هریک از کاندیداها در دور دوم مناظره انتخاباتی امروز به 2 سوال پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بخش دوم مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری هر یک از کاندیداها به دو سوال به مدت دو دقیقه پاسخ دادند. در ادامه پاسخ 4 کاندیدا به 4 سوال آمده است؛


سوال: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، این جمله امام راحل در باور شما چگونه است؟
غلامعلی حدادعادل:
با شهامت و بینشی که امام راحل داشتند، 34 سال است صحت این گفته و بینش امام ثابت شده است. همانطور که رهبری فرمودند امام سه باور داشتند باور به خدا، مردم و خود. ما هم اگر همین مشی امام را در پیش بگیریم موفق خواهیم شد. باید توکل به خدا کنیم و به مردم اعتماد داشته باشیم. امام یک مردم شناس الهی بود و مردم را به اعتبار فطرت الهی شان می شناخت، امروز هم اگر به نیروی لایزال این ملت بزرگ متکی باشیم و سعی کنیم با نشان دادن الگوی اسلامی تقوا و تدبیر از مدیریت، مردم را پشت سر نظام حفظ کنیم‌، باز هم صحت گفته امام در آینده ثابت می شود. راهش این است که مثل امام زندگی کنیم و قول و فعلمان یکی باشد. مردم اگر بدانند دولتمردان صادق هستند، کم نمی آورند.


سوال: به نظر شما اختلاف بین قوا شخصی است یا ساختاری یا حقوقی؟ تا چه اندازه به وحدت قوا پایبندید و تبعیت از قانون را در هر شرایطی بر خود فرض می دانید؟
علی اکبر ولایتی
: همکاری بین قوا از مطالب اصلی است که هر کسی در هر سه قوه باید رعایت کند. به خصوص قوه مجریه نقش برجسته تری باید داشته باشد. آنچه در این سال‌ها شاهد بودیم، اختلاف بین دولت و مجلس و گاهی عدم توجه دولت به قوانین مصوب مجلس و بی اعتنایی به تصمیماتی بود که در مجلس اتخاذ می‌شد و بی اعتنایی به تذکراتی که از سوی مجلس به دولت داده می شد که فلان مصوبه دولت غیرقانونی است و برخی درگیری‌های دیگر که مردم را رنج می دهد.
مردم مسئولان را انتخاب کرده اند برای اینکه مشکلاتشان را حل کنند. مردم رنج می‌برند وقتی می‌بینند گرانی و تورم روز افزون است. با این همه مشکلات حداقل توقع مردم این است که مسئولان با یکدیگر کمک کنند و با همکاری مشکلات کشور را حل کنند. اما می‌بینند مسئولان به جای حل مشکلات به مسائل شخصی می پردازند و به جان هم می افتند.
اخلاق​مداری یکی از شعارهای من در دولت آینده است. اگر دولتی به مبنانی اخلاقی پایبند نباشد و مشکلاتی ایجاد کند، مردم را در انتخاب خود پشیمان می کند.


سوال: در طول یکسال گذشته 18 بار شبکه های برون مرزی بدون هیچ وجه قانونی توسط آمریکا قطع شد، فکر می کنید دلیل این اقدامات علیرغم ادعای آزادی بیان چیست؟
محمدباقر قالیباف: 
این نشان می‌دهد که قدرت های یکجانبه‌نگر در دنیا که فکر می کنند چون قدر هستند، پس حق هستند و برای همه چیز می توانند تصمیم بگیرند؛ دموکراسی و آزادی بیان و توجه به افکار عمومی را تاجایی قبول دارند که منافع خودشان در خطر نیفتد. این نشان می دهد بخشی از قدرت‌های بزرگ، اعتقادی به حرف های رسانه‌های خودشان ندارند. این را در بخش های دیگری مانند حقوق بشر هم می بینیم. رفتار دوگانه قدرت​های بزرگ را شاهد هستیم. هرچه به نفعشان است قبول دارند و با هرچه منافعشان را تامین نمی کند، مخالف هستند.

سوال: راه حل آمریکا برای مناقشات منطقه مانند فلسطین و سوریه و افغانستان و بحرین توسل به زور است در حالی که راه حل ایران مراجعه به آرای عمومی است؟ دیدگاه شما در اینباره چیست؟
سعید جلیلی:

 بحثی مطرح کردم که عرصه سیاست خارجی هر کشوری به مثابه پارادایم است و اصول و منافع و ارزش​هایی دارد که مناسبات بین کشورها بر اساس نقاط اشتراک و افتراق شکل می گیرد. یکی از بحث های اساسی​مان با آمریکا این است که ما بین دو پارادایم سیاست خارجی ایران و آمریکا تقابل هست و اصولمان با هم تعارض جدی دارد. آمریکا به امنیت صهیونیست ها متعهد است و ما برعکس. سیاست خارجی جای اندیشه است. اشغال مشروعیت نمی آورد، قدرت نظامی و انحصار مشروعیت نمی آورد. این یک منطق روشن دارد و به خوبی می توان از آن دفاع کرد. به خاطر تقابل پارادایمی مان با آمریکا می بینید در بحرین و فلسطین و ... دچار اختلاف جدی می شویم. اینجا می شود دوگانگی حرف​های آنان را به جهانیان نشان داد.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرصاد IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    5 0
    بدون تعصب بخواهیم برخورد کنین اصلح ولایتی است....
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    152 2
    سخنان ولایتی تکان دهنده بود،احسنت که محافظه کاری نکردی
  • محمد IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    105 4
    افرین به اقای ولایتی و رو حانی و عارف واقعیت از ولایتی اینقدر انتظار نداشتم خیلی روشن حرفاشو زد افرین مرد زنده باشی
  • بی نام EU ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    38 0
    و مشکل مسکن آقای دکتر ولایتی شما قانون پیش فروش ساختمان را اجرامی کنید؟ یا شانه خالی خواهید کرد و بازهم گرفتاری و گرفتاری
  • بی نام A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    59 9
    نمیخواستم رای بدم اما با دیدن این مناظر(امشب) و سخنان دکتر ولایتی تصمیم گرفتم رای بدهم زنده باد دکتر ولایتی
  • ایرانی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    62 1
    امشب ولایتی خوب خودش رو از اون ائتلاف و جلیلی جدا کرد....
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    37 1
    ولایتی:آقای جلیلی پیشرفت در هسته ای نداشتید و فقط تحریم ها رو بیشتر کردید
  • بی نام A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    8 0
    امیداوام این مرد فهمیده رئیس جمهور بشه . درود بر ولایتی