بعدازظهر پنجشنبه، نزدیک به 900 نفر از منتخبان کنکور در گروه های آزمایشی مختلف در سالن همایشهای صدا و سیما گرد هم آمدند تا از برترینهای مسابقه بزرگ علمی امسال در کشور، تقدیر کنند.

امید سلیمی بنی : در حاشیه این همایش، خبرآنلاین با منتخبان رشته های مختلف کنکور امسال، گفتگو کرد. نتیجه این گفتگوها نشان می دهد بیشتر منتخبان کنکور امسال، ترجیح می دهند برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی به خارج از کشور بروند. آنها می گویند شرایط ادامه تحصیل و رقابت علمی در محیطهای دانشگاهی بیرون از مرزها، مهیا تر است. ولی تقریبا همگی آنها قول دادند برای خدمت به میهن بازگردند. قولی که در سالهای اخیر نیز رتبه های برتر دادند، ولی نتیجه ای متفاوت از آنچه گفته شده بود، حاصل شد.
برخی از رتبه های برتر کنکور امسال، بنا به توصیه اطرافیان خود، رشته های معروف در دانشگاه های پایتخت را به عنوان اولویت اصلی تحصیلی خود انتخاب کرده بودند، در حالی که برخی از آنها نمی دانستند در دانشگاهی که انتخاب کرده اند، چه چیزی در انتظارشان است. تعدادی از پاسخگویان به خبرآنلاین حتی نمی دانستند دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب کرده اند از لحاظ رتبه علمی، چه جایگاهی در جهان دارد.
با این وجود پاسخهای آنان به خبرآنلاین نشان داد برگزیدگان رتبه های برتر کنکور امسال، میانه چندانی با معلم خصوصی ندارند و حضور در کلاسهای خصوصی را اتلاف وقت می دانند. در ادامه برخی از این گفتگوها را می خوانید:

قول می دهم بخشی از وقتم را در مناطق محروم کار کنم
پویا براهیم باستانی- رتبه اول گروه آزمایشی علوم تجربی و ششم زبان از تبریز
چطور می شود یک دانش آموز رتبه اول پرجمعیت ترین گروه آزمایشی را در کنکور می آورد؟
خیلی سخت نیست. این بیشتر به خود آدم وابسته است و نقش مهم خانواده و دوستان و مدرسه در موفقیت تاثیر می گذارند.
چقدر مطالعه روزانه داشتید؟
سعی کردم حتی الامکان زمان بیشتری را برای مطالعه بگذارم. اوایل سال حدود 40 ساعت در هفته و اواخر سال 70 ساعت. هر روز که نمی شود درس خواند.
شغل شریف پدرتان را می توانم بپرسم؟
ایشان پزشک متخصص رادیولوژی هستند.
و شما می خواهید جا در پای جای پدر بگذارید؟
انشاالله. دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشکی خواهم خواند.
و چرا تبریز نه؟
سطح علمی و امکانات دانشگاه تهران بالاتر است. بازخورد بهتری نیز دارد برای دانشجو.
پدر کجا درس خواند؟
تبریز.
سطح علمی دانشگاه تبریز را بررسی کردید؟
بله، سطح علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خیلی بالاست، سال گذشته رتبه 5 را در کشور داشت و امسال رتبه 6 را دارد، ولی سطح علمی دانشگاه تهران، بالاتر است و رتبه یک را دارد. در ضمن، به صورت جدید، رشته های پزشکی تدریس می شود.
ولی در دانشگاه مثلا علوم پزشکی شهید بهشتی نیز این روش نوین وجود دارد؟
بله، در آن دانشگاه نیز اینطور است. اینها در دفترچه کنکور آمده و به خوبی پیداست سطح علمی دانشگاه تهران، از آنجا هم بالاتر است. با روش طبقه بندی شده، شیوه نوین را می آموزند.
تفاوت بین رتبه 5 یک دانشگاه و رتبه یک چقدر است؟
من نمی توانم به دقت تشخیص دهم.
درباره ادامه تحصیل و تخصص فکر کرده اید؟
خیلی در این مورد فکر کردم. ممکن است در طول زمان، سلایق آدم عوض شود. ولی به تخصص قلب و فوق تخصص جراحی قلب علاقه زیادی دارم.
درباره مشکلات پزشکان شما در جریان هستید؟
بله، مشکلات شغلی پدرم را می بینم و می دانم شغل سختی است.
خودت را برای پزشک شدن آماده کرده ای؟
زمان لازم دارد. مسئولیت بزرگی است و آمادگی بالایی می خواهد که در واقع امانتداری سلامت مردم است.
نقش پدر در موقعیت فعلی شما چقدر است؟
در خانه ای بودم که از بچه گی به رشته پزشکی آشنا بودم و این علاقه با دانستن این که چه می خواهم و چه هست، این رشته را انتخاب کردم.
رتبه 6 زبان را دارید، آنجا قصد چه کاری را دارید؟
نمی خواهم به صورت آکادمیک زبان را ادامه دهم، ولی در ارتباط با کارم است.
در باره حضور در مجامع علمی خارج از کشور چه فکری دارید؟
هر کسی به دنبال فرصتی است تا در موقعیتی علمی قرار بگیرد و برای هر کسی که پیش بیاید، استفاده می کند.
اگر از شما دعوت شود برای ادامه تحصیل بروید، به خارج می روید؟
نیاز به بررسی دارد. اگر همه چیز خوب باشد، می روم ولی بعد از تحصیل برمیگردم.
بعد که برگشتید حاضرید در منطقه محرومی مانند منطقه ارسباران که از مناطق محروم است، به مردمی مانند شهروندان هریس و ورزقان و یا روستاییان آنجا خدمت کنید؟
بخشی از وقتم را در هفته برای خدمت به محرومان اختصاص می دهم.


نمی خواهم در شهرستان درس بخوانم

حسین پوریا یاراحمدی- رتبه سوم علوم تجربی از بروجرد استان لرستان
اولویت اول تحصیلی شما کجاست؟
رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوست دارم در بهترین دانشگاه درس بخوانم.
آیا بهترین دانشگاه، موقعیت بهتر شغلی در اختیار شما می گذارد؟
موقعیت علمی بهتری می گذارد.
چه تبعاتی این موقعیت دارد؟
هر کسی به دنبال علایق خود می رود و علایق من هم درس خواندن است.
چرا دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد را برای تحصیل انتخاب نکردید؟
بروجرد تا خرم آباد، دو ساعت فاصله دارد و تا تهران، 4 ساعت، ولی سطح علمی آنجا با اینجا قابل مقایسه نیست.
بعد که فارغ التحصیل شدید هم در تهران خواهید ماند یا به لرستان برمیگردید؟
فرقی نمی کند. هر جایی که دیدم بهتر است برای مردم، خدمت می کنم.
اگر پیشنهاد تحصیل در خارج از کشور داده شود، چطور؟ باز هم فرق نمی کند؟
فعلا به این حرفها فکر نمی کنم. اگر این پیشنهاد را دادند، بررسی می کنم.
اگر بررسی شما این باشد که رتبه علمی آنجا بالاتر از دانشگاه تهران باشد، چه تصمیمی می گیرید؟
برای تحصیل ایرادی ندارد بروم، ولی برای کار و خدمت حتما به ایران برمیگردم.
فضای دانشگاه علوم پزشکی تهران را چقدر می شناسید؟
سعادت نداشتم بروم این دانشگاه. ولی می دانم رتبه های برتر کشور آنجا هستند و رقابت خوبی است.
می دانید رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران چقدر است؟
می دانم زیر 500 آمده بود.
می دانید که به خاطر ادغام با دانشگاه علوم پزشکی ایران، این رتبه لحاظ شد و حالا تفاوت کرده؟
آخرین رتبه اش، 700 و خورده ای بود. تعداد مقالاتش را که در مجلات بین المللی منتشر شده نمی دانم.
با وجود آدمهایی مستعدی مانند شما، چرا نباید دانشگاه های سایر استانها، رتبه علمی بالایی داشته باشد؟
حالا که قرار است رک صحبت کنیم، باید گفت دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد از لحاظ امکانات اصلا در حد و اندازه دانشگاه تهران نیست. دانشجوی خوب، یکی از عوامل است.
وقتی دانشجویان خوب بروند در استانها تحصیل کنند، فکر نمی کنید مسئولان نیز مجبور می شوند امکانات بدهند؟
فکر نمی کنم. دلایل زیاد دیگری نیز هست که دوست ندارم در خرم آباد درس بخوانم.


وارد سیاسی ترین دانشگاه ایران می شوم
زهرا مشایخی، رتبه یک کنکور از گروه آزمایشی علوم انسانی- شهر تهران:
چطور شد رتبه یک شدید؟
لطف خدا و سخت کوشی که خودم داشتم به همراه لطف خانواده و دبیرانم باعث شد.
سخت کوشی خودتان چقدر بود؟
اگر منظورتان ساعات مطالعه است، چون با سرعت بالا و عمیق می خواندم، روزهای تعطیل بالاتر از 8 ساعت و روزهای 4 ساعت خارج از ساعات مدرسه، مطالعه داشتم.
از معلم و کلاس خصوصی هم استفاده کردید؟
نه، معلم خصوصی نداشتم. فکر می کنم بچه ها اگر با برنامه مدرسه پیش بروند، نتیجه را کسب می کنند. دبیرهای خوبی داشتم و نیاز نبود به معلم خصوصی مراجعه کنم.
در دبیرستان دولتی درس خوانید؟
نه، مدرسه مان غیر انتفاعی بود.
و کجا می خواهید ادامه تحصیل بدهید؟
دانشگاه تهران رشته حقوق را انتخاب کردم.
چرا حقوق و چرا دانشگاه تهران؟
دانشگاه تهران در رنکینگ کشور، اولین رتبه را دارد. بین چند رشته مردد بودم ولی تحقیق کردم و دیدم به حقوق بیشتر علاقه دارم.
در چه رشته های تردید داشتید؟
در بین رشته های روانشناسی، فلسفه، علوم اجتماعی و حقوق مردد بودم. به برخی از دبیران و دانشجویان این رشته با مشاوران صحبت کردم. دیدم توانمندیهایی که دارم، به درد رشته حقوق می خورد.
آیا آینده شغلی این رشته هم در انتخاب شما موثر بود؟
با توجه به اینکه دختر هستم و مشکلی از لحاظ مالی ندارم، بیشتر از جهت استعداد و علاقه و توانمندی به سمت رشته حقوق رفتم، ولی به هر حال بی تاثیر نبوده است.
و دوست دارید چه شغلی را انتخاب کنید؟
وکالت را دوست دارم.
قضاوت چطور؟
نه، کار سختی است.
تا چه مقطعی و چه گرایشی دوست دارید ادامه بدهید؟
حقوق بین الملل را دوست دارم. البته باید پیش بروم و ببینم چه علاقه ای دارم. تا جایی نیز که توانایی داشته باشم، ادامه می دهم.
دیروز فرهنگستان علوم از وزارت علوم خواست به وضعیت امنیتی دانشگاه ها پایان دهد. می دانید این خواسته یعنی چه؟
نمی دانم امنیت چیست. ولی می دانم دانشگاه تهران سیاسی است.
می دانید از این لحاظ وارد چه فضایی می شوید؟
از چند نفر پرسیدم و می دانم دانشگاهی که انتخاب کرده ام سیاسی ترین دانشگاه کشور است و لازم است آگاهی در این زمینه داشته باشم.


دانشگاه صنعتی شریف انتخاب اول من و خواهرم است

سید محمد حسین موسوی-رتبه دو ریاضی- قم
ریاضی باعث می شود آدمها اخم کنند؟
نه، من طبیعتم اینطور اخمالو است. البته گاهی هم خنده رو هستم.
خیلی ریاضی می خوانید؟
بیشتر سعی کردم اطرافیانم را ببینم تا متوجه شوم چطور درس می خوانند. کلاس خصوصی نداشتم و خودم مطالعه کردم.
چرا کلاس خصوصی نرفتید؟
احساس می کنم وقت تلف کردن است. آنقدر که وقت و هزینه می برد، فایده ندارد. هر چند اگر از پدر می خواستم، شرایطش مهیا بود.
اولویت اول تحصیلی شما کجاست؟
برق دانشگاه صعتی شریف.
چرا آنجا را انتخاب کردید؟
اگر جای دیگر را انتخاب می کردم، حس می کردم حرام شده ام. اینجا بهتر است و رقابت سنگین تر است.
چرا برای تحصیل در قم نماندید؟
دانشگاه قم را اصلا ندیده ام. ولی قدمت چندانی ندارد. دانشگاه صنعتی شریف را می دیدم و خواهرم نیز آنجا در سال چهارم مشغول تحصیل است و فارغ التحصیل می شود.
او خیلی برای انتخاب این دانشگاه به شما کمک کرد؟
نه، خیلی از او نپرسیدم در دانشگاه چه خبر است.
پس این که می گویید بهترین دانشگاه صنعتی کشور است، از کجا می دانید؟
اطرافیان، خانواده و دوستان می گویند بهترین دانشگاه است. رشته های بالاتر هم اکثرا می روند دانشگاه صنعتی شریف. در دانشگاه های دیگر، رتبه های پایین تر هستند و علاقه مند به درس خواندن نیستند.
منشا این مقایسه که می گویید دانشجویان دانشگاه های دیگر درس نمی خوانند، کجاست؟
نمی دانم منشاش کجاست، شاید خواهرم باشد. ولی اگر بروم دانشگاه های دیگر، انگار خودم را از رقابت جدی جدا کرده ام.
درباره مهاجرت نخبه گان برای حضور در فضای رقابت بیرون از کشور چیزی شنیده اید؟
بله، شنیده ام. بعید است بروم بیرون از کشور. بعدا نیز هنوز نیامده و نمی توانم جواب بدهم.


قول می دهم بعد از تحصیل به کشور برگردم

سیدمحمدجواد موسوی-رتبه سه در ریاضی و فنی- مبارکه اصفهان
کلاس خصوصی می رفتید؟
نه، روزی 7 تا 8 ساعت درس می خواندم. کلاس خصوصی، خستگی دارد و وقت آدم را در رفت و آمد تلف می کند. بازدهی کلاس را ندارد.
اولویت اصلی شما در ادامه تحصیل چیست؟
برق دانشگاه صنعتی شریف.
چرا این رشته و این دانشگاه را انتخاب کردید؟
علاقه به الکترومغناطیس داشتم. صنعتی شریف نیز خیلی اسم دارد. دانشگاه اول کشور است.
چرا دانشگاه صنعتی اصفهان که قطب علمی هم هست نرفتی؟
راهش خیلی برای ما فرق نمی کند. از مبارکه تا اصفهان یک ساعت راه است و تا تهران 5 ساعت.
چطور فرقی نمی کند؟
صنعتی شریف معتبرتر است. برای چند ساعت راه که دو هفته ای یک بار می رویم، فرقی نمی کند.
آیا شرایط تحصیل در اصفهان راحت تر نبود؟
قطعا راحتتر است. ولی دانشگاه صنعتی شریف را دوست داشتم.
برنامه ات برای شغل و آینده چیست؟
در رشته فیزیک، تحقیق می خواهم بکنم.
رشته های برتر فیزیک جذب سازمان انرژی هسته ای می شوند. آنجا نمی خواهید بروید؟
هنوز فکر نکرده ام.
برای ادامه تحصیل در بیرون از کشور چه فکری دارید؟
اگر موقعیت فراهم شود، حتما می روم، ولی قول می دهم برگردم.
می دانید با چند دانشجوی نخبه مثل شما صحبت کردم و قول گرفتم که برگردند و رفتند و پشت سرشان نگاه نکردند؟
من قول می دهم برگردم. البته این که می گویید هم یک اشکال است که باید دید مشکل کجاست.


برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا می روم

علی محمد عزیزی رتبه سوم گروه آزمایشی هنر- کرج
از اول هنر می خواندید؟
دیپلمم ریاضی بود. ولی آمدم به هنر.
چرا در ریاضی نماندی؟
در ریاضی هم رتبه زیر 100 داشتم و می دانستم هر جا انتخاب کنم، قبول می شوم، ولی رشته ای را در آن گروه دوست نداشتم. به خانواده ام گفتم اگر در ریاضی بمانم، هیچ علاقه ای به هیچ رشته ای از ریاضیات ندارم. دیدم به هنر بیشتر علاقه دارم.
چرا زودتر تغییر رشته ندادی؟
دیر این جرات را پیدا کردم که وارد علاقه خودم شوم.
و برای آینده تحصیلی برنامه ات چیست؟
آینده ام، طراحی صنعتی است. این رشته در کشور ما تازه وارد است و خیلی بد جا افتاده و عده ای باید پیش قدم شوند و روی میدان مین بروند، چون خیلی این رشته در ایران ضعیف است.
بعد از کارشناسی برنامه ات چیست؟
اکثر بچه های طراحی صنعتی می روند به خارج ولی برمی گردند. برنامه من نیز همین است.
از کسی تصمیم گرفتی برای ادامه تحصیل به خارج بروی؟
هر کسی وارد این رشته می شود باید از اول بداند در دوره فوق لیسانس می خواهد چه گرایشی بخواند، من هم می خواهم استراتژیک دیزاین (طراحی راهبردی) بخوانم که در یک دانشگاه کالیفرنیایی وجود دارد.
چرا در ایران نمی خواهی ادامه تحصیل بدهی؟
این رشته، در جهان کاملا گرایش بندی شده، ولی در ایران، اینطور نیست. در طراحی صنعتی، از طراحی ماشینهای مختلف تا نمکدان و جواهرات را داریم. در ایران، شما فقط طراحی صنعتی می خوانید، نه رشته ها و گرایشهای مختلف آن را. در خارج از کشور، اینها گرایش بندی شده ولی در ایران این گرایشها نیست.
اگر در ایران این گرایشها بود، باز هم می رفتید؟
نه، قطعا می ماندم.
چه تضمینی هست با توجه به جذابیتهای آنجا برگردید؟
چون هدفم به وجود آوردن یک دانشگاه طراحی صنعتی در ایران است، برمی گردم. می خواهم همین رشته را در ایران جا بیندازم. ما همه چیزمان کپی است. از طراحی ماشینهای ما گرفته تا هر چیزی که استفاده می کنیم. وقتش شده که برای خودمان، طراحی کنیم.
از طراحی کپی خودرو در ایران حرف زدید. به نظرتان چرا کارخانه های معظم خودروسازی نمی خواهند به جوانهایی مثل شما بها بدهند تا حداقل اینجا بمانید؟
می ترسند. هزینه نیز دارد. خیلی از طراحهای قدرتمند دنیا، از جمله آقای نادر ابراهیمی از طراحان اصلی بی.ام.و در آلمان است. او ایرانی است، ولی می رود آنجا کار می کند. آقای محمد رضا شجاعی، اولین موتور دو دیفرانسیله را به نام اسطوره طراحی کرد. این موتور خیلی مطرح شد. ولی وقتی این را به یک کارخانه خودروسازی بزرگ برد، بهش گفتند تو خیلی خام مغز و جوانی و راهش ندادند. او هم طرحش را بیرون برد و آنجا همه تحویلش گرفتند. این تفاوت آنها با ماست.
اگر شما هم بخواهید دانشگاه بزنید و به شما بگویند برو خانه بشین، نیاز نداریم، چه می کنی؟ برمیگردی؟
نه، دکتر حسابی چه کار کرد؟ من نیز همان کار را می کنم. دوران پربار علمی ام را خارج از کشور می گذرانم و وقتی برمیگردم که کسی نتواند بگوید جوان و خام مغزی.
به نظرشما به ملتی که اجازه می دهد جوانها و مغزهایی مانند شما که متعلق به اوست، به این راحتی بیرون برود، چه باید گفت؟
نمی دانم. باید حمایت کنند دیگر ولی واقعا نمی دانم چه بگویم.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 89
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    180 3
    همه همینو میگن ولی وقتی میرن دیگه موندگار میشن. نه اینکه دلشون نخواد ولی اونجا در زمینه هایی کار و تحصیل میکنن که در داخل زمینه ی کاریش وجود نداره یا خیلی محدوده
    • بی نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      26 2
      الان داغن بزار برن از مملکت بیرون همینا دیگه برنمیگردن اگرم برگردن 60 سالگی به بالا برمیگردن تا اخر عمری ایران باشن بیش ترین هزینه ها صرف اینا میشه تا برن برای دیگران کار کنن
    • بی نام MY ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      20 2
      باید برن تا شکفته بشن باید برن چون ارزشش را دارند که در یک محیط معتدل و مترقی بدون حب و بغض بدون تبعیض و انواع فشار های روانی استعداد هایشان شکوفا بشه بمانند ایران که بعد از تحصیل تدربدر دنباک لقمه نون شبشان باشند یا تا دیروقت مسافر کشی کنند که کمبودهایشان را جبران کنند
    • بانوی ایرانی... IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      31 1
      تو دینمونم داریم وقتی شرایط زندگی برات مهیا نباشه میتونی مهاجرت کنی.اصلا چه ایرادی داره هر جا برن موفق باشن و اسم ایرانی رو پرافتخار کنن؟چرا همه ش واسه چیزایی که نداریم حسرت میخوریم و اصرار داریم توانایی های جوونامون هرز بره؟
    • بی نام DE ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      22 1
      الان جوگیر شدن این بچه ها همه دارن به خاطر رتبه بهشون تبریک میگن بزار فقط یک ترم بگذره از دانشگاه میفهمن چه خبره
    • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      15 1
      خبر آنلاین لطف کن حتما یک گزارش از تعداد دانشجویان دکتری شریف و تهران که دوره دکتری را نیمه تمام رها کرده و دوباره برای تحصیل دوره دکتری به خارج می روند یا پس از اتمام دوره دکتری دوباره برای شروع دوره دکتری به خارج می روند،تهیه کنید. با تشکر در این زمینه میتوانید به سایت اپلای ابرود نیز مراجعه کنید
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      8 1
      دقیقا این مشکلی که آقای بینام درباره ناتمام گذاشتن درس دانشجویان دکترا بیان کردن رو یکی از اقوام ما هم داشت ادامه دکتریش رو رفت امریکا خوند و تموم کرد به نظر مشکل شایعی شده بین دانشجوهای دکترا که داخل ایران میخونن
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    174 1
    اونــــــکـــــــه رفــــــتـــــــــه دیـــگـــه هیــــچ وقـــت نــمـیــــاد
    • محمد A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      40 1
      اينكه چيزي نيست . تازه موقع رفتن گـــيـــتــار رو هم با خودشون ميبرن.
    • شفتالو IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      14 1
      تا قیامت دل من گریه میخواد !
  • yaghish A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    113 3
    تو که راست میگی سفرت به خير؛ اما، تو و دوستي، خدا را چو از اين كوير وحشت به سلامتي گذشتي، به شكوفه‌ها، به باران، برسان سلام ما را
    • بی نام EU ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 29
      چه ربطی داشت
  • بهمن A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    81 2
    اي كاش شرايطي مهيا شود كه هم اين عزيزان و هم همه متخصصين ايراني كه در خارج از كشور هستن بيايند و در داخل كشور به همين مردم خدمت كنند .
    • مهدی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      52 3
      دوست عزیز با ای کاش ای کاش گفتن هیچ اتفاقی نمیفته وقتی تو ایران قدر اینارو نمیدونن همون بهتر برن جایی که قدرشونو بدونن
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    52 22
    چون اکثرا از دهک درامدی پایین جامعه هستند به هیچ وجه بر نمی گردند
    • بی نام CA ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      83 0
      فقط بحث مالی نیست دوست عزیز . اون چیزی که الان در جامعه ما گم شده احترام هست . هیچ گونه تبعیضی در اینجا وجود نداره (نژادی ،مذهبی‌، جنسی‌ ،...)
    • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      3 4
      چه ربطی داشت؟انگار شما تو باغ نیستی
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    48 0
    مثله اونایی که رفتن بعدش مثلا قرار بود برگردن شما هم دیگه برنمیگردید خب حقم دارید اونجا بهتون بیشتر میرسن حقوق خوب میدن مزایا عالی میدن به ب منم باشم دیگه برنمیگردم
  • یه فارغ التحصیل امیرکبیر A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    90 11
    اقا ایتا کلشون باد داره. اصلا اینا هنوز درکی ندارن از خارج رفتن فقط یه چیزی شنیدن که باید برن خارج. بزار 3 سال دیگه اینجور حرفا رو بزنین. کسی که رتبه ی یک کنکور بشه نخبه به حساب نمیاد عزیزان ، نخبه ها داخل دانشگاه شکل میگیرن اینا هنوز اول راهن ممکنه رتبه های خیلی پایین تر ازینا تو دانشگاه اینا رو جا بزارن. نمیدونم چرا تو این مملکت رو کنکور تمرکز میشه.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      2 0
      دقیقا جای اینکه اینقد با تیزهوشان و کنکور اسان است و.... هی بازار کنکورا داغ کنید بیاید روی دانشگاه سرمایه گذاری کنید... اونجاس که دانش و دانشمند شکل میگیره...اینهمه منابع داریم تو کشورمون اما صنعت ما رو ببین و با صنعت ژاپن مقایسه کن..پولای مملکت کجا میره خدا میدونه
  • rezaperspolisy IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    29 1
    میرید ولی برنمیگردید :)
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    26 1
    درود و آفرین بر همه شما ما هم سعی خودمونو کردیم ولی خوب رتبمون دو سه رقمی نشد. پدرم تو اخبار شمارو دید و روزی 100 بار بهم گفت ببین خاک برسرت.بچه های مردمم آدمن درس میخونن
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    39 0
    واقعا جوانهای هجده نوزده ساله ما اینها را میفهمند و برنامه ریزانی که باید ماندن در کشور را جذاب کنند و دغدغه امکانات را داشته باشند، سالها از آنها عقبند!
  • احسان IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    33 2
    نمیدونه امنیت چیه بعد میگه دانشگاه تهران سیاسی ترین دانشگاه ایرانه...واقعا که...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    43 5
    هر کدام از اینها میلیاردها عدد بشکه نفت هستن که به راحتی و با هزینه اندک میرسن دست کشورهای دیگه. امیدوارم موفق باشن
    • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      8 0
      دوست عزیز شما هم به دلیل باوری که به ارزش این طلاهای زنده دارین ارزشتون از اونا بیشتر نباشه کمتر نیست درود بر تو
    • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      5 0
      دوست عزیز خود شما هم که به توانایی این طلاهای دست و پادار باور دارید ارزشتون کمتر از اونا نیست.درود بر شما
  • هادی A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    233 3
    من خود دانشجوی دکتری در خارج از کشور هستم و به خاطر یک سری مسائل مجبور به بازگشت هستم ولی مطمئن هستم که هیچ یک از اینها برنمیگردند چون الان حدود 18 سال دارند واحساساتی حرف می زنند پس از دیدن واقعیتها و وقتی سن یه بالای 25 و 30 رسید مطمئن باشید به احتمال 99% بر نمی گردند.
    • مجتبی A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      37 2
      هیییییی خوشبحالشون متولد 65 هستم رشته دبیرستانم کامپیوتر بود اما علوم تجربی علاقه داشتم .ما دهه شصتی ها در مورد رشته های تحصیلی خیلی خام بودیم از شانس بد ما کنکوریها اینقد زیاد بودن که جا واسه کنکور دادن نبود . گناه امثال من که نتونستیم طبق علاقمون درس بخونیم گردن کیه ؟!!
    • بی نام FI ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      58 1
      دقیقا درسته! با چند نفر از کسانی که المپیادی جهانی و شریفی مخصوصا بودم صحبت کردم، جو دانشگاه صنعتی شریف طوری هست که اگه نری خارج از کشور، یک ناتوانی و ضعف محسوب میشه! کاربری هم نظر کاملا درستی داده بود که بدون بررسی همه میرن برق شریف! برای تاکید درستی حرف می تونید به مستند "میراث البرتا" رجوع کنید که از زبان خود دانشجویان است و اساتید است. به نظر من خدمت به انسان ها، مرز سیاسی نمی شناسد. هرکجا باشید و بتونید به نحو احسن از استعدادتون برای گسترش مرز علم استفاده کنید ارزشمند و عزیز هستید در همه جا! این شخص محاصبه گر خیلی می تونست سوالات بهتری رو بپرسه! اصلا حسی خوبی به محاصبه گر نداشتم! و در ضمن امیدوار این دانش آموزانی که به زودی دانشجو می شن دچار غرور نشوند. افرین به تک تک شما
  • بی نام GB ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    132 7
    بمونن که چی بشه ؟ باید برن تا شاید با امکاناتی که خارجیا در اختیارشون قرار می ده بتونن خدمتی به علم و بشریت کنن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    58 14
    یکی از عزیزان گفته : در غیر انتفاعی درس خوانده و از لحاظ مالی مشکلی ندارد....بــــله دیگه.
    • بی نام EU ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      26 1
      که چی؟ اگثر رتبه ای زیر هزار افرادی هستند ک از لاظ مالی الا مشکل ندارند
  • آرمان IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    103 1
    وقتی دوستان که رتبه های برتر کنکور شدند و اصلطاحا همه چیز را میتوانند بروند میبینم یاد دوره خودمون می افتم. همه اونهایی که ریاضی هستند برق شریف میخواهند بروند؛ انسانیها حقوق تهران؛ و تجربی ها پزشکی تهران؛ بعد که ازشون میپرسی چرا میخواهی برق شریف بروی، میگه همه اونجا میرن دیگه. کلا احساسم اینه که هیچی عوض نشده و اینها هم دارند اشتباه صدها نفر قبلشون رو انجام میدهند که با کلی استعداد و ذکاوت در رشته ای میروند که ممکنه علاقه ای نداشته باشند. فقط موندم مسئولین وزارت آموزش و پرورش یا حتی علوم که میدونن این مشکل وجود داره چرا هیچ کاری در جهت آشنایی رشته نمیذارن و فقط به دوره های یک و دو روزه اکتفا میکنند. آقا من میگم آشنایی با رشته و شناسایی علاقه کار یک روز نیست بلکه یک دوره چند ساله هست.
    • بی نام EU ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      18 0
      کاملاً درست گفتید. خود اساتید دانشگاه شریف گاهی این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا برق شریف زدید؟ اعتبار این مدرک از نظر بین‌المللی یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب برق شریف است وگرنه اینکه از قافله عقب بمانم و... به نظرم بیشترش حرف است! مگر در عمران، کامپیوتر، مکانیک نمیشه رقابت داشت؟ مشکل آنجایی هست که از ۱۰۰ رتبه‌ی اول کنکور ریاضی بیشتر از ۷۰ درصد برق شریف را انتخاب می‌کنند. خب برای دانشگاه شریف هم مایه‌ی مباهات است که نخبه‌ترین دانشجویان را داشته باشد. در نتیجه افتخار هم می‌کند که برای مثال ۷۰ رتبه‌ی برتر کنکور ریاضی همگی به شریف آمدند...
    • بی نام FI ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      24 0
      آفرین بر حرف درست تون! علاقه 100نفر برتر کنکور مجموعه ریاضی فقط تو برق شریف خلاصه شده است! مقصر خودشون نیستند، خانواده، مدرسه، جوی که خوده دانش آموزها ایجاد کردند، دولت که یک بعدی فکر کرد، و ...
  • سعید A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    33 0
    من تو یکی از دانشگاه های دولتی تهران درس خوندم، کاملاً میدونم برای این افراد تا 4-5 سال آینده چه اتفاقی میفته، اینا هنوز وارد محیط دانشگاه نشدن این حرف رو میزنن، بعد 4-5 سال مطمئن باشید تفکراتشون تغییر میکنه، خیلی راحت بیشترشون میرن از ایران، وقتی هم برن مطمئن باشید به این راحتی دیگه بر نمیگردن؛ من دوستای زیادی داشتم که الان ایران نیستن اگر خودمم شرایطتشو داشتم میرفتم. بهتره برید نفرات برتر کنکور سال های گذشته رو ببینین کجا هستن!
  • سینا A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    10 52
    آقای عزیزی هنوز نمیدونه طراحی صنعتی که در گروه هنره یه جورایی نقاشیه کار علمی و نقشه صنعتی خودرو مربوط به مهندسه مکانیکه نه کسی که هنر خونده.
    • بی نام EU ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      15 2
      من اطلاعات زیادی ندارم اما طراحی خودرو مربوط به یکی از زیرشاخه‌های طراحی صنعتی است.
    • سیما IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      8 2
      نقشه صنعتی خودرو؟ طراحی خودرو با تصمیم گیری در مورد مثلا ظرفیت باک بنزین فرق داره ها! ایده های مفهومی خودرو سازی ها رو ببینید شاید کمک کنه که تجسم بهتری از طراحی خودرو داشته باشید. طراحی صنعتی نقاشیه؟ این حرفا مال هموناییه که فکر میکنن معمارا تفننی خط خطی می کنن و عمرانیها ساختمان سازی!!!!! اینکه کسی وارد دانشکده هنر بشه معنیش این نیست که نقاش میشه. بله تو ترم های اول طراحی صنعتی، معماری و ... روی تقویت مهارت دست کار می کنن (با تمرین هایی مثل نقاشی) تا دست توان روی کاغذ آوردن ایده های ذهنی رو داشته باشه.
    • سینا A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      5 1
      سیما : کسی که نه ایرو دینامیک میخونه نه دینامیک گاز نه مکانیک سیالات چه جوری میخواد طراحی خودرو کنه؟ البته طراحی خودرو از کوچیکترین پیچ شروع میشه (طول پیچ قطر پیچ باید نسبت به بار گذاریش مناسب باشه) تا موتور ماشین که اینا که همش مربوط به مهدس مکانیکه اون توضیح اولیه هم واسه بدنه خودرو بود که کار مهندس مکانیک یا هوافضاست .ولی شکل صندلیو داشبورد اره حق با شماست
    • سینا A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      6 0
      سیما:من چارت طراحی صنعتیو دیدم فهمیدم حق با شماست
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    96 0
    اینا هنوز داغن. وقتی با برخوردهای بد در طول دوره تحصیل کارشناسیشون مواجه بشن و از بی امکاناتی و مدیریت ناصحیح منابع ضربه بخورن فکر رفتن دغدغه اصلیشون می شه و وقتی رفتند و آزادی شخصی و علمی و امکانات آموزشی و پژوهشی اینجا و اونجا رو با هم مقایسه کردند 80٪ اونها (در صورت امکان ماندگار شدن) دیگه برنخواهند گشت. کاش فکری به حال فرار مغزها در این کشور بشه. برخوردهای امنیتی، سلیقه‌ای، عدم وجود آزادی شخصی و بیان و پس از بیان و ... در کنار مدیریت ناصحیح و کمبود امکانات دلایل اصلی این مهاجرتهای زیان آور برای کشور هست.
  • بی نام DE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    129 1
    متاسفانه افرادی رو دیدم اینور که با مدرک پی اچ دی حتی حاضرن کارگر پمپ بنزین شن ولی برنگردن یه کاری کردیم با ایران که آرزوی خیلیا شده برن
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    98 5
    اینها حرفه! الان کلشون داغه یک چیزی میگن! میرن و برنمیگردن! اصلا ایران چندان نیازی به افراد نخبه نداره چون سطح دانش و فن آوری ما خیلی عقبتر از کشورهای پیشرفته است و ما فقط نیاز به افراد درجه دو علمی داریم نه افراد درجه یک. مثلا یک فرد نخبه که میتونه توی اپل کار کنه و جدیدترین تکنولوژیها رو توی موبایل بکار ببره بیاد ایران و مثلا توی شرکت تولید آیفون تصویری یا کارخانه های مونتاژ کارکنه؟
    • بی نام EU ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      7 19
      قبول ندارم! این شرکت‌های دانش‌بنیانی که تقریباً تأثیرگذاری خودشان در حوزه‌ی علمی و عملی مربوطه را نشان می‌دهند، متشکل از همین افراد هستند. یکی از شرکت‌هایی که نباید اسمش را بیاورم، بیش از ۳۰ کارمند دارد و از این تعداد حدود ۱۲-۱۴ نفر تنها مدال‌آور المپیادهای بین‌المللی بوده‌اند. در نتیجه پیشرفت فقط در آمریکا نیست...
  • سارا A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    145 6
    برگردن؟؟؟؟؟؟؟؟ برگردن به چی؟ به گرونی هاا به بوروکراسی ها ؟ به این وضع بی سامان دارویی و بهداشتی؟ به این عوام فریبی ها به این دروغ ها .خدایا خودت رحم کن به همه
  • خ A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    79 4
    خخخخ
  • هادی امامی US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    33 1
    من هم روزی که رفتم گفتم بر میگردم و به وطنم خدمت می کنم . ولی الان تازه دارم به اینجا عادت می کنم کجا بر گردم دوست عزیز .
  • بی نام EU ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    9 5
    مطمئن باشید بیشتر رتبه‌های برتر پیش‌زمینه‌ی خروج از کشور پس از پایان تحصیلات را دارند. به ویژه رتبه‌های برتر رشته‌ی ریاضی فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف. چون دانشگاه شریف اعتبار فوق‌العاده بالایی در رشته‌های مهندسی مانند مکانیک، برق، کامپیوتر، عمران و... دارد و از این نظر بسیاری از دانشگاه‌های به قول معروف ده‌تای اول دنیا به سادگی با شنیدن نام صنعتی شریف، دانشجویانش را می‌پذیرند. دانشگاه‌هایی مثل هاوارد، ام‌آی‌تی، جورجیا و...
    • دیوید IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      4 2
      نه اعتبار شریف مثل قبل نیست . از بس دانشجوی خنگ با مدرک و سهمیه بسیجی گرفتن الان از هرجای ایران و هر دانشگاهی باشی و بری خارج ازت امتحان میگیرن . بعدش من دانشگاه آزاد خوندم . رتبم تو امتحان دولتی زیر 2000 بود ( فیزیک 99 % و شیمی 95 % زدم ) ولی به خاطر نزدیکی دانشگاه به محل سکونتم رفتن آزاد . الان هم اکثر هم دانشگاهی هام خارج دارن دکترا میخونن و بورس همون کشورها هستن .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    6 0
    بازم که کامنت من نمایش داده نشد!!! یعنی به کامنتای من حساسیت دارید شما؟؟!!
  • یاور IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    14 9
    فدای هرکسی که اسم ایرانو باسوادشون سربلند میکنند
  • طه A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    19 0
    امیدوارم عزیزی که در حوزه ی علوم انسانی می خواهد تحصیل کند چشم هایش را باز کند و به مسائل جامعه اش توجه کند تا کم کم بفهمد امنیت چیست!و منظور چیست
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    16 10
    چه قدر خودخواه، چرا دوست دارید از امکانات کشورهای دیگر استفاده کنید و بعدش برگردید، اگه غرب بده پس همه چیش بده
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    18 1
    -جمله "نمی دانم امنیت چیست"! خیلی جالب بود - در مورد رشته پزشکی و آقای باستانی که گفتند برمی گردند به نظرم حرفشون هیچ ایرادی نداره اتفاقا توی رشته پزشکی رتبه های اول زیادی داریم که تو ایران مانده اند و اون هم به خاظر درآمد بالای پزشکان متخصص در ایران به نسبت اروپا و حتی آمریکاست.
    • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 0
      نه جانم ! شما انگار اطلاع درستی از درآمد پزشکان متخصص در خارج از کشور ندارید!!!! دلیل ماندن اغلب شاغلین پزشکی این است که اولا مدرک پزشکی ایران را اغلب کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا معتبر نمی دانند و شما باید در چندین مرحله امتحان شرکت کنید و چند سال دوره تکمیلی عملی بگذرانید که یک پزشک متخصص که 11 سال در ایران درس خوانده در بیشتر موارد دیگر حوصله و توان این کار را ندارد. دلیل دیگر این است که متخصصین پزشکی عملا با سپردن اجباری تعهد محضری به وزارت بهداشت که معمولا طولانی مدت است در کشور زندانی شده اند چون وزارتخانه دانشنامه آنها را به عنوان گرو نگهداشته و بدون دانشنامه هم نمی توانند در امتحانات ورودی سایر کشورها شرکت کنند.
    • فارغ التحصیل پزشکی 76 دانشگاه تهران A1 ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      6 0
      حدود هفتاد درصد از هم کلاسی ها از ایران رفته اند تقریبا هر کسی که امکانش را داشته. سطح علمی آنانی هم که مانده اند به مراتب پایین تر است. در مورد درآمد هم ..... حقوق متوسط یک پزشک رادیولوژیست در آمریکا بیش از چهارصد هزار دلار است که چنین درآمدی در ایران برای حدود یک درصد متخصصین امکان پذیر است. آن هم در شرایطی که یک درصد اول جامعه در هر کسب و کاری چنین درامدی دارند. ولی آنانی که می روند اکثرا هدفشان کسب احترام است.
  • حسام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    18 0
    بمونن برن بفرمایید شام....به افتخارات کشور بپیوندن...
  • سینا حسنی A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    48 5
    من دانشجوی کامپیوترم . راهی فنلاندم تو این ماه برای تحصیل. سرمم ببرن بر نخواهم گشت . برگردم کل زندگیم رو فیلتر باشه ؟؟یا حتی نتونم از معدن آموزش دنیا (یوتیوب) استفاده بکنم ؟ نخواستیم مال خودتون. خبرآنلاین عزیز از شما بعید بود همچین تیتر آرمان گرایانه و کور کورانه
    • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      3 54
      با تمام این مشکلاتی که وجود داره؛ ماندن در خارج اشتباه است. درس خواندن در خارج از کشور هیچ ایرادی ندارد اما اینکه یه تخصصی بگیری و دو دستی هدیه کنی به خارجی مملو از اشکال است.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    15 1
    اکثرا رشته های پزشکی بعد ادامه تحصیل بر میگردن ایران چون درآمدی که تو ایران میتونن داشته باشن امکان نداره که تو خارج بدست بیارن وگرنه بقیه رشته ها از جمله مهندسی ها اصلا برنمیگردن .
    • دكتر محمد A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      4 0
      همين دو روز پيش نوشته بود كه متوسط درآمد ماهيانه پزشك عمومى در آنجا ٧٠٠٠ دلار است و متخصصين بر حسب تخصصشان به طور متوسط بين ١٥٠٠٠ تا ٤٠٠٠٠ دلار درآمد ماهيانه دارند به همين خاطر سالها است كه يك نفر هم با گرفتن تخصص از يك كشور معتبر به ايران براى رسيدن به آن درآمدى كه شما مى گوييد بر نگشته و شاهد آن ليست اعضاى هيئت علمى جذب شده علوم پزشكى در ده سال اخير است كه چند نفر كه در جايي مثل آمريكا يا انگليس تحصيل كرده اند حاضر به برگشت وكار با اين تعرفه ها هستند؟
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    4 2
    دمشون گرم
  • مسعود IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    3 14
    حالا این گزارشگرتون چرا اینقد عصبانیه !؟؟؟
  • سها IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    5 39
    چه اینور چه اون ور همه ما عقلمون به چشممونه هر کسی هر چیزی و هر مکانی رو باید تجربه کنه من بی سامانی توی کشورم ندیدم همه چیز تحت کنترل بوده تا جایی که توان داشتند انجام دادند جدا اونور چی داره که باید سرمون بالا باشه یک دموکراسی کثیف که هر روز در رسانه ها شنیده میشود که بچه 6 ساله هم ادم میکشه تجاوز گرها یک عده آدم عقده ای اگه واقعا خوبه چرا بیشترین درصد از مردم دنیا آرزو دارند که به ایران بیایند یا کسانی که قبل انقلاب به آمریکا رفتند حالا آرزو میکنند که به ایران برگردند . همه جای دنیا یک جوره تو ایران زندگی راحت تره از قدیم گفتند هیچ جا خونه خود آدم نمیشه و هیچ وطنی وطن خود آدم نمیشه آره ما از امکانات اونور هم بهره مند میشیم و هر جا که باشیم سر ملت بالاست که یک ایرانی هستم موفق باشد بچه ها.
    • بی نام FI ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      28 0
      یه کم تحقیق کنید دیدتون عوض می شود! به جای " همه" حرف نزنید! منبع تون برای انیکه میگید بیشتر مردم دنیا ارزو دارن به ایران بیایند چیست؟ تو ایران زندگی راحت تره؟!! فقط با جملات اخر حرفتون موافقم که هیج جا خونه اصلی آدم نمیشه! اما یادمون باشه که ما یکبار زندگی می کنیم، اولش رو درست و محکم شروع نکنیم تا اخر عمر ضرر کردیم! جمله معروف : انسان باید پول دربیاورد که زندگی کند نه زندگی کند که پول دربیاورد. حالت اول برای کشورهای پیشرفته مخصوصا امریکا و حالت دوم برای ایران است.
  • هومن رشت IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    12 6
    این جشن برای تقدیر از رتبه های تک رقمی که در آزمون های برنامه ای قلم چی شرکت می کردند بود.چرا اشاره ای نشده؟
  • سعید A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    19 2
    کاری با رشته های ریاضی تو کشور کردن که تنها راه رفتن به خارجه. پزشکیا که ماشالله وضعشون خوبه نیازی به خارج ندارن.
    • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      3 2
      به این دلیل است که بیشتر افرادی که رشته‌های پزشکی به ویژه پزشکی عمومی و سپس تخصصی مدرک می‌گیرند به خاطر نظام صنفی قوی موجود، مسئله‌ای بابت کار ندارند. می‌توانند یا در بیمارستان‌ها باشند یا در مطب خصوصی یا هر دو
  • بی نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    28 0
    اونایی که میرن ادامه تحصیل بدن وقتی شرایط ایده آل آنجا را میبینند ببخشید جسارت نباشه میگن مگه دیوانه هستیم برگردیم!! مگر این وسط احساسات و دلبستگیها مانع ماندن آنها شود
  • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    2 0
    حسین یاراحمدی منم همشهری شمام و از درد دلت باخبرم اینشااله هرجا میری بتونی یه روزی به کشور و شهرت بروجرد خدمت کنی . بامید خارج شدن شهرستان بروجرد از استان لرستان محروم. خبر آنلاین چیز بدی ننوشتم لطفا بذار باشه . اوکی؟
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    5 0
    اون که رفته دیگه رفته،برنمیگرده
  • بی نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    1 0
    هیچ کس وظیفه خدمت به خلق را ندارد و فقط انسانیت هستش که بعضی ها را ملضم به این کار میکند وظیفه انسان تکامل می باشد و همه این را میخواهند چون میخواهند برتر از دیگری و بهتر زندگی کنند ---
  • عباس A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    12 0
    هر سال در حدود ۱۵۰٬۰۰۰ نفر از ایران خارج می‌شوند. صندوق بین‌المللی پول در گزارش سال ۲۰۰۹ خود اعلام کرده‌است: «جمهوری اسلامی ایران به لحاظ مهاجرت نخبگان، در میان ۹۱ کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان، مقام نخست را دارد. منبع: ويكي پديا
  • سحر A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    17 0
    دروغ محض. من خارج درس خوندم اطرافم پر ایرانی بود حتی یه نفر هم قصد بازگشت نداشت. فقط من برگشتم اونم چون مشکل مالی داشتم
  • مهدی A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    20 0
    اگر یکنفر که از روستاهای دور افتاده و محروم اومد به تهران و برگشت، اون موقع اینا هم از امریکا بر میگردن ایران !
  • علي IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    16 0
    4 سال ديگه همينا رو جمع كنيد ببنيد ايرانن يا نه!!!!؟؟؟ همش شعار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111
  • بهنوش A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    10 10
    ما یاد گرفته ایم بگذریم...یاد نگرفته ایم بمانیم و بسازیم!!!!نگاه کنید به تاریخ معاصر ایران زمین ببینید مقاطع رشد و شکوفایی سرزمینمان را مدیون چه کسانی هستیم....همانها که در دشوارترین و حساس ترین مقاطع این سرزمین با بالاترین مدارک دانشگاهی در خارج و داخل مشتاقانه کمر به ارتقای این مرز و بوم بستند...مشکلات بوده و هست...میدانم نمی شود برای کسی نسخه بیچید اما اگر متخصصین امور بمانند و بخواهند می شود...هیچ کس باور نمیکرد ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به نقطه ی فعلی برسد!!!!خدا وعده داده سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی پذیرد مگر به خواست و اراده ی خودش...
  • شریفی US ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    17 0
    میخوام مطلبی بگم. من فوق لبسانسم رو از شریف گرفتم. الان هم در حال تحصیل در خارج کشور هستم. تو شریف جو یه جوریه که اگه نری خارج خیلی افت داره و احساس نا کامی می کنی. چه بخوای په نخوای جو مجبورت می کنه که بری!!!! و این خوب نیست.
    • عباس A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      13 0
      من به شما مثبت دادم . چون بعد ارشد رفتي و خودم كه فارغ التحصيل سازه شريف هستم دكترا رو داخل ايران ميخونم. ديروز براي خبر شیوه نامناسب استخدام اعضای هیات علمی تو همين سايت كامنت گذاشتم. موندم كه بگم چه كنم! پروانه نظارت و محاسبات دارم (گرفتن محاسبات از قبول شدن تو شريف هم سخت تر شده!). اونقدر باندبازي هست كه از اون هم نميتونم استفاده كنم. بيكارم ... نه فقط من .. همهي آشناهام كه دانشجوي دكتران بيكارن.
  • پوریا IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    14 0
    سید محمد حسین موسوی آخه گل پسر تو از کجا میدونی دانشگاه های دیگه وقت تلفی هست و درس نمیخونن؟! فقط چون خواهرت تو دانشگاه صنعتی شریفه اونطوری میگی؟ من نمیدونم چطوری رتبه ی دو ریاضی شدی!
  • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    4 0
    مگه همين چند وقت پيش خبرش رو نشنيديد خيلي ها كه از طرف دولت ايران بورس كشورهاي خارجي شده بودند برنگشتن؟ اونا با وجود تعهدي كه داشتند و آينده تضمين شده كاري به ايران برنگشتن.
  • حميد A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 13
    دانشجويان دانشگاه تهران و صنعتي شريف چون از امكانات ملت ايران استفاده ميكنند بايستي تعهد بدهند بعد از گرفتن تخصص حداقل 10 سال در ايران خدمت كنند اين شرط را بگذاريد تا باعث رونق دانشگاه هاي ديگر شود
    • النا A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
      7 0
      کجای کاری پسر؟؟؟؟ کار نیس واسه مهندسی در ایران 10 سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اتفاقا خوبه میرن هم وضع خودشون خوب میشه هم آمار مهندسای بیکارای ایران کم میشه هم به پیشرفت تجهانی علم کمک می کنن
  • صدرا IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    3 1
    بابا این بحثا رو بذاریدکنار من دانشگاه قزوین قبول شدم چه خاکی توسرم بریزم
    • امير IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
      2 0
      برووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    1 0
    بورو روووووووووووووووو
  • محمد دارابی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    1 0
    من یک دانش اموز هستم در شهر تهران و علاقه مند به پزشکی.به نطر من مهم نیست که در کدام کشور باشی مهم اینه که هر جا باشی به انسانها چه ایرنی و چه خارجی خدمت کنی و از علمت استفاده کنی