تسنیم نوشت:

انتشاربی سابقه لیست های انتخاباتی برای شوراهای شهر در تهران وکلانشهرها ،باعث بهت وحیرت شهروندان شده است که متاسفانه موضوع دریافت پول ،برای گنجاندن اسامی برخی ازنامزدها دراین لیست ها قوت گرفته است!
printنسخه قابل چاپ

ازروز پنچشنبه 16 خردادماه که تبلیغات انتخاباتی برای شوراهای شهروروستا آغاز شد، سونامی انتشارلیست های ائتلاف گروه های سیاسی واجتماعی درنام ها واندازه های مختلف تصویر جدیدی از فضای انتخاب وتهیه این لیست ها درذهن افکارعمومی ایجاد کرده است.

تایید صلاحیت بیش از 1700نفر ازنامزدها درتهران ،وافزایش تعداد اعضای شورای شهر از 15نفر به 31نفراین انگیزه را دربسیاری از افرادایجاد نموده است که بصورت ائتلاف ودرلیست های متفاوت به میدان رقابت بیایند.

پیشینه لیست ها!؟

درتمامی انتخابات ادوارگذشته مجلس شورای اسلامی وسه دوره قبلی شوراها درتهران این سابقه عینی درذهن نامزدها وحتی غیر نامزدها بوجود آمده است، افرادی که در لیست گروه های سیاسی واجتماعی قرار می گیرند از شانس بسیار زیادی برای راهیابی به مجلس ویا شورای شهر برخوردار می شوند.

درسنوات قبل که انتخابات مجلس برگزار می شد ،عملا فضای انتخابات دوقطبی بود ودر آن زمان که اصطلاح سیاسی فعلی "اصولگرا واصلاح طلب" وجود نداشت نامزدهادر دوقطب "راست سنتی و خط سه" یا "محافظه کاران وچپی ها" ویا "یتی هاویونی ها" خلاصه می شدند! که همه این عنوان امروزه به اصولگرا واصلاح طلب تغییر نام داده اند!

گویای این موضوع است که ازانتخابات مجلس نهم واینک هم در انتخابات دوره چهارم شوراها با تعدد بسیار زیادی از لیست های انتخاباتی روبرو هستیم که عملا یک نوع هنجار شکنی وانحصار شکنی های موجود در ارائه لیست های انتخاباتی است که فضای ارائه لیست های دوقطبی را شکسته اند.

شاهد مثال اینکه، بسیاری از افرادبوده وهستند واعتقاد دارند، لیاقت وشایستگی آنها در هیاهوی وانحصار باندها وگروه های سیاسی از بین رفته وعملا به دلیل عدم وابستگی به گروه های سیاسی به بازی گرفته نمی شوند،وبهمین خاطر امسال بسیاری از نامزدهای شورای شهر تهران ،هرکدام براساس وابستگی های اعتقادی ،سیاسی ،شغلی ،محله ایی و.......اقدام به انتشار لیست هایی کرده اند ونام هایی را نیز برای این لیست ها برگزیده اند.

بنا به این گزارش ،تاکنون بیش از 50لیست انتخاباتی مختلف ومتنوع از گروه های مشهور سیاسی وغیرسیاسی واجتماعی طی این این چند روز گذشته در سطح شهر تهران منتشر شده وبه در ودیوار چسبانده اندکه این تعددلیست ها درواقع نشان از نوعی تقابل ورقابت جدی قدیمی ها با جدیدی ها دارد ونمونه بارز مقابله با انحصار طلبی گروه های سیاسی مطرح هستند.

پول بده بیا درلیست !؟

 آنچه که در طی چندروز گذشته در پی انتشار این لیست ها درسطح جامعه منتشر شده است، این می باشد برخی از افرادی که مسئولیت تهیه لیست ها را داشته اند ویا به اصطلاح "مسئول بستن" لیست های گروه های معروف سیاسی واجتماعی هستند به برخی از نامزدهای متقاضی قرار گرفتن در این قبیل لیست ها، مبالغی هنگفت بین 10تا 50میلیون تومان را پیشنهاد داده اند!!

بنا به این گزارش متاسفانه این موضوع حتی از سوی چند گروه معروف سیاسی نیز مطرح شده است وافراد متقاضی با شنیدن این پیشنهادها ،عطای رفتن در لیست را به لقایش بخشیده اند!

یک نامزد انتخاباتی به حبرنگارما اظهارداشت : به من گفتند که اگر می خواهی درلیست ..... قرار بگیری باید سی میلیون تومان بدهی،که من با شنیدن این مبلغ کله ام سوت کشید وفرار را بر قرار ترجیح دادم .این نامزدشورای شهر همچنین گفت : ازلیست های دیگر هم مبالغی در حد 5تا 10 میلیون تومان پیشنهاد کردند که من تصمیم گرفتم بصورت مستقل با چاپ تعدادی پوستر خودم را تبلیغ کنم.

حاکیست ،تعداد زیادی از افراد ثبت نام کرده در انتخابات شوراها با چنین پیشنهاداتی روبرو بوده اندکه باید بگوییم از رشد وبوجود آمدن چنین پدیده ایی جز تاسف وتاثر کاری از کسی ساخته نیست واین مهم ضرورت بازنگری در کارهای جمعی ونظارت دستگاه های مسئول به ویژه کمیسیون ماده 10 احزاب در وزارت کشور را می طلبد.

4545

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    14 0
    اینطوری که باز با پول میخوان بیاین وای بحال بعد مشکلات مردم را هم پولی میخواهند حل کنند؟
  • مجید زهرائی A1 ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    3 0
    تو مشهد هم همین تور بود از 3 تا 5 ملیون میتوانستی بری تو لیست.البته به عنوان مخارج تبلیغات نه به عنوان ورود به لیست