ویکی پدیا چه خوب یا بد، مقصد جویندگان اطلاعات در اینترنت شده است؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!

و این منبع اطلاعات به طور قطع یکی از عوامل زمین خوردن دائره المعارف بریتانیکا (نسخه چاپی) بوده است.
شاید کمی تعجب آور باشد اما تعداد کاربرانی که از طریق موبایل (اعم از گوشی هوشمندو تبلت) نسخه موبایل ویکی پدیا را در یک ماه بازدید کرده اند از مرز 3 میلیارد صفحه گذر کرده که این یک رکورد تاریخی محسوب می شود.
بر اساس آمار اکنون 14.5 درصد از بازدید کنندگان سایت ویکی پدیا موبایلی هستند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 4.6 درصدی را نشان می دهد و اگر کمی به عقب تر برگردید می توانید مشاهده کنید که در دو سال پیش تنها 500 میلیون کاربر موبایلی به ویکی پدیا سر می زدند.
همزمان با افزایش تعداد کاربرانی موبایلی، اتفاق جالب دیگر اینکه فاصله تعداد صفحات انگلیسی با غیر انگلیسی در ویکی پدیا رو به کاهش رفته و اکنون 50/50 شده است.
یکی از دلایل رشد زبانهای غیر انگلیسی، دادن دسترسی رایگان به کاربران در برخی کشورهای فقیر به ویکی پدیا تحت عنوان برنامه Wikipedia Zero programme بوده است که بر این اساس از تعداد 230 میلیون کاربر با دسترسی رایگان به 330 میلیون کاربر با دسترسی رایگان به ویکی پدیا افزایش پیدا کرده است.
آمیت کاپور، مدیر ارشد و شریک بخش ویکی مدیا می گوید هدف رسیدن به تعداد بازدید 4 میلیارد صفحه از طریق تلفن همراه و تبلت در ماه است که به آن تا پایان ماه ژوئن سال جاری خواهیم رسید و اگر به نقشه راه ویکی پدیا در مقایسه با سرچ از طریق کامپیوتر های دسکتاپ نگاهی بیندازیم رقم یک چهارم در طول این چند ماه دشوار به نظر نمی رسد.
به گفته کاپور ، در سال 2012 بازدید از طریق موبایل 75 درصد رشد داشته و این در حالی است که رشد از طریق دسکتاپ تنها 20 درصد رشد را در بر گرفته است که نشان می دهد رشد موبایلی بسیار بیشتر از رشد دسکتاپی ویکی پدیا بوده است.
اینترنت موبایلی باعث شده تا کاربران برای جستجوی اطلاعات از ویکی پدیا استفاده کنند (وجود محتوای متنوع در کشورهای در حال توسعه) و همچنین نداشتن دسترسی به اینترنت معمولی باعث شده تا مردم از طریق پهنای باند شرکتهای تلفن همراه، به اینترنت دسترسی یابند و بالطبع محتوای ویکی پدیا را دیده و آنرا غنی تر سازند.

 

 

منبع: نکس وب

56501

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    3 0
    آقا تو این اوضاع یه سوال . من از طریق وصل موبایل با بلوتوث به کامپیوتر و از صفحه مانیتور کامپیوتر به اینترنت وصل میشم . آیا این هم بازدید موبایلی محسوب میشود