در سال‌های اخیر هر بار خبر از افزایش سن ازدواج رسیده، بلافاصله راجع به تبعات آن هشدار داده شده است؛ از هشدارها درباره آسیب‌های اجتماعی گرفته تا نگرانی‌ها درباره سلامت مادرها و فرزندانشان.

فهیمه حسن‌میری: بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال، سن مادر شدن در حال افزایش است. سن به ثبت رسیده مادران هنگام تولد فرزندشان نشان می‌دهد، هرچه به سال‌های اخیر نزدیک می‌شویم سن مادران روند صعودی را طی می‌کند که این مساله باعث شده کارشناسان راجع به ابعاد نگران کننده این قضیه هشدار دهند.
با نگاهی به نیمه‌ پر لیوان، می‌توان افزایش سن مادران را خوش‌بینانه دید و این مساله که مادر شدن در سنین پایین و به ویژه نوجوانی در حال کاهش است را به فال نیک گرفت، اما از سوی دیگر نباید از مشکلات احتمالی باردار شدن در سنین بالا برای مادران و فرزندانشان غافل شد.
به اعتقاد متخصصان مامایی و کارشناسان بیماری‌های ژنتیک مناسب‌ترین سن مادر برای بارداری، بین 20 تا 35 سال است و بارداری‌های زیر 20 سال و بالای 35 سال، بارداری‌های پرخطر نامیده می‌شود که سلامت کودک و مادر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرد. با افزایش سن مادر، احتمال تولد نوزادان با بیماری‌های ژنتیکی و ناشی از اختلالات کروموزومی افزایش می‌یابد، همچنین بارداری در سنین بالاتر از 35 سال، احتمال مرگ ومیر مادر و نوزاد را افزایش می‌دهد و این جدا از بیماری‌هایی است که مادر ممکن است به دلیل بارداری و زایمان در سنین بالا به آن مبتلا شود.
با این حال و در شرایطی که سن ازدواج و سن بارداری زنان در حال افزایش است، به نظر می‌رسد لازم است به زنان آموزش داده شود تا با تغییر سبک زندگی‌شان، احتمال پیش آمدن عوارض گوناگون را برای خود و فرزندانشان کم کنند؛ بهبود مراقبت‌های طبی و بهداشتی، مشاوره منظم با پزشک، تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب ازجمله مواردی هستند که باعث کاهش این خطرات می‌شوند.
نمودارهای زیر مقایسه‌ای است بین گروه‌های سنی مادران در سال‌های مختلف و روند افزایش یا کاهش آن بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال.

 

برای دیدن اینفوگرافیک در ابعاد بزرگ روی آن را کلیک کنید.
47234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • در آرزوی مادر شدن IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    با وجود پیشرفت درمانهای ناباروری و نازائی ،هنوز خانمهائی هستند که با استفاده از این درمانها هم ،هنوز نتیجه نگرفته اند.خدایا کمکمان کن!به همه مادران آرزومند فرزند سالم عطا کن! آمین
    • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      91 22
      هیچ چیز رو نباید به زور از خدا خواست. اگر صلاحی در فرزند داشتن باشه حتما خداوند این راه رو هموار میکنه و اگه از هر راهی نشه شاید صلاح نیست.
    • احمد US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      92 34
      بچه میخوان چکار یه بچه مظلوم تو این گرونی به دنیا میارن اونوقت بچه همش باید بگی ندارم نیست و فلان بهتر که نداریم
  • نسرین DE ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    بنده یک دختر بیست و هفت ساله ام. در کل عمرم تا بحال فقط دوتا خواستگار داشتم. اولی که هم سیگاری و چاق و بی تناسب نسبت به بنده بود. دومی هم از لحاظ مالی اصلا به من نمی خورد و آه در بساط نداشت. حتی فکر نمی کنم خرج عروسی رو هم داشت چه برسه به تهیه مسکن و ... متاسفانه تازگی ها رغبت مردها به ازدواج کمتر شده.
    • خواستگار فراري IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      شما اگه شرايط منو قبول ميكردي هم سيگارو ترك ميكردم وهم وزنم رو كاهش ميدادم،البته شما هم كاملا مطابق ميل من نبودي،سوءتغذيه داشتي و توقعاتت هم بالا بود!
    • محمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      در مورد خواستگار دوم شما ! این روزا خیلی پسرا اینجورین ! خرج عروسی این روزا 10-15 تومن میشه یه پسر فارغ التحصیل کارشناسی یا کارشناسی یا کارشناسی ارشد چه جوری باید این پولو فراهم کنه !؟ تازه ماشالا خانوما توقع ماشین و خونه هم دارن ! یه پسر این روزا خیلی شانس بیاره بعد تموم شدن درسش و سربازی یه کار با حقوق 600-700 تومن گیر بیاره ( اگه خوش شانس باشه تازه ) حالا چه جوری شما توقع این چیزا رو دارین ! بعدم میگن عیب همش از پسراس !!!
    • mahdi IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      96 61
      شاید اون بدبخت که پول نداشته ادم درستی بودش میتونست زندگی رو بسازه چه کسی میداند؟
    • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      140 8
      اگر کمی سطح توقعمون رو پایین بیاریم، ازدواج موفق هم اتفاق می افته، من هم وقتی رفتم خواستگاری آه در بساط نداشتم، من چهار سال نامزد ماندم تا تونستم یه خونه ی کوچک بخرم و عروسی بگیرم، ولی اگه قرار بود که همسر من هم فرصت ازدواج رو به من نده هنوز جفتمون مجرد بودیم و سرگردون.
    • هین IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      دختر خوب شما که خواستگارتان را فردی چاق و بدون تناسب اندام معرفی میکنی و او را در حد خودت نمیدانی حتما خودتون هم خیلی دختر زیبا رو و با تناسب اندام انچنانی نیستید.....
    • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      کلا ازدواج دیگه بصرفه نیست هم باید خرج خودتو بکشی هم کسه دیگه رو بس مجردی رو عشقه هر وقت دلم بخواد میرم مغازه هر وقت بخوام تعطیل میکنم هر هفته میریم صفا و عشق و حال با دوستان از ماسوله گرفته تا نمک ابرودو عباس آباد و غیره
    • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      نسرین جان الان ازدواج بزرگترین خطر برای پسرهاست و ریسک خیلی زیادی داره .و این نتیجه سالها سلاخی کردن پسرهای ایرانی هستش . 1- مهریه . 2- مسکن . ( خانه جدا ) کلا ما ایرانی ها نمیتونیم زیر ی سقف زندگی کنیم . 3- تمایل دختران به دوستی به جای ازدواج با شرایط ناپایدار . ( بسیاری از دختران فقط برای اینکه به صورت رسمی خانم بشن ازدواج می کنن و بعد از چند وقت هم طلاق میگیرن ) 4- تربیت ناصحیح دخترها و پسرها از لحاظ ارتباطی و اجتماعی و رفتاری ( مخصوصآ دخترها ) 5- مشکلات زندگی : هزینه های ازدواج ، عقد ، عروسی ، خرید عروس و داماد و فیس و افتاده فک و فامیل و چشم و هم چشمی . با این شرایط شما دنبال خاستگاری ؟ اونهم از نوع خوبش ؟ ی هم بالین خوب پیدا کن و از این زمان کم زندگی جوانی لذت ببر .
    • مسعود IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      37 60
      من یکساله ازدواج کردم هیچ مووشکلی هم ندارم ///دووشواری //خیلی هم جای خوبیه ...حالا بعد از شوخی کردن شانس بیاری طرفت خوب باشه واقعا متاهلی از مجردی بهتره //در یک جمله از قدیم گفتن موقع انتخاب همسر خوب چشمات رو باز کن بعد از ازدواج چشمات رو ببند
    • علی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      34 53
      دومی هم از لحاظ مالی اصلا به من نمی خورد و آه در بساط نداشت. بابا مالی! بابا پولدار! بابا مایه دار! شیطون نکنه آقا زاده ای اینقدر پولداااری!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      48 2
      به عنوان یک جوان فوق لیسانس29ساله همیشه از اینکه به خواستگاری بروم،احساس خجالت و شرم میکرده ام. باشغلی پاره وقت ودرآمدی ناچیزکه باآن حتی نمیتوان ازپس حداقلهای زندگی دونفره(غذا،مسکن،درمان)برآمد.واقعیت این است که تا زمانی که چشم انتظار دولت ومجلس و ...برای رفع مشکلاتمان هستیم اوضاع نه به همین منوال که هرروز بدتر نیزخواهد شد.جامعه باید خود به فکرخود باشد.اگرنمیتوان خرج خورد و خوراک و مسکن ودرمان راکاهش داد، خانواده ها بایدهزینه های قبل از ازدواج را کاهش دهند.درتمام دنیامراسم عروسی همانقدرهزینه داردکه یک میهمانی فامیلی.و ما دراینجا فقط برای شروع زندگی بالغ بر 30میلیون هزینه میکنیم وهزاران حرف دیگر که خود بهتر از من میدانید...در آخر سایه پدر و مادر همیشه بالای سرتان.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    دليل عدم رغبت اقايان مشكلات اقتصادي است ضمنا اقايان به طرقي غير از عقد دائم نيز ميتوانند نياز جنسي را ارضا كنند پس زغبتي ندارد به ازدواج
    • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      34 89
      شما هم فقط همه چیز رو در اقتصاد ببین! اونهایی که وضعشون حوبه چی؟ لابد می فرمایید که ...
    • احمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      88 10
      من که وضع متوسطی هم داشتم با ازدواج کردن خودم رو نابود کردم چون متاسفانه بعضی از خانمها با ژست روشنفکرانه میان جلو، ولی فقط به فکر کندن هستن و میخوان راه 100 ساله را 1 شبه طی کنن.
    • ح IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
      2 26
      فرضيتون تنها در مورد كساني مي تونه درست باشه كه خواستگاري ميروند و صرف مشكل اقتصادي نه ميشنود يا دختري كه بخاطر عدم توانايي در تهيه جهيزيه خواستگاري كه داره را از دست ميده چن درصد اينطوره؟؟؟ علت اصلي بالا رفتن سن ازدواج و همينطور باروري در جامعه خصوص شهرهاي بزرگ كاهش خودباوري در جوانان، وابستگي به خانواده ها و عدم مسئوليت پذيري و توان يافتن آينده و هدفي فردي و دورنگر براي زندگي ناشي از الگوي تربيتي موجود است.
  • ارش IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    ازدواج کردن یک سنت حسنه و برای آرامش میباشد وقتی ازدواج تبدیل به سوهان روح بشه خوب معلومه رغبت مردها هم به ازدواج کم میشه
  • حامد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    من الن 3 ساله ازدواج کردم و یک دختر 3 ماهه دارم به اسم مهرسا خیلی خوشگله باور کنید فقط بخاطر اونو که امیدوار به طی این مسیر دشوار زندگی هستم خانمم دائم با من بر سر کی حرف آخر خونه رو بزنه سر جنگ داره جالبه آقایون هم باید خرج و مخارج خونه رو بدند و هم حرف اول و آخر خونه رو خانم بزنه این میشه دموکراسی!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    75 40
    ای بابا شما مشکلت ازدواجه!!! ما ازدواج کردیم ولی از ترس مخارج میترسیم بچه دار شیم... این مشکلات تمام شدنی نیستن
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    63 53
    دختر خانمها نسبت به پسرها خیلی سخت گیر شده اند
  • نگران IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    92 2
    به نكته مهمي اشاره كردين، اين كه بايد به سلامت نسل آينده توجه بشه و خداي نكرده در آينده جامعه اي پر از ناهنجاري نداشته باشيم
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    85 9
    ازدواج در ایران شده یه دعوای نابرایر! مردها به شدت زیر فشار این نابرابری هستن! معلومه دیگه آدم عاقل وارد دعوای نابرابر نمیشه!(مگه نمیگین زن و مرد برابرن ÷س چرا مرد بیچاره علاوه بر هزینه های کمر شکن زندگی هزار جور مسئولیت داره ولی زنها در زندگی هیچ مسئولیتی ندارن! منظورم مسئولیتهای قانونیه! و موقع طلاق مرد رو به سلابه میکشن! شایدم صلابه!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      54 9
      مهریه چیزیه که از توان جوان امروزی خارجه، و هر وقت زن اراده کنه میتونه به اجرا بگذاره، پس سری که درد نمی کنه چرا دستمال ببندی؟
    • بدون نام EU ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      14 26
      و چه بسا ثلابه!!!
  • بدون نام FR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    76 26
    بیشترین مشکل اول اشتغال جوانان و در نتیجه داشتن یک حقوق مکفی که بتوان برای خود آینده ای در نظر گرفت و بعد هم داشتن مسکن مناسب که با این خبری که در این سایت است کاملا برای جوانانی که حقوق پایین دارند محال شده که اجراه هر خانه متری 1 میلیون باشد با این حقوق های 500 هزار تومنی با این تورم بسیار بالا با ید چند سال صبر کند ک بتواند خانه ای 50 متری را اجاراه کند ایا با این وضعیت به نظرشما ازدواج کار معقولانه ای است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سحر IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    16 95
    چرا هيچكس نميگه يه بخشي از مشكلات مربوط به سن بالاي مادران وعده و وعيدمرخصي زايمان و تسهيلات بعد از بارداري براي پدر و مادرهاستت.... حداقل بچه نه ماهه رو با خيال راحت تر ميشه سپرد به مهد تو رو خدا تكليفو مشخص كنيدددددددد ما به اميد نه ماه مرخصي خير سرمون ميخاستيم امسال در سن 32 سالگي بچه بياريم كه اونم معلق مونده....
    • تارا IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      36 14
      عزیزم اختلافش فقط سه ماهه یعنی به خاطر سه ماه مرخصی کمتر منصرف شدی؟
    • یه دوست IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      47 1
      9 ماه مرخصی تصویب شد که! حالا میتونی بچه دار شی!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    89 55
    من خیلی از آقایون را می شناسم که اصلا مشکل مالی ندارند، با این وجود دختر بازی می کنند و تمایلی به ازدواج ندارند. کنار مشکلات اقتصادی، حتما باید به مسائل فرهنگی هم توجه شود
    • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      30 43
      تو جامعه نگاه کنی درصد اون آقایون ناچیزه، ولی خیلی ها هستن که دوست دارن ازدواج کنن!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    71 12
    اصلا كسي بچه دار نشه و خلااااص
  • حميدرضا IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    70 12
    من به عنوان يك جوون تو سن ازدواج اصلا در خودم نمي بينم كه ازدواج كنم،علاوه بر تمام مشكلات اقتصادي كه بچه ها در بالا گفتند. من واقعا اعتماد كردن برام سخته چون اينقدر تو دانشگاه دختر با ظاهر خوب و باشخصيت ديدم اما بعد ها فهميدم كه چه.....چه......!!!!!!!!!!!!اتو دور و بريا هم ونايي هم كه يه همسر ظاهرا خوب گيرشون اومده همش گرفتار مشكلات فمينيستهاي افراطي ميشن،كه حاليشون نيست كه اين برابري زن و مرد نيست بلكه فرار كردن آقايون از ازدواجه
    • رضا IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      22 3
      کاملا با شما موافق هستم . بنده با 40 سال سن نه مشکل مالی دارم نه مسکن. دقیقا این مشکلات رو دیدم که الان پیر پسر شدم. رفیقم با کسی ازدواج کرد که خودشو بدبخت کرد به معنی واقعی کلمه بد بخت !!! من میترسم.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    63 14
    من موافق نظر نسرین خانم هستم چون مسئله ازدواج نیست مسئله ازدواج خوب هست..چه بسیار دیدم که ازدواج علی رغم خواست قلبیشون بوده اما بعد به مشکل خوردن..مجرد ماندن بده اما بنظرم بهتر از اینه که ازدواج کنی اما رضایت نداشته باشی...
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    72 13
    من هم که ازدواج کردم فکر کردید چی شد ؟ با قهر اول ( اونم تو دوران عقد ) دختره رفت مهر رو اجرا گذاشت حالا میگه باید تا قران آخر رو بدی . من 100 بار گفتم که بیا زندگی کنیم بابا سنمون رفته بالا ! اون مگه گوش میکنه ، اکثر دخترا یا ازدواج میکنن که عقده جوانی را تخلیه کنن یا واسه پول ازدواج میکنن . میگی نه ؟ برو دادگاه ببین
  • پوریا IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    72 5
    مشکل اصلی پسرا بیکاری هستش هر چی هم به این در و اون در میزنن نمیتونن کار مناسب خودشون رو پیدا کنن بعد میگن چرا سن ازدواج بالا رفته یا مادرها باید زودتر باید بچه دار شن برین ببینین مشکل کجاست همه پسرها دوست دارن زود ازدواج کنن اینکه شکی درش نیست ولی وقتی آس و پاس هستند هیچ آدم عاقلی دخترشو نمیده به همچین آدمهایی ..
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    22 52
    وقتی نمیشه زن گرفت با این گرانی ها و خرج شروع زندگی معلومه که سن مادر شدن دختران هم باید بالا بره! سن پسر مجردها هم خیلی بالا رفته اگه یه نگاهی بندازین
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    66 7
    تورو خدا بالای 35 سال بچه دار نشوید
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    59 13
    من خيلي از جوانها را مي شناسم كه نه مشكل مالي دارند و نه مشكل خونه و غيره و تمايلي هم براي ازدواج ندارن.زور كه نيست عزيزان هر كي بخواد ازدواج ميكنه و هر كي نخواد نميكنه.
    • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      34 36
      بله.منم میشناسم.ولی چند در صد جوونها اینی هستن که شما میگی؟نهایتا دو درصد ..پنج در صد..ده درصد..درسته؟ ولی باقی همشون دلشون میخواد اما نمیتونن...
  • فریبا IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    54 17
    همه مشکلات مال مردهاست. زنها فقط تا شرایط زندگی به این رواله فقط استفاده کنید.
  • امیر IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    44 36
    من 32 سالمه، 7 ساله که ازدواج کردم و توی این 7 سال اصلا به بچه دار شدن فکر نکردم، چون اوضاع یه طوریه که آدم از ازدواج کردنش هم پشیمونه چه برسه که یه بچه هم بیاره!! اصلا ازدواج کردن هیچ توجیهی نداره! حداقل واسه ما آقایون که اینجوریه...
  • مقیمی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    40 4
    همینجوری پیش بره نوزاد موقع ای که به حرف بیاد مادرش را با کلماتی مثل عزیز ، مامان بزرگ و ننه باید خظاب کنه !!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      0 0
      هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه واقعا
  • محمد IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    14 26
    البته بیشتر مال بالا رفتن زیاد سن ازدواج پسرانان است گرانی ها بسیار زیاد شده
  • ياس IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    12 36
    دل خوش و خجسته داشته باشي هم ازدواج ميكني هم بچه دار ميشي همه چي كه پول نيست خيلي با اين دل خجسته نه خانه اي دارند نه ماشيني و يك حقوق بخور و نمير سومين بچشون تازه اونم تو سن بالا دارن ميارن كاش دعا كنيم هممون دلمون خوش و خجسته باشه.
  • سارا IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    36 19
    تو رو خدا شعار ندید! من 33 سالمه و خودم کارمندم با اوضاع خوب مالی! ولی الان برعکس شده! هرکی میاد سمت ما فقط چشمش به حقوق و شرایط اقتصادی منه! با این شرایط به کی میتونم اعتماد کنم؟؟؟
    • سپیده IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
      14 17
      ببخشید اشتباه منفی دادم.
  • رویا IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    17 5
    من کاملا وضعیت اقا پسرها رو درک میکنم خودم یه دخترم 25 سالمه با این شرایط اقتصادی کشور واقعا درد آوره بعضی دخترها هم واقعا با این کاراشون شورشو در اوردن اینهمه توقع بالا برای چیه اخه من که توقعم بالا نیس مهم اینه اقا پسره اخلاقش خوب باشه و دوستم داشته باشه بقیشو خدا میرسونه درست نمیگم؟
  • رویا IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    14 6
    خدا وکیلی بچه دار بشن که چی بشه با این تورم و گرونی به خدا نمیشه نه ازدواج میشه کرد نه بچه دار شد
  • علي A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    12 2
    من 2تابجه دارم يه بسربزركم كه امسال ميره كلاس ششم كفت بابايه جيزي بكم كفتم بكو_كفت بابامن ازتوخيلي بدم ميادكفتم جرا_كفت هرموقع ميكم بول ميكي ندارم خوب راست ميكه_وقتي حقوم كمه جيبم خاليه جه كنم_كاش ازدواج نكرده بودم
  • مریم IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    14 6
    راستشو بخوایید دخترم تا یه ذره شرایط اقتصادیس خوبه همه به هوای باباش میان به خدا 80 درصد خواستگارای من خواستگاری من نمی یان خواستگاری بابام می یان به هیچ کس نمیشه اعتماد کرد
  • مهران IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    14 2
    من سال 83 ازدواج کردم البته از زیر صفر با مدرک لیسانس ریاضی و بیکار با یه تاکسی قسطی غرور منم منم رو زیر پا گذاشتم و شروع به کار شبانه روزی کردم 5 سال پیش توسط راهنمایی کسی وارد حرفه تعمیر موبایل شدم در طول این چند سال هم خدا 2 تا دختر بهم عنایت کرد که از زمان ورودشون شاهد این موضوع بودم که روز به روز زندگیم برکت بیشتری داره پیدا میکنه الان 2 تا اپارتمان خریدم هنوز همون تاکسی رو هم به یادگار دارمش از زندگیمم خیلی رازیم بزودی هم قصد خرید ملک فروشگاهی که الان اجاره کردم رو دارم. خدایا به امید تو و به امید این 2 هدیه وهمسر خوبم که تو این سالهای سخت من رو یاری کردن.خلاصه کلام افایون خانوما همه چیز رو از خدا بخواهید و اممممممممممممممممممممممممممممممید به لطف و کرمش داشته باشید