در حالی که بیشتر از دوهفته از ارتحال مرجعی دینی آیة الله العظمی آقا مجتبی تهرانی نمی گذرد و هنوز خاطره ارتحال این عالم بزرگ دینی و معنوی در ذهن مردم و خصوصا جوانان تهران می باشد طی یک اقدام خداپسندانه بیت معظم له اعلام کرد که آثار علمی و معنوی ایشان در اختیار عموم قرار می گیرد و اگر کسی خاطره ای از ایشان دارد از طریق سایت اعلام نماید تا ثبت شود.

 

تا اینجای مطلب عادی است اما آنچه مهم و قابل تقدیر است اینکه بیت این مرحوم اعلام کرده اند در امور مرجعیت دخالتی نمیکنند و برای پرداخت وجوهات کسی به دفتر مرحوم مراجعه نکند.

این اقدام بسیار ارزشمندی است که جای آن در جامعه مذهبی خالی است ، آیة العظمی مکارم شیرازی نیز مدتی قبل از فرزندان برخی مراجع مرحوم تقلید که حاضر نمیشوند تابلو دفاتر مراجع مرحوم را جمع آوری نمایند و همانند زمان حیات این بزرگواران به اخذ وجوهات می پردازند انتقاد کردند و از آنان خواستند به گونه ای برخورد نکنند که مردم فکر کنند مرجعیت ارثی است که این ذهنیت در بین مردم نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

در گوشه و کنار شهر تهران تابلو این گونه دفاتر را می بینیم که این بار با بیانه رسمی بیت مرحوم آقا مجتبی تهرانی ، فرزندان ایشان نشان دادند که خلف صالح آن پیر سفر کرده هستند.

بدیهی است مواردی که فرزندان یا بستگان مراجع مرحوم ، خود مجتهد جامع الشرائط باشند همانند آنچه در مورد آیة الله العظمی صافی گلپایگانی اتفاق افتاده است از این مقوله مستثنی می باشند .

با توجه به اینکه آیة الله العظمی مکارم در این زمینه بطور علنی فرمایشاتی داشته اند حقیر به خود اجازه دادم به نوبه خود از اقدام خداپسندانه بیت مرحوم آقا مجتبی تهرانی تشکر نمایم.

اطلاعیه اشاره شده به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

العلماء باقون ما بقی الدهر

ارتحال فقیه عارف، مجاهد سالک و عالم ربّانی حضرت آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(قدّس الله نفسه الزکیّه) مصیبتی سنگین و ثلمه‌ای جبران ناشدنی بر پیکره‌ جامعه اسلامی بود که امید است فضل و رحمت بی‌انتهای خداوند تبارک و تعالی، تحمل آن را بر همه ما ممکن و آسان گرداند.

ضمن تسلیت مجدد این غم بزرگ، برخود لازم می‌دانیم از محضر رهبر فرزانه و بزرگوار انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، رؤسای مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز، علماء، فضلاء و طلاب حوزه‌های علمیه، رؤسای قوا و دیگر مقامات کشوری و لشکری، رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها و تشکل‌های مختلف دانشجویی، صدا و سیما، مطبوعات و دیگر رسانه‌ها و خبرنگاران، فرماندهان و پرسنل نیروهای مسلح به ویژه نیروهای خدوم انتظامی، شهرداری تهران، اصناف، بازاریان و کسبه محترم، هیئات مذهبی و دیگر نهادها،‌ کادر پزشکی و پرسنل خدوم و زحمتکش مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتی رویان، بیمارستان‌های دی، امام خمینی(ره)، تهران و همه سروران معظم و یکایک مؤمنین بزرگواری که در تجلیل و تکریم این عالم عامل ربانی به هر شکلی اهتمام ورزیده‌اند صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری نمائیم.

ضمناً در پاسخ به مراجعات مکرر متدینین، مقلدین و ارادتمندان آن مرجع راحل به اطلاع می‌رساند که با استمداد از عنایات الهی، آثار مکتوب، صوتی و تصویری معظم له توسط مؤسسه مصابیح الهدی (دفتر حفظ و نشر آثار معظم له) به تدریج در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت اما بنا به دستور خود آن بزرگوار دفتر مرجعیت پس از رحلت معظم له تعطیل و از پذیرش وجوهات شرعیه معذور است. ا‌ن‌شاء ‌الله مؤمنین محترم به وظیفه خود بر اساس تکلیف دینی عمل خواهند کرد.

قابل ذکر است تنها خاطرات وآثاری از ایشان مورد تأیید می‌باشد که توسط دفتر حفظ و نشر آثار معظم‌له منتشر شده یا به تأیید این دفتر رسیده باشد.

بیت حضرت آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)

 


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محمد حسن موسوی فخر IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    13 2
    بسیار نظر یادداشت جالبی بود .وقتی مرجعی به رحمت خدا می رود چرا اید دفترشان باز باشد ؟
  • اسماعیل IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    5 1
    سعدیامرد نکونام نمیرد هرگز... روحش شاد انسان بزرگواری بود الگویی است برای تمام ما
  • سیدامین IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    2 1
    بیت و دفتر آیت الله بهجت هم همین طور بودند. دقیقا بعد از ارتحال ایشان هم بیت تعطیل شد و هم دیگر وجوهات اخذ نشد. دفتر هم تبدیل شد به دفتر حفظ آثار