ایسنا نوشت:

با قطعی شدن خروج نیروهای اتریشی از بلندی‌های جولان، رئیس جمهوری روسیه اعلام آمادگی کرد تا نیروهای کشورش جایگزین اتریشی‌ها در این منطقه شوند. پیشنهادی که با استقبال سوریه و مخالفت سازمان ملل همراه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که کشورش حاضر است نیروهایی را به بلندی‌های جولان اعزام کند تا جایگزین نیروهای اتریشی شوند که قرار است به زودی این منطقه را ترک کنند.

وی گفت: با توجه به بالا گرفتن تنش‌ها میان ارتش سوریه و مخالفان این کشور در جولان اگر سازمان ملل موافقت کند مسکو نیروهای خود را به این منطقه حساس اعزام می‌کند.

در همین راستا ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز اعلام کرد: در حال حاضر نیاز به هیات سازمان ملل در منطقه جولان به شدت احساس می‌شود و روسیه پیشنهاد داده که نیروهایی را به جای نیروهای اتریشی به منطقه حائل میان اسرائیل و سوریه اعزام کند.

وی همچنین تاکید کرد: سرگئی لاوروف، ‌وزیر خارجه روسیه در تماسی تلفنی با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به وی درباره این پیشنهاد توضیحاتی داده است.

چورکین همچنین خاطرنشان کرد: روسیه منتظر واکنش سوریه و اسرائیل است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ادامه گفت: ما معتقدیم زمان تغییر کرده است و از توافقنامه‌ای که پیش از 39 سال قبل در دوران جنگ سرد امضا شد زمان زیادی می‌گذرد و اوضاع کاملا تغییر کرده است و باید در پروتکل امضا شده درباره روابط سوریه و اسرائیل تغییراتی ایجاد شده و نیروهای روسیه جایگزین نیروهای اتریشی شوند.

این در حالی است که سازمان ملل ضمن مخالفت با درخواست روسیه اعلام کرد: امکان ندارد نیروهای حافظ صلح روسی جایگزین نیروهای اتریشی در منطقه اشغالی جولان شوند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل در میان جمعی از خبرنگاران گفت: ما به روسیه و آمادگی‌اش برای اعزام نیرو به جولان مطمئنیم اما توافقنامه امضا شده در خصوص جولان اجازه قبول پیشنهاد روسیه را نمی‌دهد. براساس این توافقنامه نمی‌توان نیروهای حافظ صلح پنج کشور عضو دائم شورای امنیت را در جولان مستقر کرد.

از سوی دیگر وزارت خارجه سوریه در واکنش به خروج نیروهای اتریشی از منطقه جولان ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم مقامات اتریش، از پیشنهاد روسیه برای آمادگی جهت ارسال نیرو به جای نیروهای اتریشی استقبال کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که مقامات سوریه از نقش اتریش در منطقه جولان تقدیر کرده و از اظهارات ولادیمیر پوتین در خصوص آمادگی کشورش برای اعزام نیرو استقبال می‌کنند.

همچنین مقامات سوریه اعلام کردند، آماده‌اند تا با نیروهای روسی همکاری کامل داشته باشند.

پیشتر دولت اتریش اعلام کرده بود که تصمیم نهایی برای خروج نیروهایش از صلحبانان سازمان ملل در بلندی‌های جولان را اتخاذ کرده است. این تصمیم مقامات اتریش در پی درگیری‌ میان نیروهای ارتش با مخالفان سوریه در گذرگاه القنیطره به عنوان تنها گذرگاه میان سوریه با اراضی اشغالی صورت گرفت.

رژیم صهیونیستی نیز با ابراز تاسف نسبت به این تصمیم از احتمال افزایش ناآرامی‌ها در منطقه به دنبال این تصمیمات مقامات اتریشی ابراز نگرانی کرد
5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =