۰ نفر
۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۹

تهران امروز نوشت:

در گذشته آپارتمان‌های کوچک را به افراد مجرد اجاره نمی‌دادند و در آگهی‌ها نیز درج می‌شد فقط به زوج اجاره داده می‌شود. اما این روزها با شیوع زندگی مجردی در 40 درصد آگهی‌های اجاره آپارتمان‌های 35-55متری در تهران، داخل کادرهای کوچک آگهی‌های اجاره خانه قید می‌شود: «حتی به مجرد!» همین مسئله هم باعث بروز برخی نگرانی‌ها از سوی خانواده‌ها شده است. بر اساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۰، 7.1 درصد خانواده‌های ایرانی به صورت مستقل و تک نفره زندگی می‌کنند. آمار وزارت ورزش و جوانان هم در سال 1391 نشان می‌دهد حدود ۲۵ درصد دختران در خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند. همچنین همین وزارتخانه اعلام کرده است در شش کلانشهر تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز 30 درصد جوان‌ها زندگی مجردی دارند. آماری که نشان می‌دهد جوان‌ها ایرانی به علت مسائل اجتماعی و اقتصادی به زندگی مجردی تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند، اما علت این اتفاق چیست؟

دکتر محمد زاهدی‌اصل عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: ما سال‌هاست در دوره گذار هستیم. نه جامعه صنعتی هستیم و نه سنت‌هایمان را کامل حفظ کرده‌ایم. بنابراین نخبگان، مسئولان، روشنفکران، اندیشمندان و... باید برای وضعیت کنونی راه حلی پیدا کنند. جوان‌های ما بین باورهای سنتی درست و غلط و تحت‌تاثیر فضای مجازی و رسانه‌های فراملی یا به اصطلاح در دهکده جهانی گیر کرده‌اند. خانواده‌های ما نیز در چنین وضعیتی به سر می‌برند. پدر و مادرها نمی‌دانند ازدواج جوان هاشان باید مانند گذشته تحمیلی و سنتی یا به صورت امروزی باشد. بنابراین سازمان‌های ذی‌ربط و رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی باید سنت‌های درست را به‌گونه‌ای حفظ کنند که با دنیای امروزی تقارن پیدا کند.

این مددکار اجتماعی عدم رغبت جوان‌ها به ازدواج و گسترش طلاق را دو عامل مهم تجرد‌گزینی در بین ایرانی‌ها می‌داند و می‌گوید: در شرایط اقتصادی و اجتماعی که جامعه ایرانی قرار دارد طبیعی است که تجرد رو به فزونی باشد. جوان‌ها وقتی شرایطی برای تشکیل زندگی ندارند به این نوع زندگی گرایش پیدا می‌کنند. همچنین بُعد نرم‌افزاری یا همان روحی و روانی و سخت‌افزاری مانند مسکن، اشتغال و... بر ازدواج جوان‌ها تاثیر بسزایی دارد. با‌توجه به این دو زمینه جوان‌ها دیگر انگیزه‌ای برای پذیرش مسئولیت ندارند و دیدن دوام کوتاه زندگی مشترک اطرافیان دلمشغولی آنها را زیاد می‌کند. همچنین عدم وجود امکانی برای حداقل‌های زندگی شرافتمندانه و رواج انتظارات و زندگی تشریفاتی و تجملاتی باعث فرار آنها از ازدواج شده است. در گذشته با

12 - 10 میلیون یک زندگی معمولی سر و سامان می‌گرفت اما امروزه چنین چیزی تقریبا غیرممکن است. بنابراین جوان‌ها از تشکیل زندگی منصرف شده و به زندگی مجردی روی اورده‌اند. به همین دلیل سن ازدواج آقایان بالای 30 سال و خانم‌ها نزدیک به 30 سال شده است.

دکتر زاهدی‌اصل دهه 90را دهه تجرد‌گزینی می‌نامد و ادامه می‌دهد: دهه 90 دهه بحران تجرد پیش‌بینی شده است و در مقایسه با دهه قبل (دهه 80) افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند در پایان دهه 90 میانگین ازدواج آقایان به 40 سالگی و خانم‌ها به 35 سالگی خواهد رسید. چون در سنین 40 - 35 سال افراد بسیار سخت تن به ازدواج می‌دهند.

او ویژگی‌های تجرد گزینی در دهه 90 را اینگونه بیان می‌کند:در دهه 90 خانواده معنای خود را از دست خواهد داد و خانواده تک نفره به وجود خواهد آمد. یعنی مرد تنها، زن تنها و در کل زندگی تنها رواج پیدا می‌کند. جامعه به جایی خواهد رسید که افراد با حیوانات زندگی خواهند کرد. افراد به جای آنکه ازدواج کرده و محبت خود را به همسر و فرزند خود بدهد به حیواناتی چون سگ، گربه، پرنده و... محبت خواهد کرد. در حال حاضر همچنین چیزی در جامعه وجود دارد و جوان‌های ما چنان با یک حیوان صحبت می‌کنند که انگار این محبت را به بچه خود می‌کند. این یک زنگ خطر برای جامعه ماست. مسئولین خصوصا در وزارت ورزش و جوانان باید رسیدگی به این مسائل را نیز در دستور کار خود قرار دهند. این وزارتخانه نباید توجه خود را فقط به ورزش معطوف کرده و اسم جوان‌ها را یدک بکشد.

این مددکار اجتماعی در مورد عواقب زندگی مجردی می‌گوید: با افزایش زندگی مجردی انسان‌ها از هم دور شده، سرمایه برای جامعه سالم کم می‌شود و روابط کاهش پیدا می‌کند. زمانی می‌رسد که به دلیل آنکه جوان‌ها به صورت مجردی زندگی می‌کنند خواهر و برادری نخواهند داشت. اینگونه مسائل بستر‌ساز جامعه‌ای منزوی، انسان‌های بی‌نشاط و در خود فرورفته می‌شود. خداوند متعال نشاط زندگی را در زندگی مشترک و به قول معروف نمک زندگی را بچه می‌داند، وقتی زندگی مشترک و بچه‌ای نباشد چه شور و هیجانی در آن خواهد بود؟ مگر یک حیوان چه مدتی می‌تواند خلأ یک انسان را پر کند؟ بنابراین جامعه بیمار شده و حوزه اخلاقی و سلامت اجتماعی به خطر خواهد افتاد. انسان‌ها احساس پوچی و بیهودگی کرده به انحرافاتی مانند خودکشی، پناه بردن به تسکین‌دهنده‌های موقتی مثل موادمخدر و الکل و... روی می‌آورند.

دکتر زاهدی‌اصل سیاست‌های دولت جهت زندگی سالم را هم مورد بررسی قرار داده و می‌افزاید: در حال حاضر دولت به هر دلیلی جامعه را به بچه‌دار شدن تشویق می‌کند و از جوان‌ها غافل مانده است. به نظرم باید این تشویق در راستای ازدواج جوان‌ها باشد. زیرا در دراز مدت اگر تسهیلاتی برای تربیت و امکانات لازم و درست به بچه‌ها داده نشود فاجعه‌ای عظیم رخ خواهد داد. زیاد شدن فرزندان یک خانواده باعث می‌شود که آنها بیشتر در معرض آسیب قرار گیرند. دولت به جای تشکیل خانواده‌هایی که فرزند دارند پسرها و دخترهای مظلوم را به تشکیل زندگی تشویق کرده و امکانات و تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. اگر زندگی این جوان‌ها درست شکل گیرد حتما بچه هم به آن اضافه خواهد شد.

دکتر زاهدی‌اصل در مورد افرادی که تمایل به زندگی به صورت مجردی دارند می‌افزاید: زمانی از بردن اسم خانه مجردی اکراه داشتیم ولی در حال حاضر این مقوله اینقدر گسترش پیدا کرده که حتی معنی و افرادی که در خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند نیز تغییر کرده‌اند. مثلا بخشی از آدم‌های بوالهوسی که امکان اقتصادی خوبی داشته و دارند دور از خانواده و بدون آگاهی آنها یک خانه مجردی دارند که تمام کارهای نادرست خود را در آن انجام می‌دهند.

47301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلسوز مردم A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    133 4
    البته این موضوع ارتباطی به کلان شهر ها ندارد و کل کشور را شامل می شود .
    • ابراهیمی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      31 64
      خیلی متاسفم که باید این بگم من اهل کرج هستم و در کرج نوعی دیگر از زندگی باب شده ،جوانهای تهرانی که درامد کافی برای اجاره ملک ندارند به صورت دختر و پسر غیر مزدوج به اینجا میایند خانه اجاره میکنند و بشکل غیر رسمی زندگی مشترک میکنند و زمان اجاره هم هیچکس از انان شناسنامه نمیخواهد. اقایانی که میگویند شخصی است و هرکس باید هر فسادی خواست را انجام دهد بدانند که بافت جامعه ما سنتی است و باید به هنجارهای اکثریت مردم هم احترام گذاشت
    • بی نام EU ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      33 4
      اکثریت جامعه جوون هستند
  • علي IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    175 5
    يكيش خود من ! 31 سالمه اما چون امكان زندگي مشترك بي دردسر ندارم، تن به ازدواج نميدم. مجردها ترجيح ميدهند تو عالم خودشون بمونن و زير بار مسوليت و فشارهاي اقتصادي نرن.
    • paco IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      128 7
      نخیرم ، اینکه (می دونی هیچ آینده ای نداری پس کسی رو هم بدبخت نمی کنی )با فرار از مسوولیت پذیری فرق می کنه . خانومه تو خونۀ پدرشم همچین رفاه آنچنانی نداشته اما تا میاد خونه شوهر یاد ماشین آنچنانیو خونۀ ... تازه من امکان برآورده کردن کمتر از اینا رو هم ندارم .
    • ناصر IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      77 25
      واقعا دلیل تغییر عجیب سطح توقع خانم ها بعد از ازدواج چیه ؟
    • رویا IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      77 13
      بابا کی این حرف و زده؟! انقدر با چیزایی که تو تلویزیون و سریال‌های ایرانی می‌بینید همه رو قضاوت نکنید... اگه یه دختر پسری رو دوست داشته باشه، بی دفاع‌ترین شخص روی زمین می‌شه...
    • حسين IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      53 12
      نقل هست که ، دعاي زنان اين است : خدايا تو فقط به من يک شوهر پولدار بده ، من بقيه آرزوهايم را از اون خواهم خواست ;)
    • پریا IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      44 93
      دختره داره از بی شوهری میمیره. ولی باز میگه مهریه . مهریه مهریه . بعدش هم میگه عرفه - رسمه . کوفته . زهره ماره. به نظر من پسرها بابت ازدواج و پذیرش مسئولیت در این دوران سخت باید ی پولی نقدی و ی ضمانتی هم در قالب سفته ای چیزی از خانواده دختر بگیرن .
    • محمد A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      45 5
      البته به شخصه دختري رو توي فاميل نزديك ميشناسم كه ماشين 70 ميليوني و خونه 800 متري و ... رو ول كرد . ازدواج كرد . الان تو يه خونه 32 متري اجاره اي دارن زندگي ميكنن و فرزندشون هم همين روزا به دنيا مياد. ولي نميدونم چرا هركي به ما ميرسه ياد خونه ويلايي يا آپارتمان تو برج و ... ميرسه . شانس نداريم
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    این یک شکل زندگی مدرن هست و کاملا هم خصوصی هست.. با پلیس و زور و قانون هم نمیشه جلو اون گرفت
    • ترابی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      11 84
      شما تشریف ببر ترکیه هرجور خواستی زندگی کن. اینجا باید با نرم های جامعه کنار بیای
    • رضا IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      9 72
      از نظر امثال شما همجنسگرایی هم یک امر شخصی محسوب میشه این توهمات کنار بزارید
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      34 6
      البته تا جایی که آسیب به زندگی چند آدم معصوم نزنی!!!!!!!!!!! فقط اونا که مجردی زندگی میکنن مثل عیسی مسیح زندگی کنن . یا ازدواج کنن.
    • سعید IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      37 3
      شما با نرم هاب زندگی مدرن کنار بیایی راحتر تو جهان می تونی زندگی کنی ! ضمنا این نرم شکنی هست کسی بره با پول خودش خون ای و بگیره زندگی کنه؟؟؟ به خودش مربوطه
  • popo A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    150 2
    شما اشتغال ایجاد کن همه به ازدواج علاقه دارم من الان 28 سالمه خیره سرم مهندس عمرانم بیکار کنج خونه افتادم دو سال پیش به خاطر بی پولی عشقمو از دست دادم الانم حداقل تا 5 سال آینده امکان ازدواج ندارم ولی از محیط خونه خسته شدم دوست دارم یه اتاق کرایه کنم تنها زندگی کنم خجالت میکشم تو این سن تو خونه بیکارو بدرد نخور افتادم خدایا مددی کن
    • بيکار A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      74 0
      پول نداري چه جوري ميخوايي خونه بگيري بگو منم مثه شمام!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      14 30
      داداش با تو خونه بودن کاری حل نمیشه والا اگه اگه آدم سالمی باشی(از نظر فکری!) و 2 ذره بخوای چیزی رو یاد بگیری و منطقی رفتار کنی مطمئن باش کار هم ختما گیرت میاد. اما سخت می گیری والا من که تمام کارایی که گیر آوردم بدون پارتی بود. اولش حقوقم پایین بود اما بعد یک سال پیشرفت مناسبی کردم و همینطور ادامه داره. از تغییر نباید بترسی بلند شو و ورزش رو شروع کن. قدرت بدنی و سرزنگی به گرفتن کار مناسب مهندسی بهت کمک می کنه. موفق باشی
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    جوانها بايد توقعات خود را پايين بياورند بعنوان مثال خود بنده 24 سال سن دارم 2 سال است ازدواج كرده ام و كارمند با حقوق ماهي 700 هزار تومان مي باشم ولي در اول هر ماه برنامه ريزي دقيق انجام مي دهم بهتر است جوانان ما كمي از ولخرجي خود را كم كنند چون اكثر به دنبال تفريحات و غذاهاي بيرون مي باشند و چشم و هم چشمي دارند
    • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      شما تو کوه زندگی نمی کنی احیانا؟
    • popo A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      80 4
      خوبه دیگه تا 2 اداره هستی 700 میگیری غروبم بیکاری نه بابا بیا ناراضیم باش من با شرایطه تو به 500 راضیم داداش
    • یاشار IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      شما فکر میکنی که داری زندگی میکنی !
    • کارگر لیسانسه A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      18 4
      یاشار جان شما بگو باید چی کار کرد؟ همه که از شکم مادرشون پولدار و خوشبخت به دنیا نمیان که. باید از پایین ترین سطح شروع کرد و به جلو رفت. من توی ایران کسانی رو میشناسم که بی سوادند از صفر مطلق شروع کردند از کارگری، و الان به قول شما دارن زندگی میکنند. وقتی امکانات مملکت پایینه شما هم مجبوری از سطح پایین تر شروع کنی. حالا مدرک داری خیلی خوبه ولی کار که عار نیست نباید دست روی دست گذاشت باید حرکت کرد حتی اگه حرکت لاک پشتی هم باشه از سکون بهتره.
    • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      32 1
      جناب! بعد اونوقت چند کرایه خونه میدی؟! اینو نگفتی که وضعیت مسکنت چیه و کدوم شهر زندگی میکنی؟!
    • بيطرف IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      31 5
      1.اولا شما اشتباه كردي تو 22سالگي ازدواج كردي اينو من نميگم تمام افراد اگاه تو اين مسئله ميگن.سن مطلوب ازدواج براي پسر25 تا30هست.دومامن نميدونم وضع ماليه خانوادت چطوره و اياخونه داري يا نه تو اين مسئله پارامترهاي زيادي دخيله وفقط حقوق شخصيت ملاك نيست وكمكهاي جانبي خانواده هاهم دخيله.ولي اگرفرض رو براين بذاريم كه كمكي ازطرف خانواده نداري و چون تو سن پايين ازدواج كردي مكزيمم تحصيلاتت ليسانسه وشغلت هم كارمنديه وباليسانس نميتوني توقع تحول عظيم داشته باشي وشغل ازاد نداري كه جهش عظيمي داشته باشي واگرفرض غالب رو بر اين بذاريم كه سن همسر شما ازشما كمتره والان ماكزيمم23 هست كمي براي جمع بندي زوده كه بخواهي ديگرانو ترغيب كني.
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    69 3
    سختگیری بعضی پدرمادرهادرموردفرزندانشان ازیطرف وبی توجهی دولت مردها برای فراهم ساختن ازدواج و عدم واسطه شدن ومعرفی دخترپسرها بهم باعث شده سن ازدواج بالابره من الان یدخترچهل ساله هستم باوجودشرایط نسبتا خوب مجرد هستم ودلسوزی اطراف خودم نمیبینم که به فکرم باشه این درحالیه خواهان یک زندگی بافردشایسته هستم
  • دلسوز مردم A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    68 1
    پو پوی عزیز دلم برات می سوزه .من هم زمانی که بیکار بودم دقیقا همین شرایط شما رو داشتم. متاسفم در کشور ما متاسفانه مسئولی نیست که فکری برای پر پر شدن جوانها انجام بدهد .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    163 8
    مجرد های عزیز کلا بیخیال ازدواج بشید.... در شرایط کنونی مجرد ماندن مستحب، ازدواج مکروه و فرزند دار شدن حــــــــرام است.! داداش عجب فتوایی دادم...
    • n IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      75 2
      خيلي با حال بود
    • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      20 43
      چه حالي كرده خودش از حرف خودش! :دي
  • مهدی A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    122 0
    اقای بی نام به شما تبریک عرض کنم که با700000 هزار تومان و مدیریت موفق شدی برای یک ماه خود برنامه ریزی کنی . اما اقای عزیز من هم به مانند شما حقوق بگیر هستم و داری فرزند شیر خوار می باشم . در ماه تقریبا دوکارتن شیر نان 2 برای فرزندم تهیه میکنم (هر قوطی 9200 تومان ،دو کارتن که شامل 20 عدد می شود 184000 هزار تومان ) . تقریبا دو بسته مولفیکس برای فرزندم در ماه تهیه می کنم قیمت هر مولفیکس 9000 تومان ( دوکارتن که شامل 20 بسته می شود به عبارتی 180000) . حالا عزیز فقط شما بیا همین دو رقم رو با هم جمع کن ؟ چقدر میشود ؟364000 هزار تومان . حالا شما فرض کن من مستاجر و اجاره نشین با ماهی 300000 باشم . حالا دو رقم رو جمع بزن ،664000 هزار تومان . حالا بفرما با 700000 چطور برنامه ریزی میکنی ؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      86 1
      آخه اونا هنوز بچه دار نشدن:دی
    • ریز بین A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      5 27
      ای چاخان! بچه ات از دست میره ها کم تر بده بخوره آمووو!!!، چاقی مفرط میگیره ها.
    • بی نام EU ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      13 20
      مولفیکس نخر از کهنه استفاده کن عین بچگی های خودمون!!!والله... بچه تم شیر مادر بخوره بیا 364 تومن صرفه جویی
    • ناشناس IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      5 0
      بي نام عزيز نميدوني بچه هاي الان به كهنه حساسيت دارن؟؟؟؟؟؟؟ تازه نوه ي ما به ماركهاي ايراني هم حساسيت داره چه برسه به كهنه. اون قديم بود كهنههههههه
    • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
      8 1
      700000 تومان؟ شیر خشک نان و پوشک مولفیکس؟! ضرب المثل "آدم گدا و این همه ادا!" واقعا این جا است که معنا پیدا می کند.
  • آ.ن IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    55 0
    سرچشمه ی همه ی معضلاتی از این قبیل ریشه در بطن جامعه یعنی اقتصاد دارد.فرداهای جوانان را تامین کنید.ببینید چه جامعه ی شاد و سالمی ایجاد خواهد شد...
  • یاشار IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    57 2
    آمار وزارت ورزش و جوانان هم در سال 1391 نشان می‌دهد حدود ۲۵ درصد دختران در خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آخه این آمار رو از کجاتون درآوردین ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    61 11
    عشق من مجردی
  • علی اصفهانی A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    49 0
    یه سازنده مسکن هستم که به دلیل گرفتاری اداری{خصوصا شهرداری}یک سال است در یک پروژه گیر کرده ام.میخواهم بگوییم از ماست که بر ماست.حیف از این همه جوان که دارند تلف میشوند و بیکارند ودر عوض در ادارات ما بعضا یکسال یک پرونده پاس پاسی میشود
  • بدون نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    72 1
    من هنوز خونه اجاره نکردم ولی در اولویت برنامه هام هست که از پدر مادرم جدا بشم و مجرد زندگی کنم. با 30 سال سن دیگه روم نمیشه پیش خونوادم زندگی کنم.وضعیت مالیم هم طوریه که فقط هزینه های خودم رو میتونم فراهم کنم نه خودم و یه نفر دیگه
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    86 11
    زندگي مجردي به خصوص در ميان دخترها خيلي زياد شده. دخترهايي رو ميشناسم كه بدون هيچ دليلي از شهرستان اومدن تهران و زندگي ميكنن و فقط خرج اجاره و غيره رو دست باباشون ميذارن! بهشونم بگي بالاي چشمت ابروئه قاطي ميكنن كه ما ميخوايم مستقل شيم و حقوق زنو مرد برابر نيست و آزاد نيستيم و اينا!! نميدونم ربطش چيه!
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    54 11
    يه نگاه به دوروبرتون بندازين. كمتر جوونيه كه تمايلي به ازدواج داشته باشه پسرها كه از ترس نان و يا دوري از آزادي هايي كه تو مجردي دارن و دخترها هم بخاطر جو عجيب درس خوندني كه بينشون افتاده! البته ممكنه دلايل بعضي هاشون درست هم باشه!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      33 3
      آخه برادر من پسرها چه آزادی دارند تو مجردی؟ همش باید دنبال هزار تا بدبختی باشند تا یک لقمه نان حلال باشند و اون وقت دیگه چه آزادی؟ شما حساب برخی ها رو با اغلب پسرها قاطی نکن.
    • باشه! IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      22 2
      آخِی، بمیرم واسه دخترها، که پسرها همش دنبالِ آزادي هايي كه تو مجردي دارن هستند اما دخترها فقط جو عجيب درس خوندني دارند و اصلاً اصلاً دنبالِ آزادي هايي كه تو مجردي دارن نیستند... فقط سوالی که هست اینکه پس این همه دختری که هست و همه دم از نامزد می‌زنند ولی ازدواح نمی‌کنند این‌ها همه در حال درس خوندن و ادااامه‌ی تحصیل هستند پس...
  • ساشا A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    65 4
    عزيزى كه ميگى مجردى عشقه. درسته كه عشقه ولى به شرطى كه تا ٣٠-٣٥ سالگى تو خونه مامان بابات نباشى اگه تو اون سن آرامش خودت و خونوادتو ميخواى ديگه نبايد باهاشون زير يك سقف باشى
  • رفیق فابریک paco A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    26 6
    pacoجان خوب گفتی گل گفتی از دل ما گفتی مخصوصا اون خانومه رو خوب اومدی واسه همین غنچه بودی شکفتی.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    40 5
    مشکلات اقتصادی هست ولی دلیل اصلیش روند مدرنیته شدنه جامعه هستش به همین دلیله که تو روستاها کمتر شاهد این پدیده هستیم افراد دیگه رغبتی برای تهدد ندارن ونمیخوان مثلا 30 سال بایه نفر زندگی کنن
  • ساشا A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    31 0
    حالا جالبيش اينجاست كه يك عده جوون ميايم اينجا كامنت ميزاريم و دردودل ميكنيم اى كاش اين مطالب تاثيرى روى فرهنگ جامعه و خانواده ها و سياست هاى كشورمون داشت
  • محسن A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    5 47
    اینجا همه از مشکلات اقتصادی میگن ولی مشکل اقتصادی نیست. چطور یه جوون توان اجاره یه آپارتمان را داره ولی توان اداره یه خانواده را نه!؟ خرج اصلی یه زندگی مشترک، مسکن هست پس کسی که توان اجاره خانه را داره، توان تشکیل زندگی مشترک را هم داره و مشکل را جای دیگه باید جستجو کرد. این مشکل کاملاً یه مشکل فرهنگی و سبک زندگی غلط هست. شما ببینید کسایی که سن بالا دارند و ازدواج نکرده اند، تونستند جلو خودشون هم بگیرند یا داستان چیز دیگری است!؟
    • مريم KW ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      29 2
      زندگي مجردي كه فقط توان اجاره يك خانه نيست . خانه مجردي وهزينه مجردي با زندگي مشترك فرق مي كند. يك مجرد توي يك سوئيت 30 متري هم مي تونه زندگي كنه اما متاهل بي بچه نمي تواند چون قراره مهموني خانوادگي داشته باشه ..بقيه بيان سبيل به سبيل جهيزيه فلان توماني عروس را زيررو كنن .. گاهي دو تاقبيله هوار بشن ودو سه هفته اتراق كنن...با يك يخچال روميزي هم نميشه توشه يك ايل را ذخيره كرد.. اما وقتي خودت باشه نگران نيستي فرشت دست بافه يا يخچالت ساي باي سايده... مسايل فرهنگي واجتماعي واقتصادي به زندگي مجردي دامن ميزنه...
    • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      1 1
      تشکیل زندگی مشترک لزوما برابر با راه اندازی کاروان سرا و نمایشگاه لوازم خانگی برای فک و فامیل نیست که بیایند و چند هفته اتراق کنند و سورچرانی نمایند!
  • مازیار A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    54 10
    زندگی مجردی بسیار بهتر از زندگی متاهلی است چه واسه پسرا چه واسه دخترا البته اگه عقل داشته باشن
  • امین IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    50 11
    من اگه الان امکانش بود زنمو طلاق میدادم و برمیگشتم به دوران مجردی متاهلی هیچ معنی نداره واقعا دیگه به اینجام رسیده
    • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      28 10
      مثل مني ....
  • سها IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    62 4
    من ازدواج کردم و پشیمونم.. فقط تنها نکته مثبت زندگیم پسرم هست وگرنه زندگی متاهلی جز خستگی و حرص خوردن و دعوا و دلخوری و آرزو به دلی هیچی نداره یه سفر با یک کوله پشتی و تنها رفتن میارزه به همه زندگی متاهلی ..
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    23 2
    25 درصد دختران مجردی زندگی میکنن!!!! اونوقت اینا پول خرید خونه یا اجاره ی خونه رو از کجا اوردن؟؟؟؟ فکر نکنم 25 درصد دخترا اصلا شاغل باشن که حالا 25 درصدشون مجردی زندگی کنن
    • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      1 2
      حق عائله مندی مصوب دولت دهم (فروردین 91): بر این اساس حقوق دخترها در مقایسه با پسرهای مجرد همترازشون حدود 200 هزار تومان بیشتره. این رو فاطمه دباغی معاون حقوقی ریاست جمهوری ابلاغ کرده
    • بی نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
      1 0
      شما چه با گشاده دستی، ماهی 200 هزار تومان از کیسه دولت به حقوق دختران مجرد اضافه کردی!!!
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    34 1
    باباشایعه درست نکنید توکوچه ما همه ازدواج کردن هرچییزی هم خواستن ازمغازه سر کوچه میخرن ارزون ارزون والا
  • saman A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    13 2
    آقا ما می خایم ازدواج کنیم ولی مسئولین نمیزارن با این وضع و اوضایی که درست کردن -جوانها شدن براشون بازیچه -اینقدرم نگید ازماست که بر ماست پس نقش ناظم ومدیر مدرسه در قبال دانش آموز چی میشه؟
  • لرد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    20 2
    اقای مسول شما واسه ما کار پیدا بکن و این تورم سر به فلک رو مهار بکن فردا میرم با 2 نفر ازدواج میکنم....
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      2 0
      کار که هیچی، اگه مردن تورم رو کنترل کنن ما هم ازدواج کنیم
  • کلیشه IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    38 8
    همسایه ما فرد جوان مجردی هست که فقط چند روز در خانه هست، گویا پدر و مادر ایشان در شهرستان زندگی می‌کنند، مساحت خانه تقریبا بیش از ۱۲۰ متر و ۳ خوابه... پس این که خانه کوچک برای مجرد هست اشتباه هست... کمی بیشتر بیاندیشیم...
  • بی نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    22 0
    چرا دیدگاه عوام ملت ایران به افراد مجرد به کل دیدگاه منفی و منحرف جنسی با احتمال 99.9 درصد توجه به تجاوز به ناموس همسایگان است و اقای نیکزاد و هیئت نگهبان و مجلس و دولت شرط عدم تجرد را برای مسکن مهر شرط واجب و کافی واگذاری مطرح نموده اند. ولی در اهواز در دوره تحصیلی ام کنار خانه یک اهل تسنن که 3 دختر جوان هم داشت در مجتمع خود ما را پذیرفت و این دیدگاه فاسد بودن افراد جوان در ذهن ایشان نبود.
  • بی نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    21 2
    چرا بنگاههای مسکن برای استقرار جوان مجرد پسر سختگیری میکنند و تصور بر فاسد بودن و احتمال تجاوز به ناموس همسایگان و مشروبخواری و الکل خواری دارند؟ و هر نوع فکر فساد به ذهنشان میرسد؟ ولی در اهواز در دوره تحصیلی ام کنار خانه یک اهل تسنن که 3 دختر جوان هم داشت در مجتمع خود ما را پذیرفت و این دیدگاه فاسد بودن افراد جوان در ذهن ایشان نبود. و ایا امکان دارد این دیدگاه فاسد بودن افراد پسر مجرد از دهن عوام فاسد مقدس ماب ایران و اقای نیکزاد و نگهبان و دولت و مجلس و شروط مسکن مهر حذف شود؟
  • فتواوی 2 FI ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    12 2
    فتوای 2 با توجه به شرایط کامنت ها،فتوای جدید بدین شرح است. آزدواج در شرایط کنونی اوج دیوانگی است و کسی که به این درد مبتلا شده و یا احتمال گرفتار شدن به این درد را داراست، به یقین دیوانه شده و باید به اطبا مراجعه کند. چنانچه ازدواج کرده و کار از کار گذشته و حال فرزندی آورده این شخص مرتد است و ریختن خونش بر مسلمانان ایرادی ندارد(چون واقعا چنین دیوانه ای برای جامعه خطر ناک است) و اما مجرد ها خواهشی که دارم این است به قول ببهی جـــون مادرت جــون مادرت زن نگیر و اما یه شعر از خودم که یک روز در جواب بزرگی که برایم شعری در مورد ازدواج فرستاده بود ،دادم مشکل خویش بر پیر مغان بردم دوش نعره ای از ته دل زد که جوانی،خاموش زن نگیری که شوی هوچو منی پیر و خموش ناله ای سر داد که یک بودم و دوم هم روش
  • آسمان IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    13 2
    بابا تقصیر خودمون هم هست دیگه وقتی جلوی توقع های بالا کوتاه میایم همین میشه دیگه اگه دور و بری ها سطحشون بالاست و ما با سادگی کنار بیایم اونا هم میفهمند که همه حتما نباید مثل هم زندگی کنند اصلا چه معنی داره همه مثل هم زندگی کنند وسایل همه مثل هم باشه اینجوری که دیگه مزه ای نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    5 17
    خانه های مجردی با توچه به قانونی بودن ازدواج موقت و زنان صیغه قابل پیشگیری نیست. پس باید قانون تغییر کند تا خانه های مجردی قابل پیگیرد قانونی باشد.ضمنا حقوق نابرابر زن ومرد در قانون مدنی هم دختران و هم پسران را به خاطر پیام آمد های محدودیتی ازدواج برای زنان و مهریه های سنگین برای مردان از ازدواج فراری می دهد.
  • حق را بگو A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    34 2
    یعنی بعضی کامنت ها رو آدم میخونه باید سرشو بکوبه به میز...!!!!! آخه خواهر من برادر من چند درصد پسرای جامعه ما با داشتن رفاه و امکانات نمی رن زن بگیرن و در عوض به مجردی و روابط نامشروع و خانه های مجردی رو میارن؟؟؟؟؟؟؟؟ خدا وکیل بیشتر از 10 درصد میشه؟؟؟!!!!( تازه دستمو بالا گرفتم) چرا سرمون رو زیر برف میکنیم؟؟؟؟در 80 درصد موارد بیکاری ، تورم، و به طور کل اقتصاد بیمار جامعه جلوی ازدواج رو گرفته....پسری که تا 30 سالگی قادر به ازدواج نیست میدونید چه بلایی سرش میاد؟؟؟ میدونید دختری که منتظر خواستگاره و به علت همین مشکلات اقتصادی هیچ پسری وجود نداره بیاد خواستگاریش، میاد توی خیابون دنبال همسر میگرده؟؟؟؟؟ میدونید همین دختر میتونه زندگی یه زن و مرد متاهل رو داغون کنه؟؟؟ به والله نمیدونی..............
    • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      25 0
      اكثر كامنت ها حالت طنز داشت شما سرت را به ديوار نكوب! به نظرم شما جزو مسؤولين محترم نيستيد زيرا نشان داديد كه مى توانيد تحليل كنيد براى همين سرتان را سالم لازم داريم!
    • حمید شا A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      0 2
      متاسفانه دستم لغزید مثبت دادم و صد در صد با نگاه برآمده از برداشتهای شخصی ای که نگارنده با پیش فرض اصالت نیاز جنسی داشته؛ مخالفم
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    11 0
    در همه جا-کلان و غیر کلان شهر.
  • محمد IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    6 2
    من 5 ساله ازدواج کردم یه فرزند هم دارم با ماهی 600 تا 700 دارم زندگی میچرخونم یه (پراید) هم دارم .... پرایداااااااااااااااااااااا. سعی کردم سطح توقعات بیاریم پایین تا بشه زندگی ساده کرد.......البته تو کلان شهر نیستم ....
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    4 2
    7.1 درصد خانواده‌های ایرانی به صورت مستقل و تک نفره زندگی می‌کنند. مگه خانواده تک نفره هم داریم
  • قضاوت؟ A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    3 6
    واقعا بعضی از دوستان طرز فکر اشتباهی دارن اگه یکم فقط یکم توقعات پایین بیاد میشه ازدواج کرد البته واسه کسایی میگم که یکم به اعتقاد اهمیت میدن اگه به فکر دین و مذهب نیستین بهتره برین سراغ زندگی مجردی(روابط نا مشروع و .................)البته امیدوارم خدا تو این ماه عزیز همه ما رو هدایت کنه
    • بی نام EU ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      3 3
      من خودم الان رفتم خواستگاری ولی نمیشه