پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397
شنبه 10 فروردین 1392 - 15:27:00 چاپ

طنز/ شیوه جالب سانسور دیالوگ فیلم در تلویزیون + جدول

طنز و کاریکاتور > طنز - برخی از فیلم​های سینمای جهان برای پخش در تلویزیون بویژه نوروز دچار تغییرات اساسی از جمله حذف کاراکتر(!)، کوتاه​شدن و جابه​جاشدن دیالوگ​ها می​شود؛ در ادامه چند تغییر «خیالی» از دو فیلم هالیوودی و بالیوودی را می​خوانیم.

 پیشنهاد می شود ابتدا ستون سمت راست را کامل بخوانید و بعد ستون سمت چپ و قیاس هر سطر از دو ستون با هم.

 

فیلم هالیوودی
نام فیلم: خیابان دونفره / نام دوبله شده برای تلویزیون: آرامش در مسیر
عکس به شکل فنی اصلاح شده است!


دیالوگ های اصلی دختر و پسر فیلم

دیالوگ پخش شده از تلویزیون

پسر: چقدر خوشگل شدی؟

باید یه فکری بکنم.

دختر: مرسی. بخاطر تو این لباسو پوشیدم.

موافقم. تازگی خیلی سر به هوا شدی.

پسر: امشب با هم بریم سینما؟

خیلی فکرم درگیر این پروژه س؟

دختر: بعدش؟

کدوم؟

پسر: بعدشم بریم خونه ما.

پایان نامه دانشگاهیم.

دختر: واقعا هنوز دوستم داری؟

واقعا هنوز از پایان نامه ت دفاع نکردی؟

پسر: من عاشقتم. تازه روانی میشم وقتی این عطرو به خودت می زنی.

نه دیگه. هر بار یه اتفاقی افتاده البته خودمم مقصرم، تو کمکم میکنی؟

دختر: منم خیلی دوستت دارم. هیچوقت تنهام نذار. بدون تو میمیرم.

حتما. اتفاقا خیلی دوست داشتم کمکت کنم. الان بریم کتابخونه؟

پسر: بیا اینم کارت ورود به شوی لباس پنجشنبه

آره. راستی این بلیت مترو از جیبت افتاد.

دختر: واااای تو محشری. (بازیگر زن به مقدار خیلی زیاد به بازیگر مرد نزدیک میشود)

آااااه. آسمون رو نیگا کن چقدر پرنده...(تصویر یکدسته گنجشک در آسمان پخش میشود)

پسر: قول میدم بهت خوش بگذره عزیزم.

وای راست میگی چقدر پرنده... (همچنان تصویر کوچ پرندگان پخش میشود)

دختر: خیلی دوستت دارم، خیلی...

چقدر پرنده بودن خوبه...

***
***
فیلم هندی
نام فیلم: عاشقتم / نام دوبله شده برای تلویزیون: زندگی خوب
تصویر به شکل ملو ترمیم شده است.

دیالوگ های اصلی دختر و پسر فیلم

دیالوگ پخش شده از تلویزیون

دختر: دیشب با شامیتا دیدنت، درسته؟

برادر اینجا چیکار میکنی؟

پسر: من؟ حتما اشتباه میکنی. غیر از تو هیچ زنی پاش تو زندگی من باز نشده.

چی؟ این چه سوالیه از من میپرسی خواهر؟ من فکر کردم تو نقشه رو آماده کردی که اومدم.

دختر: جدی؟ پس این عکس چیه؟

کدوم نقشه برادر؟ چی میگی؟

پسر: آه! ببین این یه مجلس رقص بود و من تنها با اون رقصیدم. تازه به اصرار اون.

آه. ببین من دیشب دیدم که اثاثیه سیتا رو ریختن تو خیابون  حالا اومدم باهم فکری کنیم باهاش.

دختر: توقع داری باور کنم؟

واقعا میخوای کمکش کنی؟

پسر: باور کن کارینا. من عاشق تو هستم.

آره خواهر. من عاشق کمک کردن هستم.

دختر: ببین شاهرخ من دوستت دارم و نمیخوام تو رو از دست بدم ولی...

ببین برادر اتفاقا من هم تو فکرش بودم ولی دست تنها کاری ازم ساخته نبود..

پسر: ولی نداره کارینا. منم تو رو دوست دارم، باور کن...اینم حلقه ازدواج. خواهش میکنم دستت کن!

دیگه دست تنها نیستی، بیا. اینم حلقه ازدواج سیتا که کنار خیابون افتاده بود. بده بهش و بگو ما کنارش هستیم.

دختر: شاهرخ به من قول بده دیگه با کسی نرقصی.

برادر به من قول بده همیشه دستت به کار خیر بره.

پسر: حتما عزیزم. قول میدم فقط با خودت برقصم و همیشه کنارت بمونم.

حتما خواهر. قول میدم فقط در کار خیر شرکت کنم تا روح پدر هم شاد باشه.

دختر: خیلی دوستت دارم شاهرخ.

خیر ببینی برادر عزیزم.

 

 

 
 

 

محسن حدادی

6060

کلید واژه‌ها : تلویزیون - سینمای جهان - طنز -
47 دیدگاه
  • بدون نام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 15:42:28
    پاسخ
    388 6

    حوب ببد. مرسی خبر انلاین جان

  • پيام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 15:48:53
    پاسخ
    496 4

    خدايي اسكار برازنده اين مميزهاي ايرانه .

    • بدون نام
      شنبه 10 فروردین 1392 - 21:08:38
      117 3

      فکر کنم فقط ممیز ها منفی دادن

  • محمد رضا
    شنبه 10 فروردین 1392 - 15:49:53
    پاسخ
    170 4

    ... !!!

  • بدون نام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 15:53:17
    پاسخ
    231 14

    طنز با نمکي بود اگرچه گاهي اوقات به واقعيت پهلو مي زند

    • بدون نام
      یکشنبه 11 فروردین 1392 - 09:09:51
      96 1

      یعنی چی "طنز با نمکي بود اگرچه گاهي اوقات به واقعيت پهلو مي زند"؟ این عین واقعیت بود./

  • کاوه
    شنبه 10 فروردین 1392 - 15:53:17
    پاسخ
    378 6

    چقدر پرنده بودن خوبه...واقعا بعضي وقتا ما رو گاگول فرض ميکنن

    • امیر
      شنبه 10 فروردین 1392 - 19:20:53
      119 6

      فقط بعضی وقتها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • اسماعیل
      جمعه 23 فروردین 1392 - 01:20:09
      4 1

      اره امیر جان فقط بعضی وقت ها ...........

  • بدون نام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 16:01:26
    پاسخ
    305 24

    من نمیدونم چه اصراریه اصلا فیلم غیر ایرانی نشون بدن. جالب اینکه هیچکس هم فیلمهای هالیوودی و بالیوودی رو از تلویزیون ایران نگاه نمیکنه. مخاطبان این فیلمها خودشون فیلمها رو از جای دیگه تهیه میکنن .. صدا وسیما باید تولید محتوا کنه . بودجه تامین کنن بدن دست کارگردانها و تهیه کننده های کار بلد (که اتفاقا کم هم نیستند و تو این سالها بی کار شدن) تا سریال بسازن

    • بدون نام
      دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 - 04:41:16
      7 4

      نه آقا من نگاه میکنم! خیلی هم با سانسور کردنشون موافقم! آدم میتونه با پدر مادرش فیلم نگاه کنه حداقل!

  • محمدراما
    شنبه 10 فروردین 1392 - 16:04:51
    پاسخ
    92 3

    یعنی از همون کلمات ابتدایی گفتم با یه مطلب معرکه دیگه از داش محسن طرفم...خدایی کارت بیسته...دمت گرم.برو داریمت!

  • بدون نام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 16:05:01
    پاسخ
    128 14

    بابا صدا و سیمای ما که خیلی کارش درسته!! وقتی یک ربع بیست دقیقه از مهم ترین بخش مصاحبه رییس جمهور 75 میلیون ایرانی را با کمال خونسردی حذف و سانسور می کند که دیگه بالا پایین کردن دو وجب پارچه و چند کلمه این ور اون ور چیزی نیست. خوراکش هست.

  • احمد
    شنبه 10 فروردین 1392 - 16:05:51
    پاسخ
    100 3

    عالى بووووود خبرآنلاين، دمت گرم!!

  • مجید
    شنبه 10 فروردین 1392 - 16:07:15
    پاسخ
    66 1

    جالبه البته از این موارد زیاده

  • بدون نام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 16:58:23
    پاسخ
    153 21

    آیا کسی فیلم هایی که از صدا سیما پخش میشه نگاه میکنه ؟ :O

  • بدون نام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 17:03:58
    پاسخ
    27 311

    البته بنده به عنوان يك بيننده اينها را سانسور نمي گويم و با توجه به اعتقادات خودم ميگم پاكسازي اخلاقي و خيلي هم موافقم. هرچند با آن دوست بدون نام هم موافقم كه اصلا چه اصراري است براي نشان دادن اين گونه فيلمها كه با فرهنگ و اعتقادات ما در تضاد هستند مخصوصا فيلم هندي كه از هر نظر سطح شان از فيلم هاي ايراني پائينتر است چه از نظر محتوا جه تكنيك

    • فرهاد
      شنبه 10 فروردین 1392 - 18:25:59
      175 9

      عزيزم. نويسنده اين مطلب و همه کاربران خبرآنلاين هم با پاکسازي اخلاقي فيلم ها موافق هستن ولي نه به شکل فعلي. يا نشون ندن يا اون بخش​هاشو حذف کنن. چه اصراري دارن که هم نشون بدن هم تحريف کنن! خب تابلوئه دو بازيگر فيلم يه چيزايي ميگن ولي ما يه چيزاي ديگه مي شنويم. اين بده...اين خيلي توهين به مخاطبه.

    • احترام
      چهارشنبه 14 فروردین 1392 - 14:50:09
      35 5

      من يه سئوال ازتون دارم ، شما معني شما معني امانت داري ادبي رو ميدونين ؟

  • محمد
    شنبه 10 فروردین 1392 - 17:21:06
    پاسخ
    135 5

    واقعا واسه این رسانه باید متاسف بود به قول دوستمون کسی که این جور فیلمهارو دنبال میکنه هیچ وقت پای تلویزیون نمیشینه و فیلمهای اورجینالو از جایی تهیه میکنه و نگاه میکنه به راحتی میشه از ضرب المثلهای ایرانی که توی فیلمهای خارجی استفاده می کنن فهمید توی این فیلمها چقدر تحریف وجود داره

  • محمد
    شنبه 10 فروردین 1392 - 18:39:38
    پاسخ
    80 3

    خداییش کار سختیه و نیازمنده یه ذهنه خلاقه !!!

  • بدون نام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 18:46:39
    پاسخ
    62 5

    مایه تاسفه...

  • بدون نام
    شنبه 10 فروردین 1392 - 19:09:18
    پاسخ
    84 1

    این که خوبه بگذارید دو نمونه از سانسور فیلمها بگم.اولیش مال همین عید هست که فیلم جانگو آزاد شده از کانال یک پخش شد من فقط 5 دقیقه را از این فیلم دیدم که در این 5 دقیقه چیزی حدود 20 دقیقه سانسور شده بود.دومی مربوط به فیلم تیرانداز shooter هستش.خیلی وقت پیش این فیلم را با زیر نویس دیدم.یک شب که خوابم نمیبرد تلویزیون کانال یک این فیلم را گذاشته بود.این فیلم جوری دوبله شده بود که من هر آن فکر میکردم مارک والبرک (هنر پیشه نقش اصلی) در سکانس بعدی پرچم آمریکا را آتش میزند و میخواند آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو و بعد هم پرچم آمریکا را لگد مال میکند.

  • چوک بندر
    شنبه 10 فروردین 1392 - 19:15:01
    پاسخ
    47 5

    محسن جان عالی بود..فقط اون اصلاح فنی رو می شد خیلی فنی ترش کرد.خوب نیست خانومها رو در حال مصرف دخانیات نشون داد..برای همین با کمک فتوشاپ اون مواد دخانی رو به آبنبات چوبی تبدیل می کردی خیلی خوب و آمو زنده می شد

  • علی
    شنبه 10 فروردین 1392 - 19:36:23
    پاسخ
    57 5

    خدایش این سیما همه رو سرکارمیزاره ازلباس درست کردن بگیر تادیالوگ نوشتن .خودم فقط زیرنویس نگاه میکنم

  • بدون نام
    یکشنبه 11 فروردین 1392 - 01:12:11
    پاسخ
    23 63

    البته تحریف در همه ی فیلمها هم بد نیست!این سری فیلمهای پاگنده با بازی باد اسپنسر که در ایران دوبله شده اکثرا به دو شخصیت اصلی فیلم دیالوگهایی اضافه شده که موجب طنز شدن فیلم شده و کاملا هم در اینکار موفق بودند!

  • edris
    یکشنبه 11 فروردین 1392 - 07:27:04
    پاسخ
    49 2

    جدی میگم واقعا خسسسسسسسسسسسته نباشن

  • بدون نام
    یکشنبه 11 فروردین 1392 - 13:25:24
    پاسخ
    63 1

    از این فیلمهای سانسور شده و دیالوگ عوض شده یه نسخه هم واسه فیلمساز اصلی بفرستن فیلمشو نخواهد شناخت!!!!!!!خوبه ایرانی ها هم یه تجارت با هنر عوض کردن فیلم بسازن و از این راه پول درارند

    • بدون نام
      دوشنبه 12 فروردین 1392 - 19:27:43
      54 3

      عزیزم سریال اوشین را یادت رفته که دوباره به تهیه کنندش فروختیم))))))))))))))

  • بدون نام
    یکشنبه 11 فروردین 1392 - 14:38:44
    پاسخ
    56 2

    اولین اصل در ترجمه امانتداری است که متاسفانه...../

  • بدون نام
    یکشنبه 11 فروردین 1392 - 17:37:36
    پاسخ
    57 2

    چقدر پرنده بودن خوبه خبرآنلاین (یعنی دوست دارم به زبان صدا و سیما)

  • behzad
    یکشنبه 11 فروردین 1392 - 18:32:49
    پاسخ
    44 2

    چند روز پیش ، فیلم yes man رو گذاشته بودند . یه فیلم طنزه از جیم کری . من این فیلم رو 10 بار دیدم از بس که قشنگه . ولی توی تلویزیون ، حدود 20 دقیقش کلاً حذف شده وبود و حتی دیالوگ هاش رو چنان عوض کرده بودند که از اینی که اینجا نوشتید وحشتناکتر بود . یعنی کلاً یه فیلم جدید شده بود .

  • Behzad2
    دوشنبه 12 فروردین 1392 - 11:56:46
    پاسخ
    33 0

    در مورد اهنگها هم همين مشكل وجود داره. نسخه اصلي شعر پريشان را با اهنگي كه اقاي اصفهاني خونده با هم مقايسه كنيد.

  • ميثم
    چهارشنبه 14 فروردین 1392 - 14:54:02
    پاسخ
    16 2

    حالا اين كه چيزي نيست،چند وقت پيش ديدم شبكه 3 فيلم سينمايي اسپارتاكوس رو نشون ميده !!! بابا يعني ايول ديگه چيزي نميتونم بگم

  • نظر دهندیه
    چهارشنبه 14 فروردین 1392 - 16:17:29
    پاسخ
    25 3

    خبرآنلاین شیطون شدی؟ میری فیلم زبان اصلی میبینی! خجالت بکش! نظر منم نشون بده برا یه بارم که شده!!

  • بدون نام
    چهارشنبه 14 فروردین 1392 - 17:28:54
    پاسخ
    36 0

    از بچگی با احساسات ما بازی شد! اون به اصطلاح عموی "سوباسا" با مادر سوباسا چه رابطه ای داشت؟ مادر "چوبین" چه شکلی بود؟ و...

    • دفا آخریه
      پنجشنبه 15 فروردین 1392 - 05:56:15
      17 0

      عاغا راس میگه من بچه بودم این کارتون و که نگاه می کردم با خودم می گفتم حالا این یارو (عموی سوباسا) چرا گیر داده به مادر سوباسا الان فهمیدم یارو دلال بوده مگر نه سوباسا به هیچ جایی نمی رسید همین چند ماهه پیش هم طرف رو بخاطر فساد اخلاقی گرفته بودن ولی چون مدرک خوبی نداشتن ازادش کردن گذشته از این حرفا من خرس برادر 2 روهم نگاه می کردم داستانش اصلا ازبیخ عوض شده بود این کارایه جور توهین مستقیم به ملته یعنی بگن مردم نمیفهمن یا پخش نکنن یااین جوری حال ادم رو بهم نزنن من خودم مترجم خیلی خوبیم این دیالوگ های واقعی که گفته میشن به زبان انگلیسی(مخصوصا تو کارتون ها) طوری به هم گره خوردن که داستان فیلم روهمراه باتصاویرجلوببرن اینایی که دیالوگ هاروعوض می کنن بایدازاستعدادهای درخشان فارغ التحصیل شده باشن

    • طنز تلخ
      یکشنبه 18 فروردین 1392 - 17:19:17
      4 0

      نمونه دیگری رو میشه به سریال افسران پلیس و کلا عوض شدن داستان و دیالوگ !!!

  • حسین غفوری وایقان
    چهارشنبه 14 فروردین 1392 - 19:28:51
    پاسخ
    14 2

    آیا واقا ما لایق این سینما و تلویزیون هستیم ؟!

    • دفا آخریه
      پنجشنبه 15 فروردین 1392 - 05:59:51
      27 0

      عزیزم بهتره سوالت رو اینجوری بپرسی: آیا واقا این سینما و تلویزیون لایق ماست؟

  • بدون نام
    پنجشنبه 15 فروردین 1392 - 16:33:18
    پاسخ
    21 0

    یه سوال کسی از دوستان انیمیشن وال ای رو از تلوزیون دیده؟ ایوا که یه دختره ، تبدیل شده به ایوان که تو فیلم یه پسره از این تابلوتر؟

    • بدون نام
      جمعه 16 فروردین 1392 - 04:26:51
      20 0

      اون که هیچ...!!! وقتی وال ای تو اتاقش بود آهنگ سنتی پخش میشد و تصاویر عاشقانه توی تلویزیونش هم عوض کرده بودن!!!

  • حمید
    یکشنبه 18 فروردین 1392 - 12:56:20
    پاسخ
    11 2

    آقا چرا سریال دور از خانه (اوشین) را نمگین طوری سانسور کرده بودند که خود ژاپنیها میخواستند این فیلم را دوباره از ایران خریداری کنند!!!

  • بدون نام
    یکشنبه 18 فروردین 1392 - 14:04:28
    پاسخ
    17 3

    جالبتر نحوه پوشاندن بدن بازیگران زن بود.واقعا در این باره هم ما دانشمندان جوان نخبه ای داریم

  • نازنین
    یکشنبه 19 خرداد 1392 - 11:57:46
    پاسخ
    5 5

    اینم خودش یه نوع هنره.. دستشون درد نکنه

  • بی نام
    پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 19:27:12
    پاسخ
    5 2

    واقعا نابغه هستن اینا! اگه ازین هوش سرشارشون در زمینه های علمی استفاده میکردن، قطعا کلاه از سر کودک انیشتین می افتاد!:دی

  • بهنام
    چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 11:42:02
    پاسخ
    1 0

    دوست گرامی بسیار سپاس از گردآوری مطالبتون برای کار مقالم خیلی سودمند بود. زیاد اهل کامنت گذاشتن نیستم ولی اینجا واجب دونستم که تشکر کنم از مطالب مفیدتون.موفق باشید هم وطن

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700