نضال حماده در تحلیلی در سایت خبری المنار بر این عقیده است جنگی که در سوریه در گرفته است علیه حزب الله و ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، فارس به نقل از پایگاه خبری المنار لبنان می‌نویسد: فرانسه خواهان راه حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه نیست، چون بر این باور است که در صورت دستیابی به هرگونه توافق بین مسکو و واشنگتن در قبال دمشق، فرانسه به حاشیه رانده خواهد شد.

پایگاه خبری فرانسوی «آگورا» با اشاره به این بیم و هراس‌های مسئولان فرانسوی تاکید می‌کند که این بیم و هراس‌ها و ناامیدی‌ها موجب شده تا پاریس موانع و چالش‌های بی‌شماری را پیش روی دستیابی به هرگونه راه حل سیاسی و مسالمت‌آمیز در سوریه ایجاد کند.

آگورا همچنین نوشت که این عامل موجب شده تا فرانسه به هر دستاویز و بهانه‌ای متوسل شود تا دولت آمریکا را وادار به بازنگری سیاست‌های خود مبنی بر عدم به خشم آوردن بیش از پیش روس‌ها در سوریه کند.

این موضع غیر قابل انعطاف فرانسه با استقبال عربستان سعودی و دو قطب معروف به دشمنی سرسختانه‌شان با سوریه یعنی «سعود الفیصل»، وزیر خارجه و همسر خواهرش «بندر بن سلطان»، رئیس سرویس اطلاعات و امنیت عربستان سعودی مواجه شد که هفته گذشته از پاریس دیدن داشتند.

یک منبع معارض سوری در این باره به شبکه «المنار» گفته بود که سفر سعود الفیصل و بندر بن سلطان به پاریس با هدف بررسی نحوه اقدام و فعالیت مشترک دو طرف سعودی و فرانسوی برای مبارزه با حزب الله لبنان و ایران در سوریه صورت گرفته بود.

به نظر می‌رسد، نیاز فرانسه به مال و فروش تجهیزات نظامی به خارج از این کشور پس از رکودی که بر فروش تسلیحات نظامی فرانسوی سایه افکنده، با نیاز عربستان سعودی جهت جلب حمایت قدرتمند اروپا برای ادامه سیاست‌های جنگ طلبانه و فتنه‌ انگیزانه خود در سوریه تلاقی پیدا کرده است.

در این بین تردید نیست که عربستان سعودی از نفت خود اموال مورد نظر فرانسه را تامین خواهد کردتا در قبال آن از خدماتی استفاده کند که پاریس در جنگ ریاض علیه ایران و حزب الله در سوریه در اختیار عربستان سعودی می‌گذارد.

این نقطه التقای منافع پاریس و ریاض موجب شد تا مسئولان سعودی راهی پاریس شوند و با همتای فرانسوی در خصوص نقطه نظرات مشترک دو طرف گفت‌وگو و برنامه‌های جدیدی وضع کنند که در بردارنده همکاری فرانسه و عربستان سعودی در خاک سوریه و در اروپا و خلیج فارس و عرصه بین المللی خواهد بود.

منابع آگاه فرانسوی در گفت‌وگو با شبکه المنار موارد مورد توافق بین دو طرف سعودی و فرانسوی را به شرح زیر بیان می‌کنند:

- توقف اعتراض و ممانعت فرانسه از قرار دادن حزب الله در فهرست سازمان‌های تروریستی در اروپا.

- همکاری اطلاعاتی پاریس و ریاض درباره گروه‌های شیعی ساکن کشورهای مختلف اروپایی و همچنین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص شیعیانی که دارای گرایشاتی نسبت به حزب الله هستند و این حزب را تایید می‌کنند.

- ادامه سیاست خشک و انعطاف ناپذیر فرانسه علیه ایران و پرونده هسته‌ای این کشور و همچنین منافع ایران در کشورهای اروپایی و به خصوص اروپای غربی.

-  اقدام فرانسه به دادن سلاح‌های پیشرفته و دستگاه‌های ارتباطی مدرن به معارضان سوری و پرداخت هزینه این تسلیحات و تجهیزات توسط عربستان سعودی.

- از سرگیری همکاری‌های فرانسوی - یمنی که اوایل جنگ صعده در سال 2009 میلادی ثمر بخش بود.

- اقدام عربستان سعودی به خرید برخی کالاها و محصولات و تجهیزات فرانسوی به ارزش سه میلیارد دلار.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی که تا پیش از این بر ائتلاف با ترکیه جهت رویارویی با ایران در منطقه تکیه می‌کرد، هم اکنون و با افزایش قدرت و نفوذ اخوان المسلمین در منطقه به رهبری آشکار و عیان ترکیه مجبور است، در محاسبات خود تجدید نظر کند.

افزون بر اینکه شاهد انتقال تظاهرات‌های مردمی به ترکیه هستیم که برای دومین هفته متوالی در این کشور ادامه دارد و این به شدت نگرانی‌هایی را در میان سعودی‌ها از احتمال سرایت آن به عربستان موجب شده است.

به همین دلیل مقامات سعودی خود را ناچار می‌بینند، روی به فرانسه کنند که از حیث مواضع و سیاست‌ها با عربستان سعودی توافق نظر دارد. افزون بر اینکه پاریس خواهان محو قطر از عرصه سیاست است. چون فرانسه به شدت از قطر به خاطر انعقاد قرارداد خرید تانک خشمگین است. در واقع پاریس امیدوار بود که دوحه برای خرید تانک‌های مورد نیازش تانک‌های «لوک لرک» فرانسوی را به جای تانک‌های انگلیسی انتخاب کند. چراکه این قرارداد را به این جهت که زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلان و بسیار قطر در فرانسه فراهم کرده، از آن خود و حق خود می‌دانست. در حالی‌که بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌های قطری مانند خرید باشگاه «پاری سن ژرمن» یا مغازه‌های «مگا استور» در خیابان «شانزه لیزه» را سمبیلک و دارای بار معنوی می‌دید.

یک معارض سوری در این ارتباط می‌گوید که فرانسوی‌ها میزان سلاح‌های ارسالی خود به گروه‌های مسلح در سوریه را افزایش خواهند داد که اصولا سلاح‌هایی مانند سلاح‌های ضد تانک و دستگاه‌های مدرن ارتباطی و تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه در مناطق درگیری را در برمی‌گیرد.

این درحالی است که آمریکا قرار است، بخشی از ذخایر تسلیحاتی خود در اردن که سپر ضد موشکی حرارتی، زره پوش، دستگاه‌های ارتباطی رمز دار و مرتبط با ماهواره‌ها، توپ و ذخایر نظامی مختلف را شامل می‌شود، را در اختیار گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح در سوریه قرار دهد و این جدای از ده‌ها موشکی است که گروه‌های مسلح در حال حاضر برای بمباران مناطق مختلف لبنان از جمله مناطق شمالی این کشور آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. این موضوع موجب شده تا این معارض سوری با برخی دیدگاه‌ها درباره در پیش رو داشتن تابستانی داغ در میدان نبرد سوریه اتفاق نظر داشته باشد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    61 83
    دكتر روحاني مياد با همه جا صلح مي كنيم
    • سهند A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
      100 8
      حالا دیگه عربستان هم برای ما شاخ و شونه میکشه، چه چپ باشم چه راست چه مخالف و چه موافق جلوی اینچنین متعارضان می ایستم. انشاالله با آمدن دکتر روحانی روابط با همه جا خوب بشه.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    41 26
    اينايي كه به نظر بالا منفي زدن موافق ستيز با دنيا و ادامه تحريمها هستن؟!!!!
    • رضا*** A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
      5 12
      آره مشکلی هست اقتدار گرا هستیم
    • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
      8 2
      برادر/خواهر عزیزم من هم منفی زدم. اما این کار من به این دلیل نیست که "موافق ستيز با دنيا و ادامه تحريمها" هستم. بحث بر سر اینه که اینطور نگاه کردن به مسائل و جریانات دنیای اطراف ما کمی ساده لوحانه به نظر میرسه. آقای روحانی هم شخصی مثل ماست و نباید از ایشون و یا هر کس دیگه ای انتظار معجزه صلح رو داشته باشیم. من هم مثل شما دوستدار صلح هستم. اون آقایی هم که میگه "آره مشکلی هست اقتدار گرا هستیم" هم دوستدار صلح و ثبات در اطرافشه ولی بلد نیست حرف بزنه(با عرض پوزش). ما باید تلاش کنیم نگاهی واقع بینانه تر به محیط اطرافمون داشته باشیم. در مورد سوریه هم اگر بخواهید میتوانیم در فرصتهای بهتر و در لابلای همین کامت ها با هم بحث و تبادل نظر کنیم درضمن پیروزی آقای روحانی رو به هوادارهاشون تبریک می گم .