نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بار دیگر بر لزوم راه حلِ​های سریع برای مشکلات حاد اقتصادی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی​اکبر ولایتی در برنامه «رویکردها، برنامه​ها» که به گفت و گو با کارشناسان در شبکه چهارم سیما اختصاص داشت، در پاسخ به سوالی که الزام وی در استفاده از نیروهای کارآمد و شاخص اشاره داشت، گفت: شعار دولت بنده در صورت پیروزی در انتخابات، اخلاق محوری و ثبات در تصمیم گیری است که در پنج کلمه خلاصه شده است. خلاصه این پنج کلمه در عبارت «متمم» آمده است. «متمم» تلخیص شده «متدین بودن»، «تجربه داشتن»، «متخصص بودن»، «معتدل بودن» و «مشورت پذیر بودن» است که بنده بر اساس آن دولتم را تشکیل می دهد. 

او در این برنامه که آخرین گفت و گوی تلویزیونی وی به شمار می​رود، تاکید کرد: من هر مشورتی که با حسن نیت ارائه شود را می​پذیرم و اینگونه نخواهم بود که هر مشورتی هم بشود، من باز کار خودم را بکنم.

ولایتی به 16 سال سابقه حضورش در وزارت خارجه اشاره کرد که با افراد مختلف با سلایق متفاوت کار کرده است و گفت: انشالله در آینده نیز همین مشی را خواهم داشت.

اهم سخنان وی از این قرار است:

* {در پاسخ به سوالی برای مقابله با تورم و طرح 100 روزه وی برای آرامش اقتصادی} هر دولتی باید پاسخگو باشد. از این رو برای قولی که می دهد باید زمان تعیین کند. برخی مشکلات کنونی مزمن و بلند مدت، برخی حاد و فوری است. برای مسائل حاد نمی توان راه حل مزمن پیدا کرد.  مردم هر روز شاهد افزایش قیمت اجناس به نسبت روزهای گذشته هستند. آیا می شود گفت که این مساله حاد را تا دو سال دیگر حل می کنیم؟ باید ظرف 100 روز برای این مشکل فوری، برنامه ریزی کنیم تا اعتماد مردم جلب شود.

* گاهی تصمیمی گرفته می شود که بسیاری از مشکلات کنونی، ناشی از این نوع تصمیم گیری ها است. با آسیب شناسی وضعیت موجود در یافته ایم که کدام یک از مقررات و عملکردها نیازمند اصلاح است تا مشکلات حاد کنونی حل شود.

* دولت باید با مجلس همکاری نزدیک داشته باشد تا از مشکلات مردم گره گشایی شود.

* هر کسی هر سخنی را که ممکن است مفید به حال جامعه است و سازنده هم هست، بین کند. در هیچ کجای دنیا، آزادی بیان، بدون حدود و ثغور نیست. اینکه کسی در رسانه اش، سایتش یا در در گفت و گو با رسانه خارجی حرفی را علیه منافع ملی و یا مخل حاکمیت جمهوری اسلامی ایران نزند، مشکلی ندارد. یکی از معاونین روسای جمهور گذشته گفته بود که وقتی اسرائیل بمب اتمی دارد، چرا ما نداشته باشیم؟ این حرف بسیار دردسر ساز شد . ما تا سال​ها باید پاسخ آن را می دادیم! پس حیطه آزادی بیان باید مشخص باشد.

*در صورت پیروزی در انتخابات، لایحه ای را به مجلس می فرستم که نظارت بر مطبوعات بر عهده خود صنف باشد. همانطور که در نظام پزشکی نیز اینگونه است.

*بدترین شکل سیاست این است که با کشورها به صورت اتحادیه ای رابطه داشته باشیم. مثلا علاوه بر اتحادیه اروپا، باید با کشورهای عضو این اتحادیه نیز روابط دو طرفه​ای داشته باشیم وگرنه ضرر خواهیم کرد. در حال حاضر با برخی از این کشورها سابقه طولانی چند قرنه داریم.  البته نباید رابطه یکسویه داشته باشیم. بهبود رابطه دوجانبه با کشورهای موثر، رابطه​مان با اتحادیه اروپا را نیز بهبود خواهد بخشید. من با سارکوزی، شیراک و ... ارتباط داشتم و رابطه بسیار خوبی با فرانسه داشتم. با فرانسه، آلمان و انگلیس باید رابطه موثری داشته باشیم. من در دوره وزارت خارجه ام روابط خوبی با کشورهای موثر داشتم.

* کشورهای موثر باید در اولویت دیپلکاسی ما باشند. اگر دیپلماسی امان را صرف ارتباط با کشورهای کم اثر کنیم، از کاروان پیشرفت عقب می​مانیم!

ادامه دارد....

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    30 0
    بهترین پیشنهادی هست که شنیدم. اگه واقعا این کارو بکنن اصلاح طلب ترین و اصولگراتین شخصیت ایران خواهند بود ...