تغییر در ترکیب مجمع عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران
با تصویب دولت، ترکیب مجمع عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران تغییر کرد.به گزارش ایسنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد ماده واحده قانون استفساریه در خصوص اختیار اصلاح اساسنامه سازمانها، شرکها و موسسات دولتی وابسته به دولت-مصوب 1377- تصویب کرد؛ مجمع عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران از اعضای شامل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات(رئیس)، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری تشکیل می شود.همچنین ماده(21) مصوب پیشین خذف می شود.این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.یادآور می شود، در مصوبه پیشین دولت مجمع عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران شامل وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات(رئیس)، وزیر اطلاعات، وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر آموزش و پرورش، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری بوده است.
اشتغال مستقیم ۱۰۰هزار نفر در اینترنت
قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک با بیان اینکه نماد اعتماد الکترونیکی به صورت رایگان اعطا میشود، گفت: کسب و کارهای اینترنتی برای 100 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.فرانک اسکوئی در گفتوگو با فارس، اظهارداشت: اصلاح نظام توزیع یکی از محورهای مهم طرح تحول اقتصادی است و برای اصلاح این نظام نیز 10 پروژه تعریف شد که یکی از پروژهها ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی بوده است.وی افزود: در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بر ساماندهی کسب و کارهای الکترونیکی و اینترنتی تاکید شده است و برای آنکه کسب و کارهایی که در محیط اینترنت اتفاق میافتد را ساماندهی کنیم از سال 89 کار اعطای نماد اعتماد الکترونیکی آغاز شده است.قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: این به معنای این نیست که ما برای اولین بار این کار را انجام دادهایم، چرا که مشابه نمادهای الکترونیکی در بسیاری از کشورهای دیگر که توسعه تجارت الکترونیکی اتفاق افتاده است، وجود دارد.وی افزود: پیشبینی ما این است که بیش از 20 هزار کسب و کار اینترنتی در کشور وجود دارد، اما تاکنون 10 هزار کسب و کار اینترنتی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به ما مراجعه کردهاند که از این مقدار فقط به 1700 کسب و کار نماد اعتماد الکترونیکی دادهایم که میتوان از مهمترین آنها به دیجی کالا، تهران کالا، البسکو و سایت مگا اشاره کرد.اسکوئی گفت: از 1700 کسب و کار اینترنتی که توسط این مرکز ساماندهی شده است، روزانه بیش از یک و نیم میلیون بار بازدید میشود و اگر تنها یک درصد از این بازدیدها منجر به خرید شود و هر خرید را به طور متوسط 50 هزار تومان در نظر بگیریم، میتوان گفت روزانه 750 میلیون تومان فقط در این 1700 شرکت خرید و فروش اینترنتی صورت میگیرد.وی افزود: برای ارائه نماد اعتماد الکترونیکی، هویت و مکان مورد فعالیت باید محرز شود و شرکت ما درخصوص رسیدگی به شکایات و همچنین رتبهبندی این کسب و کارها فعالیت میکند، به نحوی که تاکنون به هیچ شرکتی بیش از 2 ستاره ندادهایم و به شدّت این موضوع را رصد میکنیم.قائم مقام مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: در کشور آمریکا بیشترین کالا به صورت اینترنتی فروخته میشود، شامل کتاب، کالای دیجیتال و پوشاک است، اما در کشور ما کالای دیجیتال رتبه اول را داشته و کتاب و لوازم خانگی در ردههای بعدی قرار دارند.وی افزود: 60 درصد کسب و کارهای اینترنتی در تهران فعالیت میکنند و مابقی آنها در شهرستانها در حال فعالیت هستند.اسکوئی گفت: کسب و کارهای اینترنتی بیش از 100 هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.وی افزود: معیارهای رتبهبندی کسب و کارهای اینترنتی شامل امنیت فرآیند فروش، رسیدگی به شکایات، رعایت حریم خصوصی و امنیت سایت است.
شرکتهای اینترنتی کمفروشی نمیکنند
رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران اعلام کرد در شرکتهای اینترنتی تخلف کم فروشی انجام نمیشود و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برروی این تخلف و تخلفات مشابه نظارت دقیق دارد.به گزارش ایسنا، آزاده داننده اظهار کرد: شرکتهای فعال حوزه اینترنت مرتکب تخلف کمفروشی نیستند و این موضوع تحت نظارت از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.او با اشاره به اقدامات رگولاتوری در این رابطه گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکتهای ISP را ملزم به تهیه پورتالی برای پاسخگویی به شکایات مشترکین کرده است که به فرد شاکی شماره پیگیری 17 رقمی ارائه میکند و در صورتی که در موعد مقرر، شرکت ISP متشاکی نسبت به پاسخگویی و رفع تخلف اقدام نکند، شاکی میتواند به سامانه جامع پاسخگویی به شکایات در آدرسComplaint.cra.ir مراجعه و با وارد کردن کد 17 رقمی شکایت خود را پیگیری کند.رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران افزود: بخشی از این سامانه، مربوط به تفاهمنامه 8 جانبه پایش و کنترل سرویسهای ارتباطی و فناوری اطلاعات است که سازمان نظام صنفی رایانهای در جایگاه دبیر این تفاهمنامه فعالیت میکند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان رئیس کمیته، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان نایب رئیس و سازمانهای تعزیرات حکومتی، فناوری اطلاعات ایران، پلیس فتا، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا و شرکت ارتباطات زیرساخت از اعضای آن هستند.به گفته داننده، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بازدید و بازرسیهای دورهای از شرکتهای ISP، شاخصهای مرتبط با کیفیت سرویس را کاملاً مورد بررسی و نظارت قرار داده و نسبت به ارزیابی عملکرد آنها اقدام میکند و در صورت مشاهده تخلف وفق مفاد پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برخورد میکند.
اصلاح تعرفههای واگذاری شمارههای ارتباطی / افزایش 60 درصدی تعرفههای جدید
مدیریت بهینه منابع محدود از جمله شماره، طیف فرکانس و... یکی از وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی است که براساس آن طبق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این سازمان در مقابل ظرفیت شماره واگذار شده به اپراتورها، مبالغی را به عنوان حق استفاده از شماره از اپراتورها دریافت و به خزانه واریز میکند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این مطلب اظهار کرد: به منظور استفاده بهینه از منابع محدود و حفظ منافع ملی، تعرفه حق استفاده از فضای شمارهگذاری در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.محمدعلی فرقانی در عین حال عنوان کرد: با توجه به اینکه در پروانههای صادره از سوی رگولاتوری، نرخ تورم به عنوان شاخص مبنای تغییر تعرفه شمارهها، تعیین شده، کمیسیون تعرفه سالانه حق استفاده از هر شماره اختصاص داده شده به تلفن ثابت، همراه و شبکه WiMAX را براساس نرخ تورم رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی اصلاح کرده است.بر اساس اطلاعات سایت رگولاتوری، وی درباره تعرفههای تصویب شده اظهار کرد: پیش از این تعرفه هر شماره تلفن ثابت، هزار ریال، تلفن همراه دو هزار ریال و شمارههای واگذار شده به اپراتورهای WiMAX هزار و پانصد ریال تعیین شده بود که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این تعرفهها به ترتیب به 1600 ریال، 3200 ریال و 2400 ریال اصلاح شده است.
پیشبینی زیرساختهای حقوقی کارت هوشمند ملی
ا حضور رییس سازمان ثبت احوال کشور، رییس سازمان فناوری اطلاعات و استاندار گیلان تفاهم نامه فرایند کارت هوشمند ملی در گیلان به امضاء رسید.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی حکیم جوادی - رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور - در نشست امضای تفاهم نامه فرایند کارت هوشمند ملی در گیلان، به پیشبینی سه برنامه پنج ساله جهت تبدیل ایران به ایرانی الکترونیکی و قابل دسترس بودن هر ایرانی در هر مکان و هر زمان و تعریف ١٤٠ پروژه در این مسیر اشاره و بر لزوم حرکت بر اساس سند تعریف شده در این مسیر تاکید کرد.وی با تاکید بر زیرساختهای استان و بالا بودن ضریب نفوذ تلفن ثابت و همراه گفت: تقویت زیرساختهای اطلاعاتی و فناوری اطلاعات جهت آماده شدن برای یک جهش اساسی ضروری است.وی گفت: با استفاده از بخش خصوصی نگرانی بابت تامین منابع مالی و انسانی تا حد زیادی برطرف میشود و نگاه دولت نیز از تصدیگری به نگاه حاکمیتی تبدیل شده است.رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور تصریح کرد: با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، دولتها در آینده نقش واسطه را خواهند داشت و برای رسیدن به بهرهوری کامل باید دولتها با تحویل تصدیگری به بخش خصوصی به عنوان واسط جهت رفع نیازهای مردم عمل کنند.وی افزود: استانداردهای لازم برای استفاده از کارت هوشمند ملی تنظیم شده و از بابت زیرساختهای حقوقی نیز راهکارهای لازم اندیشیده شده است.حکیم جوادی تاکید کرد: با استفاده از چابکی بخش خصوصی می توان زمان انجام این پروژه را تا حداقل ممکن کاهش داد.در این نشست هاشمنیا - استاندار گیلان - نیز با اشاره به نامشهود بودن تلاشها در زمینه فناوری اطلاعات گفت: سالهاست که برای تقویت زیرساختها در بخشهای آب، برق، جاده سازی، راه آهن، بنادر و تولید مسکن سرمایه گذاری شده، ولی در بخش فناوری اطلاعات این کار اخیر بسیار پراهمیت است و می توان کاری که با اجرای این تفاهمنامه انجام می شود را از لحاظ اهمیت همسنگ تمام این فعالیتها دانست.هاشم نیا اظهار کرد: مشکل سیستم بوروکراتیک هنگامی است که می خواهیم قانونی در جهت مقررات زدایی وضع کنیم، قوانین پیچیده موجب ایجاد فساد می شوند و باید کاری کرد که اجرای مقررات کم هزینه، جامع، قابل مدیریت و ساده باشد.وی به مزایای کارت هوشمند ملی اشاره کرد و گفت: امضای الکترونیکی، ساده سازی، اعتماد و اطمینان در فرایند خدمات، بالا بردن سرعت و دقت در خدمات بانکی، خدمات سلامت و سایر بخشها از آثار به کارگیری کارت هوشمند ملی است.هاشم نیا تاکید کرد: امکان تجمیع تمامی خدمات الکترونیکی قابل تصور در یک کارت وجود دارد و آثار این کار را مردم و نظام حس خواهند کرد.
دعوت وزارت ICT از دانشگاه دفاع ملی برای تدوین پیوست فرهنگی
وزیر ارتباطات عصر امروز با امضای تفاهم نامهای با دانشگاه دفاع ملی پیشنهاد داد از این پس نمایندهای از این دانشگاه هم در جلسات تدوین پیوست فرهنگی حضور داشته باشد.به گزارش خبرنگار ارتباطات و فنآوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسن نامی در این مراسم با اشاره به نقش مهم و اساسی دانشگاه دفاع ملی اظهار کرد: این دانشگاه دارای ظرفیتی است که میتوان از آن در سطوح مختلف از جمله سازمانهای دولتی بهره برد.وی با بیان اینکه ارتباطات و فن آوری اطلاعات روز به روز تاثیرگذاری بیشتری در حوزهها بر جای می گذارد، اظهار کرد: امیدواریم از این پس این دانشگاه نقش بیشتری در توسعه صنعت ICT کشور داشته باشد.نامی با بیان اینکه طی چند وقت گذشته وزارت ارتباطات سعی کرده در حوزههای از جمله امنیت سایبری و شناسایی نقاط حساس گام بردارد، یادآور شد: در حوزه سایبری کشور ما مورد هجوم کشورهای استکباری قرار دارد و از این حوزه استفاده میشود تا این کشورها بتوانند اطلاعات خود را به دست آورند.وی با بیان اینکه در حال حاضر دنیای مجازی به سرعت در حال نزدیک شدن به دنیای واقعی است افزود: اکنون سایتهای مختلفی در تلاش هستند بر خاستگاه مردم اشرافیت کامل داشتند که از جمله این سایتها می توان به پنج سایت از جمله ویکی پدیا و ویکی مدیا اشاره کرد که این سایتها همواره در تلاش هستند که به گونهای رفتار کنند که مردم ناگزیر از مسیر آنها استفاده کنند.
ضابطهمند شدن خرید آنتیویروسها در کشور
معاون گسترش سازمان فناوری اطلاعات کشور گفت: یک آنتی ویروس هم میتواند مخرب باشد از این رو براساس آییننامهای که به زودی ابلاغ میشود، خرید این آنتی ویروسها با ضوابط خاصی خواهد بود چون برخی از موارد خود آنتی ویروسها عامل نفوذ اطلاعات از کشور هستند.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اسماعیل رادکانی درهمایش امنیت اطلاعات و مدیریت رخدادهای رایانهای اظهار کرد: زمانی در کشور صحبت از توجیه اهمیت فناوری اطلاعات بود اما امروز دیگر از این صحبتها خبری نیست چراکه اهمیت آن در جامعه به حدی است که با گسترش روزافزون آن مواجه هستیم.وی ادامه داد: به عنوان نمونه شبکه اجتماعی فیس بوک در حال حاضر در دنیا یک میلیارد عضو دارد که این رقم عدد کمی نیست.معاون گسترش سازمان فناوری اطلاعات کشور افزود: پیشبینیهای انجام شده برای سال 2016 بر این مبناست که به ازای هر 10 دقیقه زمان معادل یک قرن فیلم روی اینترنت بارگذاری خواهد شد و این آمارها گویای واقعیتهایی از این حوزه است.وی توضیح داد: در حال حاضر مرکز دیتا سنتر کشور در حال انجام است ولی وسعت کار را باید به خوبی دید به عنوان نمونه فیس بوک تنها برای یکی از دیتاسنترهایش در یک شهر، فضایی را معادل 14 هزار متر مربع در نظر گرفته که 1.4 میلیارد دلار نیز برای آن سرمایه گذاری میکند.رادکانی اظهار کرد: در سازمان فناوری اطلاعات یکی از محورهای کاری مدیریت امنیت اطلاعات است که در این زمینه 30 شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته و در سه حوزه فعالیت خواهند کرد.معاون گسترش سازمان فناوری اطلاعات کشور تصریح کرد: در حوزه پیشگیری و امداد نیز مرکز ماهر را ایجاد کردهایم که حدود 2000 دستگاه در این مرکز عضویت دارند که می توانند به محض مشاهده مشکلی با مرکز ماهر تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح کنند.
17 شرط ارایه خدمات میزبانی وب
فردا موعد یک ماهه فعالین حوزه میزبانی وب برای کسب شرایط لازم و قانونی کردن این فعالیتهاست و در این راستا برای نخستین بار فهرست حداقلهای کیفی شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی وب و ثبت دامین منتشر میشود.به گزارش فارس فردا موعد اتمام مهلت یک ماهه ساماندهی فعالین حوزه میزبانی وب به پایان میرسد.در 19 خردادماه 92 کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران اعلام کرد که به شرکتهای عرضهکننده خدمات میزبانی وب، یک ماه مهلت داده که با کسب حداقل استانداردهای کیفی میزبانی وب مصوب سازمان نظام صنفی رایانهای، فعالیت خود را قانونی کنند و از سازمان مجوز بگیرند؛ در غیر این صورت با متخلفان میزبانی وب ابتدا از طریق فیلتر شدن سایت و سپس مسدودسازی سرویس دهنده، برخورد خواهد شد.اکنون برای پیگیری از اجرای یک ماه طرح ساماندهی فعالین حوزه میزبانی وب، مهرداد سیجانی رئیس کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران در گفتوگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، گفت: در مدت یک ماه گذشته بسیاری از فعالان این حوزه برای احراز شرایط حداقلی کیفی فعالیت خود مراجعه کردند و تعداد اندکی نیز اقدامی نکردهاند.وی اظهار داشت: حدود 200 فعال در حوزه میزبانی وب در IPهای کشور فعالیت میکنند که پیگیری و تشویق سازمان نظام صنفی رایانهای از فعالین این حوزه برای استاندارد کردن فعالیتشان همچنان ادامه دارد.براساس این گزارش، پیرو پیگیری این موضوع، فهرست حداقلهای کیفی ارائهدهنده خدمات میزبانی وب و ثبت دامین برای نخستین بار منتشر میشود که به شرح زیر است.
*حداقلهای کیفی شرکتهای ارائهدهنده خدمات میزبانی وب و ثبت دامین
1- شرکت ارائهدهنده خدمات باید ثبت شده باشد.
2- شرکت عضو شاخه حقوقی سازمان نظام صنفی رایانهای استان مربوطه باشد.
3- شرکت دارای رتبهبندی معتبر از شورای عالی انفورماتیک کشور باید یا دارای لیست بیمه و کد اقتصادی باشد.
4- شرکت در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبتنام کرده و گواهی مربوطه را ارائه دهد.
5- ساعات اداری شرکت در وبسایت رسمی آن شرکت مشخص و مجموع این ساعات از 40 ساعت در هفته بیشتر باشد.
6- نام ثبتی شرکت در وبسایت به همراه ایمیل و نشانی و تلفن ثابت (نه همراه) درج شده باشد.
7- شرکت باید شرایط سرویس خدمات میزبانی وب مصوب سازمان نظام صنفی را در وبسایت خود قرار داده و طبق آن اقدام به سرویسدهی کند.
8- مشخصات پلنهای میزبانی وب و تعرفههای خدمات به صورت بروز روی وبسایت مشخص شده باشد.
9- امکان پاسخگویی به صورت حضوری در محل شرکت در ساعات اداری وجود داشته باشد.
10- کارشناس فروش تمام وقت جهت رسیدگی به درخواستها و پاسخدهی به صورت تلفنی و حضوری وجود داشته باشد.
11- شرکت دارای پورتال کاربران با قابلیت ورود مشترکان به آن جهت مشاهده و انجام اموری مانند تمدید سرویسها را داشته باشد.
12- نحوه بهکار گیری و وجود اطلاعات (شامل فایلها، ایمیلها و دیتابیسها) و برنامه زمانبندی آنها مشخص بوده و توسط کاربران قابل مشاهده باشد.
13- شرکت دارای پورتال پشتیبانی و سیستم تیکت جهت پاسخگویی باشد.
14- شرکت دارای بخش رسیدگی به شکایات در پورتال پشتیبانی بوده یا دارای ایمیل اختصاصی جهت رسیدگی به شکایات باشد.
15- شرکت باید ظرف مدت حداکثر 24 ساعت پاسخ اولیه درخواستهای کتبی (مبتنی بر ایمیل با تیکت) مربوط به پشتیبانی فنی را ارسال کند. منظور از پاسخ اولیه، پاسخی است که توسط نیروی پشتیبانی سطح 1 شرکت ارسال شده و به معنی ارجاع آن به سطوح بالاتر پشتیبانی یا شروع عملیات لازم مربوط به درخواست است.
16- جهت بررسی این امر یک ایمیل حاوی یک لینک به صورت اتفاقی به ایمیل پشتیبانی متقاضی ارسال میشود و زمان بین ارسال ایمیل تا کلیک روی لینک به عنوان زمان پاسخ اولیه در نظر گرفته میشود.
17- کارشناس پشتیبانی تمام وقت مستقر در محل شرکت حضور داشته و برقراری ارتباط تلفنی با کارشناس پشتیبانی در تمام ساعات اداری مقدور باشد.
5656
نظر شما