چرا اکثر امامزادگان به ایران مهاجرت می‌کردند؟

آیت الله نوری همدانی در پیام خود به همایش بین المللی امامزادگان در اصفهان، علت مهاجرت فرزندان و نواده های اهل بیت به ایران را تشریح کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله نوری همدانی در بخشی از پیام خود به همایش بین المللی امامزادگان، درباره اینکه به چه علت امامزادگان شهر و دیار خود را ترک کرده و به دیار دیگر مهاجرت می‌کردند، نوشته است. علت این موضوع را در ادامه می خوانید.


علت ترک وطن امامزاده ها و فرزندان و نواده های اهل بیت

«لازم است توضیح و تبیین کامل این موضوع انجام بگیرد که چرا و به چه علت امامزادگان از دیار و اوطان خود یعنی حجاز و عراق صرف‌نظر کرده، مهاجرت نموده و به دیار دیگری روی می‌آورند؟ در توجه دادن به این موضوع بیان این مطلب لازم است که:

بنی‌امیه و بنی‌عباس، این ستمگران تاریخ با ارتکاب بزرگ‌ترین ظلم و جنایت حضرات ائمه را که خداوند، هدایت و حکومت را تنها در شان آن‌ها قرار داده است، کنار زدند و مشکلات فراوانی را برای آن‌ها و فرزندان و پیروان آن‌ها در زندگی به وجود آوردند و بالاخره با شمشیر رساندند که علامه مجلسی در بحارالانوار فصل مخصوصی به عنوان باب "انهم علیهم‌السلام لا یموتون الا بالشهادة" منعقد ساخته و جریان شهادت معصومین را ذکر کرده است، (البته آخرین معصوم امام عصر، که درود خدا بر او باد هنوز زنده است و با قیام خود جهان را از عدل و داد پر خواهد کرد.) در این رابطه، اصحاب و شیعیان اهل‌بیت و فرزندان آن‌ها نیز که برای حفظ مکتب با این ستمگران به مبارزه بر می‌خواستند هیچ‌وقت در امنیت به سر نمی‌بردند. تعداد زیادی از آن‌ها در زمان بنی‌امیه به دست امثال حجاج بن یوسف که خوراکش قطعات نانی بود که با خون سادات عجین شده بود، کشته شدند که قنبر و کمیل نیز جزء شیعیانی هستند که در این عصر به دست حجاج به شهادت رسیده‌اند.

پس از جریان کربلا و عاشورا این صفحات غم‌بار تاریخ هم‌چنان ادامه یافته است و در دوره بنی‌عباس، منصور دوانیقی، ساخت شهر بغداد را با قرار دادن پیکر سادات و شیعیان زیر پی دیوارها و در داخل ستون‌ها به پایان رسانده است. جریان کشته شدن 75 نفر از سادات بنی‌هاشم در یک شب توسط هارون الرشید، نمونه‌ای از این صفخات غم‌انگیز است که کتاب مقانل الطالبین نمونه‌های فراوانی را ذکر می‌کند و در زمان متوکل عباسی حتی زنان بنی‌هاشم از جهت لباس در حدی در مضیقه بودند که برای خواندن نمازشان چند نفر از آن‌ها به نوبت با یک لباس که تنها در دسترس آن‌ها بود نماز خود را ادا می‌کردند.

در این دوره‌ها تعداد بسیاری از سادات وطن و خانه خود را ترک کرده و به مملکت ایران مهاجرت کردند. صاحب بن عباد در رساله‌ای که در احوال حضرت عبدالعظیم نوشته است می‌گوید: خاف من السلطان فطاف البلدان علی انه فیح، یعنی او از ترس سلطان وقت خود که قصد دستگیری او را داشت ناشناس شهر به شهر به عنوان «پیک» می‌رفت تا بالاخره به شهر ری آمد و در آن‌جا از دنیا رفت و پس از مرگ خود با خواندن قطعه‌ای که در جیب خود پنهان کرده بود او را شناختند و به عظمت مقام و موقعیت او پی بردند.

چرا امامزاده ها فقط به ایران مهاجرت می‌کردند؟

توجه به این موضوع نیز لازم است که توضیح داده شود که چرا امامزادگان محترم در میان ممالک برای مهاجرت و مسافرت خود فقط ایران را اختیار می‌کردند، علت این موضوع این است که ایرانیان، با هوش و درایت خود از آغاز به حقانیت اهل‌بیت، که درود خدا بر آنان باد  پی بردند و از ولایت به عنوان یک فضیلت و افتخار استقبال کردند و در این راه در طول تاریخ جان و خون دادند و بارها در برابر بنی‌امیه و بنی‌عباس قیام کردند و استقلال و عظمت ایران و فرهنگ اهل‌بیت را حفظ کردند. امامزادگان نیز آن طور که در تاریخ شرح داده شد، به ایران آمده و با استقبال و پذیرش ایرانیان مواجه می‌شدند و مردم از برکات فرهنگ آن‌ها بهره‌مند می‌گشتند و پس از درگذشت آنان نیز قبرهای آن‌ها را به عنوان مرکز غروب یک ستاره مورد تکریم قرار می‌دادند و برایشان مقبره و گنبد و بارگاه می‌ساختند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    174 3
    دلیل دیگری هم داره ...
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    210 7
    ببخشید من یه سوال داشتم من بعضی از اسامی امامزاده ها رو که می بینم واقعن عجیب هستن اینا واقعن وجود دارند یا ساختگی هستن ؟ امام زاده چی چی امام زاده غلتان امام زاده عین و غین امام زاده بیژن
    • لطفا با دقت بخوانید!!!!!!!!!! IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      دلیلش همینه چون این بی صفتهایی که الان هم حاکم بر کشور عربستان هستن به صغیر و کبیر آل پیغمبر رحم نمی کردند بخاطر همینه که ما شدیم میراث دار اسلام ناب قرآن مجید سوره ای در شان سلمان فارسی(س) داره که به اعراب در سوره مائده آیه 54 میگه که اگر از یاری دین خدا دست بردارید خدا قوم دیگری را بجای شما بر خواهد گزید به گفته صریح تفاسیر و روایات شخص مورد اشاره آیه سلمان و قوم مورد نظر ایرانی ها هستند. که الان میراث اصلی اسلام در دستان آنهاست که به وسیله اهل بیت (ع) با مهاجرت فرزندانشان به ایران به ما رسیده. اونها به اهل بیت ظلم کردند بنابراین اونها به ایران اومدند و اسلام رو به ما ارائه کردند.
    • حامد A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      8 1
      درسته که بعضی از این قبور واقعا متعلق به فرزندان امامهای ما هستن، ولی بعضی هم که تعدادشون کم نیست، متعلق به دانشمندان، فضلا و شیوخی هستن که اتفاقا سید هم نبودن. این حرف دلیل به نادیده گرفتن ساداتی که برای تبلیغ یا تحصیل به ایران میومدن، نیست، ولی تعداد این امامزاده ها انقدر زیاده که سخت میشه تصور کرد که امامان معصوم ما انقدر فرزند داشتن که حتی در دورترین روستاها هم ممکن باشه چند امامزاده و بعضا با اسامی اصیل ایرانی وجود داشته باشن. دلیل این کار هم جلوگیری از غارت و ویران کردن این مقابر توسط حاکمان و مهاجمان بوده. با این کار حاکمان که از حساسیت مردم نسبت به امامان آگاه بودن، دیگه جرئت دست اندازی به این اماکن رو نمیکردن و مهاجمانی که به اسلام رو می آوردن (مثل مغول) برای حفظ اونها تلاش میکردن.
  • رضا A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    خیلی جالبه هیچ جای دنیا امامزاده نداره اما تو ایران شهر وروستایی رو نمی بینی که بدون امامزاده باشه.یعنی مردم بقیه کشورها آدم نبودند...
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    69 40
    من شنیدم برای تحصیل می آمدند. مثل ایرانیها که الان میرن خارج
    • ایرانی FI ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      9 72
      ایران بعد از نجف، از همان زمان مکتب های بزرگ و معروفی از درس و بحث های علمی با اساتید بزرگی در شهرهای مختلف داشته.. و خیلی ها برای درس خواندن از اطراف مثل جبل عامل، شام، و عراق به ایران می آمدند
  • nimani A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    148 5
    سوال دیگر من اینه که در ان زمان وسعت جغرافیایی ایران بیشتر بوده است، اما الان میبینیم که امام زاده ها فقط در جغرافیای کنونی ایران هستند. اگر واقعا ایران مقصد اصلی بوده است، پس چرا در کشورهای همسایه که قبلتر جز ایران بوده است امامزاده ای نیست؟
    • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      1 13
      من مذهبی نیستم ولی در پاسخ به شما میشه گفت چون در این گستره (ایران فعلی) مذهب شیعه که به امامزادگان توجه داشت قدرت گرفت پس درحال حاضر هم میشه آثار امامزادگان رو در ایران پیدا کرد. اینو میشه به اینکه آثار امامزادگان چرا در عربستان نیست هم تعمیم داد همونطور که تا 100 سال پیش وضعیت قبرستان بقیع و آثار تاریخی مذهبی عربستان خیلی متفاوت با امروزه بوده
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      9 2
      سوال بسیار خوبیه...جواب بدید؟؟؟؟؟؟؟
    • ارغوان IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      3 8
      مگه میدونی که نیست؟قطعاهست یکم اطلاعاتتوبیشترکن لطفا بدون اطلاعات اظهارنظرنکن
    • آیس IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      5 0
      خوشم اومد...خوب اومدی...
    • بی نام EU ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      3 8
      کمی که مطالعه کنید یا نه در همین اینترنت جستجو کنید، می بینید که در کشورهای اطراف مثل پاکستان و افغانستان هم مقبره هایی منسوب به امامزاده وجود دارد.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    15 60
    الان چطور نخبه ها به کشورای پیشرفته مهاجرت میکنن خب اون زمان هم همین بوده. البته در اینکه همه ی امامزاده ها واقعی نیستن حرفی نیس ولی توجه کنید همه ی اینا که اولین نسل از یک امام نیستن خیلیا نواده ی نواده ی یک امام هستن
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    150 2
    پس چرا اکثرا یا یا بالای کوه هستند یا جاهای دور افتاده؟؟؟
    • ایرانی FI ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      به دلیل اینکه باید از دست عوامل بنی امیه و حکومت آن زمان مخفی می شدند...
    • علی A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      0 5
      چون قبلا باران زیاد میبارید تا قبر امامزاده به زیر آب نرود
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    82 11
    چون روزی روزگاری زندگی در ایران برای همه اقوام و ادیان آزاد بود و مردم به صداقت و درستی فکر میکردن ...
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    11 0
    به هر دليلي كه آمده اند به طور قطع اين تعداد امامزاده واقعي نيست و ضروريست براي حفظ قداست ،خود حاكميت امامزادگان مستند را مشخص نمايد
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    3 6
    من دوباره نظر میدم در مورد اینکه چرا همه ی امازاده ها در ایران هستن. معلومه شیعیان به امامزاده ها توجه دارن و ایران هم تنها کشور قدرتمند شیعه س وتونسته آثار امامزادگان رو نگه داره. در سوریه و عراق هم بخاطر وجود شیعیان بسیار آثاری از امامان و یاران اونها دیده میشه. در عربستان نیست چون بخصوص در 100 سال اخیر اونها اعتقادی به حفظ و نگه داری آثار مذهبی اعتقادی ندارن (مقایسه کنید حتا تصاویر 100 سال قبل بقیع و مزار پیغمبرو با وضع امروز)
  • بی نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    6 6
    زمانی که حضرت معصومه جهت دیدار با امام رضا به ایران مسافرت کردند تعداد زیادی از امام زادگان ایشان را همراهی کردند وقتی خبر به مامون رسید جلوی آنها را گرفت حضرت معصومه از ساوه به قم بازگشتند و همراهان وی توسط نیروهای مامون تعقیب و در هر جا که آنها را می گرفتند به شهادت می رساندند به همین خاطر تعداد امام زادگان در ایران زیاد است البته در قدیم در روستا ها بعضی از سادات که دارای ارج قرب بالای نزد مردم بودند بعداز وفات برایشان مقبره می ساختند
  • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    14 1
    برخی از این مقبره ها که به امام زاده معروف شدند، پهلوانان يا ريش سفيداني بوده اند كه مورد احترام آن دوره بودند و نزد مردم محبوبيت داشتند ، و به مرور زمان محل دفن آنان به عبادت گاه تبديل شده ...
  • بی نام AE ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    42 5
    درامد اين امامزاده ها واسه دولت چيزى شبيه درامد نفت هست.
  • علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۳
    17 1
    جالبه که بدونیم یا توجه کنیم که بنا به آمار سازمان اوقاف . اول انقلاب ما ۲۰۰۰ امامزاده داشتیم . امروز بحمدالله ۱۱۰۰۰ امامزاده داریم. این ۹۰۰۰ امام زاده از کجا آمدن ؟ خوبه اوقاف راجع به اکتشافات خودش توضیح بده.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    15 1
    ایکاش مردم به جای ارج گذاشتن بر مقبره هر شخصی به ارمان های ان شخص احترام بگذارد.
  • ابراهیم US ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    1 0
    با عرض سلام خدمت دوستان عزیز