۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
به روایت ناصر تقوایی پس از 20سال

«به روایت ناصر تقوایی»، گفتگوهای احمد طالبی نژاد با این فیلمساز صاحب سبک را دربرمی‌گیرد که با مقدمه و ویرایش جدید از سوی نشر زاوش منتشر می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، احمد طالبی‌نژاد، منتقد سینما و مستند‌ساز بیست سال  پیش گفت‌وگوی بلندی با «ناصر تقوایی» درباره سینمای ایران داشته و حاصل این گفت‌وگوها کتابی شد با عنوان «به روایت ناصر تقوایی» که نشر روزن کار آن را روانه بازار نشر کرد، حالا این کتاب با مقدمه و ویرایش جدیدی از سوی «نشر زاوش» راهی کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.

احمد طالبی‌نژاد درباره‌ ویژگی‌های این کتاب می‌گوید: «به‌روایت ناصر تقوایی» حول ‌محور تحولات سینما و ادبیات معاصر ایران، با نگاه تحلیلی بیان می‌شود. ناصر تقوایی در این کتاب از خود و دیگران سخن گفته و هر جا به نام کسی اشاره کرده یا درباره‌کارش حرف زده، دلیلی جز احترام قلبی به آن شخص ندارد و از هر چه سخن نگفته، یعنی که اهمیتی برای آن قائل نبوده است.

آنطور که مهر گزارش داده، چاپ‌ دوم کتاب با ویرایش و بازخوانی ناصر تقوایی منتشر خواهد شد، همچنین گفتگوی احمد طالبی‌نژاد با این کارگردانِ صاحب‌سبک درباره‌یآخرین اثر سینمایی او، «کاغذ بی‌خط»، به چاپ ‌دوم کتاب افزوده شده است.

طالبی‌نژاد می‌گوید: «همچنان بر این باورم که تقوایی حق بزرگی به گردن نسل‌ها و سینمای نوپای ایران دارد و آشنایی نسل‌ جوان با دیدگاه‌های او، در غنا بخشیدن به دانش و بینش آنان، کمک‌رسان خواهد بود.»

کتاب شامل دو بخش است. در بخش نخست، تحولات سینمای ایران به‌ویژه در کارنامه‌یتقوایی براساس سیر تاریخی، تحلیل می‌شود و در بخش دوم، که زیر عنوان کلیات آمده، دیدگاه تقوایی درباره‌ مسایل و مشکلات کلی سینمای ایران بیان شده است.
طالبی‌نژاد در مقدمه‌ این اثر نوشته است: «تقوایی، بیان جذاب و درستی دارد. هر چند نظم بخشیدن به ذهن او اندکی دشوار است. تقوایی از مسائل و نکات بسیاری، به‌عمد، نگفته و نگارنده نیز اصراری نکرده است. به‌هرحال ما همه «فرزندان زمان خویش» هستیم.

احمد طالبی نژاد همچنین در گفت و گو با سینما پرس در مورد چاپ مجدد کتاب «به روایت ناصر تقوایی» پس از گذشت ۲۰ سال اظهار داشت: در سالهای گذشته خیلی از افراد از من و ناصر تقوایی دلیل عدم چاپ مجدد این کتاب را می پرسیدند که این مسئله انگیزه ای برای چاپ مجدد این کتاب شد. وی ادامه داد: بخشی از دلیل اینکه در طول این بیست سال اقدامی برای چاپ مجدد این کتاب انجام ندادم اهمال خود من بود و بخش دیگر آن نیز به این بر می گردد که این کتاب برای چاپ مجدد نیازمند ویرایش و اصلاحاتی بود که باید برای آن زمان گذاشته می شد. چاپ اول این کتاب متأسفانه ویرایش خوبی نداشت که هم من و هم ناصر تقوایی از این مسئله ناراحت بودیم، کار ویرایش نسخه جدید این کتاب را خود ناصر تقوایی بر عهده داشت و ایشان با حوصله روی متن کار کرده و تغییرات لازم را روی آن انجام داد.

طالبی نژاد افزود: در ویرایش جدید برخی جملات بی معنا حذف و به جای آن جملاتی جدید جایگزین شده اند به طور کلی همه مسائل ویرایشی که باید در مورد اصلاح چاپ نخست کتاب صورت می گرفت را آقای تقوایی به خوبی انجام داده است، همچنین یک سری عکس های جدید نیز به کتاب افزوده شده است.

این کتاب در 220 صفحه از سوی نشر زاوش راهی کتاب‌فروشی‌ها می‌شود.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =