ایسنا نوشت:

به دنبال ادعای مقامات واشنگتن مبنی بر استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی و تصمیم این کشور برای کمک نظامی به مخالفان سوریه، دبیرکل سازمان ملل و جمعی از سران کشورهای جهان ضمن هشدار نسبت به خطرات کمک تسلیحاتی به طرفین درگیر سوری، خواهان انجام تحقیقات درباره سلاح‌های شیمیایی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این تصمیم مقامات آمریکایی گفت: کمک تسلیحات به دو طرف درگیر در سوریه هیچ کمکی به بهبود وضعیت سوریه نمی‌کند.

وی در جمع خبرنگاران گفت: راهکار نظامی در خصوص درگیری‌های سوریه جواب نمی‌دهد و تصمیم آمریکا برای کمک نظامی به مخالفان سوریه در حقیقت هیچ مساله‌ای را حل نمی‌کند.

بان کی مون ادامه داد: استفاده از گزینه نظامی مستقیما به تجزیه سوریه و افزایش ناآرامی‌های دینی و طایفه‌ای در سوریه می‌انجامد. سازمان ملل با همکاری روسیه و آمریکا برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 در اولین فرصت ممکن را تلاش خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل درباره ادعاهای آمریکا مبنی بر استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی نیز گفت: باید تیم تحقیقاتی به سوریه اعزام شود تا این تیم نمونه‌ها در این خصوص را جمع‌آوری کرده و حقیقت را مشخص کند.

وی همچنین از مقامات سوریه خواست تا به تیم کارشناسان سازمان ملل اجازه دهند آزادانه وارد اراضی سوریه شده و تحقیقات خود را انجام دهند.

بان کی مون در ادامه اعلام کرد که دفترش از سوی دولت آمریکا نامه‌ای را در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه دریافت کرده‌ است اما تایید این اطلاعات بدون مشخص شدن نحوه ورود آثار مواد سمی که کشف شده، ممکن نیست.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که باید بازرسان سازمان ملل هر چه سریعتر وارد سوریه شوند. 
آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو نیز بر لزوم حضور و استقرار بازرسان سازمان ملل در سوریه برای انجام تحقیقات فوری تاکید کرد.

دولت ترکیه نیز از جامعه جهانی خواست تا اقداماتی فوری علیه نظام سوریه اتخاذ کند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به این ادعای کاخ سفید تاکید کرد که ولو از طریق نظامی باید به نظام سوریه فشار آورد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماسی تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود نسبت به پیامدهای تصمیم مسئولان آمریکایی برای کمک نظامی به مخالفان سوریه هشدار داد.

وی گفت: تصمیم آمریکا در نهایت باعث ایجاد ناآرامی‌های جدید و بر هم خوردن ثبات در منطقه می‌شود.

بر اساس بیانیه صادر شده توسط دفتر وزارت خارجه روسیه، لاوروف در این تماس تلفنی نسبت به اتهامات وارده از سوی آمریکا علیه نظام سوریه مبنی بر استفاده ارتش از سلاح شیمیایی در درگیری‌های این کشور ابراز تردید و اعلام کرد که این اتهامات بر ادله مشخصی استناد ندارد.

در این تماس تلفنی که ساعاتی پس از اعلام روسیه مبنی بر قانع‌کننده نبودن ادله و اطلاعات آمریکا درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه صورت گرفت، لاوروف به کری تاکید کرد که منتظر دریافت توضیحات در خصوص گام بعدی آمریکا درباره سوریه است.

وی همچنین گفت: افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به مخالفان سوریه برگزاری نشست ژنو 2 را به چالش می‌کشاند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، کری و لاوروف در این تماس تلفنی بر اهمیت تلاش بیشتر و افزایش تماس‌ها با طرفین درگیر سوری و گروه‌های بین‌المللی ذی‌ربط با هدف برگزاری نشست ژنو 2 تاکید کردند.

لاوروف نیز بر لزوم فراهم کردن زمینه برای حضور گسترده نمایندگان گروه‌های ذی‌ربط در ژنو 2 از جمله کشورهایی که نقشی فعال در خصوص سوریه ایفا می‌کنند، تاکید کرد.

دولت چین نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه کمیته بین‌المللی مسئول انجام تحقیقات در خصوص سوریه عملیاتش را به صورت شفاف و روشمند انجام دهد اعلام کرد: موضع چین نسبت به استفاده از سلاح‌های شیمیایی مشخص و ثابت است و اعلام می‌کنم که ما صرف نظر از اینکه چه کسی از این سلاح‌ها استفاده می‌کند با این مساله مخالفیم.

سخنگوی دولت چین همچنین عنوان داشت: امیدوارم تحقیقات شفاف و حرفه‌ای و بی‌طرفانه که با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت همخوانی داشته باشد در سوریه انجام شود.

وی علاوه بر این طرفین درگیر سوری را به تلاش برای پیشبرد روند سازش سیاسی به شیوه‌ای مسئولانه و ممانعت از اقداماتی که موج خشونت در سوریه را افزایش دهد، فرا خواند.

دولت ژاپن نیز در واکنش به این مساله اعلام کرد: نمی‌توان تحت هیچ شرایطی از مساله استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه چشم‌پوشی کرد.

سخنگوی دولت ژاپن همچنین استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کرده و تاکید کرد، ژاپن به همکاری‌های خود با آمریکا و سایر کشورها برای تشویق کردن جامعه جهانی جهت جلوگیری از استفاده سلاح‌های شیمیایی در سوریه ادامه می‌دهد.

پیشتر مقامات کاخ سفید اعلام کردند که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته حمایت‌های نظامی از مخالفان سوریه را آغاز کند.

همچنین مقامات این کشور مدعی شدند، دولت آمریکا علیه مخالفان سوری از سلاح‌های شیمیایی از جمله گاز اعصاب استفاده کرده است اما هنوز هیچ سند موثقی که ثابت کند مخالفان سوریه هم از این سلاح‌ها استفاده کرده‌اند وجود ندارد.

از سوی دیگر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز برگزاری نشست فوری شورای امنیت در خصوص دستیابی به موضعی مشترک در خصوص سوریه را خواستار شد.

وی در این اظهارات که پس از ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی و اعلام آمادگی مسئولان این کشور برای کمک نظامی به مخالفان سوریه ایراد کرد، گفت: باید هر چه سریعتر شورای امنیت نشستی فوری برای اتخاذ یک موضع واحد نسبت به سوریه برگزار کند.

مرکل گفت: امیدواریم که شورای امنیت بتواند در نهایت به یک اسلوب و مکانیسم مشخص و واحد در خصوص سوریه دست یابد.

وی گفت: تلاش برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 در خصوص سوریه هنوز بهترین گزینه درباره این کشور است.

صدراعظم آلمان همچنین خاطرنشان کرد که موضع آلمان در خصوص عدم ارسال کمک تسلیحاتی برای مخالفان سوریه تغییر نکرده است.

آلمان مکررا مخالفتش را با ارسال کمک تسلیحاتی برای مخالفان سوریه اعلام کرده است.

ائتلاف مخالفان سوریه نیز ضمن استقبال از این تصمیم دولت آمریکا آن را گامی مهم در مسیر متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه و رسیدن به راهکار سیاسی توصیف کرد.

ائتلاف مخالفان سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد: این اقدام آمریکا می‌تواند در پایان دادن به خشونت در سوریه و حل و فصل سیاسی بحران سوریه سهیم باشد.

در این بیانیه آمده است: کاخ سفید بر صحت گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی مبنی بر استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی از جمله گاز سارین تاکید کرده است و این نتیجه‌ای است که پیشتر ائتلاف مخالفان به آن دست یافته بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =