صحنه زیبای حماسه سیاسی 24 خرداد با بحث های مجلس در رأی اعتماد به دولت در 24 مردادماه به آفرینش یک مورد استثنایی در طول انتخابات گذشته آراسته گردید.

همانگونه که جامعه فرهیخته ایران  و کاندیداهای ریاست جمهوری که معرف جریانات سیاسی حاضر در جامعه هستند، پس از انتخابات و اعلام رأی آقای روحانی تصمیم به وحدت و اجماع ملی و کمک و یاری دولت جدید نمودند، ماحصل و نتیجه رأی اعتماد مجلس نیز تبعیت از این اجماع ملی در حمایت از دولت بود .

در جریان مباحثات مجلس موافقان و مخالفان فرصت یافتند بشکل کاملا" دموکراتیک، شفاف، وورود به جزئیات ،ذکر اتهام ها و موارد تخلف، سوء مدیریتها و غیره در انظار عمومی نظریات خود را بیان نمایند. همانگونه که در صحنه انتخابات ، مباحث بین کاندیداها، انتشار شب نامه ها و غیره، بعد از انتخابات کاملا" تغییر یافت و با پذیرش نتایج انتخابات به فراموشی سپرده شد، و دوران پس از انتخابات فضای زیبای بلوغ سیاسی و اجتماعی همگان را نشان داد. جامعه همین انتظار را از مجلس بعنوان مهمترین یار دولت دارد. بسیاری از نمایندگان مخالف دولت و یا وزارتخانه معینی بحق هنوز هم قطعا" از بعضی پاسخ های وزراء قانع نشده که در رای منفی آنان متجلی است و قطعا" وجود این تضارب آراء بنفع اصلاح امور خواهد بود . لیکن اولا" تاکتیک و روش آنان در مخالفت پس از رای اعتماد بایستی تغییر و باپذیرش وزارت این وزرا، نظارت خود در جهت اصلاح امور را بکار گیرند. به عبارتی دیگر دوران تخریب چهره ها را باید به دوران اصلاح چهره ها تبدیل کرد. ثانیا" وزرا نیز بایستی با فراموش کردن دوران رای اعتماد ، روابط سازنده را با مخالفین برقرارو از نظریات مثبت آنان در تنظیم برنامه ها و چیدمان مدیریتهای خود بهره جویند.

یکی از وزارتخانه های پر تنش در مباحثاب رای اعتماد وزارت نفت بود. از طرفی با توجه به اهمیت وزارت نفت بویژه در دولت یازدهم جهت عملیاتی ساختن اهداف و برنامه های اقتصادی و سیاسی، داخلی و بین المللی ، این وزارتخانه بیش از سایر وزارتخانه نیازمند تعامل سازنده در این حوزه بین دولت و مجلس است.

همانگونه که آقای زاکانی یکی از نمایندگان مجلس در مخالفت  با وزیر نفت اشاره داشتند که آقای میرکاظمی قصد صحبت در مخالفت را داشته اند که بدلیل اخلاقی به صلاح ندیدند این کار زیبنده ای از سوی ایشان بود اگر چه تمامی خوراک آقایان مخالف را ایشان فراهم کرد و قدرت سخنوری و تاثیر گذاری سیاسی آقایان توکلی، ذاکانی و سایرمخالفین ، بیش از آقای میر کاظمی بوده و لذا استراتژی صحیحی در رأی نیاوردن اقای زنگنه بعمل آمد. همچنین ساماندهی گروه های مخالف در مجلس نیز بسیار گسترده بود،لیکن مجلس در کلیت خود، به زنگنه و برنامه های او رأی اعتماد داد. قطعا" نمایندگان مخالف هنوز بر مواضع خود اصرارمی ورزند که اتفاقا" هیچ اشکالی هم ندارد اما باید احترام بگذارند به مجلس و رای آن و آنرا به نظریات خود ترجیح دهند. ثانیا" بویژه کمیسیون انرژی بعنوان یک نهاد مهم و تاثیر گذار ، می بایستی  از صف آرایی در مخالفت با وزیر نفت مبرا باشد. نقد جدی قاطبه بدنه و مدیران نفتی به دوران مدیریت و عملکرد رئیس کمیسیون، و نظریات هدف دار ایشان در برابر بسیاری از مدیران که امکان برگشت مجددشان در نفت وجود دارد و موضع گیری ایشان که از هم اکنون و فقط چند روز پس از رای اعتماد آغاز گردیده ، نوید خوب و امیدوار کننده ای برای ایجاد تعامل و همراهی بین وزارت نفت و کمیسیون انرژی را نمی دهد. حفظ نظرات شخصی هر نماینده محاسن بسیار زیادی را خواهد داشت ، لیکن بدلیل حضور آقای میر کاظمی در وزارت نفت و مواضع ایشان که بخصوص مملو از اتهامات و همان شیوه رایج دولتهای نهم و دهم می باشد، بی شک با یک پیش داوری مشخص و معین  از آسیب های جدی در روابط آینده وزارت با کمیسیون انرژی خواهد  بود، که ضرورت تجدیدنظر در مدیریت این کمیسیون می باشد . این مطلب هم به نفع آقای میر کاظمی و هم به نفع کشور از نظر ضرورت تعامل بین مجلس و وزارت نفت خواهد بود. امید است که اعضای کمیسیون انرژی مجلس که اکثریت آنان مطمئن هستم به اقای زنگنه رای اعتماد دادند و صنعت نفت به نقش آنان در بازگشت مجدد فن سالاری به صنعت نفت آگاه و سپاسگزار است، با درک رای مجلس و ضرورتهای امروز داخلی و بین المللی ، و نقش بی بدیل وزارت نفت در این رابطه، اقدام مقتضی در ارزیابی در چیدمان مدیریت کمیسیون انرژی بعمل آورده و فضای جدید تعاملی را بین کمیسیون و وزارت نفت خلق نمایند.

قائم مقام اسبق شرکت ملی نفت ایران

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    5 0
    بشدت موافقم
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    3 1
    نکته بسیار به جایی بود. برای تحقق حماسه سیاسی نیاز به همدلی کامل نمایندگان، به خصوص اعضای کمیسیون انرژی با مجموعه وزارت نفت میباشد و مصاحبه های اخیر ایشان در راس کمیسیون، شائبه سنگ اندازی در مسیر آقای زنگنه را تقویت میکند
  • amir A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    3 1
    به قول مجلسیون احسنت . یکی از بدترین دوران تاریخ وزارت نفت زمان همین آقای میرکاظمی بود که بدنه متخصصین و بزرگان و صاحب نظران را از ریشه زدو اکثر مدیران نفتی را بیرون کرد که میبینیم امروز صنعت نفت ما به کجا رسیده و ن در تعجبم که چگونه کسی که تحصیلات مرتبط ندارد و اینگونه کارنامه ای در وزارت نفت دارد رییس کمیسیون انرژِی میشود! نه در بازرگانی موفق بودند و نه در انرژِی...
    • ali A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
      0 0
      خوب امروز در خرداد 1393 بد نیست نگاهی به تخصص ااعضای کمیسیون انرژی بیندازید تا تخصصهای مرتبط را ببینید. bookqk.com/che/2224
  • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    6 0
    در زمان وزارت میرکاظمی طی مدت کمتر از ۱ سال، بیش از ۱۵۰ مدیر نفتی خانه‌نشین شدند
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    3 0
    در دوران تصدی آقای میر کاظمی به‌عنوان وزیر نفت، تصفیه مدیران ارشد صنعت نفت ایران، انجام گردید
  • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    3 1
    میرکاظمی در سال ۸۷ می‌رفت که از جرگه هیئت وزیران حذف شود، اما شجاع‌الدین بازرگانی، معاون پارلمانی وی با لابی و دادن امتیازهای فراوان وی را از استیضاح نجات داد. میرکاظمی در جایگاه وزیر بازرگانی، به‌دلیل اجازه واردات بی رویه شکر، ضربه شدید به واحدهای تولیدی کشاورزان، عدم اجرای قانون بودجه سال ۸۵ و ۸۶ در خصوص تعرفه کالاهای وارداتی، بی ثباتی در نرخ تعرفه، عدم حمایت از واحدهای تولیدی یا واردات بی‌رویه، به ویژه در کالاهای مصرفی کشاورزی، قرار بود در مجلس هفتم استیضاح شود، اما در نهایت عملی نشد.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    3 1
    اقای میر کاظمی یه نگاهی به دوران سیاه مدیریت خودتون می انداختید بعد شروع به انتقاد از این دولت نوپا می کردید.