کشور ایران در مرز صفحات تکتونیکی اوراسیا و عربستان واقع شده و به‌خاطر حرکتِ رو به شمالِ صفحه عربستان تحت فشار قرار دارد. رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس چین‌خوردگی‌های حاصل این حرکت روی پوسته زمین هستند.

برخلاف دیگر سیارات خاکی منظومه شمسی، پوسته زمین یکپارچه نیست، بلکه از تکه‌های جداشده‌ای تشکیل شده که روی گوشته مذاب زمین حرکت می‌کنند. این صفحات در برخی نقاط از یکدیگر جدا می‌شوند (مانند جزایر هاوایی در اقیانوس آرام)، در برخی نقاط به هم کوبیده می‌شوند (مانند رشته‌کوه هیمالیا در آسیا) و در برخی نقاط دیگر یکی به زیر دیگری می‌رود (مانند خط ساحلی کالیفرنیا در آمریکای شمالی). این حرکت‌ها منجر به فعالیت‌های زمین‌شناختی مانند زمین‌لرزه و آتشفشان در مرزهای صفحات می‌شود.
در منطقه‌ای که ایران واقع شده، از 20 میلیون سال پیش صفحه عربستان به صفحه اوراسیا برخورد کرده و با فشار آوردن به آن باعث چین خوردن پوسته و پدید آمدن رشته‌کوه‌های البرز و زاگرس شده است. البته این حرکت در مقایسه با دیگر فعالیت‌های تکتونیکی خیلی هم شدید نیست. شدیدترین حرکت از این نوع مربوط به حرکت صفحه هند به سمت بالا و برخورد با صفحه اوراسیاست که از 50 میلیون سال پیش آغاز شده و باعث پدید آمدن رشته‌کوه هیمالیا و رشد مرتفع‌ترین قله‌های روی زمین شده است.
در تصویر زیر شما می‌توانید شباهت و تفاوت ساختار زمین‌شناختی کشورمان را با دیگر کشورهای همسایه ملاحظه کنید. ایران و ترکیه که در مرزهای برخورد صفحات اوراسیا و عربستان قرار دارند، زمین‌لرزه‌های بزرگی را تجربه می‌کنند؛ درحالی‌که کشورهایی که دور از این مرز واقعند، چنین چیزی را تجربه نمی‌کنند. (برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

چگونه این عکس را بهتر ببینیم؟
تصویری که در بالا ملاحظه می‌کنید، تصویر 3بعدی آناگلیف است و برای دیدن آن باید از عینک آناگلیف (آبی-قرمز) استفاده کنید. در این عینک، فیلتر آبی‌رنگی روی چشم راست و فیلتر قرمزرنگی روی چشم چپ قرار می‌گیرد و از آن‌جا که این دو مکمل یکدیگرند؛ هر کدام فقط یکی از دو تصویر آبی-قرمز درون این تصویر را می‌بینند. این تصویر نیز از ترکیب دو تصویر که با جابجایی چند ده کیلومتری ماهواره در مدار زمین گرفته شده است، بدست آمده است. شما می‌توانید به جای استفاده از عینک آناگلیف، از طلق‌های آبی و قرمز که در اغلب خرازی‌ها به فروش می‌رود نیز استفاده کنید؛ به‌طوری‌که طلق آبی روی چشم راست و طلق قرمز روی چشم چپ قرار بگیرد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 289418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    20 14
    عجب عکس عجیبی... تا الان کوههای ایران رو این شکلی ندیده بودم
  • رسول IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    30 2
    مطلب خوبی بود ولی بجای این تصویر می توانستید از تصاویری که وضعیت صفحات تشکیل دهنده پوسته زمین و مخصوصا نحوه تقابل پلیت (صفحه) عربستان با بخش جنوبی ایران را نشان بدهد استفاده کنید.
  • رسول IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    9 4
    برای اطلاعات بیشتر میتوانید به آدرس زیر نگاهی بیندازید. http://www.moorlandschool.co.uk/earth/tectonic.htm
  • محمد IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    16 3
    خب كه چي ؟ تا چند وقت پيشم همينجور بود . ولي چرا رو ويبره نبوديم ؟
  • بدون نام GB ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    16 26
    به دلیل بد حجابی و گناهان
  • سعید IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    5 24
    انسان اشرف مخلوقات است و رفتار او بر محیطش تاثیر گذار است . رفتار خوب تاثیر خوب و رفتار بد تاثیر بد . شق القمر و سرد شدن آتش و شکافتن دریا - تسلط باد ، رانش زمین ، زلزله ، بیماری و ... همه این موارد در قرآن مذکور است . دلایل طبیعی در طول این اتفاقات قرار دارد و دلیل تام آن نیست . امیدواریم که این بلایا برای ما مسلمانها عذاب نبوده بلکه هشداری جهت توبه باشد .
  • رامین IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    12 1
    متاسفانه یا خوشبختانه بعد از زلزله 7.5 ریشتری که در سیستان و بلوچستان رخ داد، تمام منطقه فلات ایران در نا آرامی نسبی به سر میبرد و در تنش است و هر لحظه این امکان وجود دارد که در نقطه ای حادثه ای رخ دهد به این جهت که بعد از آن انرژی آزاد شده منطقه به اصلاح در استرس است. در زلزله وان ترکیه نیز شرایط مشابهی را شاهد بودیم. میگویم خوشبختانه به این جهت که منطقه ما مساعد زلزله های 8 ریشتری در فاصله های زمانی تقریبا 1000 یا کمتر است و خیلی خوش شانس بودیم که این زلزله در یک منطقه پر جمعیت نیامد. و حالا تنها مشکلی که هست این است که باید منتظر بمانیم و ببینیم این نا آرامی ها به کجا ختم میشوند. مسئله هارپ و انفجار زیر زمینی نیز شایعه به نظر میرسد، چرا که زلزله های مصنوعی به راحتی شناسایی میشوند.
  • پونه IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    6 0
    عنوان درست این میشه : چرا در « 3 دهه اخیر » در ایران بیش از حد طبیعی زلزله میاد؟! ... وقتی حامیان محیط زیست خودشونو میکشن میگن وسط دریاچه راه شنی درست نکنین، وسط جنگل جاده نکشین، اینقدر سد نسازین،اکتشاف نفت تو هر جایی نکنین..... کی گوش کرد؟! هر ادم متوسط الهوشی میفهمه که وقتی وزن حجیمی از آب یه دریاچه خشک بشه ، فشاری که به سطح زمین میاورد کم میشه و گسل های زمین که سبک شدن شروع میکنن به فعل و انفعالات! هم در اطراف ارومیه زلزله داشتیم هم سیستان هم اصفهان .. بسه دیگه ! ...
  • بدون نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
    8 0
    بازم هر چي ميكشيم از كشورهاي ديگه است صفحه عربستان!!!!!!!!!
  • امین IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    1 0
    لینک عکس در اندازه اصلی مشکل دارد لطفا رسیدگی کنید