فرمانده ناجا در نخستین نشست خبری سال 92، آماری از عملکرد نیروی انتظامی در سال 91 ارائه داد و برخی برنامه ناجا در سال 92 را هم تشریح کرد.

امید کریمی: پس از 22 روز طرح ویژه نوروزی، سردار اسماعیل احمدی مقدم مقابل خبرنگاران نشست و از کاهش آمار تصادفات نوروزی خبر داد. هرچند که همزمان سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد کاهشی عملا اتفاق نیفتاده است. البته فرمانده ناجا اصراری روی آماری که ارائه کرد ندارد: "آمار نهایی را پزشکی قانونی اعلام می کند، هر مرجعی هم آمار از عملکرد خودش می دهد. نه ما اشتباه می کنیم نه آنها."

این پاسخ احمدی مقدم به خبرنگارانی بود که گفتند آمار پزشکی قانونی بیش از آماری است که پلیس اعلام می کند.

او گفت در نوروز 92، 1080 نفر در تصادفات جاده ای کشته شده اند که 108 نفر از سال گذشته کمتر است؛ 9 درصد. و این هم آمار کشته های سر صحنه است.

به گفته احمدی مقدم، پلیس آمار پس از انتقال کشته ها را ندارد: "البته تصادفات 6 درصد بیش از سال گذشته بوده است. تعداد مجروحان هم 17.5 درصد افزایش داشته. افزایش تصادف و مجروحان در کنار کاهش تلفات نشان می دهد شدت تصادفات کم شده و امداد و نجات خیلی بهتر عمل کرده است."

اما عامل تصادفات نوروزی چیست؟ به گفته فرمانده ناجا، دو عامل اصلی وجود دارد؛ خستگی و خواب آلودگی و ضعف ایمنی خودرو: "اگر خودروهای ما ایمن بود کشته های ما خیلی کم می شد."

 

بخش از مشکل تصادفات از نداری مردم است

او درباره تعداد بالای تصادفات پراید هم گفت: "تولید این خودرو بالاست، تصادفاتش هم بالاست. بخش از مشکلات از نداری است؛ اگر مردم بتوانند خودرو با 12 ایربگ بخرند، مشخص است که در تصادف کشته نمی شوند. البته تلاش شده که ایمنی پراید بالاتر برود، اما هنوز مطلوب نیست."

احمدی مقدم به همین دلیل چنین توصیه کرد: "مردم اگر وسیله ناامنتر دارند بیشتر رعایت کنند کمربند ببندند. هوشیارتر رانندگی کنند. هنگام رانندگی نخوابند."

فرمانده ناجا همچنین درباره سهم جاده ها در تصادف هم گفت: جاده به اندازه خودرو و عوامل انسانی موثر نیست. البته رد برخی جاده ها تعداد تلفات بالاست. مثلا در نوروز امسال در اتوبان همدان-ساوه که تلفات بالایی داشتیم، به دلیل ایمن نبودن جاده بود. جاده ها را با عجله افتتاح می کنیم بدون اینکه به ایمنی توجه کنیم. اما شرایط جاده ای رو به بهبود است."
او همچنین درباره آمار نهایی تلفات جاده ای در سال 91 هم گفت: "در سال گذشته در راهور خوشبختانه توفیقات زیادی داشتیم. نقطه اوج تلفات جاده ای ما در در سال ۸۴ بود که به ۲۷۰۶۰ رسید. اما در سال به ۱۸۸۷۳ نفر کاهش بافت. این درحالی است که در سال ۸۱ شش میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله داشتیم و در سال ۹۱ حدود ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو داریم. همین موجب اصلاح نرخ جانباختگان و به وسایل نقلیه شده است."

آنطور که رییس پلیس می گوید نسبت تلفات تصادفات به وسایل نقلیه، ۷.۳ است که در سال ۹۲ زیر ۶.۵ می رسد: "نرخ جانباختگان در سال ۲۰۱۱ در آسیا ۱۰.۹ در جهان ۷.۵ و در اروپا ۲.۷ است. ما اکنون از آسیا و جهان وضع مناسبی داریم. اما اروپا نه. دلیل هم نسبت وسیله نقلیه به جمعیت است؛ در ایران این نسبت یک به سه است، اما در اروپا دو به سه است. و همین باعث شده نرخ ما بالا باشد. اگر نسبت دو به سه بود نرخ کشته های ما ۳.۵ بود."

به گفته احمدی مقدم نسبت کشته و تصادف، یک به 14 است، اما قبلا یک به 9 بوده است.

او همچنین درباره شماره نشدن خودروهای یورو در سال 92 هم گفت: "در شماره گذاری تابع استاندارد و محیط زیست هستیم. خودمان نمی توانیم راسا اقدام کنیم."

روز گذشته خبری درباره توقف شماره گذاری خودرو از ابتدای سال منتشر شد. احمدی مقدم از چنین چیزی اظهار بی اطلاعی کرد، اما دلیل بوجود آمدن آن را چنین بیان کرد: "استاندارها ابلاغ می شود، اما وقتی می خواهند ابلاغ کنند به امکانات توجه نمی شود. این مشکلات با مذاکره برطرف می شود."
رییس پلیس همچنین درباره ارتقا خودروهای تولیدی به استاندارد یورو 4 هم حرف خودروسازان را زد: "اگر توزیع سوخت یورو ۴ همگانی نشود، خودروسازان هم نمی توانند تولید کنند."

فرمانده ناجا همچنین درباره معاینه فنی گفت: "در بسیاری از استان ها امکان معاینه فنی وجود ندارد. اول باید زیرساختها را حل کنیم بعد دنبال معاینه فنی باشیم. اما معاینه فنی باید به وضع سابق برگردد که هر سال انجام شود.  پیگیر هستیم تا معاینه فنی به وضع سابق برگردد."

به گفته او در سال گذشته 873 هزار خودرو شماره‌گذاری شده که 48 درصد نسبت به سال 90، کاهش داشته است: "البته شماره‌گذاری خودروهای خارجی یک درصد افزایش یافته است."

 

امنیت اخلاقی از اردیبهشت شروع می شود

اما در بخش دیگری از نشست خبری، سردار احمدی مقدم از شروع طرح امنیت اخلاقی در ابتدای اردیبهشت خبر داد. البته یکی از خبرنگاران از کیفیت طرح امنیت اخلاقی و حضور گشت ارشاد در بهار و تابستان پرسید و گفت: "در آستانه انتخابات طرح امنیت اخلاقی کمرنگ می شود؟"

فرمانده ناجا اما اجرای طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی را یکی از مطالبات مردم از پلیس داتست و گفت: "ما باید به مطالبات پاسخ بدهیم."

او در اماری که پیش از این سوال از مطالبات مردم از پلیس ارائه کرد، مطالبه مردم از پلیس در بحث برخورد با بدحجابی و بدپوششی را حدود 30 درصد عنوان کرد.

احمدی مقدم اما در پاسخ به شروع طرح امنیت اخلاقی در فصل گرم و با کیفیت و شدت سال های گذشته هم گفت: "اقدامات پلیس تابعی از مطالبات مردم است. طرح امنیت اخلاقی را شروع می کنیم. اما ممکن است در کیفیت برخورد در نحوه و کیفیت برخورد تجددی نظر داشته باشیم."

او به فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است اقدامات فرهنگی-اجتماعی بهتر جواب می دهد. همین امسال تجربه نشان داد که مردم با پلیس همکاری می کنند. کاهش مصدومان و حواشی چهارشنبه سوری و همکاری مردم با پلیس راهور در ترددهای جاده ای نوروز، نمونه فرهنگ سازی است. اینها نشان می دهد اقدامات اموزشی و فرهنگی بیشتر جواب می دهد."

احمدی مقدم گفت: "ما دنبال امنیت اجتماعی شده هسنیم نه اجتماع امنیتی شده. ضمن اینکه تحت تاثیر انتخابات نیستیم. البته تاثیر خودش را دارد. اما نهایتا یک هفته قبل و بعد روز انتخابات تاثیر دارد. بالاخره ما باید با افزایش مراقب ‌ها صحنه انتخابات را امن کنیم اما این مسئله ربطی ندارد که تا زمان انتخابات کار پلیس تعطیل شود."

او همچنین از شروع طرح امنیت اخلاقی از اول اردیبهشت خبر داد: "خستگی طرح نوروزی تمام شود،  از اول اردیبهشت طرح های امنیت اخلاقی و اجتماعی را شروع می کنیم"

 

آخرین قیمت تریاک، هروئین و شیشه
در بخش دیگری از نشست خبری، فرمانده ناجا از افزایش قیمت مواد مخدر خبر داد. او گفت: افزایش قیمت موادمخدر در افغانستان، افزایش قیمت دلار در ایران و افزایش ریسک انتقال موادمخدر در مرزها موجب افزایش قیمت موادمخدر شد.

احمدی مقدم قیمت های سه مخدر را چنین اعلام کرد: قیمت هر کیلو تریاک سه میلیون و 600 هزار تومان است، این در حالی است که دو سال قبل 700 هزار تومان بود. هرویین 14 میلیون تومان شده است. اما قبلا 3 میلیون تومان بود. قیمت شیشه از کیلویی سه تا چهار میلیون تومان به 17 میلیون تومان رسیده است.

او گفت: این افزایش قیمت موادمخدر در افزایش میزان وقوع سرقت خرد و کاهش گرایش بسیار موثر است.

 

مهمترین خواسته های مردم

احمدی‌مقدم با بیان اینکه نیروی انتظامی هر ساله در اسفندماه احساس امنیت شهروندان را تخمین می‌زند، گفت: نیروی انتظامی از 14 هزار هموطن نظرسنجی کرده و بر این اساس اولویت، مطالبات و میزان احساس امنیت مردم را در جامعه تخمین زد.

به گفته او توزیع، خرید و فروش موادمخدر با بیش از 60 درصد در صدر جرایم و آسیب‌های مدنظر مردم قرار دارد، گفت: پس از آن تصادفات، بدپوششی و آرایشی تندزنان و مردان و آلودگی صوتی در مراتب بعدی بیشترین جرایم و آسیب‌های مورد توجه مردم است. همچنین سرقت مسلحانه، قتل عمد و آدم‌ربایی در پایین‌ترین مراتب قرار دارند که این نشان می‌دهد نوع تهدیدات از خشن به نرم و سبک تغییر کرده است.

فرمانده ناجا در تشریح مطالبات مردم از نیروی انتظامی گفت: موادمخدر با اختصاص 56 درصد از نظر مردم در صدر مطالبات قرار دارد. سرقت خرد، بدحجابی و بدپوششی، تصادفات، سرقت مسلحانه و به عنف و همچنین نزاع و درگیری در مراتب بعدی قرار دارند.

 

پایین ترین احساس امنیت در استان های تهران و البرز

اما فرمانده ناجا آماری از پایین ترین حد احساس امنیت هم ارائه کرد: بر اساس نظرسنجی‌ها پایین‌ترین احساس امنیت در استان البرز و فرماندهی شرق و غرب تهران است. دلیل هم رشد شهرک‌ها و همچنین مهاجرت شدید و بی‌رویه جمعیت است. تا حدی که ما هرچه واحدهای انتظامی تشکیل می دهیم، بازهم عقب می مانیم. البته احساس پایین امنیت در این سه منطقه در حالی است که میزان وقوع جرایم در این مناطق بالا نیست."

به گفته او برای بهبود احساس امنیت در این مناطق، نیروی انتظامی در سال 92 طرح‌های ویژه‌ای را در شرق و غرب تهران و همچنین استان البرز اجرا خواهد کرد.

 

شرط برپایی کارناوال های انتخاباتی

در بخشی از نشست، یکی از خبرنگاران از برپایی کارناوال های تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری پرسید. احمدی مقدم هم گفت که پلیس با تجمعات مجوزدار همکاری می کند: "اگر مجوز داشته باشند، هواداران کاندیداها می توانند کارناوال برپا کند. اما نیروی انتطامی از هرگونه اقدام فاقد مجوز ممانعت می کند."
او همچنین گفت: اولویت پلیس در سال جاری برگزاری انتخاباتی امن است همه پیش‌بینی‌ها از جمله اشرافیت اطلاعاتی، آمادگی عملیاتی و هماهنگی با سایر سازمان‌ها انجام شده است و من از کاندیداها درخواست می‌کنم که از ایجاد تنش پرهیز کنند."

فرمانده ناجا پیش بینی کرد حداقل 65 درصد در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شرکت کنند: "بررسی‌ها نشان داده است علاوه بر حضور بالای مردم در انتخابات آتی، روحیه دشمن‌ستیزی نیز افزایش یافته و 85 درصد از مردم فشار اقتصادی و گرانی را متوجه فشار دشمنان می‌دانند و به همین دلیل نیز می‌خواهند در برابر دشمن ایستادگی کنند."

 

سرقت های خرد 10 درصد زیاد شد

احمدی مقدم در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: "سرقت خرد از شهریورماه با افزایش قیمت دلار روند رو به رشدی داشت، به گونه‌ای که تا آبان‌ماه رشد 40 درصدی است، اما با اجرای طرح‌های متعدد از آذرماه سال 91 این روند رو به کاهش رفت به گونه‌ای که در پایان سال نهایتا 10 درصد افزایش داشت."

به گفته فرمانده ناجا تاثیر مسائل اقتصادی در بروز جرایم خرد بسیار حائز اهمیت است اما در مجموع میزان رشد سرقت خرد کمتر از حد انتظار بوده است.

او همچنین گفت: در سال 91 با اینکه شاهد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم اما این مسئله آثار مثبتی نیز داشت و بر اساس آمارها قاچاق کالا 10 میلیارد دلار کم شد، 10 میلیارد دلار هم صادرات رسمی افزایش داشت. بسیاری از واحدهای تولیدی که تحت تاثیر کالای قاچاق در آستانه تعطیلی بوده‌اند حالا به دلیل همین تحریم‌ها چند شیفته کار می‌کنند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    12 5
    به هر حال شکی نیست که آمار تصادف بالاست. به خانواده های دغدار هم از نسبت دو به یک یا سه به دو بگویید فرقی نمیکند. مهم اینست که رانندگیها هم بسیار بی احتیاط است که مقصرش خود مردم هستند و البته کیفیت ماشین و جاده هم خیلی موثر است. باید با عزم ملی تصادفات را کاهش بدهیم
  • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    32 1
    کشته های تصادفات ایران، کمتر از میانگین جهانی است !!!!! عجب !!!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    22 2
    اگر مردم بتوانند خودرو با 12 ایربگ بخرند، مشخص است که در تصادف کشته نمی شوند. اگه قيمت جهاني از مردم طلب بشه همه مي تونند اتومبيل خوب بخرند.
  • بدون نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    14 0
    بسیاری از واحدهای تولیدی که تحت تاثیر کالای قاچاق در آستانه تعطیلی بوده‌اند حالا به دلیل همین تحریم‌ها چند شیفته کار می‌کنند." چند شيفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • هموطن IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    8 10
    من خودم تو نیروی انتظامی خدمت سربازیمو گذروندم ..... تو نگاه کلی درسته که خیلی نواقص و معایب داره ولی واقعا تو تعطیلات و آماده باش ها نه سرباز و نه کادر شب و روز ندارن.......واقعا خدا قوت میگم بهشون
  • حمید IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    12 0
    فرمایش جناب دکتر احمدی مقدم نمی دانم بر اساس چه منبعی است: آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 میلادی نشان می دهد که میانگین سوانح ترافیکی منجر به مرگ در جهان نسبت به 100 هزار نفر جمعیت 18 و نسبت به 10 هزار وسیله نقلیه 7/75 است در حالی که این میزان در ایران به تر تیب 34/1 و 11/3 می باشد
    • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      2 0
      ای پدر دلار بسوزه که با بالا رفتنش سرقتهای خرد هم بالا میره.