موریانه، راهی تازه برای استخراج سوخت از این ماده پیشنهاد کرده است.

محبوبه عمیدی: شرکت ZeaChem که یکی از تولید‌کنندگان سوخت‌های زیستی از توده‌ گیاهی (بیومس) به شمار می‌رود، ساخت یک واحد صنعتی جدید برای تبدیل تراشه‌های چوب به اتانول و بعضی مواد شیمیایی دیگر آغاز کرده است. با راه‌اندازی این واحد تولیدی، قدم کوچکی برای رسیدن به آرزوی دیرینه تولید صنعتی اتانول سلولزی برداشته می‌شود.

به گزارش سی‌نت، این واحد صنعتی با توان تولید سالانه 250هزار گالن اتانول در اورگان راه‌اندازی خواهد کرد. جیمز ایمبلر، مدیر‌عامل زی‌کم می‌گوید: «این میزان بسیار کمتر از پیش‌بینی نهایی پروژه است، اما این قابلیت را دارد که تا سال 2011/1390 به کارخانه‌ای عظیم با تولید در مقیاس تجاری تبدیل شود».

طی سال‌های گذشته، بسیاری از شرکت‌های مشابه برای تولید اتانول از تراشه‌های چوب، علوفه خشک و مواد مشابه، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر عظیمی انجام داده‌اند، اما تمام این تلاش‌ها تنها به دل‌سردی سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به این صنعت و ساخت چند دستگاه نمایشگاهی که توان انجام کار مقطعی و غیرپیوسته را دارند، منجر شده است.

اما فرایند تجهیرات شرکت زی‌کم متفاوت است. در این فرایند از باکتری استوژن استفاده می‌شود، جزیی از فلور طبیعی معده موریانه که می‌تواند توده زیستی را بدون استفاده از آنزیم‌های جداگانه بشکند.

ایملر می‌گوید: «زی‌کم با مؤسسه تحقیقاتی هازن‌ریسرچ برای ساخت این تجهیزات قراردادی منعقد کرده که به موجب آن، انواع گوناگونی از این دستگاه‌ها در ابعادی که قابل جابجایی با ماشین‌های سنگین باشد، تولید خواهد شد. هدف نهایی این پروژه استفاده از خط تولیدی است که بتواند اتانول و برخی ترکیبات شیمیایی خاص دیگر مانند اتیل‌استات را به صورت مداوم تولید کند».

رقم پیش‌بینی‌شده برای این واحد صنعتی، حدود 34 میلیون دلار است که از ابتدای سال جاری میلادی/ دی‌ماه 1388به عنوان جزیی از سرمایه مخاطره آمیز شرکت زی‌کم تأمین شده است.

این شرکت قصد دارد برای سرمایه‌گذاری در ساخت کارخانه‌ای با تولید انبوه که بتواند در سال بین 25 تا 50 میلیون گالن اتانول تولید کند، از پالایشگاه‌های نفت یا شرکت‌های عظیم دارویی دعوت به همکاری کند. مطمئنا بسیاری از شرکت‌ها با سرمایه‌گذاری برای تولید اتانول سلولزی، آن‌هم برای اولین‌بار بسیار‌محتاط برخورد خواهند کرد، اما زی‌کم امیدوار است تولید این محصول و نتایج حاصل از آن، شروع تازه‌ای برای ادامه فعالیت و اعتماد سرمایه‌گذاران تازه باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 27133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =