دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به دیدار آیت الله مهدوی کنی و علی لاریجانی با آیت الله هاشمی رفسنجانی یک روز قبل از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان، تایید صلاحیت سعید جلیلی در کنار عدم احراز صلاحیت محمد سعیدی کیا را سوال برانگیز خواند.

محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین  اظهار کرد: امیدوارم با مسائل و مصائب اقتصادی که کشور دچار آن است رئیس جمهور خردمند اهل مشورت و ولایی انتخاب شود.
وی در تحلیل شرایط انتخابات ریاست جمهوری قبل از ثبت نام بعد از آن و پس از اعلام اسامی افراد احراز صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان افزود: قبل از ثبت نام گرایش و توجهات به نوعی بود که همه افراد مطرح و در مظان کاندیداتوری اعلام کرده بودند که کاندیدا خواهند شد و حتی در جبهه اصولگرایی بیش از 20 فرد مطرح بودند. اما با آغاز ثبت نام ها و اتمام آن بخشی ازاین افراد ثبت نام نکردند و فضا کمی سبک تر شد.
باهنر با بیان اینکه در آخرین لحظات ثبت نام کاندیداها در در انتخابات ریاست جمهوری اتفاقات پیش بنیی نشده ای مثل کاندیداتوری آقایان هاشمی و جلیلی بوجود آمد تصریح کرد: پس از ثبت نام نکردن برخی افراد مطرح برای کاندیداتوری و البته کاندیداتوری آقای هاشمی و جلیلی در لحظات آخر تغییراتی ایجاد شد و بعد از اعلام نتایج احراز صلاحیت ها یکسری ریزشها و رویشهای مجددی بوجود آمد.
نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه از بین8 کاندیدای باقیمانده در صحنه انتخابات ریاست جمهوری برخی از آنها در جریان اصولگرایی قابل بررسی نیستند ادامه داد: البته در انتخابات ریاست جمهوری باید همه احتمالات مرور شود اما به صورت طبیعی گروه خونی آقایان عارف و روحانی به ما نمی خورد.
وی تصریح کرد: اگرچه آقای غرضی جز، افرادی است که دو دوره وزیر بوده و خدماتی هم به انقلاب داشته اما تایید صلاحیت وی و قرار گرفتنش در بین 8 کاندیدای نهایی کمی غیر مترقبه بود و کسی فکر نمی کرد که وی جزء کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری باشد.
باهنر که خود یکی از کاندیداهای احتمالی بود که در نهایت از کاندیداتوری منصرف شد با تاکید بر اینکه با کاندیداتوری آقای جلیلی در آخر ساعات ثبت نام چند شبهه در کشور شکل گرفت گفت: پس از اینکه او ثبت نام کرد بعضی ها عبارتی به ذهنشان رسید که شاید جلیلی منتخب نظام و مسئولان است اما رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزیشان تکلیف همه را مشخص کردند و اعلام کردند که ایشان هم یک رای بیشتر ندارد و  هیچ کس متوجه آن نخواهد شد.
دیگر اظهارات باهنر به نقل از مهر به شرح زیر است:
* بنده خبر دارم که دستوراللعملی برای سپاه و بسیج از سوی رهبر معظم انقلاب فرستاده شده که این دو نهاد را از فعالیت سازمانی برای کاندیدای خاص منع کرده اند.

*  متاسفانه صدا و سیما مذاکره کوتاه آقای جلیلی و خانم اشتون را در ترکیه به صورت سنگین پوشش داد که این هم یکی از موضوعاتی بود که سوءتفاهماتی به وجود آورد.

* اگر چه از سوی مجلس شورای اسلامی نامه ای برای شورای نگهبان فرستادیم و از عملکرد این شورا در بررسی صلاحیتها قدردانی نمودیم اما تایید صلاحیت آقای جلیلی در کنار عدم احراز صلاحیت آقای سعیدی کیا که 4 دوره وزیر بوده و جزء نیروهای ارزشی، مومن و انقلابی هم هست خیلی سئوال برانگیز بود.
*  خبر داریم که در عین منع شدن سپاه و بسیج از انجام فعالیت سازمانی برای یک کاندیدای مشخص برخی فرماندهان ارشد سپاه به آقای قالیباف نظر دارند و برخی از بدنه این دو نهاد به دیگر کاندیداها، برای اینکه تکلیف همه مشخص شود دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که حتی تا زمان ثبت نام آقای جلیلی خبر نداشته اند که وی می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا بشود.
* نباید این شائبه در اذهان برخی حامیان جلیلی از جمله حزب اللهی ها شکل بگیرد که او کاندیدای نظام است. اگر با این تصور که آقای جلیلی انتخاب شود و بعد از آن داستان 8 ساله دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به وجود بیاید این موضوع خسارتهایی را برای نظام خواهد داشت و اگر هم انتخاب نشود و این شائبه در اذهان حزب اللهی ها وجود داشته باشد بازهم خسارتی برای کشور به همراه خواهد داشت.
* جبهه پیروان خط امام و رهبری بعدازظهر دوشنبه کاندیدای نهایی خودش را معرفی خواهد کرد. این فرد احتمالا از بین آقایان قالیباف، جلیلی و ولایتی خواهد شد. البته ما به عنوان جامعه اسلامی مهندسین تصمیم گیری مقداری برایمان سخت است اما در نهایت در چارچوب جبهه پیروان خط امام و رهبری تصمیم گیری خواهیم کرد.
* به نظر می رسد که آقای هاشمی در نهایت از بین آقایان عارف و روحانی یک نفر را برای حمایت انتخاب کند اما با این حمایت نخواهد توانست که کل آرا خود را به آنها منتقل کند تحلیل ما این است که تنها 20 تا 30 درصد از آرای آقای هاشمی به فرد مورد نظر وی تعلق خواهد گرفت.
* آقای هاشمی پس از عدم احرازصلاحیت، رفتار بسیار خوبی از خود نشان داد و حتی در مذاکراتی که حضرت آیت الله مهدوی کنی و آقای لاریجانی در روز قبل از اعلام نتایج بررسی صلاحیتها با وی داشتند فضای بسیار خوبی حاکم بود.
* بر اساس خبرها بیرون آمدن یک نفر از سازوکار 1+2 حذف شده است و به نظر می رسد در نهایت به تفاهم برسند. تحلیل دیگری هم که وجود دارد این است که هرکدام از این افراد به نفع دیگری کنار بکشند رای شان به فرد دیگر قابل انتقال نخواهد بود.
* چون اعضای ائتلاف 1+2 تعهدی علنی در فضای عمومی داده اند پایبندی به این تعهد می تواند در جذب آرا برای آنها تاثیر گذار باشد.
* فردی باید رئیس جمهور شود که توانمندی داشته و مجرب باشد و هندوانه دربسته نباشد و کارهایی که نظام به آن نیاز دارد و رهبری بر آن تاکید دارند را انجام دهند و حماسه سیاسی را رقم بزنند.
/27212
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    9 0
    شائبه چيه برادر من؟؟؟20 روز صبر كن همه چي معلوم ميشه
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    4 0
    صحيح فرموديد عزيز
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    5 0
    شائبه است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
  • علي IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    11 0
    ما كه درمنطقه مان در جلسه اين نهاد محترم شركت كرديم وديديم كه فقط جليلي را تبليغ ميكنند
  • بدون نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    9 0
    فقط خدا عالمه هیچکی غیر از خدا شماها رو نمیشناسه
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    7 0
    وقتي خودت هم به نفع جليلي رفتي كنار اون وقت مي فهمي شائبه است يا واقعيت
  • مهران IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    19 1
    مردم نزارید جلیلی رای بیاره بخدا 8 سال بدبخت تر میشیم.یه اشتباه دوبار تکرار نکنید
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    12 0
    جلیلی مورد حمایته شک نکنید احمدی نژاد دوم تو راهه
  • شایان IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    10 0
    جلیلی نسخه جدید احمدی نژاد هست البته باید منتظر بگم بگم های جدید در مناظره ها هم باشیم ادامه یارانه ها دقیقا حرف احمدی نژاد 20 نفر کلی بدهکار هستن حرف همیشگی اقای رییس جمهور که اخر هم نفهمیدیم اینا کی بودن واردات الکی که الان هم هنوز تو همه سایتها خبرش هست و در یک کلام کلا بی برنامه برای اقتصاد کشور و سیاست خارجی با یکسری شعار که 8 سال هست داریم میشنویم و اخرش گرونی تورم شد نتیجش شما بری کنار بنظرم بهتر هست تکلیف الهی میگه کاری رونمیتونی انجام بدی بزار کسی که لیاقتش رو داره انجام بده
  • کاکتوس IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    10 0
    جناب باهنر اینگونه اظهار نظر های شما از هر شائبه ای , شائبه تر است و با عث ایجاد حرف و حدیث و به عبارتی واضح تر سیاست یکی به میخ یکی به تخته است .
  • بدون نام US ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    9 0
    نمی دونستم که فقط شائبه است!!
  • محمد CA ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    8 0
    چرا سال 88 کسی این حرفارو نمیزد.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    8 0
    مگه نیس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نظري IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    12 0
    شرمنده ولي با توجه به انچه در جامعه ديده مي شود و شواهد مي گويند /طبق معمول نامزد مورد تاييد نظام و... جليلي است (و باز هم گروههاي نظام بي طرفي را در انتخابات رعايت نكردند) وگرنه چرا بايد ايشان كه نه سابقه قوي سياسي يا حتي مديريتي قوي دارند تاييد صلاحيت شوند
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    5 4
    "صداوسیما از جلیلی حمایت 100درصدی میکنه.کارکنان صداوسیما ازش حمایت می کنن.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    1 4
    همانگونه که پیشتر احمدی نژاد را !!!!!!!!!!!!!!!! ولی هیچکدام از این کاندیداها جسارت احمدی نژاد را ندارند!!!!!!!!!
  • ماشااله IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    1 6
    باتوجه به شایستگی جناب جلیلی سابقه جانبازی ایشان اگرگزینه نظام هم باشند خوب است اما بنا به آیه شریفه السابقون والسابقون اولئک المقربون سابقه ولایتی مشاور ارشد رهبری معظم ,قالیباف ورضایی و روحانی ازایشان بیشتر است اما انچه شائبه ایجاد کرده پخش مستقیم گفتگوهای جناب جلیلی با اشتون و نیز بلد شدن ایشان در در تیزرهای صداوسیما ومرکز ثقل قرارکردن در این تیزرها می باشد
  • بدون نام KR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    4 1
    قبول. ولی این که نظام نامزدی رو که تعداد زیادی از مردم می خواستند کنار بذاره همون قدر ناصوابه که نظام از نامزدی حمایت بکنه.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    14 0
    موضوع جليلي شائبه نيست واقعيته حالا آقاي باهنر ميخواد خودش گول بزنه يا مردمه.... بماند!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    9 0
    شما گقتي و ما باور كردبم
  • مهدی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    3 0
    درست میگن حرف حق اینه که همه میگن
  • ز.ع IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    4 46
    آخ لجشون در اومده دکتر صلاحیت داره اینقدر حرص نزنید سکته میکنیدااااااا