وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از خطبه های نماز جمعه گفت: اولویت بندی کالاها در سال 92 حفظ می شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه سال 92 باید سال گام های بزرگتر و خروج اقتصاد از ارز نفتی باشد، گفت: حماسه اقتصادی از طریق تلاش برای کسب درآمدهای ارزی غیرنفتی محقق می شود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مهدی غضنفری  امروز در جمع نمازگزاران تهرانی در محل دانشگاه تهران تاکید کرد: کار بسیار بزرگتری که باید درسال جاری انجام شود، خروج بیشتر از وابستگی به نفت است که همکاری و همراهی مردم را نیازمند است.
وی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران یاد غیور مردان ارتش، شهدا و امام شهدا را گرامی داشت و با عرض تسلیت به خانواده قربانیان زلزله اخیر در بوشهر و سیستان و بلوچستان با آنها نیز ابراز همدردی کرد. 
غضنفری در ادامه از ائمه جمعه و جماعات در سراسر کشور خواست تا به فرهنگ سازی در مورد موضوع صادرات غیرنفتی کمک کنند تا صادرات غیرنفتی برای همه در حوزه اقتصاد به یک تکلیف تبدیل شود.
غضنفری با بیان اینکه حرکت به سمت صادرات غیرنفتی یک کار لوکس و تشریفاتی نیست، گفت : باید زمینه صادرات کالا را بیش از گذشته فراهم کنیم.
وی افزود : واردات کالا به معنای ، ایجاد سرمایه گذاری ، اشتغال ، رشد تکنولوژی و رشد حمل ونقل و رفاه در خارج از کشور است ، هرچند که اگر مواد اولیه وارد شود شاید همه این تعابیر درست نیست.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در عین حال گفت : مصرف کالای خارجی ایجاد اشتغال، تکنولوژی و توسعه اقتصادی برای خارجی ها است اما صادرات کالا عکس این معنی را دارد.
وی با بیان اینکه صادرات کالا موجب ایجاد اشتغال برای جوانان ، بالابردن سطح تکنولوژی و فناوری ، استفاده از دانش بومی ، توسعه سیستم حمل ونقل ، ایجاد اعتبار وقدرت بیشتر برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می شود ، افزود: حتی می توان گفت وابسته کردن برخی کشورها به کالاهای تولیدی ایران از تبعات مثبت صادرات غیرنفتی خواهد بود.
غضنفری افزود: باید بر روی موضوع توسعه صادرات بیش از گذشته تاکید شده ، ابعاد و راهکارهای آن مطرح شده و شفاف مشخص شود که هر تولید کننده چگونه می تواند یک صادر کننده با برند شود ، دولت قادر به چه حمایت هایی از این حوزه است .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت درعین حال تاکید کرد : حمایت های ما از حوزه صادرات کافی نیست.
وی با تصریح براینکه اولویت بندی کالاها در سال 92 حفظ می شود ، افزود: در شرایط کنونی ارزی نباید کالای مصرفی وارد کشور شود.
غضنفری ادامه داد: به ما خرده گرفته می شود که برای چه واردات کالای مصرفی را ممنوع کردید ،اما این درحالی است که ما باید ارز را مدیریت کنیم و به اندازه تولید ارز باید آن را مصرف کنیم ، که این امر نیازمند مدیریت درکاهش مصرف و ایجاد تولید بیشتر ارز است .
غضنفری با بیان اینکه قطعا دور نخواهد بود روزی که جشن برابری صادرات غیرنفتی با واردات را خواهیم گرفت ، گفت : و پس از آن روزی را که اصلا نیازمند یک سنت از ارزهای نفتی در اقتصاد نیستیم را جشن می گیریم.
به گفته وی ، ارزهای نفتی باید در صندوق توسعه ملی برای کارهای زیر ساختی و سرمایه گذاری های متفاوت ذخیره شوند.
وی ادامه داد : تاکید بیشتر من بر این است که ارز نباید مصرف روزمره داشته باشد و باید بیشتر از همیشه بر روی تولید توجه ویژه شود.

بخش هایی دیگر از گفته های وزیر صنعت، معدن و تجارت را در ادامه می خوانید:

*امسال با نامگذاری هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری بر همه ما در دولت و بخش های مختلف تکلیف است که متناسب با چنین نامگذاری برنامه ریزی کرده و عملکرد داشته باشیم ، برنامه ها را پیگیری کرده تا به اهداف بلند انقلاب اسلامی دست یابیم.
*سال گذشته، اوج فشارهای تحریمی دشمنان علیه کشورمان عزیزمان نمودار شد، آنها نهایت تلاش خود را به خرج دادند تا به اصطلاح خود تحریم های درد آور و فلج کننده را بر ملت غیور ایران تحمیل کنند و به دنبال آن فشارهای اجتماعی را وارد کنند، به زغم خود موجب بروز حرکت های اجتماعی شده و انقلاب اسلامی را دچار تنگنا کنند، اما زهی خیال باطل، به هیچ عنوان موفق نشدند.
*باید از رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل نامگذاری های دقیق و هوشمندی ایشان برای امسال و سال گذشته و سال های قبل از آن قدردانی و تشکر کرد، این نامگذاری ها در مقابل توطئه های آنهایی بود که قصد داشتند ملت ایران را دچارمضیقه و تنگنا کنند.
*تحریم های بانکی و دراس آن بانک مرکزی به شدت دنبال شد. براین اساس از هر گونه جابجایی پول ممانعت شد، و به همه کشورهای طرف معامله ایران اعلام شد که تجارت با ایران را به حداقل برسانند و گروهی را نیز از این کشور به آن کشور اعزام می کنند، تا از چگونگی قراردادهای ما آگاه شده، مبادلات تجاری را به هم بزنند و انتقال پول را سخت کنند.
*وابستگی کشورمان به درآمدهای نفتی درقبل و پس از انقلاب اسلامی باعث شد تا دشمنان در سال گذشته سراغ درآمدهای نفتی بروند و تحریم های نفتی را آغاز کنند، کشوری که سالانه یکصد میلیارد تومان درآمد جاری اقتصاد خود را از نفت تامین می کرد به یک باره توانست تنها نیمی از درآمدها را محقق کند.
*بسیاری از پروژه های عمرانی ، دادوستد و واردات مواد اولیه و ماشین آلات وابسته به ارز بود ، آنها به سراغ نصف کردن این درآمد آمدند و نهایت تلاش خود را به خرج دادند تا مانع جابجایی و انتقال ارز آن بخش از درآمدهای نفتی شوند، با کشورهای طرف معامله ایران نیز وارد گفت وگو شدند تا مانع از جابجایی پول گردند و اینکه حتی قادر نباشیم از آن کشور کالا خریداری کنیم.
 

3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =